Novelli: Lahjat

jawetus

Kontulainen
<b>Lahjat </b>

Hän vihasi elämää. Hän vihasi sitä, että eli edelleen ja vielä enemmän hän vihasi niitä, jotka yhä elivät...

...Kauan, kauan sitten, hän vihasi ja pelkäsi kuolemaa. Niin paljon hän sitä pelkäsi, että oli valmis tekemään mitä tahansa pidentääkseen omaa aikaansa. Hän etsi parannusta lääkkeistä ja loitsuista, turhaan.

Hän oli kuullut kaukana lännessä elävistä ihmisistä. Niistä, joilla oli Valarin siunaus ja joilla oli monin verroin pidempi ja rikkaampi elämä. Heihin ei tarttunut tauti, ei nälkä tai ennenaikainen kuolema. Hän vihasi ja kadehti heitä yli kaiken.

Mutta hänen Herransa antoi hänelle kuitenkin jotain toivoa. Heillä oli temppeli, salainen ja syvällä metsän siimeksessä. Siellä he palvoivat sitä, joka saattoi tuoda avun. Hänen herransa tiesi, että se oli lääke tähän tautiin...

...Maailma oli tehty kauan sitten. Se oli tehty pimeydestä. Ja pimeydestä kasvoi liekki, josta Eru loi Ardan ja teki sen olevaksi. Ja Ardan suurimmaksi hallitsijaksi hän nimesi sen, joka pystyi hallitsemaan pimeyden ja maailman kohtalot, Melkorin.

Melkorin ja hänen palvelijoidensa tukena on ollut ja on aina oleva kohtaloiden hallitseminen. Kuolemakin oli vain kohtalo, johon heikot tyytyivät, mutta vahvat eivät. Ja niin hän ja hänen herransa Khamul palvoivat Melkoria ja nimesivät hänet herrakseen.

Erään riitin aikana temppelissä Khamul kutsui todistajakseen Melkorin hengen ja hänen korkeimman palvelijansa, joka oli vieraillut kylässä jo aiemmin ja oli nytkin läsnä. Sillä vieraalla oli hänen sanojensa mukaan jotain, jolla tätä synkkää kohtaloa voi hallita.

"Kuolemaa ei ole." tuo mies, kalpea, viisas ja kaunokielinen, sanoi.
"Kuolema on vain ihmisille luotu näköharha. Herramme Melkor, joka kohtaloita hallitsee, päättää kuka lasketaan pimeyteen." Mies sanoi ja loi heihin pitkän silmäyksen punertavilla, viisailla silmillään.
"Minä taas päätän, kenellä ihmisistä on portin avain. Sillä minä olen Sauron, suurin Keski-Maan päällä asuvista."

"Korkea herra, anna meille avain. Me emme halua kuolla. Haluamme palvella Teitä ja tuntea Herramme Melkorin voiman lähellämme." sanoin Khâmul.

Ja sauron kaivoi viittansa kätköstä yhdeksän ketjusta roikkuvaa sormusta.
"Nämä ovat suuria sormuksia. Ja nämä saavat ne ihmiset, joille annan Portin Avaimet. Se, joka sormusta kantaa, ei kuole koskaan. Ja se joka tätä kantaa tuntee myös Melkorin voiman minun kauttani."

Ja Sauron otti yhden sormuksen ketjustaan ja antoi sen hänelle, ja samalla hän sanoi.
"Nimeän sinut Mustaksi, joka on väreistä mahtavin. Ole siis Musta Itäläinen, asuinpaikkasi mukaan. Ota sormus ja palvele minua ja herraamme Melkoria. Ole suuri, ole kuolematon!"

Ja Khamulille sormuksia antaessaan hän sanoi:
"Näitä sormuksia ei ole vielä tarkoitus laittaa sormeen. Tiedät kyllä milloin on sen aika. Sinun tehtäväsi on antaa nämä eteenpäin suurille ihmisille mahdollisimman pian ja yksi niistä on sinun. Vasta kun aika on, voit ottaa sen ketjusta ja pujottaa sormeesi."

Khamul otti ketjut ja Sauron lukitsi ne hänen kaulalleen.

