Nvu = Frontpage + Dreamweaver + standardit?

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Ajattelin tuoda sivuntekijöiden tietoisuuteen tällaisen uuden vaihtoehdon: Nvu (suomen kielipaketti). Olen vasta pikaisesti kokeillut sitä, mutta vaikutti ihan kohtuullisen näppärältä ja helppokäyttöiseltä työkalulta. Se perustuu Mozillan Gecko-ytimeen, eli sillä on varsin helppo tehdä sivuja, jotka näkyvät oikein Firefoxilla, Mozillalla ja Netscapella (ja varsin todennäköisesti myös Operalla, Konquerorilla ja Safarilla, ne kun tukevat standardeja hyvin).

Nyt voisin mennä nukkumaan ja katsoa sitten aamulla ehtikö tähän joku vielä näin myöhään illasta laittamaan vastausta... :D
 
Joo. Tämmönen mulle heti. Windowsissa käytän Dreamweaver 4:sta ja AtomFTP:tä, mutta linukassa muokkaus on vähän haastavaa. Nyt onnistuu sekin. Pitäkin kokeilla iltapäivällä.
 
Latasin tuon koneelleni, asensin.

Ei taida mun taidot rittää muuhun kuin ton kaatamiseen :wtf:

Täytyy varmaan tutkia toi tutorial ensin ja vasta sitten katsoa josko mitään saisin aikaiseksi...
 
Tietenkin perusteluja kaivataan. Itse tosin käytin Dreamweaveria viimeksi vuonna 2001, että se oli silloin luultavasti huonompi kuin nykyään. Nvu tosin tullee vielä kehittymään kovasti ja saa tuulta alleen standardien noudattamisen ansiosta :)

Pitäisi jaksaa ladata Nvu tälle pääkoneelleni ja räpläillä sillä vähän enemmän, mutta ei taida aika riittää.
 
No tää mun Dreamweaveri on nelosversio, Copyright © 1997-2000 Macromedia, Inc.

NVU ei esim. tue Dreamweaverin Templateja, jotka helpottavat ulkoasun säätöä paljon. Koska olen kaksi vuotta säätänyt sivuja Dreamweaverilla NVU tuntuu vieraalta. Jos aloittaisin uuden saitin voisin harkitakin NVU:ta. Käyttöliittymä vaikutti mukavan yksinkertaiselta ja suomenkielisyys on lähes aina plussaa.
 
WhiteWolf sanoi:
Tosimies koodaa suoraan serverille vi/nano ;)

Tosimiehillä on tunnettu taipumus tehdä asiat mahdollisimman hankalasti. Usein myös tyhmyydeksi kutsuttu.
 
<:D

charlie sanoi:
Tosimiehillä on tunnettu taipumus tehdä asiat mahdollisimman hankalasti. Usein myös tyhmyydeksi kutsuttu.
Tyhmyyttä osata tehdä html/php/css niin hyvin ettei tarvitse kuin tekstieditorin? Nopeampaa kuin tehdä omalla koneella ja siirtää sieltä serverille mikäli kyseessä on pieniä korjauksia tai isompiakin helppoja muutoksia. Itse olen joskus myös ihan koko sivuston tuolla tavalla tehnyt ja validia tietty. Luulempa, että herra on tainnut käyttää liian monta helppoa säläohjelmaa kun ei pelkkää tekstieditoria osaa käyttää.. :p
 
Minä teen sivut kyllä käsipelillä pohjat, mutta niiden päivittäminen on paljon helpompaa ja nopeampaa kun jättää pois tekstieditorisäätämisen. Hyvät valmiit visuaaliset editorit tekevät todella nättiä koodia, eikä ainakaan jää omia kirjoitusvirheitä tageihin vahingossakaan (kun editori varmistaa virheettömyyden).
 
Re: <:D

WhiteWolf sanoi:
Tyhmyyttä osata tehdä html/php/css niin hyvin ettei tarvitse kuin tekstieditorin? Nopeampaa kuin tehdä omalla koneella ja siirtää sieltä serverille mikäli kyseessä on pieniä korjauksia tai isompiakin helppoja muutoksia. Itse olen joskus myös ihan koko sivuston tuolla tavalla tehnyt ja validia tietty. Luulempa, että herra on tainnut käyttää liian monta helppoa säläohjelmaa kun ei pelkkää tekstieditoria osaa käyttää.. :p

Kuka tässä on osaamisesta puhunut? Sivut olen rakennellut pääasiassa EditPadilla ja joskus on tullut harrastettua serverillä muokkaamistakin. Enkä tässä edes tarkoittanut mitään WYSIWYG-editoreja (joita olen vain kokeillut) vaan kunnollisia tekstieditoreja mahdollisesti jollain webbisuuntautuneilla lisätoiminnoilla.
Mutta ei ole mitään järkeä tehdä asioita vaikealla ja hitaalla tavalla vain koska haluaa pönkittää miehisyyttään. Kunnon työkalut lisäävät tuottavuutta selvästi. En ole ikinä kuullut ammattikoodarista, joka kirjoittelisi Java-koodinsa Notepadilla ja kääntäisi komentoriviltä. Eclipse nopeuttaa työtä selvästi. Tai graafikosta jonka pääasiallinen työkalu olisi MS Paint.
Se, että osaa jotain ei aina tarkoita, että asiat olisi järkeä tehdä juuri sillä tavalla. Esimerkiksi taulukkoon tarvittavan koodin lisääminen käsin on aika tuskastuttavaa puuhaa ja vaatii turhaa naputtelua. Tällaisissa tapauksissa esimerkiksi nappula josta saa luotua taulukon koodin halutulla rivi- ja sarakemäärällä pudottaa työmäärän helposti kymmenesosaan.
 
Jos ei ole asentanut oletukseksi taulukoille kaikkea mitä niissä pitäisi olla niin jopa editorilla ei välttämättä ole niin helppoa säätää, koska pitää korjailla sitten myöhemmin kaikkea ja samalla vaivalla olisit kirjoittanut kaiken. Aika nopeata kuitenkin tulee kirjoitettua nuo table/tr/td ja sulut niille. Nykyäänhän tuo "tablettelukin" on vähentynyt huomattavasti, koska css on tullut kehiin ja sillä voi saada tekstit sun muut oikeaan kohtaan "leijumaan" ilman tablea. Joskus olen kokeillut tuota ja parhaimmillaan ollut ehkä yksi tai kaksi tablea koko sivustolla. Tosin ellei ole sinut css:n kanssa niin joutuu miettimään ja kokeilemaan paljon enemmän.. Tästäkin toki kertynyt kokemusta. Css myös vähentää rivimääriä sekä tiedoston kokoa huomattavasti. :)
 
Itsekin käytän lähinnä cPanelin tekstieditoria, isommat tiedostot kopipeistaan Notepad++:aan ja muokkaan sitten sillä.
 
Ylös