Oletko nähnyt jonkin Tolkien-sovituksen näyttämöllä?

Nerwende

Kontulainen
Etsiskelen nyt ihmisiä jotka ovat nähneet yhden tai useamman seuraavista Tolkien-dramatisoinneista:

* Svenska Teatternin "Sagan om Ringen" (2000-luvun alussa)
* Ryhmäteatterin Taru Sormusten Herrasta (Suomenlinna 1988-89)
* Kuopion kaupunginteatterin Hobitti-näytelmä
* Jyväskylän kaupunginteatterin Taru Sormusten Herrasta (200?)
* Hobitti-baletti (2002?)
* Maamies ja lohikäärme (marraskuu 2006)
* joku muu, mikä?

Olen kirjoittamassa näistä artikkeleita KontuWikiin (kahdesta ensimmäisestä jo tynkä onkin olemassa). Tarvitsisin nyt lisää tietoja, ja koska netti on aika mykkä aihepiiristä, tarvitsen apua. Jos olet jonkin näistä nähnyt, voit toki itsekin mennä kirjoittamaan artikkeleita, mutta jos wiki wieroksuttaa, teen sen kyllä puolestasi. Jos joltain löytyy esim. esitteitä, valokuvia tai muuta rihkamaa aiheesta, olisi sitä kiva lisäillä tuonne höysteeksi. Erityisesti näyttelijöiden nimet (ja ohjaus, mikäli sitä ei ole jo mainittuna) kiinnostaisivat. (Ryhmiksen TSH:ssa sanotaan olleen "valtaosin samat" näyttelijät kuin myöhemmin YLEn tv-sarjassa, mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa?)
 
Täälläkö? Minä en löytänyt. Svenska teatternilla oli kanssa aikoinaan hienot sivut prokkikselleen, mutta archive.orgin avullakaan en saanut niistä mitään enää irti kun olivat menneet tekemään ne flashilla.
 
Nerwen sanoi:
Täälläkö? Minä en löytänyt. Svenska teatternilla oli kanssa aikoinaan hienot sivut prokkikselleen, mutta archive.orgin avullakaan en saanut niistä mitään enää irti kun olivat menneet tekemään ne flashilla.
http://www.ryhmateatteri.fi/index.php?id=36&tx_ttnews[tt_news]=50&tx_ttnews[backPid]=13&cHash=96735948c9 <- tuolla. Siis jos linkki ei toimi: vasemman palkin Esitykset ja sitten yläpalkin Menneet, selaten alas Taru Sormusten Herrasta. :)

Mitä tulee Svenskaan ja muihin, varmaan voisi pistellä maileja asianosaisille tahoille. Vaikkei sivuilla enää mitään olisikaan, varmaan ne yhä tietävät mitä pari vuotta sitten tuli tehtyä.
 
Ooh!! (Olen näköjään vaan ihan käsi.)
*vaipuu nostalgiaan heti nähdessään Vierikon Gandalfin*
Kiitos, Halti. Tästä voin nakertaa jo vähän eteenpäin.

Vai että maileja. Kai sitä voisi yrittää, hmm. Miksipä ei. Katsotaan.

Haluan silti Samolta tai joltain muulta läsnäolleelta raportin Maamiehestä! :wink:
 
Nerwen sanoi:
Etsiskelen nyt ihmisiä jotka ovat nähneet yhden tai useamman seuraavista Tolkien-dramatisoinneista:

* Hobitti-baletti (2002?)


Olen kirjoittamassa näistä artikkeleita KontuWikiin (kahdesta ensimmäisestä jo tynkä onkin olemassa). Tarvitsisin nyt lisää tietoja, ja koska netti on aika mykkä aihepiiristä, tarvitsen apua. Jos olet jonkin näistä nähnyt, voit toki itsekin mennä kirjoittamaan artikkeleita, mutta jos wiki wieroksuttaa, teen sen kyllä puolestasi.

