Nightwish

Ja sehän oli vallan loistava keikka tuo "Varaslähtö Tuskaan"! Hieman kyllä harmittaa tuo Nightwishin muuttuminen "show-bändiksi".. Mutta onneksi musiikkipuoli on vielä täyttä timankia! :D
 
Kertokaapas lempibiisejänne NW:ltä. Mun henkilökohtanen suosikki taitaa (tällä hetkellä) olla Ghost love score kun siitä on tehty niin hieno videokin =) siis Youtubessa
 
Tuohan on Nightwishin oikeastaan paras kappale mielestäni. Eikä noita nyt pahemmin jaksa ruveta luettelemaan helpompi olisi sanoa mistä biiseistä ei tykkää niin paljoa :p Whoever Brings the Night on myös yksi uusista lemppareistani (eikä vähiten sen rässisoolokohdan takia) :) sit on aina nää everfeivörit Ever Dream, Bless the Child, Sleeping Sun, Kinslayer, Higher Than Hope tms :D
 
Nightwishin parhaat biisit kautta aikojen:
I wish I had an angel, Nemo, Sleeping Sun, While your lips are still red ja (nyt kun olen viimeinkin kuullut tämän) The Islander.
 
Tuo While Your Lips Are Still Red on kyllä kaunis kipale.. Soi Kaisaniemessä hyvinkin nätisti..

Terry sanoi:
The Islander todellakin on hyvin folk-henkinen veisu.

Aika suora Jethro Tull rippaus mikä ei suinkaan haittaa, kun tietää Hietalan olevan kovakin fani (np. Tarotin coveri Locomotive Breathista) :p

Niin ja piti vielä sanomani, että tuo Anetten laulutyyli esimerkiksi The Sirenissä ei oikein miellytä (sama kuin Saharassa).. Tulee toistomainen olo.. :/
 
Olen pitänyt Nightwishistä jo melko kauan, sellaiset kuusi vuotta näin nopeasti arvioituna. Tarja oli muistaakseni bändiin lähemmin tutustuessani jo erotettu yhtyeestä, mutta Anettea ei ollut vielä valittu. Kuuntelinkin siis heidän vanhoja kappaleitaan, mutta joustavana nuorena tykästyin pian myös uusiin tuotoksiin. Myöhemmin, tultuani pahimpaan metallikauteeni, alkoi lievä popahtavuus hieman ärsyttää. En sano, että Anetten kaudella tehdyt kappaleet olisivat huonoja tai hän huono laulaja - Anetten ääni ei vain yksinkertaisesti oikein sovellu mahtipontisiin metallikappaleisiin. Hän on parhaimmillaan poprock-kappaleissa, joissa ei tarvitse yrittää liikaa.

Olenkin tavallaan iloinen siitä, että Anette erosi yhtyeestä. Nyt hän voi varmaan tehdä enemmän itselleen sopivaa musiikkia ja Nightwish lähteä taas metallimalle linjalle. Ainakin Olzonin korvaajaksi valittu Floor Jansen lupailee metallia, sillä hänellä on syvä ja voimakas ääni. Näkeehän sen jo naisen rotevasta rakenteestakin, että häneltä löytyy keuhkoja. :D Ainakin Tarjankin kappaleet kuulostavat hänen laulaminaan ihan hyviltä, vaikka minun korvissani ei ole alkuperäisen voittanutta. Suosikkialbumini on varmaankin Once, siltä löytyy useita lempikappaleitani, esim. Nemo ja Dead Gardens. Toki myös Century Child on hyvä, laulaahan siinä ensimmäistä kertaa myös Marco Hietala. Anetten kaudelta suosikkikappaleitani ovat varmaankin The Islander, Whoever Brings the Night ja The Crow, the Owl and the Dove.
 
alkoi lievä popahtavuus hieman ärsyttää. En sano, että Anetten kaudella tehdyt kappaleet olisivat huonoja tai hän huono laulaja - Anetten ääni ei vain yksinkertaisesti oikein sovellu mahtipontisiin metallikappaleisiin. Hän on parhaimmillaan poprock-kappaleissa, joissa ei tarvitse yrittää liikaa.

