Noin 600 megaa levytilaa kateissa ja ADSL Internet-ongelma

Psychic

Hobitti
ONGELMA 1:
Polttelin tuossa kokonaisen levy-imagen ja polttamisen jälkeen
poistin kyseisen imagen kovalevyltä, mutta
kone kaatui juuri kun poistaminen alkoi.
Ja nyt olen aika varma, että tuon verran vapaata tilaa puuttuu
kun katsoo paljonko on vapaata tilaa jäljellä.
Eikä tiedostoa tietenkään ole näkyvissä.
Scandisk ei havainnut ongelmaa; mikä neuvoksi?

(Kaatuminen sinänsä johtui varmaan kaiken maailman spywaresta ja roskasta
jota on koneella; poistelen ne kyllä pari kertaa viikossa, mutta eipä
niilläkään varmasti kaikki lähde.)

Defragia en ole vielä ajanut kuin 17% koska se kestää
niin kauan ja sen verran se kerkesi yöllä käydä
(kone Celeron 366 MHz).
Ja se kannattaisi varmaan ajaa safe modessa samoin kuin
spywaren poisto-ohjelmat, mutta en oikein mielelläni buuttaa konetta
mistä tullaan myös toiseen ongelmaan, eli

ONGELMA 2:
Internet ei lähde samantien uudestaan päälle jos koneen
buuttaa tai sammuttaa.
Vaan sen kanssa saa puljata ja yrittää välillä yli tunnin,
että saa yhteyden päälle.
Minulla on ADSL-yhteys ja ulkoinen Telewell-modeemi.

Eli pitää rämpätä modeemia päälle ja pois, samoin kuin tietokonetta.
Haluaisin kuitenkin sulkea koneen yöksi, mutta
seuraavana päivänä odottaa tuollainen ruljanssi.
WINIPCFG-ohjelmalla tarkistettaessa sinne tulee buutin
jälkeen usein oikea IP-luku, mutta silti ei Internet välttämättä toimi.

ONGELMA 3:
Lisäksi ääkkösiä otsikossa sisältämät viestit sähköpostissani (Outlook Express) muuttuvat nykään muotoon "X" (eli "ä" ja "ö" muuttuvat tuoksi).
F-Prot ei havainnut viruksia, mutta selvästikin tässä joku roska on kyseessä.
Spyware ja Spybot on ajettu läpi.

Kiitos avusta edes vaikka johonkin näistä.
 
Ongelmaan 2. Minullakin netti menee pois päältä, kun koneen sammuttaa. Luulen että sen voisi muuttaa jostain asetuksista. Tarkoitus on kai estää ulkopuolisten koneelle tunkeutuminen silloin kun se on sammutettu.

Ongelmaan 3. lisään vain että sama on välillä mbnet.netin sähköpostissa. Ei se varsinaisesti haittaa lukemista.

Empä tiedä oliko tästä viestistäni hyötyä.
 
Kohtaan kaksi, itsellänikin netin tulossa kestää satunnaisesti eri määrä aikaa koneen käynnistämisen jälkeen. Osa ongelmasta johtuu palveluntarjoajan päästä, osa taas koneella olevista ohjelmista (lyötyy esim. ohjelma, joka rajoittaa toisten ohjelmien netin käyttöä -> netin surffaaminen pysyy sujuvana. Sivuoire on kuitenkin ajoittaiset yhdistämisongelmat).

Helpoin ratkaisu tähänkin ongelmaan olisi aloittaa tyhjältä pöydältä: kone tyhjäksi, käyttiksen asentaminen, jokin hyvä palomuuri koneeseen turvaksi ja sitten tuttujen ohjelmien asentaminen. Ja tietenkin selainkäyttöön jokin muu selain kuin IE, niin välttyy ainakin netin kautta tulevalta spywarelta paljon paremmin. Itse olen myös siirtynyt kokonaan webbimailin käyttämiseen, eipähän tule riskiä ladata viruksia koneelle.