Me kävivimme (lapset ja minä) katsomassa tuon Hobitti- jutun uudessa hienossa Ooppera talossa, mutta baletiksi sitä en kyllä hyvällä tahdollakaan sanoisi, pikemminkin tanssi esitykseksi.

Olin juuri lukenut vanhemman suomennoksen Hobitista, ja olin vähän pihalla kuka on kuka. Shailin ystävällisesti valisti minua väliajalla ja sen jälkeen pystyin seuraamaan esitystä vähän paremmin. Tanssi ja musiikki oli hyvin modernia ja koreografi oli kyllä micheljacksoninsa hyvin opiskellut ja se kyllä näkyi läpi. Lavastukset oli ihan mukiin menevät. Valitettavasti en kyllä yhtään muista ketä tuossa produktiossa oli mukana.

Olin luvannut lapset kerran viedä opperaan tms. uuteen uljaaseen Ooppera-taloon, ja tuo oli kyllä aivan riittävä ja siedettävä siltä taiteen saralta mitä siellä tarjotaan. :o
 
Ryhmiksen TSH:n käsiohjelma värikuvineen löytyy arkistoistani, voin sen laittaa lainaan snailmailitse. Sen sijaan materiaalia ei löydy muista kokemistani elämyksistä eli Svenska Teaternin, Kuopion ja baletin jutskista.
 
Re: Oletko nähnyt jonkin Tolkien-sovituksen näyttämöllä

Nerwen sanoi:
Etsiskelen nyt ihmisiä jotka ovat nähneet yhden tai useamman seuraavista Tolkien-dramatisoinneista:

* Svenska Teatternin "Sagan om Ringen" (2000-luvun alussa)
* Kuopion kaupunginteatterin Hobitti-näytelmä
* Jyväskylän kaupunginteatterin Taru Sormusten Herrasta (200?)
* Hobitti-baletti (2002?)


Jos joltain löytyy esim. esitteitä, valokuvia tai muuta rihkamaa aiheesta, olisi sitä kiva lisäillä tuonne höysteeksi. Erityisesti näyttelijöiden nimet (ja ohjaus, mikäli sitä ei ole jo mainittuna) kiinnostaisivat.

Minä olen nähnyt nuo kaikki, Kuopion Hobitin kahteenkin kertaan. Muistaakseni kaikista löytyy käsiohjelmakin, voisin katsoa ja skannailla, jos aikaa riittää.

Hobitti-baletti ei oikein minullekaan auennut, Sagan on Ringen oli yllättävän hyvä (ottaen huomioon, että esim.loppuratkaisua oli muutettu!). Jyväskylässä oli tosi hyviä ja tosi outoja juttuja (meidän seurueemme mm. luuli Balrogia ensin Klonkuksi, mika kertonee jotakin oudoista asuvalinnoista), mutta kokonaisuutena sekin oli ihan toimiva. Hobitti Kuopiossa oli ehdottomasti noista paras ja siihen liittyy mukavimmat muistotkin (pakettiauton työntäminen loskaiselta parkkipaikalta fantasiakuteisiin pukeutuneena saattoi olla yksi niistä). Nippelitietona voi tässä jo kertoa, että Kuopion Hobitin musiikin sävelsi Petri Tiainen, joka YUP-yhtyeessäkin vaikuttaa (ja joka oli Hobittiin ottanut vaikutteita Danny Elfmanin musiikista Painajainen ennen joulua -elokuvasta. Petri puhui näistä vuoden TamFanissa). Tämän näytelmän käsiohjelma oli Hobittilan Sanomat -lehden sisällä, eli näytelmän katsojat saivat myös Tolkien-seuran lehden samalla (ja päinvastoin).

Nerwen, voisin noista ehkä joskus jotain kirjoitella jos kiinnostaa, mutta juuri nyt aika ei riitä.
 