Olenkin tavallaan iloinen siitä, että Anette erosi yhtyeestä. Nyt hän voi varmaan tehdä enemmän itselleen sopivaa musiikkia ja Nightwish lähteä taas metallimalle linjalle. Ainakin Olzonin korvaajaksi valittu Floor Jansen lupailee metallia, sillä hänellä on syvä ja voimakas ääni. Näkeehän sen jo naisen rotevasta rakenteestakin, että häneltä löytyy keuhkoja. :D Ainakin Tarjankin kappaleet kuulostavat hänen laulaminaan ihan hyviltä, vaikka minun korvissani ei ole alkuperäisen voittanutta.

Olen nähnyt Nightwishin kaikki kolme solistia livenä ja komppaan tätä. En hirveästi pitänyt Anettesta Nightwishin laulajana - ei siksi että mulla olisi ollut jotain häntä vastaan, vaan koska vanhemmissa biiseissä hän ei vaan kerta kaikkiaan pysynyt livenä kyydissä mukana vaan homma meni ihan piipitykseksi. Esimerkiksi yksi omista suursuosikeistani, Dark Chest of Wonders, oli Anetten laulamana aivan kauhea biisinraiskaus. (Kaverini vaikeroi muutenkin koko kyseisen keikan ajan että "miks niitten piti ottaa tommonen p...a laulaja")

Floorin näin ensimmäisen kerran Nightwishin kanssa Sauna Open Airissa 2013 (aiemmin olin sattunut näkemään After Foreverin joskus vuonna 1 ja 2 joten oli jonkinlainen käsitys minkä tason laulajasta on kyse) ja voi kiesus mikä ero on laulajalla ja laulajalla: ekana biisinä pärähti soimaan juurikin DCoW ja kentällinen ihmisiä tipahti välittömästi persuksilleen. Floor kun on tuollainen pitkä ja näyttävä nainen ja osaa ottaa lavan haltuun, ja mikä ääni!

En ole sitten Tarjan potkujen kovin innokkaasti odottanut NW:n seuraavaa levyä (Imaginaerumia en edes omista), mutta kun Endless Forms Most Beautiful ilmestyy maaliskuun lopussa niin se on kyllä saatava pian!

Alla olevasta videosta käy muuten hyvin ilmi se, miten vaikeaa Anettella oli esim. Nemon kertsissä pysyä mukana. Sen kuulee tämmöinen vähän vähemmänkin absoluuttinen korva.

 
Tarjalla ja Anettellahan on se selkeä ero että ensimmäinen on opiskellut klassista laulua, toinen ei. Minäkään en pitänyt siitä kun Tarja lähti bändistä. Nightwish oli Tarjan aikana siinä mielessä uniikki että vain heillä metalli yhdistettiin klassisesta musiikista nimenomaan oopperalauluun. Anetten aikana Nightwish oli kuin joku tavallinen rock-bändi. Floor Jansen on todellakin tuonut bändin aikaisemmalle tasolle, mutta nykyisen Nightwishin lisäksi myös Evanescence, Within Temptation, Delain ja Lacuna Coil (viimeksi mainittu ehkä vähemmän) esittää hyvin samantyyppistä musiikkia.
Mutta tietysti, Holopaisen kädenjälki näkyy silti. :) Ja iso osa kappaleista on kyllä upeita ja mahtipontisia teoksia. :)
 
No niin!! Uusi studioalbumi on kasassa ja Nightwishin musiikkia kuullaan huhtikuussa! En malta odottaa mitä Holopainen on tällä kertaa keksinyt. Albumin nimi Human Nature on ainakin lupaava. Sen lisäksi albumin kakkoslevy on vain yksi pitkä teos joka on jaettu useampaan osaan.
Jotain tällaista ehkä osasin EFMB:n jälkeen kyllä odottaakin: pitkiä, yhä enemmän sinfonisia vaikutteita saavia suurteoksia, jotka on jaettu osiin. Jään odottamaan suurella mielenkiinnolla lopputulosta.
 
Ylös