Ohjelmaa The Miittiin 2009

Henane sanoi:
Ilmoittautumisia toivoisin siis, mikäli jotkut larppia toivovat :)
Juu, larppaus oisi kivaa. Suunnittelemaan en uskalla ruveta, kun en ole muuten larppaillut.
 
Larppiin on siis osallistumassa tällä hetkellä kuusi(6) Kontulaista + mie.

Tällä hetkellä minulla on yksi vetäjäkaveri, joka tulee suunnitteluun mukaan, lähetän kaikille yksityisviestiä sitten lähempänä aiheesta :)
 
Sikälimikäli kiinnostaa niin erittäin alustava ja jatkuvasti muuttuva päiväohjelma näyttää tällä hetkellä tältä, muutosehdotuksia saa tehdä:

Torstai

● Saapuminen klo 17 eteenpäin
● Yleistä miittailua

Perjantai

● Aamupuuro klo 10-10:30
● Lisätilojen avaaminen klo 14:30
● Tutustumistilaisuus klo 19
● Luontopolku auki tutustumistilaisuudesta eteenpäin (lauantai-illan lettujen paistoon asti)
● Verkkoyhteisö Kontu ry vuosikokous klo 20-22 (voi venyä pidemmäksikin)
● Grillausta grillipaikalla, alkaa vuosikokouksen päätyttyä ja jatkuu saunojen kanssa päällekkäinkin
● Sauna klo 22.30 eteenpäin
● pojat (22.30-23.30)-tytöt (23.30-00.30)-yhteissauna (00.30 eteenpäin).

Lauantai

● Aamupala klo 9-10.
● Larpin tekoa klo 10-12
● Origamien tekoa (Isilmirë), kalligrafien tekoa (Elemmakil), keskiaikaisten pukujen tekoa(?)
● Välipala klo 13-14
● Keskiaikaiset tanssit (Isilmirë, Satekai)
● Larp klo 15 -->
● Lettujen paistoa klo 21 eteenpäin
● Saunat: tytöt klo 22.30, pojat klo 23.30, yhteissauna klo 00.30

Sunnuntai

● Aamupala klo 9.30-10.30
● Siivoaminen klo 10.30-12
● Luontopolun palkintojenjako klo 12
● Lähtö klo 13
 
Pilvikone sanoi:
Epäselväksi jäi pitääkö kankaat tuoda itse vai onko paikanpäällä kankaita maksua vastaan?

Lienee paras jokaisen tuoda kankaat itse sen mukaan, mitä aikoo ommella. Muuten pitäisi paikan päälle kehittää varsinainen tekstiilimyymälä. Ja kannattaa katsoa myös sopivan väriset langat mukaan miitiromppeita pakatessa.

olisi kiva jos saisi pientä vinkkiä millaista kangasta kannattaisi ostaa, jos haluan tehdä vaikka ihan perusviitan.

Se taas riippuu ihan siitä, aiotko tehdä talvi- vai kesäviitan vai kenties sisätiloissa hienosteluun tarkoitetun pukuviitan. Ja haluatko viitastasi vuorillisen vai vuorittoman.

Samooja sanoi:
Origamit, kalligrafit ja keskiaikaiset puvut voivat varmastikin toimia ja tapahtua sen mukaan jos tulijoita on ja osittain päällekkäinkin niin kauan kuin intoa riittää.

Minun visioni origamipajasta on sellainen, että ohjekirjat ja paperit (niitä tulee tosiaan olemaan rajallinen määrä, suosittelen omien lisäpaperivarastojen mukaan ottamista, jos aikoo tosissaan paneutua taitteluun; neliönmuotoisiksi leikatut kopiopaperiarkit ovat mainioita harjoitustarkoituksiin) ovat jossain pöydänkulmalla tms. jatkuvasti saatavilla, olin minä paikalla tai en. Voidaan toki aloittaa niin, että taitellaan porukalla joku helppo malli, mutta luulisin, että sen jälkeen on hauskempaa itse kunkin taitella juuri sellaisia malleja mitä mieli tekee kokeilla. Tottakai autan ja neuvon aina tarvittaessa, mutta ohjeet ovat enimmäkseen varsin helppoja ihan omin nokkineenkin seurattaviksi.
 
Minulta liikenee esimerkiksi Disney Trivial pursuit, huojuva torni, Uno, Monopoli, Alias, ym. Eli siis voin tuoda pelejä mitä vain tarvitaan, twisteri ei valitettavasi kuulu kategoriaan.
 
