Nazgûlit (ja niiden nimet)

Neala.

Hobitti
Nazgûlit

Olisiko kellään tietoa näistä yhdeksästä sormusaaveesta?
Keitä he olivat? Heidän historiansa? Minkä maden kuninkaita tai joitain urhoja he olivat?

Itse en ole löytänyt mitään luotettavaa tietoa, paitsi itse kirjoista. Ja sielläkään ei näitä asioita kerrota. Entä Homet? Joku tietoinen, Homen lukenut, olisiko siellä?

"Mutta Sauron oli kavala, ja kerrotaan, että niiden joukossa jotka hän sai pauloihinsa Yhdeksällä Sormuksella oli suuria númenorilaisia ruhtinaita."

Silmarillionista.
Itse luulen heidän olleet itäisten maiden kuninkaita. Koska en tiedä juurikaan muita maita näissä kartoissa, mistä maista he voisivat olla. Ja olivatko he Keskimaasta vai tuosta Ardasta?

Khamul on jossain mainittu, ja tämä Noitakuningas. Muita?
 
Muita ei ole mainittu kuin Noitakuningas ja Khamul. Eikä ole tietoa missä he ovat olleet ennen sormusaaveiksi tulemista.
 
Jotkut ymmärtämättömät ihmiset voisivat kutsua tätä pilkunviilaukseksi, mutta on pakko huomauttaa, että Keski-Maahan sijaitsee Ardassa. Anteeksi pikkumaisuuteni...

Sormusaaveistahan oli paljon keskustelua Vihreässä ja aihe onkin laaja, paljon keskusteltavaa. *poistuu jauhamasta tyhjänpäiväisyyksiä ja palaa vasta keksittyään jotai järkevää, asiaan liittyvää ja keskustelua herättävää kirjoitettavaa*
 
Eihän siitä tarkkaa tietoa ole, mistä joku tietty sormusaave on tullut, mutta eivätkös he olleet pääasiassa itäisiltä mailta, kuten Rhûnista ja Haradista? Ne maathan olivat Sauronin vallan alaisia Kolmannella Ajalla, joten ajatus tuntuu järkevältä. Heidän joukossaan oli suuria kuninkaita, sotaurhoja ja kaiketi myös jokunen, jolla oli taikuutta hallussaan (nimi Noitakuningas viittaa siihen). Jossakin olen kuullut spekulaatioita siitäkin, että Noitakuningas olisi Alatar tai Pallando, jotka olivat Istarin itään lähteneet Siniset velhot. Itse en tuohon usko, mutta tavallaan se tuntuu loogiselta.

Edittiä. Khamulin koko nimi Khamul Itäläinen ainakin viittaa siihen, että hän tulee itäisistä maista.
 
Luinëgondiel sanoi:
Jotkut ymmärtämättömät ihmiset voisivat kutsua tätä pilkunviilaukseksi, mutta on pakko huomauttaa, että Keski-Maahan sijaitsee Ardassa. Anteeksi pikkumaisuuteni...

Näissä paikoissa menee aivan sekaisin(selityksiä, selityksiä). Niinhän se menikin. Höh minua.
 
Noitakuningas, jonka täydellisempi nimitys on Angmarin Noitakuningas (nimestä ei tietoa), ei ole idästä vaan pohjoisesta. Ei siis voi olla kukaan itään lähteneistä istarista. Katsokaa Tarun isommasta kartasta, siellä näkyy Angmar ja Angmarin Vuoret ja teksti "Täällä oli muinoin Angmarin Noitavaltakunta".
 
Lalaith sanoi:
Noitakuningas, jonka täydellisempi nimitys on Angmarin Noitakuningas (nimestä ei tietoa), ei ole idästä vaan pohjoisesta. Ei siis voi olla kukaan itään lähteneistä istarista. Katsokaa Tarun isommasta kartasta, siellä näkyy Angmar ja Angmarin Vuoret ja teksti "Täällä oli muinoin Angmarin Noitavaltakunta".

Suora lainaus David Dayn Tolkienin maailmasta: Ja idästä ilmestyi Yhdeksän Mustaa Ratsastajaa ja suurin Nazgûleista meni Pohjois-Eriadoriin ja perusti sinne Angmarin valtakunnan ja rakensi Carn Dûmin linnoituksen... (suomenkielinen, s.176). Siis Noitakuningas ei ole tullut Angmarista, vaan peustanut sen. Jossakin muualla muistan sen mainittaneen, varmaan jossain pöin Tarua. Joten se voi olla kotoisin mistä vain, jopa joku sinisitä istareista
 
Herra Day!...Herra David "Kraken" Day...okei, antaa olla.
Mutta ei Angmarin noitakunkku tullut pohjoisesta, ja Alatar ja Pallando eivät voineet olla Sormusaaveita, koska a) he olivat maiaria b) Sormusaaveet olivat ihmisten kuninkaita/ruhtinaita. Joko Mustia Númenorilaisia tai Idän ja Etelän kansojen kuninkaita. Luulenpa, että Noitakuningas oli joku suuri Musta Númenorilainen.

Joskus puhuttiin Herumorista ja Fuinurista, mutta nämä herrat eivät tainneet sopia aikajanaan.
 
