Kontu Se on hyvä paikka elää ja olla!

Oletko nähnyt jonkin Tolkien-sovituksen näyttämöllä?

Keskustelu huoneessa 'Ilmoitustaulu', aloittanut Nerwende, 29.11.2006.

1. Nerwende

Nerwende Hobitti

Etsiskelen nyt ihmisiä jotka ovat nähneet yhden tai useamman seuraavista Tolkien-dramatisoinneista:

* Svenska Teatternin "Sagan om Ringen" (2000-luvun alussa)
    * Ryhmäteatterin Taru Sormusten Herrasta (Suomenlinna 1988-89)
    * Kuopion kaupunginteatterin Hobitti-näytelmä
    * Jyväskylän kaupunginteatterin Taru Sormusten Herrasta (200?)
    * Hobitti-baletti (2002?)
    * Maamies ja lohikäärme (marraskuu 2006)
    * joku muu, mikä?

Olen kirjoittamassa näistä artikkeleita KontuWikiin (kahdesta ensimmäisestä jo tynkä onkin olemassa). Tarvitsisin nyt lisää tietoja, ja koska netti on aika mykkä aihepiiristä, tarvitsen apua. Jos olet jonkin näistä nähnyt, voit toki itsekin mennä kirjoittamaan artikkeleita, mutta jos wiki wieroksuttaa, teen sen kyllä puolestasi. Jos joltain löytyy esim. esitteitä, valokuvia tai muuta rihkamaa aiheesta, olisi sitä kiva lisäillä tuonne höysteeksi. Erityisesti näyttelijöiden nimet (ja ohjaus, mikäli sitä ei ole jo mainittuna) kiinnostaisivat. (Ryhmiksen TSH:ssa sanotaan olleen "valtaosin samat" näyttelijät kuin myöhemmin YLEn tv-sarjassa, mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa?)

2. Haltiamieli

Haltiamieli Kontulainen Suomen Tolkien-seura

Ryhmiksen TSH:stahan on heidän sivuillaan käsittääkseni yhä ihan kohtalainen sivu näyttelijöineen jne, eikö?

3. Nerwende

Nerwende Hobitti

Täälläkö? Minä en löytänyt. Svenska teatternilla oli kanssa aikoinaan hienot sivut prokkikselleen, mutta archive.orgin avullakaan en saanut niistä mitään enää irti kun olivat menneet tekemään ne flashilla.

4. Haltiamieli

Haltiamieli Kontulainen Suomen Tolkien-seura

http://www.ryhmateatteri.fi/index.php?id=36&tx_ttnews[tt_news]=50&tx_ttnews[backPid]=13&cHash=96735948c9 <- tuolla. Siis jos linkki ei toimi: vasemman palkin Esitykset ja sitten yläpalkin Menneet, selaten alas Taru Sormusten Herrasta. :)

Mitä tulee Svenskaan ja muihin, varmaan voisi pistellä maileja asianosaisille tahoille. Vaikkei sivuilla enää mitään olisikaan, varmaan ne yhä tietävät mitä pari vuotta sitten tuli tehtyä.

5. Nerwende

Nerwende Hobitti

Ooh!! (Olen näköjään vaan ihan käsi.)
    *vaipuu nostalgiaan heti nähdessään Vierikon Gandalfin*
    Kiitos, Halti. Tästä voin nakertaa jo vähän eteenpäin.

Vai että maileja. Kai sitä voisi yrittää, hmm. Miksipä ei. Katsotaan.

Haluan silti Samolta tai joltain muulta läsnäolleelta raportin Maamiehestä! :wink:

6. tumbe

tumbe Hobitti

Me kävivimme (lapset ja minä) katsomassa tuon Hobitti- jutun uudessa hienossa Ooppera talossa, mutta baletiksi sitä en kyllä hyvällä tahdollakaan sanoisi, pikemminkin tanssi esitykseksi.

Olin juuri lukenut vanhemman suomennoksen Hobitista, ja olin vähän pihalla kuka on kuka. Shailin ystävällisesti valisti minua väliajalla ja sen jälkeen pystyin seuraamaan esitystä vähän paremmin. Tanssi ja musiikki oli hyvin modernia ja koreografi oli kyllä micheljacksoninsa hyvin opiskellut ja se kyllä näkyi läpi. Lavastukset oli ihan mukiin menevät. Valitettavasti en kyllä yhtään muista ketä tuossa produktiossa oli mukana.

Olin luvannut lapset kerran viedä opperaan tms. uuteen uljaaseen Ooppera-taloon, ja tuo oli kyllä aivan riittävä ja siedettävä siltä taiteen saralta mitä siellä tarjotaan. :o

7. Pagba

Pagba Hyvienkin vitsien kertoja

Ryhmiksen TSH:n käsiohjelma värikuvineen löytyy arkistoistani, voin sen laittaa lainaan snailmailitse. Sen sijaan materiaalia ei löydy muista kokemistani elämyksistä eli Svenska Teaternin, Kuopion ja baletin jutskista.