Keskiaikapukujen teko:

Ne ketkä haluavat osallistua, niin ilmoittakaapa täällä (vai pitäisikö konnikset tehdä oma topiikki?). Tiedän sitten kuinka moneen tekijään varautua.

Ohjeistusta:
* materiaalit kannattaa hankkia pääosin etukäteen. Taavetissa on kangaskauppa, josta löytyy jotain (perustarvikkeita kuten lankoja varmasti jne.), mutta muistaakseni esim. mustaa villakangasta ei ole, jos sellaisesta haluaa vaikkapa viitan tehdä. Voin viedä porukkaa tuonne kangaskauppaan tarpeen mukaan, autooni mahtuu kuski ja 6 hlöä.
* miettikää etukäteen mitä haluatte tehdä ja huikatkaa siitä topikissa tai yksärillä. Sitten voitaisiin kysellä onko kellään mukaan tulevalla kaavoja tms. Voin ottaa ompelulehtiä mukaani ja niistä voi etsiä peruskaavoja (kuten viitan kaavat) muokattavaksi, mutta varsinaisia keskiaikapukujen kaavoja minulla ei ole.
* helpottaisi, jos ompelutaitoja olisi hieman ennestään, kun olen itseoppinut sinnepäin ompelija. Mutta jos haluat vaikkapa viittaa tehdä, etkä ole aiemmin konetta nähnyt, niin laita minulle yksäri, niin mietitään etukäteen miten voi valmistautua ja mitä hankkia.

Minulla on nyt jemmassa 2 kpl ompelukoneita ja 1 saumuri. Tuon ne. Oletettavasti saan tarpeen vaatiessa vielä yhden koneen lisää.

Onko niillä, jotka ovat keskiaikapukuja aiemmin tehneet jotain vinkkiä siitä, mitä kannattaisi ottaa huomioon?
 
Ilmaisesti "minun" konettani ei tarvita. Mikä on ihan hyvä, koska sen tuominen osoittautuukin hankalammaksi kuin alunperin kuvittelin.
Minun puolestani erillisistä ohjelmanumeroista voi hyvin keskustella täällä jos ohjelman vetäjällä itsellään ei ole tarvetta saada erillistä topikkia.

Aulë kyseli pelejä niin voin tuoda Carcassonne Discoveryn ja jos Halti ei tuo ja joku tahtoo pelata niin papupelin +lisäosan (jos joku tahtoo sitäkin kokeilla).
 
eowynofmay sanoi:
Onko niillä, jotka ovat keskiaikapukuja aiemmin tehneet jotain vinkkiä siitä, mitä kannattaisi ottaa huomioon?

Tekokuitu hiostaa. Villa on kuuma kangas kesäkäyttöön. Vuorikangas kiiltelee kauniisti ja on kovasti halpaa, mutta siitä ommeltu puku on yleensä hiostava ja lähes aina muovisen näköinen. Jos haluaa nimenomaan keskiaikaisen puvun ja sen on tarkoitus näyttää edes vähän "aidolta", kannattaa tekokuidun lisäksi välttää sähkönsinistä, aniliininpunaista ja muita kemian ihmeitä kuuluttavia kirkkaita värejä. Jos aikoo tehdä suuritöisen puvun, ei kannata pihistellä materiaalien kohdalla, koska jälkeenpäin todennäköisesti harmittaa, kun tuli käytettyä kymmeniä työtunteja pukuun, joka ehkä näyttää hyvältä hetken mutta on epämukava päällä ja kulahtaa sitten käytössä alta aikayksikön.

Lisäksi kannattaa pitää mielessä kerrospukeutumisen siunauksellisuus. Yksinkertaisia paitamekkoja, tunikoita, housuja, nyöriliivejä, vöitä, päähineitä etc. eri tavoin yhdistelemällä saa nipun erilaisia pukuja, jotka yhdistelmästä riippuen passaavat erilaisiin tilaisuuksiin ja mahdollisiin larppirooleihin.
 
Minä olen ainakin osallistumassa pukujen tekoon. Teen todennäköisesti vain viitan ja ajattelin jos ostaisin kahta erilaista kangasta, kesäkäyttöön jotain nättiä ja talvikäyttöön villakangasta. Täältä päin pärjätään hyvin perusohjeilla :)

Kiinnostaisi minua tehdä myös jonkinlainen tunika, mutta en yhtään tiedä millainen kangas taas siihen sopisi.. No, ehkä kodin naiset osaavat opastaa.
 
