Neljännestä Ajasta Dagor Dagorathiin

TIETÄMÄTÖN

Dagor Dagorath,hä minä tietämätön lukia nyt kysyisin että mikä tuo on kun ei ooo ennen osunut silmään :oops:
 
Kyllä se tässä topiikissa on nähdäkseni selvitetty aikalailla niin hyvin kuin mahdollista. Luepas kunnolla läpi niin selviää :)
 
Minua on jo kauan mietityttänyt minne viherhaltiat menivät? En ainakaan muista nähneeni missään viiteitä heidänkin menostaan Kuolemattomille Maille.
Silmarillion loppuu sanoihin "korkeat ilmat kantoivat sen maailman sumujen yllä Ammoiseen Länteen ja tarujen Eldar olivat poissa"
Eldar:han olivat niitä jotka olivat nähneet Puiden valon. Eli siis Avaria jäi vielä Myöhemmiksi ajoiksi? Olenko oikeassa?
 
Avari jäi Keski-Maahan. Minulle ei vain ole aivan selvää lasketaanko salohaltiat joihin viherhaltiat muistaakseni kuuluvat eldariin vain avariin, kun David Dayn Tolkienin maailmassa mainostetaan joka paikassa että salohaltiat ovat avaria vaikka itselläni on eri muistikuva...pahus kun ei ole silmaa käsillä.
Äh, oli tämäkin vastaus, muutuin itse kysyjäksi :D
 
Viherhaltiat olivat niitä Teleriä, jotka eivät jatkaneet matkaa enää sumuvuorten yli kun haltiaheimot pysähtyivät ensimmäistä kertaa. myöhemmin osa näistä teleristä jatkoi matkaa Sinivuorten ylitse ja heistä tuli viherhaltioita. Niitä jotka eivät lähteneet silloinkaan, kutsuttiin myöhemmin salohaltioiksi. He eivät siis olleet Avaria, joten hekin aikanaan matkasivat pois Amaniin.

"Salohaltiat piileskelivät metsälinnoituksissa Sumuvuorten takana, heistä tuli pieni ja hajanainen kansa jota tuskin avarista erotti, mutta he muistivat yhä että he olivat alkuperältään eldaria, Kolmatta Klaania..." ~KTK

Kaikki haltiat joista silmassa, ktk:ssa ja tsh:ssa kerrotaan, olivat Eldaria. Ja Eldar siis tarkoittaa niitä haltioita, jotka lähtivät matkalle. Niitä jotka olivat nähneet puiden valon, kutsuttiin Calaquendiksi.

David Day puhuu tässäkin asiassa vähän puutaheinää.. :D
 
Tolkienin teksteissä hiukan vaihtelee, kuinka paljon avari niissä esiintyy, mutta esimerkiksi Quendi and Eldar -esseen (HoME XI) mukaan avaria läntiseen Keski-Maahankin saapui jo Ensimmäisen ajan kuluessa ja suuri osa Synkmetsän, Anduinin laakson jne. salohaltioista oli alkuaan avaria. Ja Eöl Pimentohaltia luetaan monissa teksteissä avariin. Missään ei myöskään käsittääkseni sanota, ainakaan suoraan tulkitahan aina voi, etteivätkö avarikin olisi halutessaan voineet Kolmannella Ajalla ainakin jo purjehtia Länteen. Oman tulkintani mukaan myös monet avari lähtivätkin Neljännen Ajan alkuvuosina Keski-Maasta, joskin tuskin läheskään kaikki - olivathan he alkuaankin Keski-Maahan jääneet juuri siksi, ettei epämääräiseen Länteen lähtö pahemmin kiinnostanut.
Käsittääkseni salohaltioiksi luettiin myös ne nandor, jotka eivät koskaan ylittäneet Sinivuoria ja tulleet nimetyiksi Ossiriandin viherhaltioiksi. Kenties myös heihin liittyneet ja sulautuneet avari - nämä määritelmät kun eivät ole aivan selkeimmästä päästä.
 