8. Ksu

Ksu Hobitti

Re: Oletko nähnyt jonkin Tolkien-sovituksen näyttämöllä

Minä olen nähnyt nuo kaikki, Kuopion Hobitin kahteenkin kertaan. Muistaakseni kaikista löytyy käsiohjelmakin, voisin katsoa ja skannailla, jos aikaa riittää.

Hobitti-baletti ei oikein minullekaan auennut, Sagan on Ringen oli yllättävän hyvä (ottaen huomioon, että esim.loppuratkaisua oli muutettu!). Jyväskylässä oli tosi hyviä ja tosi outoja juttuja (meidän seurueemme mm. luuli Balrogia ensin Klonkuksi, mika kertonee jotakin oudoista asuvalinnoista), mutta kokonaisuutena sekin oli ihan toimiva. Hobitti Kuopiossa oli ehdottomasti noista paras ja siihen liittyy mukavimmat muistotkin (pakettiauton työntäminen loskaiselta parkkipaikalta fantasiakuteisiin pukeutuneena saattoi olla yksi niistä). Nippelitietona voi tässä jo kertoa, että Kuopion Hobitin musiikin sävelsi Petri Tiainen, joka YUP-yhtyeessäkin vaikuttaa (ja joka oli Hobittiin ottanut vaikutteita Danny Elfmanin musiikista Painajainen ennen joulua -elokuvasta. Petri puhui näistä vuoden TamFanissa). Tämän näytelmän käsiohjelma oli Hobittilan Sanomat -lehden sisällä, eli näytelmän katsojat saivat myös Tolkien-seuran lehden samalla (ja päinvastoin).

Nerwen, voisin noista ehkä joskus jotain kirjoitella jos kiinnostaa, mutta juuri nyt aika ei riitä.

9. Nerwende

Nerwende Hobitti

Kiitoksia kommenteista. Papa voisi vaikka ottaa sen käsiohjelman risteilylle mukaan, pistän sen sitten postissa takaisin? Tai jos haluat, niin siirrä toki itse tietoa wikiin. :) Ksuhan näkyy olevan varsinainen tiedon aarreaitta tällä saralla, toivottavasti jossain vaiheessa innostut kirjoittamaan. Tuli sellainenkin mieleen, että jos uskallat lainata niitä matskuja mulle esim. nyt perjantaina, niin palauttelen niitä kyllä sitten toki. :)

10. Ksu

Ksu Hobitti

Hm, ehkä minä näitä uskaltaisin lainata, vaikka tosiaan tietty haluan takaisin (nostalgia-arvoa!). Minulla on, nyt kun pääsin tsekkaamaan, ohjelmat: Jyväskylän Taru (mukana myös CD!), Hobitti-baletti (ankea läpyskä), Kuopion Hobitti (ainoa Hobittilan sanomat, jossa värikansi) ja Svenskanin Sagan (kaunis!).

Mutta joo, voisin yrittää ottaa mukaan perjantaina Tampereen miittiin ja kirjoitellakin noista jotakin... mutta se menee joulun yli kuitenkin.

11. Pagba

Pagba Hyvienkin vitsien kertoja

Otan Suomenlinnan näytösten käsiohjelman mukaani risteilylle. Se on sangen viihdyttävä läpyskä.

12. Nerwende

Nerwende Hobitti

Loistavaa. Koitan vielä saada aikaiseksi jotain mailia ainakin jollekin taholle, jos ei muuta niin kysyn lupaa kuvien kopiointiin wikiin.

13. Laichalaf

Laichalaf ben enyd

Hobitti eräässä pienemmässä teatterissa Turussa, taisi olla -97, teatterin nimeä en ennää muista. Saattoi olla myös tyystin harrastajateatteri.

(muoks) Hieman etsittyäni löysin pari mainintaa asiasta, kyseessä taisi olla Jo-Jo Teatteri ja pyöri varmaan täysin harrastajameiningillä ainakin 1997, vuosi oli oikein, mikä hieman hämmästyttää että muisti. Toisaalta se ilta oli yksi harvoista mukavista illoista siihen aikaan.

Last edited: 02.05.2017
  14. Äitini vielä elossa ollessa kävin hänen kanssaan tutustumassa Helsingin Svenska Teaternissa aikoinaan esitettyyn Sagan om Ringen -sovitukseen [http://kontu.wiki/Sagan_om_Ringen_(Svenska_Teatern)]. Samuraihaarniskaisia örkkejä ja mitä kaikkea (muistini ei valitettavasti ole aivan yhtä hyvä kuin vielä kymmenen tai sata vuotta sitten). Käsiohjelma oli ainakin sen verran kiinnostava, että sitä tulee aina etsineeksi uudelleen kaikkien noiden kirjojen lomasta silloin tällöin.

15. Ares B

Ares B Antifilatelisti

Onko muuten tietoa, suunnitteleeko mikään kotimainen teatteri Tolkien-produktiota lähiaikoina?

Jaa somessa