"Kullakin sormuksella on kohtalon ennalta määräämä kantaja. Kukaan muu kuin kantajaksi määrätty tai sormusta tälle vievä ei voi ketjua avata. Ne eivät aukea väkivalloin, sillä ne on lumottu kestämään."

Ja Musta Itäläinen otti ja pujotti annetun sormuksen sormeensa. Samalla hän tunsi suuren, pakahduttavan tuskan, kauhun ja epätoivon. Ja hän tunsi kuinka hänen lihaansa työntyi terä, viiltävä ja tuskallinen. Ja hän tunsi, kuinka yksi elämä päättyi ja uusi alkoi. Ja hän huusi. Hän huusi niin, että kaikissa lähikylissä ihmiset joutuivat kauhun valtaan.

Ja samalla hän huomasi Sauronin vasemman käden etusormessa olevan sormuksen, ja siitä säteili voima, jota hän ei koskaan ollut edes osannut kuvitella. Ja sen Sormuksen Herra oli ylpein, Suurin ja arvokkain kuningas, hänen uusi Kuninkaansa ja Mustan Maailman hallitsija.

Mustan joka on suurin ja mahtavin maailman väreistä.
 
joo...! hieno...olisin kyllä toivonut että se olisi jatkunut esim että miten ne muut saisi sen sormuksen!!! jooh...mutta tuo nyt oli vain ehdotus/mielipide!! :D
 
Tarina Gimilkhâdista

Kärsivällisyyttä ;-)

Katso kirjoittamaani tarinaa Gimilkhâdista, Númenorin prinssistä. Se on melko pitkä novelli, mutta lukeminen saattaa kannattaa, sillä ainakin muualla se on saanut paljonkin kiitosta. Täällä varsinaisessa Tolkienistien pesäpaikassa kommentteja ei ole vielä tippunut.

Piakkoin on tulossa myös novelli Azrabêlista, joka myös liittyy aiheeseen.

Muiden kuin kolmen Númenorilaisen prinssin saaman yhdeksän omistajan tekemiset eivät kovin kummoisesti kiinnosta. Tämä novelli on ikäänkuin alkusoitto näiden kolmen kohtalolle ja siksi sen kirjoitin, vaikka nuo mustan palvomiset eivät kummoisesti kiinnosta. Tietysti on mukava koettaa eläytyä Tolkienin pimeänkin maailman syövereihin ja koettaa ymmärtää, mikä sen taustalla on.
 
olen lukenut novellisi, sekä tämän että Númenorin prinssin, pariinkin kertaan ja ajatellut että pitäisi kommentoida. Olen kuitenkin lykännyt kommentoimista ja ajatellut, että ensin minun pitää kerrata Tolkienini, sillä huomaan unohtaneeni paljon. Kovin asiantuntevaa palautetta en siis osaa valitettavasti antaa. Kumma muuten, ettei näitä novellejasi ole täällä juurikaan kommentoitu. Ilmeisesti ihmiset eivät ole vain löytäneet niitä täältä Nuotiolta, sillä täällä ei kovin paljoa Tokienin maailmaan sijoittuvia tarinoita ole ollut. Tai sitten muutkin ovat vain huomanneet, etteivät osaa sanoa mitään järkevää ja asiallista näin asiaansa perehtyneen kirjoittajan teksteihin :)

Joka tapauksessa, minä pidän näistä novelleistasi. Kirjoitat todella kauniisti, hyvin tolkienmaisesti jos niin voi sanoa. Sen lisäksi, että olet selvästi perehtynyt aiheeseesi, selvittänyt "faktoja" ja lisäksi pohtinut aihetta sinä myös kirjoitat tyylillisesti erittäin hyvin. Olet varmaan kirjoittanut paljonkin ennen tätä? Ei kukaan voi noin vain tuottaa tällaista tekstiä!

Itse aiheeseen en sen kummemmin osaa valitettavasti vielä ottaa kantaa. Palaan kommentoimaan tätä ja toista novelliasi myöhemmin. Ja ai niin, tuo viimeinen lause on todella hieno. "Mustan joka on suurin ja mahtavin maailman väreistä.". Upeaa, muuta en osaa sanoa.
 
Ylös