Numerologiaa.

Hísimë

Hobitti
En nyt todellakaan ole varma, minne tämä aihe tännen vai pikkukysymyksiin, vai minne... :oops:
Mutta kuitenkin, onko Tolkienilla ollut hieman omaakin kunniaa pelissä, kun on niitä vuosilukuja ja päivämääriä laatinut; Tolkien syntyi 03.01.1892 ka Aragorn alias Elessar Telcontar 01.03 2931
(ensimmäinen maapallolla, j.a.a. , toinen Keski - Maassa Auringon Kolmatta Aikaa.) eli päivämäärät sekaisin vaan, niin siten saadaan kirjaan päähenkilön synttärit :)

Aragornhan kuolikin 01.03. Olen itse syntynyt samana päivänä, kuolenkohan minäkin silloin ^____^ :?: :?:
 
Syyskuun 22. päivän Tolkien on kyllä tehnyt aika merkittäväksi päiväksi...Bilbon ja Frodon syntymäpäivä...monien matkaanlähtöpäivä. Luin The Atlas of Middle-earthista, että kun Bilbo saapui Esgarothiin oli (yllätys, yllätys) syyskuun 22. päivä. 8)
 
sattuu olemaan myös miun synttäripäivä se 22.9. :D

Tähän kait sit voisi lisätä myös sen kuuluisimman jutun, eli Sormusrunon ja Tolkienin kuolinvuoden yhteyden.

1 Mustalle ruhtinaalle valtaistuimellaan...
9 ihmisille jotka vie tuoni armoton...
7 kääpiöruhtinaille kivisaleissaan...
3 sormusta haltiakuninkaille alla auringon...

Ja tolkienin kuolinvuosi on 1973
 
Tar-Palantír sanoi:
Luin The Atlas of Middle-earthista, että kun Bilbo saapui Esgarothiin oli (yllätys, yllätys) syyskuun 22. päivä. 8)

Niinpä. Bilbo itse asiassa mainitsi asian jäähyväispuheessaan.

Samaisena syyskuun 22. päivänä eräänä vuonna Saruman saapui Kontuun panemaan siellä asioita mallilleen.

Viimeinen päivään liittyvä merkkitapaus oli leskeksi jääneen Samin lähtö Konnusta.

Päivämäärät olivat kovin maagisia etenkin hobiteille. Ajatellaan vaikka Frodon sairastumisia Viimapään puukotuksen, Lukitarin piston ja sormuksen tuhoutumisen vuosipäivinä. Miksiköhän Tolkien semmoiseen ryhtyi?
 
Hísimë sanoi:
Aragornhan kuolikin 01.03. Olen itse syntynyt samana päivänä, kuolenkohan minäkin silloin ^____^ :?: :?:

Ei ku kuolet varmaan Aragornin syntymäpäivänä :p :D
 
Happy Birthday Mister Elfstone!

Alph sanoi:
Hísimë sanoi:
Aragornhan kuolikin 01.03. Olen itse syntynyt samana päivänä, kuolenkohan minäkin silloin ^____^ :?: :?:

Ei ku kuolet varmaan Aragornin syntymäpäivänä :p :D

Mikä olisi edelleen sama päivä, ensimmäinen maaliskuuta - eli tänään. Mutta ei huolta, todennäköisyys kuolla syntymäpäivänään on hieman pienempi kuin 1/365. Siispä toivotankin hyvää syntymäpäivää Hísimëlle sekä Aragornille!

Tässä keskustelussa on muuten esitetty mahdolliseksi syyksi Aragornin syntymä/kuolinpäivän valintaan Tolkienin oma syntymäpäivä 3.1., joka käännettynä on 1.3. Epäilen kuitenkin, tokkopa Aragorn oli niin vahvasti professorin alter ego, että se olisi asiaan vaikuttanut.

Vaan jostakin syystä Tolkien näki hyväksi lisätä tarkan kuolinpäivän mukaan LoTR:n toiseen laitokseen. Reader's Companionin (s. 722) mukaan ensimmäisessä laitoksessa Vuosien Kirja mainitsi Aragornin kuolinvuodeksi vain 1521 Kl. (joka sekin muutettiin 1965 vuodeksi 1541) ilman tarkkaa päivää. Tosin samaisessa Vuosien Kirjassa lienee ollut jo ensimmäisessä laitoksessa vuoden 2931 kohdalla maininta Aragornin syntymäpäivästä 1. maaliskuuta. Sekin on lisätty vasta aivan loppuvaiheissa, koska HoME XII:ssä painetusta versiosta päivämäärä vielä puuttuu. Vaan mitään varmaa merkitystä tuolle nimenomaiselle päivälle en osaa antaa.

Muuten, Aragorn ei ehtinyt juuri viettää 88-vuotissynttäreitään vuonna 3019 (eikä edes maininnut kavereilleen asiasta): tuon vuoden maaliskuun ensimmäisenä hän tapasi oudoilta poluiltaan palanneen Gandalfin ja lähti kohti Edorasia. Toisaalta jos oletamme, että Tolkien ei ollut vielä päättänyt A:n syntymäpäivää lukua kirjoittaessaan, ei hänellä ollut mitään tarvetta (eikä tarinan kannalta olisi ollut muutenkaan) asiaa tuoda esille.
 
Tässä taas huomaa minun muistamattomuuteni :) Ja Hísimë,hyvää syntymäpäivää! *pistää pahvitötteröhatun päähän ja puhaltaa paperipilliin*
 
Tik sanoi:
Päivämäärät olivat kovin maagisia etenkin hobiteille. Ajatellaan vaikka Frodon sairastumisia Viimapään puukotuksen, Lukitarin piston ja sormuksen tuhoutumisen vuosipäivinä. Miksiköhän Tolkien semmoiseen ryhtyi?

Nuo kaikki "haavoittumiset" olivat niin yliluonnollista alkuperää, että minusta niihin sopii oikein hyvin tuollainen jokavuotinen muisto - niistä vammoista ei koskaan voi parantua täydellisesti, ja vuosipäivinä ne antavat tietää itsestään. Jotenkin näin? Minusta se oli oikein... luontevaa?... , kun luin TSH:ta. Eipä kai tuossa mitään sen kummempaa viittausta johonkin tai muuta tarvitse olla.

Tik sanoi:
Muuten, Aragorn ei ehtinyt juuri viettää 88-vuotissynttäreitään vuonna 3019 (eikä edes maininnut kavereilleen asiasta): tuon vuoden maaliskuun ensimmäisenä hän tapasi oudoilta poluiltaan palanneen Gandalfin ja lähti kohti Edorasia. Toisaalta jos oletamme, että Tolkien ei ollut vielä päättänyt A:n syntymäpäivää lukua kirjoittaessaan, ei hänellä ollut mitään tarvetta (eikä tarinan kannalta olisi ollut muutenkaan) asiaa tuoda esille.

Ehkäpä Gandalf hyvinkin muisti toivottaa hänelle hyvät synttärit. :D Tiedäpä, miten he bilettivät ja söivät kakkua ennen kuin jatkoivat matkaa. Anteeksi, stop.
 
Ylös