Minä taas en ole uskovainen, mutta tavallaan uskon, että kaikki jumalat joihin uskotaan on olemassa. Jumalathan vaikuttavat maailmaan ja se, että joku tekee jotakin mihin sen jumala on vaikuttanut, (siis tekee jotakin sen jumalan takia) todistaa, että jumalilla on valtaa maan päällä. Tämän teorian mukaan Jumalia ei sillä tavalla ole olemassa kun niihin uskovien päässä.
Mutta asiaan. Onko vielä tieoa neljännestä ajasta. Siis ei arvailuja mikä kansa on tullut mistäkin, tai nykymaailmaksi muuttumisesta vaan mitä tapahtui ennen Taistelujen taistelua? Itse olen lukenut jotain, että Sauronin tuhouduttua itään menneet valhot, siis Alatar ja Pallando olisivat sotineet keskenään ja Alatarin voitettua hän olisi alkanut sotimaan lännen ihmisiä vastaan. Alatar oli Maia joten hän olisi aivan hyvin voinut elää loppuun asti.
Kääpiöistä olen lukenut, että neljännellä ajalla ne vain katosivat. Haltiat selvästikkin lähtiät Valinoriin.
 
Jos nyt kuvitellaan tuo Keski-Maa-Eurooppa -historia juttu, ja siitä se kääpiöiden häviäminen. Ajattelin vaan, että kääpiöt voisi olla vähän niin kuin neandertalilaisia. Siis, että hävinneet ovat, ja pienempiä kuin ihmiset. Mutta siihen ne yhtäläisyydet loppuukin :D
Hmm. Voisiko Númenorin kuvitella jonkinlaiseksi Atlantikseksi? Kun eikö siitäkin tullut aikojen saatossa pelkkä taru, eie tiedetty että onko totta vai ei. Sama juttu Atlantiksen kanssa. hee. En kyllä oikein usko siihen, mutta aivan sama. Tuli vuan mieleen. :roll:
 
Numenoreen Tolkien saikin vaikutteita Atlantiksesta. Sekin tuhoutui muistaakseni juuri ihmisten tottelemattomuuden takia, aivan kuin Numenor.
 
Muuten. Millaiseksi työ ihmiset outta Dagor Dagorathin kuvitellu? Siis, että kun sehän on taistelu, niin onko se sellainen tyyliin: Hahaa, minulla on miekka, nyt tapan yhden örkin ja sitten toisen..., vai joku ihan muunlainen, vaikka joku ajatusten voimalla (aika kaukaa haettu) käytävä taistelu Morgothin ja valarin välillä, jossa sitten kaikki muut vaan tappelee siinä taustalla.
Tuli nyt vaan tämmönenkin mieleen :roll: Kaikkea miekin ajattelen.
 
Asia menee suurinpiirtein näin: Melkor vapautuu Tyhjyydestä ja pääsee rellestämään kavereineen. Ensin hän sammuttaa Auringon ja Kuun ja turmelee siinä samalla myös maatakin. Valar kutsuu Eärendilin hätiin yhdessä Túrinin kanssa, joka nostetaan ylös kuolleista. Myös Númenorin sotajoukot Ar-Pharazônin johdolla nostetaan henkiin ja he ilmeisesti valitsevat kumman puolelle asettuvat. Loppujen lopuksi ihan hitonmoisen mätön ja tapon jälkeen hyvät voittavat ja Melkor tuhotaan. Luodaan Uusi Ainurin Laulu, vielä kauniimpi kuin Ensimmäinen ja koko Maailma järjestetään uudelleen ja siitä tulee juuri sellainen kuten Eru kuvitteli sen jo Ensimmäisessä Laulussa. Näin se suurinpiirtein menee...odotamme yhä tuota päivää...
 
Kuinka kauan sitä oikeen pitää odottaa. :knockout: Jos nyt jotenkin tämä meidän maailma täytyy änkeä mukaan niin se on varmaan se uusi soitto. Minun mielestä täytyy kyllä säilyttää raja Keskimaan ja oikean maailman välillä. Olen ihan varma, että Tolkien ei ajatellut Dagor Dagorathia meidän tulevaisuuteen.
 
Finwe sanoi:
Jos nyt jotenkin tämä meidän maailma täytyy änkeä mukaan niin se on varmaan se uusi soitto. Minun mielestä täytyy kyllä säilyttää raja Keskimaan ja oikean maailman välillä. Olen ihan varma, että Tolkien ei ajatellut Dagor Dagorathia meidän tulevaisuuteen.
Juu, meirän maailma ei todellakaan voisi olla se uusi soitto. Kuvaus ei sovi (kaunimpi, parempi sen kun pitäisi olla...).
Turha viesti(kö?)
 
Ei meidän maailmamme ole uusi soitto, vaan aika tolkienistisen historian ja Dagor Dagorathin välillä. Me elämme Ihmisten vallan aikaa, niinkuin tolkienistisessä historiassa elettiin Haltioiden vallan aikaa. Kuinka paljon Toiseen soittoon on aikaa, nobody knows.
 
