Nimimerkit ja tittelit

Pagba

Pronominit hän/hänen
Tauluseinällä voi pyytää mieleisensä avatarin taiteilemista ja täällä palvelevat sanataiteilijat. Haluatteko apua oivan nimimerkin valintaan? Pyytäkää sitä täällä. Kertokaa itsestänne ja harrastuksistanne ja siitä, mikä teille on tärkeää ja mikä helkähdyttää sielunne herkimpiä kieliä. Sanasepot voivat sitten ehdottaa sopivia nimimerkkejä tai lähteitä niiden omaehtoiseen etsimiseen. Sama juttu tittelien kanssa.

Älkää vaihtako nimimerkkiänne tai titteliänne turhan usein. Kuvitelkaa niitä kasvoiksenne – monestiko tulee käytyä plastiikkakirurgilla? Niistä ja avatarista teidät täällä tunnetaan. Mutta jos tulee pakottavaa tarvetta vaihtaa jotain sanallista, niin täällä tarjotaan apua.
 
No, kokeillaanpa. Nimimerkkiäni en lähde enää kaikkien vuosien jälkeen vaihtamaan (olen päässyt tyytymättömyyden tuolle puolen), mutta titteliä minulla ei ole, eikä itsellä ole nyt ideoita.Yhden ehdotuksen olen titteliksi saanut, mutta en oikein sille lämmennyt (anteeksi Vehka).

Mitäs minä nyt sitten kertoisin. Olen välivuotta viettävä helsinkiläinen, joka tähtää opiskelemaan media-alaa ja halajaa myös ulkomaille. Olen tämän vuoden aikana erakoitunut aika lailla ja pidän peiton alla makailusta, itsekseni mumisemisesta, musiikista (erityisesti indie), villasukista sekä kahvin tuoksusta ja mausta. En pidä nykyisestä Helsingin ilmastosta, työpaikastani ja sinihomejuustosta. Harrastan sin moo hapkidoa, päänsisäistä harhailua ja sukkien etsimistä -ainakin sitä tulee tehtyä päivittäin.

Tämänhetkinen mielentilani on surullinen erään karvaturrin takia ja turhautunut, mutta myös toiveikas tulevaisuuden suhteen (ainakin vähän). Mutta syteen tai saveen, try me!
 
Lähtisin Elenalle etsimään titteliä hänen sin moo hapkido -harrastuksestaan, sillä se sisältää filosofisia elementtejä. "Ympyräinen" olisi yksi Wonin teoriaan viittaava titteli. Samoin se vihjailee matkailusta (ympäri mennään, yhteen tullaan) ja päänsisäisestä harhailusta (pää on kutakuinkin ympyrän muotoinen). "Kynäkäsi" taas viittaisi Whan teoriaan ja media-alalle suuntautumiseen. "Taivaallinen taistelija" taas perustuisi käännökseen sin moo hapkidosta ja vihjaisee Peter Jacksonin neljänteen elokuvaan. "Päällekarkaaja" taas vitsailee sillä, että vaikka sin moo hapkidon nettisivuilla kerrotaan lajin sopivan erityisesti päällekarkaustilanteisiin kadulla, niin sitä ei kerrota, onko lajin harrastajan tarkoitus torjua päällekarkaus vai suorittaa se.
 
Elena: Itsekin mietin, että ehdotukseni ei kyllä ollut kovin omaperäinen saati hieno. Mutta tuon esittäytymisesi perusteella olen keksiskellyt muutaman lisää.

Harhatar - johdos päänsisäisestä harhailusta
Kaukokaipaaja - ulkomaille lähtöön viitannen
Kahviaddikti - sellainen tukevampi, jämäkämpi titteli

Siinä nuo tällä kertaa. :) Mukava oli kuulla sinusta lisääkin.
 