Eriol on aivan oikeassa. On kerrottu, että nazgulit olivat ihmisruhtinaita, niitä kenelle annettiin ne 9 sormusta aikoinaan.
Joten Alatar ja Pallando ei sovi kuvaan. Pitäisikin alkaa haeskelemaan tietoa jostain, että kuka sitten sopisi. Ketkä oli valtiaina tuohon kyseiseen aikaan.
Mutta tuskimpa sitä lopulta löytyisi, kauhean montaa Haradinkaan kuningasta ei ole tiedossa.
 
Oliko se niin että osa nazguleista olivat umbarista.
ainakin luin jostain että sauronilla oli siellä jotain johtajia oliko
niitä nyt viisi joista kaksi otettiin nazguleiksi ja kolme saivat
jotain muuta valtaa?!?
 
Itse olen luullut, että Noitakuningas vain ajan saatossa tuli jostain (ties mistä, niin kuin Ungoliantkin. Okei huono vertaus) ja kun oli vielä "ruumiillinen" noita, rakensi Carn Dumin ja piti siellä valtakuntaa. Ja sitten myöhemmin hän joutui Sauronin palvelukseen ja lopun sitten tietääkin.
Korjatkaa väärinkäsityksiäni, pyydän! :cry:
 
Löysin jostain tämmöisen hassun listan, joka liitty asiaan etäisesti. On mahdollista että se on jonkun roolipelin antia ja liittyy nazgûleihin yhtä paljon kuin yö päivään. Mutta kuitenkin..
Hassuja muuten nuo "arvonimet"

1. Er-Murazor Noitakuningas
2. Khamul Lohikäärmeiden herra
3. Denra Dwar Koirien herra
4. Ji Indur Pilvien herra
5. Akhorahil Sokea velho
6. Hoarmurathin Jääkuningas
7. Adunaphel Äänetön kulkija
8. Ren Tulikuningas
9. Uvatha Pitkä ratsastaja
 
Mutta eikö ainakin Khamulin nimi sanottu ihan jossain asiallisemmassakin teoksessa? Ja se, että Noitakuningas oli Angmarista on ainakin tunnettu fakta, vai?

Itse ainakin yritin kerran etsiä, ketä olisi ollut vallassa noilla alueilla noihin aikoihin, saadakseni selville keitä Sormusaavet VOISIVAT olla, mutta ainakaan pelkillä kirjoilla en pärjännyt kovinkaan hyvin. Ja David Dayn opaskin on hyllyssä, mutta siinä on paljon muitakin epäkohtia, joten siihen ei oikein uskalla luottaa.

Entäs HoMe:t, onko niissä mitään näistä? Tai joissain Tolkienin muistiinpanoissa?
 
Kyllä Khamul on sanottu KTK ja Noitakunigas on sanottu vähän joka kirjassa. Mutta nuo lisä nimet ja kaikki muut nimet ovat kesitty KERPin tarpeisiin. Olen lukenut muualtakin saman laisia nimiä mutta niillä on ollut eri lisänimet. Ja ainakaan mitä minä olen HOMEn lukioilta kuullut niin niissä ei ole mainittu muita kuin nä mä kaksi edellä mainittua.
 
KTK s. 462 mainitaan 'Khamûl Idän Varjo', sen lisäksi KTK:n nimihakemistossa (s. 592) mainitaan lisänimi 'Musta Itäläinen'. Nuo muut ovat jotakin pelikortti- tai kerp-keksintöjä. Mukaan lukien Noitakuninkaan "etunimi".

Tulipa Noitakuningas alun perin mistä tahansa, hänen kuningaskuntansa oli pohjoisessa, Angmarissa. Ja siellä kuninkaana ollessaan hän sai sormuksensa. Ja loppu meni niinkuin tiukumieli sen kertoi.
 
Vielä yksi perustelu minkä Eriol taisi unohtaa tyrmätessään teorian että Noitakuningas olisi jompi kumpi sinisistä velhoista. Nimittäin Nazgulit olivat keskimaassa ennen istaria, eli se siitä.

Jonkin nazgulin Umbarilainen syntyperän mahdollisuus on mielestäni aika heikko. Koska nazgulit ilmaantuivat ennen kuin Umbarista alettiin valmistamaan suurta linnoitusta ja Numenorilaisten jakautuminen oli vasta alussa.
 
Muistinkin että minulta löytyy jokin tällainen "Mustien Ratsastajien nimet" -lista, mutta koska en edes muista mistä olen tämän joskus löytänyt, en mene väittämään että tämä olisi jotenkin paikkansa pitävä. Itse asiassa uskon näiden olevan aikalailla keksittyjä, jos niitä nimiä ei kerran mistään kirjasta oikein meinaa löytyä. Laitanpahan nyt kumminkin ne tähän, että saan aikaan kunnon riidan ja väittelyn niiden todenperäisyydestä :wink: :
[eli siis: Sormusaaveet ja paikat, missä oli vaara törmätä näihin piruihin]

1. Angmarin Noitakuningas [Minas Morgul]
2. Khamûl Itäläinen [Dol Guldur]
3. Draw Wawilainen [Morannon]
4. Indur Kkalmankoitto [Barad-Dûr, Dol Guldur, Cirith Ungol]
5. Akrôrahil [Minas Morgul]
6. Hoarmûrath Diriläinen [Minas Morgul, Gorgoroth]
7. Adunâphel [Dol Guldur]
8. Ren Saastainen [Minas Morgul]
9. Ûwatha Ratsastaja [Minas Morgul]
 
"Nuo ovat kyllä keksitty KERPin tarpeisiin."

Katsoppa sivua hieman taaksepäin, voi vaikka löytyä jotain tuttua...
 
Ylös