Muuan kaverini kertoi jostakin lukeneensa, että Elessarin oltua kuninkaana jo hyvän aikaa, ilmestyi näyttämölle Boromirin avioton poika, joka vaati valtaa itselleen ja haastoi Aragornin kaksintaisteluun, jonka Aragorn voitti. Boromirin poika olisi sitten paennut Itään tai Etelään, koonnut armeijan ja ryhtynyt sotimaan Gondoria vastaan. Mene ja tiedä. Mikäli näin olisi, voinemme Sormusten Herran lopun liitteistä päätellä, että sota päättyi hänen kannaltaan kurjasti.
 
Curunír sanoi:
Asia menee suurinpiirtein näin: Melkor vapautuu Tyhjyydestä ja pääsee rellestämään kavereineen. Ensin hän sammuttaa Auringon ja Kuun ja turmelee siinä samalla myös maatakin. Valar kutsuu Eärendilin hätiin yhdessä Túrinin kanssa, joka nostetaan ylös kuolleista. Myös Númenorin sotajoukot Ar-Pharazônin johdolla nostetaan henkiin ja he ilmeisesti valitsevat kumman puolelle asettuvat. Loppujen lopuksi ihan hitonmoisen mätön ja tapon jälkeen hyvät voittavat ja Melkor tuhotaan. Luodaan Uusi Ainurin Laulu, vielä kauniimpi kuin Ensimmäinen ja koko Maailma järjestetään uudelleen ja siitä tulee juuri sellainen kuten Eru kuvitteli sen jo Ensimmäisessä Laulussa. Näin se suurinpiirtein menee...odotamme yhä tuota päivää...

Tulipa vain mieleen, että onkohan Melkor jo natsismin, kommunismin ja islamismin muodossa vapautunut... ainakin Lännen joukot ovat kovin eripuraisia, "eikä missään näy Mustan Ruhtinaan voima niin hyvin kuin siinä, miten hän kääntää toisiaan vastaan ne jotka vastustavat häntä", tai jotenkin noin se meni. Pahin riidanlietsoja taitaa löytyä Keski-Euroopasta...

Jos muuten katsotaan Ardan karttaa, on Valinor varsin kiintoisassa paikassa. Jo kahdesti Lännen joukot ovat pelastaneet maailman tuholta ja hirmuvallalta; saapi nähdä, tuleeko kolmatta kaiken Sarumanin/ranskisten selkäänpuukottamisyritysten jälkeen. Vai "vetäytyykö" Länsi kuten Akallabêthissa ja jättää kiittämättömät selviytymään omillaan.
 
Narsil sanoi:
Muuan kaverini kertoi jostakin lukeneensa, että Elessarin oltua kuninkaana jo hyvän aikaa, ilmestyi näyttämölle Boromirin avioton poika, joka vaati valtaa itselleen ja haastoi Aragornin kaksintaisteluun, jonka Aragorn voitti. Boromirin poika olisi sitten paennut Itään tai Etelään, koonnut armeijan ja ryhtynyt sotimaan Gondoria vastaan. Mene ja tiedä. Mikäli näin olisi, voinemme Sormusten Herran lopun liitteistä päätellä, että sota päättyi hänen kannaltaan kurjasti.

Vaihtoehtoja on monta:
1)Kaverillasi ei ole lähdekritiikistä tietoakaan.
2)Kaverisi heittää huulta ja sinä menet halpaan.
3)Kaverisi syö mielenkiintoisia sieniä.
4)Sinä itse heität huulta ja yrität saada meidät halpaan
5)Sinä itse syöt mielenkiintoisia sieniä

Veikkaisin vaihtoehto ykköstä. Tarinasi on joka tapauksessa täyttä puppua.
 
No, olisi kai pitänyt lisätä, että juttu ei muistaakseni ollut Tolkienin kirjoittama... Sieniä en syö (vihaan niitä), mutta tuosta kaveristani en tiedä... :grin: En ole nähnyt häntä nyt pariin vuoteen, joten ehkäpä hän on syönyt liiankin mielenkiintoisia sieniä...
 
Mutta mielenkiintoiset sienet on hyviä. :twisted:

No miten tuo, että Alatar ja Pallando menivät itään ja Alatar tuhosi Pallandon. Sitten Sauronin kuoltua hänen mahtinsa olisi kasvanut ja suurella armeijalla hän olisi hyökännut läntiseen Keski-Maahan.
Voiko joku julistaa väittämän todeksi tai epätodeksi. En muista mistä tuon olen lukenut vai olenko syönyt sieniä.
 
Ylös