Tunikaa koskee sama kuin viittaa ja muitakin vaatteita: materiaali käyttötarkoituksen mukaan.

Minulla ei muuten loppujen lopuksi ole kovinkaan paljon kaavoja tallessa. "Renessanssipuvustani" on jäljellä yläosan kaava, jota voi ehkä käyttää suuntaa-antavana apuna vastaavaa piukkista aloitellessa. Ostokaavoina on yksinkertaisia keskiaikapukuja pikkupojille sekä erilaisten keskiaikaisten päähineiden teko-ohjeita. Lisäksi löytyy pieniä ohjekuvia siitä, millaisista paloista esim. erilaisia renessanssikostyymin osia kannattaa lähteä kyhäämään. Lisäksi varastosta löytyi maailman helpoimman huppukauluksen kaava, ja jossain ajelehtii myös ihan yksinkertaisen umpikaavun kaava, sillä näin sen vain pari päivää sitten. En vain muista missä. Lisäksi voin tiedustella äidiltäni, josko hänellä olisi vielä tallella kaava viittaan, jonka hän aikoinaan minulle joululahjaksi ompeli.
 
Viitan kaava kyllä kiinnostaisi, sen verran kiva se oli, en kuitenkaan ehtinyt piirrellä siitä jonkinlaista kaavaa itselleni, vaikka viitta olikin minulla melkoisen pitkään. Tuskin kuitenkaan pystyn mitään sopivia kankaita tähän hätään löytämään. Eli kaavat voisin miitissä kopioida. Tietysti jokin yksinkertainen pitkä aluspaita syntyisi varmaan jo lakanakankaasta siinäkin ajassa.
 
Isilmírë sanoi:
Lisäksi voin tiedustella äidiltäni, josko hänellä olisi vielä tallella kaava viittaan, jonka hän aikoinaan minulle joululahjaksi ompeli.

Olisi kiva, jos joltain löytyisi perusviitan kaava. Tein toukokuussa viitan Suuri Käsityökerho-lehden ohjeen mukaan, mutta siihen meni aivan mielettömät määrät kangasta ja kaavaa sai muutenkin aika tavalla säätää.
 
Ihan perusviittaan ei tarvita kaavaa. Puoliympyrän muotoinen kankaanpala riittää oikeaoppiseen keskiaikaiseen viittaan. Päälle huppukaulus ja vot, siinä ovat päällysvaatteet.

Vaihtoehtoisesti viitaksi käy hyvin myös tarpeeksi leveä suorakaide, johon ommellaan nauhakuja yläreunaan ja pujotetaan siihen tarpeeksi tukeva kiristysnauha. Ja jos siihen haluaa kiinteän "hupun", niin käännetään ensin kankaan yläreunasta noin 30 cm (tai enemmän jos haluaa syvemmän hupun) kaksinkerroin ja tehdään nauhakuja taitteeseen. Taitteella olevaa kankaanreunaa voi joko roikottaa viitan päällä koristeena tai sen voi nostaa pään yli ja kiinnittää soljella hupuksi. Hyvin helppoa ja yksinkertaista. Tällainen oli myös oma ihka ensimmäinen viittani, ja se toimi mainiona varusteena larpeissa, kunnes penkkareiden lähestyessä uhrasin sen velhonkaavun materiaaliksi.

Olen myös nähnyt varsin mainion kaapu/viittaviritelmän, jonka ohje on myös hyvin helppo. Siihen tarvitaan ensinnäkin soikea kangaspala - tarpeeksi iso peittämään hartiat - jonka keskelle tehdään kaulanreikä ja jonka toinen suippo reuna leikataan auki. Se kannattaa toki ommella kaksinkertaisena, jotta kaulanreiän reunasta tulee siisti. Tämän soikulan reunaan rypytetään sitten kangaskaistale, jolla on mittaa yhteen suuntaan sen verran kuin viitalle halutaan mittaa ja toiseen suuntaan (rypytettävän reunan suunta) sen verran kuin viitalle halutaan tilavuutta. Itselläni ei tällaista viittaa koskaan ole ollut, mutta olen sellaisen käytössä nähnyt ja se vaikutti ihan mainiolta. Viittaa voi pitää joko niin, että halkio on edessä, tai niin, että se tulee sille sivulle, jonka kättä mieluummin käyttää. Tai jos haluaa, voi viitan roikkuvan osan keskelle tehdä takasauman ja siihen kädenreiän, niin että molemmat kädet ovat helposti käytettävissä myös halkiota sivulla pidettäessä.

