Nemi

Nemin tapaista on helppo piirtää musteella, ja sen tyyli on tosi hieno, joten Kouvolan sanomissa ilmestyneet Nemit menevät minulla yleensä talteen ja mallikäyttöön. Muutenkin Nemi on huisa sarjakuva. Päähenkilön luonne, ajattelutapa ja lapsellisuus saa minut hymyilemään lähes aina.
 
Ostin juuri Nemin Myrskyn silmä-osan, ja olin kieltämättä vähän pettynyt. Odotettu ja aina yhtä hulvaton nemimäinen piikikkyys oli vähentynyt huomattavasti ja tarinoiden ennalta-arvattavuus ärsytti. Mutta kyllä ne ilmeet pelastivat päivän! Olen myös aina pitänyt Nemin suorapuheisuudesta, joten ei se nyt niin huono ostos ollut täysin. Minulla on vasta seitsemän Nemiä hyllyssä, joten pitää ruveta keräämään...
 
Minäkin olin pettynyt siihen! Ei olisi pitänyt ostaa. Toisaalta en olisi ostanut ellei äiti nimenomaan olisi sanonut että saan ostaa (eli laittaa hänen ostoskoriinsa). Onhan noita kirjastossa. Yleensä jokaiselle stripille saa nauraa, mutta tuo jäi todella laimeaksi. Kovasti kyllä nauroin Nemin ilmeille, kun hän maistoi baarissa Bondin suosikkia.

Eniten pidän Nemissä siitä, miten hänen jutuissaan oikeasti on järkeä. Jossakin hän saarnasi kuinka ei halua tavata jotain tuttua, koska tämä alkaa paasata kristinuskosta ja pelastuksesta. Ne Nemin perustelut olivat oikeasti hyvät, se miksi se on ärsyttävää ja miksi hänen pitäisi antaa Nemin olla rauhassa ateisti. Hän puhuu asiaa, vaikkakin terävästi ja nenäkkäästi, mutta asiaa kuitenkin. Pohjimmiltaan aiheet ovat vakavia, vaikka välillä onkin mukana tyystin humoristisia pätkiä. Ehkä hänen elämäntyylinsä ei ole ihan sellainen, mistä mallia pitäisi ottaa, mutta hänellä on järkeä kuitenkin. Ja tykkää TSH:sta! Hehe.
 
Oijoi, Nemi! Minäs vuonna tämä ihana sarjakuva alkoi ilmestymään? Sillä nimittäin muistan kuinka silmäni kiinnittyivät kaupassa Nemi-albumiin ja hetken katsottuani ostin sen. Enkä pettynyt, kuten useasti extempore-ostoksissani käy. Nemin luonne, terävät kommentit ja innostus Tolkienista (kuinka moni on huomannut hänen kirjahyllystään myös Silmarillionin, TSH'oon lisäksi? :D) saivat minut lukemaan ja ostamaankin lisää, vaikka osa albumeista on jäännyt ostamatta, monista erinäisistä syistä. Uusin albumi taitaa olla <i>Myrskyn silmä</i>? Sen olen ostanut. Kuvitelenko vain, mutta onko <i>Myrskyn silmä</i> paksumpi kuin edelliset?

Ja hah, Nemistä on myös alettu julkaisemaan sarjakuvalehteäkin. Pikkusisko osti sen ja yhdellä vilkaisulla huomasin, että siinä on vaan ne samat vanhat stripit kuin albumeissa.
 
Vuonna 2003 ilmestyi eka suomenkielinen albumi. Minulla pitäisi olla ne kaikki yhtä lukuunottamatta viime vuoden keväällä ilmestynyttä Piikikästä prinsessaa, joka jostain syystä livahti kaupoissa ohitseni. Pitäisi katsoa saisiko sen Akateemisesta, niillä on ollut usein vanhempiakin albumeja myynnissä kuin vain se uusin, toisin kuin Suomalaisessa. Tai sitten pitäisi käydä sarjis-divarissa. Ensimmäisiä albumeja on julkaistu myös uusintapainoksina: itsellänihän ei ole ollut näihin tarvetta.
Myrskyn silmä odottaa vielä lukemista.
 
Törmäsinpä vahingossa tähän keskusteluun kun hain ihan muuta Nemiin liittyvää ja pitää ihan sanoa, että Nemi ei ole teinityttö, vaan Lisen mukaan yli kaksikymppinen. Henkinen ikä onkin sitten toinen juttu. Ja tosiaan osa Nemi-jutuista on kyllä sellaisia etten kovin nuorien antaisi tätä lukea. Toki jokainen mielensä mukaan, mutta osa on enemmänkin aikuisempaan makuun. Terveisin 41 vuotias, joka tykkää lueksia Nemiä. :)
 
Oho, täällä on vähän hiljentynyt. Ja edelleen luen Nemiä. Okei onhan tääkin sarja vähän muuttunut vakavammaksi ja joitain juttuja piirtäjä on joutunut varmaan säädöksien takia siivoamaan joten siksikin jyrkkä ero alkupään sarjiksien ja tuoreempien versioiden välillä. Mutta toisaalta pidän Nemin ja hänen nykyisen poikaystävänsä Grimmin säädöstä, sekä Sinin (Anu/Cyan?) elämästä sinkkuna yksinhuoltajana ja sitten tästä uudesta hahmosta Ofeliasta. Tai no Ofelia on siinä ja siinä, sillä hänen juttunsa ovat lähelle samaa tasoa kuin Nemin alkupään touhut, muttei ihan. Mutta pidän silti Nemistä. Samoin siitä satiirista, mitä hän heitti pandemian aikaan. :D Lise on kyllä hyvä. :)
 
Mjaa, täällä 61v, joka harrastaa sarjakuvaa ja tykkää Nemistä. Ja jolla on oheinen tatska 😝 Ja taitaa mulla olla melkein kaikki albumitkin ja piirtäjän nimmari. Nemi on huippu 💃🕺
Upea tatuointi. Itsekin joskus haaveillu ottavani tuontyyppisen tatuoinnin, mutta toistaiseksi ei ole ollut varaa, eikä oikein uskallusta, kun en ole neulojen ystävä.
 
Ylös