Kiitoksia kommenteista. Papa voisi vaikka ottaa sen käsiohjelman risteilylle mukaan, pistän sen sitten postissa takaisin? Tai jos haluat, niin siirrä toki itse tietoa wikiin. :) Ksuhan näkyy olevan varsinainen tiedon aarreaitta tällä saralla, toivottavasti jossain vaiheessa innostut kirjoittamaan. Tuli sellainenkin mieleen, että jos uskallat lainata niitä matskuja mulle esim. nyt perjantaina, niin palauttelen niitä kyllä sitten toki. :)
 
Hm, ehkä minä näitä uskaltaisin lainata, vaikka tosiaan tietty haluan takaisin (nostalgia-arvoa!). Minulla on, nyt kun pääsin tsekkaamaan, ohjelmat: Jyväskylän Taru (mukana myös CD!), Hobitti-baletti (ankea läpyskä), Kuopion Hobitti (ainoa Hobittilan sanomat, jossa värikansi) ja Svenskanin Sagan (kaunis!).

Mutta joo, voisin yrittää ottaa mukaan perjantaina Tampereen miittiin ja kirjoitellakin noista jotakin... mutta se menee joulun yli kuitenkin.
 
Hobitti eräässä pienemmässä teatterissa Turussa, taisi olla -97, teatterin nimeä en ennää muista. Saattoi olla myös tyystin harrastajateatteri.

(muoks) Hieman etsittyäni löysin pari mainintaa asiasta, kyseessä taisi olla Jo-Jo Teatteri ja pyöri varmaan täysin harrastajameiningillä ainakin 1997, vuosi oli oikein, mikä hieman hämmästyttää että muisti. Toisaalta se ilta oli yksi harvoista mukavista illoista siihen aikaan.
 
Last edited:
Äitini vielä elossa ollessa kävin hänen kanssaan tutustumassa Helsingin Svenska Teaternissa aikoinaan esitettyyn Sagan om Ringen -sovitukseen [http://kontu.wiki/Sagan_om_Ringen_(Svenska_Teatern)]. Samuraihaarniskaisia örkkejä ja mitä kaikkea (muistini ei valitettavasti ole aivan yhtä hyvä kuin vielä kymmenen tai sata vuotta sitten). Käsiohjelma oli ainakin sen verran kiinnostava, että sitä tulee aina etsineeksi uudelleen kaikkien noiden kirjojen lomasta silloin tällöin.
 
Kuopion kaupunginteatteri: Hobitti (näytelmä), 1997?
Kansallisooppera: Hobitti (2-näytöksinen tanssiseikkailu), 2002


Tarkistaessani Kontuwikin artikkelia Jyväskylän kaupunginteatterin TSH-näytelmästä (2002) törmäsin mielenkiintoiseen linkkiin. KalaksiKukko-sivustolla (tarkemmin sanottuna KalaksiKukon vanhan materiaalin arkistossa, tässä etusivu) oli arvostelu kyseisestä näytelmästä ja arvostelun jälkeen luettelo KalaksiKukon muista Tolkien-aiheisista julkaisuista. Niiden joukossa oli arvostelu Kuopion kaupunginteatterin Hobitti-näytelmästä. Arvostelu ei ollut mitenkään mairitteleva, se oli suorastaan ilkeä, mutta joka tapauksessa se kertoi näytelmäsovituksesta, josta en ollut tiennyt mitään. Valitettavasti juttu oli päiväämätön, enkä löytänyt Kuopion kaupunginteatterin sivuilta tai muualtakaan netistä (ainakaan vielä) mitään tietoja kyseisestä näytelmästä.

Nyt kysyisinkin, tietääkö (tai löytäisikö) joku jotakin tästä Kuopion Hobitti-näytelmästä? Olisi mukava laittaa siitä edes jotakin Kontuwikiin, mutta kun en tiedä varmasti edes esitysvuotta. Tosin voisin tehdä valistuneen arvauksen, että näytelmä on peräisin vuoden 1997 syksyltä, sillä KK:n arvostelujen etusivulta löytyy jutun päiväys: 23.11.1997.

Kontuwikistä puuttuu myös kokonaan tietoisku Kansallisoopperan Hobitti-baletista (2002). Myös siitä on juttu KalaksiKukossa (varsinainen aarreaitta!) mutta onneksi hieman runsaammilla tiedoilla varustettuna. Siitä huolimatta tästäkin näyttämösovituksesta kaivataan lisää lähteitä, jotta sekin voidaan liittää Kontuwikiin.