Ha haa, kiitos ehdotuksista. Kynädestä syntyy mieleenkiintoinen mielikuva, minä tosin käännän sen nopeasti myös saksikäsi edwardin tapaiseksi hahmoksi :grin: Ajatelkaa nyt ihminen jolla on kynät käsien paikalla. Olisivatkohan ne lyijykynät niin, että sotku olisi helpompi siivota? Taivaallisesta taistelijasta taasen tulee kovin ylevä ja jalo olo. Päällekarkaaja on vain mielenkiintoinen ehdotus. Harhatar ja kaukokaipaaja saattaisivat myös sopia, koska en koskaan ole oikein tyytyväinen sen hetkiseen oleskelupaikkaani.

Lisää vaan tulemaan, en halua tehdä näin suurta päätöstä hepposin perustein, kun itselleen kerta saa vain yhtä titteliä ehdottaa....
 
Mistä kahdesta tykkäät eniten? Minulla on nimittäin salaperäinen voima ehdottaa kolmea titteliä. ;)
 
Keskustelun seuraajat taas voivat ehdottaa mieleistään titteliä Elenan profiilisivulla. Se voi olla jokin jo mainituista, väännös sellaisesta tai kokonaan uusi. Olisi hyvä jos hänellä olisi monta titteliä mistä valita.
 
En ole ollut missään vaiheessa nimimerkkiini, koska tämä tuli valittua kun en keksinyt muutakaan (en kyllä keksi vieläkään). Nyt ajattelin kysyä teiltä sopivaa nimimerrkiä.

Minä haluaisin mieluusti jonkin luontoon viittaavan nimen. Vesi on aina ollut minulle hyvin mieluisa sekä puut tosin mikä tahansa mikä on luonto kelpaa. Mielellään ei ihmisten hallitsemaa luontoon liittyviä nimiä esimerkiksi puistot, pellot ja muut vastaavat eivät miellytä.
 
Hii. Täältäkö minä sitten saisin tittelin. No, yritetään. Olen koruhiiri, kirjoitan runoja, tykkään CMX:stä, teen työkseni farmakologiaa. Puut ovat kivoja, samoin sammalenvihreä ja liila väri. Nimimerkkini on kreikkalainen kohtalonkutoja. Pakanallisuus ja mytologiat ovat muutenkin pop.
 
Oi kiva kiva kiva!
Voisinkohan minäkin saada tittelin, en osaa samaistua kokopäiväisesti riiviöintiin. (anteeksi Tik) Toki olen osan aikaani riiviö mutten 247 kuitenkaan toivottavasta, välillä pitää nukkuakkin.
Mitäs kertoisin, olen henkeen ja vereen punapäinen lukutoukka, puille ja oraville puhuja, koiranomistaja (mallia Westie), piirustaja ja epätoivoinen kirjoittaja sekä muumisti. Yritän taas kevään tullen väkertää takapihalle hillasuota, harkitsen ymppäämistä ja siinä sivussa opastan taas kesällä kirkossa. Arjen käyn koulua Helsingissä Pitkän sillan hauskemmalla puolella.
Saisiko nämä runosuonenne sykkimään?
 
migaelia kehottaisin tutustumaan lohikäärmemytologiaan – luontokappaleita ovat nekin (tai olisivat) ja nikki olisi sopusoinnussa nykyisen avatarin kanssa. Jos hän huumorintajuiseksi haluaa heittäytyä, niin hän voi kääntää sanan "lohikäärme" pilkuntarkasti jollekin muulle kielelle. Salmonsnake englanniksi, eogneidr kymriksi ja laksorm norjaksi. Netistä löytyy sanakirjoja. Tai sitten migael voi omaksua jonkin tunnetun lohikäärmeen nimen. Nimen Nidhug etymologian etsintä johdatti minut Eddan jumalrunojen ääreen ja siltä tieltä en ole vielä palannut. Nidhöggr on kaamea ruumiitasyövä lohikäärme, johon vain harvat haluavat samaistua. Pernin lohharit ovat mukavampia, joskin ehkä hieman liian koiramaisia muille kuin koiraihmisille. Niiden kaikkien nimi päättyy th:hon. Ruth on suosikkini, joskin migael tuskin innostuu sen nimen käytöstä ilmeisistä syistä.

