Nimestä Iltaruskon vartijat

Kointähti

Koala on steroids
Mistä nimi Iltaruskon vartijat tulee? Vastaan itse kysymykseen lainaamalla örkkipäällikkö Azogia:

Jos kerjurit ei odota ovella vaan hiipii sisään varastamaan, me tehdään niille näin. Jos yksikään kansasi jäsen tunkee iljettävän partansa tänne toistamiseen, saa saman kohtalon. Mene ja sano se heille! Mutta jos hänen perheensä haluaa tietää kuka täällä on kuninkaana, nimi on kirjoitettu hänen naamaansa. Minä sen kirjoitin! Minä hänet tapoin! Minä olen herra!

Eli kyseessä oli vuodenvaihteen 2010-2011 aikana esittämäni ehdotus, joka sai aikoinaan kannatusta. Mutta keitä me olisimme, jos en olisi sattunut olemaan tuolloin LotRO-aktiivi? On kohtuullisen epätodennäköistä, että olisimme ainakaan iltaruskon vartijoita...

Tässä ketjussa saa sanoa sanottavansa nimestämme tai esittää kysymyksiä. Millaisen imagon nimi Iltaruskon vartijat synnyttää? Onko nimellä ylipäätään väliä?
 
[22]Minähän olin poikkiteloin tämän IV- nimen kanssa, mutta alun erimielisyyksistä huolimatta pidämme nykyään toisistamme hyvin paljon ja kunnioitamme erilaisuuttamme. En kyllä muista mitä itse ehdotin, mutta epäilemättä jotain todella hienoa ja fiksua, kuten aina :p

Jos miettii tätä meidän brändi-asiaa, niin ehdotan että perustamme kin-brändityöryhmän, johon kutsumme Nalle Coranderin, Jorma Ollilan ja Pekka Himaset puhumaan viikon verran joutavia ja maksetaan heille LotrO-kullassa. Mutta oikeasti: Iltaruskon vartijat tuo minulle mieleen seuraavia asioita: suomalaisuus, romanttisuus, luonnonläheisyys ja puolisotilaallisuus.
Tuo suomalaisuus-juttu lienee selvää, sillä nimi on suomea, eikä esim. sindaria.
Romanttisuus tulee mieleeni sellaisessa "ja he ratsastivat auringonlaskuun"-muodossa. Ei niinkään "Kulta, hiuksesi näyttävät niin häkellyttävän kauniilta tässä iltaruskon kajossa, etten saata olla suutelematta sinua"-muodossa. Eli sellainen Hugo Pratt/Corto Maltese-tyylinen romanttinen sankaruus ja seikkailu. Aavistus sellaista haihattelua, sillä eihän iltaruskoa nyt noin konkreettisesti voi mitenkään suojella, mutta metaforana se toimii hienosti kuvatessaan kaikenlaisia kauniita asioita. Ja näin Avanierin näkökulmasta voi ajatella asiaa myös haltioiden aikakauden iltaruskona - kaunista, mutta loppu on edessä, kun meri kutsuu meitä kotiin.
Luonnonläheisyys tulee mieleeni siitä, kun iltarusko on kaunis luonnonilmiö ja toimii sinänsä hyvänä vastasymbolina sille, kuinka "Sarumania kiinnostaa nykyään vain metalli ja koneet".
Ja lopulta puolisotilaallisuus, joka tulee sanasta vartija. Vartioida. Englanniksi se olisi Guard, joka voidaan mieltää myös Kaartiksi. Se voi myös tarkoittaa englanniksi miekan väistintä, eli sitä ristin muodon tekevää kädensuojusta. Lisäksi meillä on univormut ja käyttäydymme toisinaan jopa sotilaallisessa järjestyksessä. Organisaatiomme on kevennetyn sotilaallisen hierarkinen. Sanon kuitenkin vain PUOLIsotilaallisuus, sillä olemme kuitenkin satunnaninen joukko seikkailijoita, palkkasotureita ja onnen onkijoita, emme ammattimainen tai nostoväen muodostama vakituinen taisteluosasto. Me emme ole kenenkään alaisia, paitsi viisaan upseeristomme, päällikkömme Liinan. Emme vastaa teoistamme Elrondille, Gondorin tulevalle kuninkaalle, tahi Lobelia Säkinheimo-Reppulille. Vastaamme yksin Eru Iluvatarille sinä hetkenä, kun Mandos meidät kutsuu saleihinsa.
 
Ylös