EDIT: Googlatessani lisää kateissa olevasta näytelmästä (löysin ohjaajan, koreografin, maskeeraajan ja musiikin säveltäjän nimet) sain yllättäen eteeni linkin Vihreään Lohikäärmeeseen ja tähän nimenomaiseen Ilmoitustaulun ketjuun, jota tietysti olisin heti tarvinnut. (Etsiminen on verraton keino löytää, joka tapauksessa.)

Ja kun tämän ketjun aiempia viestejä lukee, saa selville mm. että kyseisen näytelmän käsiohjelma oli aikoinaan liitteenä Hobittilan Sanomissa ja että @Ksu omisti tuon lehden ja lupasi tuoda sen Tampereen miittiin joulukuussa '06, jotta @Nerwende voisi kirjoittaa Kontuwikiin juuri sen artikkelin, jota minä tässä (yli 12 vuotta kyseisten tapahtumien jälkeen) haikailen.

Niin että lieneekö jollakulla ( @Husky !) vuoden 1997 HobSaneja? Saisiko käsiohjelmasta vaikka kuvaa tänne, jos joku omistaa? Ksuta en muista täällä vähään aikaan nähneeni, mutta Nerwende lehahtaa paikalle tuon tuostakin, eikö niin? Ja Husky juuri äsken tunnusti toisaalla, että hänen kellarinsa on pullollaan Legolaksia ja Hobsansaata.

P.S. Löysin kuukkelina heiluessani myös tiedon, että Petri Tiainen on säveltänyt Kuopion Hobitti-näytelmän musiikin pohjalta Kuopion kaupunginorkesterin tilaustyönä orkesterifantasian Sinne ja takaisin vuonna 2007. Tietääkö joku siitä jotakin? Kenties käyty Kuopiossa konsertissa kuuntelemassa kyseistä kappaletta?
 
Last edited:
Ja kun tämän ketjun aiempia viestejä lukee, saa selville mm. että kyseisen näytelmän käsiohjelma oli aikoinaan liitteenä Hobittilan Sanomissa ja että @Ksu omisti tuon lehden ja lupasi tuoda sen Tampereen miittiin joulukuussa '06, jotta @Nerwende voisi kirjoittaa Kontuwikiin juuri sen artikkelin, jota minä tässä (yli 12 vuotta kyseisten tapahtumien jälkeen) haikailen.

Niin että lieneekö jollakulla ( @Husky !) vuoden 1997 HobSaneja? Saisiko käsiohjelmasta vaikka kuvaa tänne, jos joku omistaa? Ksuta en muista täällä vähään aikaan nähneeni, mutta Nerwende lehahtaa paikalle tuon tuostakin, eikö niin? Ja Husky juuri äsken tunnusti toisaalla, että hänen kellarinsa on pullollaan Legolaksia ja Hobsansaata.

Minulla on tallessa tuo käsiohjelma-HobSan teatterikäynnin jäljiltä, skannailin sen joutessani tänne mäkkärimainoksineen kaikkineen.
 
Kontuwikistä puuttuu myös kokonaan tietoisku Kansallisoopperan Hobitti-baletista (2002). Myös siitä on juttu KalaksiKukossa (varsinainen aarreaitta!) mutta onneksi hieman runsaammilla tiedoilla varustettuna. Siitä huolimatta tästäkin näyttämösovituksesta kaivataan lisää lähteitä, jotta sekin voidaan liittää Kontuwikiin.

Minulla lienee ohjelma tallella jossain, onko sen valokuvaamisesta/skannaamisesta mitään iloa? Voin myös näin hetimiten kertoa, että näkemässäni näytöksessä Bomburin roolin tanssi maanmainio Eero Vesterinen ;)
 
On toki paljonkin iloa! Käsiohjelmasta löytyvät yleensä tarvittavat perustiedot esityksen tekijöistä etc.
 
Ylös