Lachesis taas voisi olla Kohtalotar tai Moira. Työtitteliä hän ei välttämättä haluanne tai muuten hän voisi olla Rohtohuuli. Aki W Yrjänän sanoituksista löytyy monenmonta hassua sanaa, joista voi vääntää tittelin. 910-fani?

Pikku Myylle mietin tuossa joku päivä uutta titteliä mutten keksinyt. Osa-aikainen riiviö? Kuusenkäpy? Ogion-velho Maameren tarinoissa tapasi nääs tervehtiä kohteliaasti puita ja ogion=kuusenkäpy. Soistaja? Church of Doom Guide kävisi jos hän opastaisi tuomiokirkossa.
 
Pyydän anteeksi niiltä, jotka olivat keksineet minulle ihania titteliehdotuksia jo tammikuussa. Meni aikansa ennen kuin keksin, mistä pääsen niitä katselemaan :hups:
 
No nyt kävi kämmi. Yritin ehdottaa Orkristille titteliä (Hiidensurmaaja oli mielessäni) mutta nakkifinger ehti painaa lähetysnappulaa ennen kuin ehdin kirjoittaa mitään. Niinpä Orkristin profiilissa komeilee titteliehdotukseni "". Siis pahoitteluni Orkristille: tarkoitukseni ei ollut ehdottaa tyhjää titteliä.
 
Oho, huomasin vasta nyt että minun viestiini on vastattu. Nuo Pagban ehdotukset kuulostavat todella hienolta varsinkin tuo eogneidr kuulostaa mahtavalta. Miten muuten sen nimimerkin vaihtamisen kanssa toimitaan? Ylläpitäjät vaihtavat sen ilmeisesti pyynnöstä mutta kirjaudunko (miten tuon sanan kuuluisi muuten taipua) käärmeeseen sitten sillä nimellä?
 
Nimimerkkiään vaihtaakseen tulee sitä pyytää Opaskyltin "Haluatko vaihtaa nimimerkkiä? Ilmoita siitä täällä."-otsikossa. Viestissään on hyvä mainita nykyinen nimimerkki, koska se helpottaa salapoliisityötä tekeviä – joku saattaa tulevaisuudessa metsästää sitä mystistä migaelia, johon viesteissä viitataan. Vanhan ja uuden nimimerkin esiintyminen samassa viestissä on suureksi avuksi.

Uudella nimimerkillä pitää tosiaan kirjautua jatkossa sisään.
 
Jepulis, juuri oikeassa paikassa. Nikkiini voinee todellakin liittää jotain herätettä. Risa Tune kuvastaa minulle rikkinäistä, erityisesti rikki mennyt, valheellinen äänten kerronta sopii nikkini tiimoille. Lähellä käy, mutta etäiseksi jää... Tämä nikki ei oikein sovi tänne, koska se on reaaliaikaisempi, ja kaipaan jotain fantasiatyylisempää.

Itse en pidä salaliitoista, enkä globalisaatiosta, joten siinäpä sitä.
Pidän viherkasveista, kissoista, sekä olen kahden pienen tytön äitee. Haltiat ovat minun ilojani.
 
Iiriksi äiti on máthair. Vihreä puolestaan on glas. Vihreä äiti olisi kaiketi máthair glas. Muita iirinkielisiä sanoja voi etsiä täältä. Voi varautua siihen, että Clannad alkaa soida päässä sanoja katsellessaan. Rikkinäinen muuten näyttää kääntyvän iiriksi "as gléas". Yhteen kirjoitettuna se näyttäisi oivalta fantsunimeltä. Asgléas.
 
Herugrimille titteli?

Entä sitten nimimerkkisi? Théodenin miekka, merkitykseltään "hyvin julma" niin kuin Telimektar jossain totesi - mutta vain vihollisiaan kohtaan. Mitä miekka sai aikaan? Olisiko "Mustan Käärmeen Kukistaja" liian mahtipontinen? (Eihän se ole mahtipontinen ollenkaan, toteaa vain tosiasiat).
 
Ylös