Korjaamiseen on vähän vaikeampi alkaa antamaan neuvoa, ainakaan semmoista jolla koneen saisi toimimaan sujuvasti itse tulematta paikan päälle katsomaan konetta.

Ääkköset saattavat puuttua ihan sen takia, että

1. Outlook käyttää vääriä maa-asetuksia
2. Windows käyttää vääriä maa-asetuksia
3. viestin lähettäjä käyttää vääriä maa-asetuksia
4. jokin huono palvelin välillä muuttaa viestin koodausasetuksia
5. jokin muu aivan mahdottomalta kuulostava selitys, joka ei juuri nyt tullut heti mieleeni
 
1: Olisikohan jossain vaiheessa jokin tehnyt tuon kokoisen temppifailin, ja koneen kaaduttua ei muistanut poistaa sitä. Mahd fiksaus on itse yrittää kuikuilla sitä jostain kovalevyn syövereistä tai jollain ohjelmalla tehdä sama. Esmes toi EasyCleaner on näissä tilanteissa ihan näppärä (googlaa se jostain).
 
Kiitos kaikille avusta :)

EasyCleanerilla kohta 1 ratkesi hienosti!
Siellähän se 650 megaa törrötti C:n juuressa :wink:
Eikä ollut edes piilotiedosto vaan ihan perinteinen .CHK temppi tiedosto.
Eipä tullut tuo mieleen vaikka DOS-ikkunaa muutenkin edelleen käytän ja sen ohjelmia.

Kohta 2:n kanssa täytynee sitten vain tulla toistaiseksi toimeen jos ei ole mitään oikotietä/kepulikonstia;
uudelleen asentamista pyrin nimittäin välttämään viimeiseen asti.
Uuteen koneeseenkin siirsin kovalevyn sellaisenaan.
Ohjelmia ja kaikkia ajureita on kuitenkin niin tolkuton määrä asennettuna, ettei niiden kanssa rupea kirveenkään kanssa uudestaan heilumaan. *kopkop*
Ja tärkeitä Internet-linkkejä riittää Explorerissa (no ne ehkä saisi kai kuitenkin siirrettyä, vai?).
Ainoastaan skanneri piti asentaa uudelleen, kun se aiheutti jotain konfliktia.

Kohta 3 saattaa tosiaan johtua MBnetistäkin eikä omasta koneestani.

Ja sitten tulee mieleen jälleen eräs ongelma...

KYSYMYS 4:
En saa diskettiasemaa pelaamaan tässä muutama viikko sitten käyttöön ottamassani koneessa.
BIOSissa on asetettu tiedot nähdäkseni oikein.
Diskettiasema on toimiva ja kokeilin toistakin asemaa.
Miten päin ne laattakaapelit menevät korppuasemaan ja emolevyyn?
Kokeilin kylläkin jokaista mahdollista vaihtoehtoa,
mutta kone ei asemaa tunnista.
 
Ainakin Mozilla Firefox importtaa asennuksen ohessa automaattisesti linkit Internet Explorerista, joten sen suhteen ei pitäisi olla ongelmaa :)


Tuohon neloskysymykseen, käykö korppuasemassa valoa ja osoittaako se mitään aktiivisuutta käynnistymisen yhteydessä? (ääntä tms.)
 
Minulla on samanlainen ongelma vanhempieni kotona kun uudistin äidin vanhan koneen.
Vanha diskettiasema ei toiminut enää, joten ostin siihen ihka uuden ja kappas vain.

Asema ei tunnista mitään diskettiä, valo palaa ihan normaalisti ja koittaa etsiä diskettiä jne, mutta ei vain toimi. Enpä saanut viikonlopun aikana tätä silloin korjattua jonka johdosta sitten siirsin isäni koneesta usb-aseman äitini koneeseen ja äiti saa käyttää sitä kun isäni harvoin diskettiasemaa tarvitsee.

Mutta niistä kaapeleista sen verran, että diskettiaseman kaapeli tulee emolevyyn kiinni niin, että se pää on diskettiasemassa joka on hieman "kierretty".
 
Ylös