Aika jakaa isotädin verrattomia vinkkejä!

-Pitkän matkan aikana kukkien kastelu hoituu niin, että laittaa kookkaaseen astiaan vettä, ja veteen upottaa pitkien villalankojen päitä. Villalankojen toisille päille kaivetaan kolo kukkaruukkuun, ja kannattaa laittaa lähelle kukan juurta tai vartta. Multaa päälle. Kapillaari-ilmiö hoitaa loput.
-Inkivääriä voi kasvattaa ostamalla kaupasta palan tuoretta inkivääriä, jossa näkyy itujen paikat. Sitten juurakot laitetaan veteen muutamaksi tunniksi lillumaan ja sen jälkeen ne laitetaan hyvään ja tilavaan ruukkuun itujen kohdat ylöspäin. Inkivääri alkaa kasvattaa vartta ja juurakkokin alkaa kasvaa kuin häkä.
-Bataattia saa hyvin laittamalla helmikuussa kokonaisen bataatin kukkaruukkuun lähelle pintaa, ja ohuelti multaa päälle. Bataattiin ilmestyy ajan kuluessa ituja pintapuolelle. Idut leikataan bataatista pois ja laitetaan kasvamaan omiin paikkoihinsa. Sato on taattu.
Ihan jokainen kotipuutarhuri ei saa mandariinia ja sitruunaa kasvamaan kotioloissa, joten luotan hänen vinkkeihinsä.
Nyt kun on puutarha, on ollut ihanaa kasvattaa omia kukkia ja ruokia. Hobittimieheni on raportoinut pensaspapujen kasvusta. Sen lisäksi olen onnistuneesti kasvattanut gladioluksia, sipulia, neilikkaa ja laventelia. Viimeksimainittu on lähtenyt kasvamaan vähän epävarmasti. Omat ahomansikkaa muistuttavat kuukausimansikkani sen sijaan eivät osoita yhtään kasvun merkkejä, eikä siitäkään ole mitään apua, että olen käyttänyt Kekkilän paljon parjattua ylikuivaa kukkamultaa. Tästä lähin luotan vain mustaan multaan ja turpeeseen. Minulla on jo valtava tarve suunnitella ensi vuotta ja kaikkea sitä, mitä puutarhassa voisikaan kasvattaa. Sen lisäksi kotiimme on juuri saapunut komposti!!

Se on merkittävä askel kohti laadukasta multaa ja entistäkin omavaraisempaa taloutta. Ainoa, mikä turhauttaa, on se, että saan nämä kaikki ihanat vinkit kesken kasvu-/satokauden, joten joudun odottamaan ensi vuoteen niiden toteuttamista.