Äitini käyttämä viittaohje (se kuulemma on tallessa ja hän lupasi yrittää löytää sen The Miittiin mennessä) on sellainen vähän monimutkaisempi versio, johon tosiaan kuluu kangasta ja sen lisäksi myös pätkä leveähköä kuminauhaa jos oikein ymmärsin. Viitassani oleva vuori ei kuulemma sisältynyt alkuperäiseen ohjeeseen, vaan sen äiti sävelsi itse. Mutta periaatteessahan kaikenlaiset vuorit tehdään samalla kaavalla kuin varsinainen vaate ja ommellaan vain vähän lyhyemmiksi, joten se ei liene ongelma.

Tulipa juuri mieleeni sekin, että SCA:n Known World Handbookissa on myös joitain yksinkertaisia viitta- ja keskiaikapukuohjeita. Yritän löytää nekin ja ottaa mukaani.
 
Äh rahatilanteeni on mitä on, joten mie en ole uutta pukua ompelemassa kun ei ole varaa ostaa kangasta -.- Toisaalta miulla ei ole myöskään aikaa lähteä kiertelemään kangaskauppoja, kun melkein koko kesä on ja on ollut reissaamista.

Jos viittaa suunnittelee tekevänsä, niin mie otan omani jokatapauksessa mukaan. Siitä voi katsoa mallia esim huppuun jos sellaisen viittaansa haluaa. Viittani on puolipyöreä ja huppu on kasattu reunoista jääneistä paloista (kangas oli alunperin suorakaide) Samoin otan nykyisen keskiaikapukuni mukaan josko siitä saisi jotain mallia kaavoitukseen (ja kyllä, aion tanssia sen kanssa).
 
Täällä kun niistä ajanvietteistäkin on ollut puhetta, niin toivoisin että joltakulta löytyisi kroketti. Oma miittikrokettini on aikalailla pahoinpidelty, enkä matkani hankaluuden vuoksi sen jäänteitä ala raahaamaan paikalle. Sen sijaan yritän saada sulkismailat ja -pallot mahtumaan mukaan.

Toivottavasti Ringlad tai joku muu ottaa mukaansa ainakin Giljotiinin ja Thurn und taxisin. Lisäksi Menolippu olisi pop, Nova? Carcassonne on luonnollisesti myös yksi toive, niitä onkin varmaan joitain versioita tulossa.
 
Vanamolla oli muistaakseni Citadels. Saisiko sen mukaan? (Omat pelini ovat leviteltynä ympäri maata joten en varmaan ole niitä tuomassa, vaikka osan kyllä saisinkin mukaan - kiinnostaako esim. majavapeli?)
 
En tiedä kiinnostaisiko tämä ketään, joten nostan asian tässä esille vielä ennen miittiä: olen osallistumassa pelintekokilpailuun, joka jatkuu vielä kaksi viikkoa The Miitin päättymisen jälkeen. Koska aikaa on hyvin vähän ja en pysty keskittymään pelin tekoon työpäivien aikana, joudun pakosta tekemään peliä myös The Miitin aikana.

Kilpailun aiheena ovat elokuvat, johon rajaus sitten loppuukin. Omaan projektiini olen valinnut Ghibli-vaikutteet sekä pelin tyylilajiksi japanilaisen roolipelin, toisin sanoen Final Fantasy -vaikutteilla mennään.

Tällä hetkellä minulla on vain tarinan alku ja loppu jokseenkin tiedossa, mutta en ole esimerkiksi hahmoja, tapahtumia, paikkoja, vihollisia ym. lyönyt lukkoon. Missä tahansa auttaminen tai ideoiminen helpottaa työtaakkaani, projektissa on monta osa-aluetta ja joudun jo nyt aikarajan puutteissa oikomaan joissakin asioissa. Olen esimerkiksi jo päättänyt, että peliin tulee Game Over heti kun yksikään hahmoista kuolee. Miksikö? Jotta säästän aikaa grafiikan piirtämisestä ja koodaamisesta!

Vahvimpia vaikutteita olen näillä näkymin ottamassa Nausicaasta, Laputasta, Totorosta ja Porco Rossosta.

Tarkemmin kannattanee kysellä blogissani, käärmeilyni ovat tällä hetkellä varsin hajanaisia.
 
Meiltä voi tuoda kroketin kunhan ei halo palloja kuten viime vuonna (kroketti on äitini eikä minun). Täältä se on vielä helppo kuljettaakin.
 
Ylös