Oman maan antimet

Sidhiel

Rajatapaus
Vastuuhenkilö
Suomen Tolkien-seura
Itse laitoin erilaisia kukkia sisällä kasvamaan suoraan multasäkkiin, johon tein kämmenenkokoisia reikiä. Kaikki alut ovat lähteneet kasvamaan: laventeli, ketoneilikka, kiinan/tiibetin(?)koirankieli ja siniorvokki??. En välttämättä muista nimiä oikein, mutta ainakin parvekkeettoman ja pihattoman kämäsessä ylioppilaskylässä asuvan mutta kasvihullun ihmisen elämä sujuu ihan näinkin näköjään.
Toivottavasti laventelia kasvaa ihan kuivattavaksi asti, ajattelin tehdä pieniä tuoksupusseja mukana kannettavaksi niistä. Muut kukat ovat ihan ulkonäön perusteella valittuja, laventeli tuoksun takia, vaikka onhan sekin ihan nätti.

Laichalaf

ben enyd
Kevään ensikasvun kitkennässä tuli huomattua että puutarhamansikka oli onnistunut talvehtimaan, nyt niitä on kaiketi jo kolme tuossa ajotienpielessä. Esikasvatuksessa on illakkoa jota tuumin siihen mutta ehkä mansikka on parempi vaihtoehto tuohon kun kerran viihtyy. Muuten tyypillistä voikukan kitkentää ja pahimipien nokkospaikkojen yliajelua, sekä kantovesojen poistoa.

(Lisäys väliin: ei oo tietoa mistä kaukaa linnut on tuoneet nuo pienet kotipihlajat ja karviasmarjapensaan alun kasvamaan tontille, karviaista täällä likellä kyllä varmasti on mutta istutettuna on lähinnä ruotsinpihlajaa. Kaipa sen siemenen joku räksä on lähiömetsästä tähän tuonut. Lassemista, mutta en tiedä miten karviainen sanotaan)

Naapuri jo puhui karhunköynnoksen (elämänlanka) poistamisesta, mutta sen valtaamaan kaistaan ei ole mitään laitettavaa vielä. Omenat kukassa ja syreeneilläkin pienet nuput. Pari viikkoa taitaa etuajassa mennä tässä kohtaa (vaikka entin pitäisi kai tietää tarkka aika)

Last edited:

Dracaena

Raseena
Vietin pitkän viikonlopun keräämällä nokkosia kuivattavaksi ja kuusenkerkkiä siirapiksi.

Nokkoset menevät jo rutiinilla, ja ilokseni tänä vuonna oli vanhempien luona varsin hyvä sato, mutta kerkistä ei ollut ennestään kokemusta. Siirappia tein lähinnä, koska kaveri pyysi, mutta hänen purnukoistaan yli jääneet otin itselleni. Tein kaksi erää, ja niistä tuli huvittavan erilaisia. Toinen on todella tummaa ja paksua, toinen vaaleamman punaista ja lirua. Taas vahvistus siitä, ettei ruoan valmistaminen ole minun juttuni. :lol:

Kerkkiä meni myös pakkaseen, ja pienen satsin kokeilin myös kuivata. Sen ainakin huomasin, että pehmeistä ja söpöistä kerkistä tuli erittäin herkästi pistäviä ja ikäviä otuksia kuivana. Sitä en syö hienontamatta ja/tai kypsentämättä kosteissa olosuhteissa. Ideoita, kuinka kuivattuja kerkkiä voisi käyttää?

Husky

Ilmaanhaukkuja
Mulla on ollut niin seko kevät, että kaksi penkkiä on vielä kylvämättä. Jos huomenna sais nekin kylvettyä. Vastahan tässä oli 10.6. jonka jälkeen yöhalloja ei pitäisi etelässä enää tulla.

Kylvin viime vuonna palsternakkaa eikä niistä näkynyt jälkeäkään. No nyt ne ovat sitten metrin korkuisia .

Sidhiel

Rajatapaus
Vastuuhenkilö
Suomen Tolkien-seura
Operaatio multasäkki epäonnistui koska olin kaksi viikkoa pois kotoa ja sillä aikaa kasvinalkuparat kuolivat pois. Avokadoni sinnitteli taas hienosti ja on nyt jälleen tervehtynyt ja piristynyt. Pitänee tyytyä ulkona kasvaviin kukkiin siis.

Jaamar

Hyykäärme
Vastuuhenkilö
Kummi
Kasvusäkeille/multapusseille on olemassa kastelualustoja jotka pitävät kosteutta paremmin yllä. Niissä on vaan se vika että vähän joka valmistajalla on omat alustansa mitoitettuna juuri niille tietyille säkeille. Meillä on esim. kasvusäkin alusta, mutta tänä vuonna lähimmät siihen sopivat säkit taisivat olla jossain Kotkassa tms. Tosi hyödyllistä...

Lindëalda

Hobiittinen
Aika jakaa isotädin verrattomia vinkkejä! :)
-Pitkän matkan aikana kukkien kastelu hoituu niin, että laittaa kookkaaseen astiaan vettä, ja veteen upottaa pitkien villalankojen päitä. Villalankojen toisille päille kaivetaan kolo kukkaruukkuun, ja kannattaa laittaa lähelle kukan juurta tai vartta. Multaa päälle. Kapillaari-ilmiö hoitaa loput.
-Inkivääriä voi kasvattaa ostamalla kaupasta palan tuoretta inkivääriä, jossa näkyy itujen paikat. Sitten juurakot laitetaan veteen muutamaksi tunniksi lillumaan ja sen jälkeen ne laitetaan hyvään ja tilavaan ruukkuun itujen kohdat ylöspäin. Inkivääri alkaa kasvattaa vartta ja juurakkokin alkaa kasvaa kuin häkä.
-Bataattia saa hyvin laittamalla helmikuussa kokonaisen bataatin kukkaruukkuun lähelle pintaa, ja ohuelti multaa päälle. Bataattiin ilmestyy ajan kuluessa ituja pintapuolelle. Idut leikataan bataatista pois ja laitetaan kasvamaan omiin paikkoihinsa. Sato on taattu.
Ihan jokainen kotipuutarhuri ei saa mandariinia ja sitruunaa kasvamaan kotioloissa, joten luotan hänen vinkkeihinsä.

Nyt kun on puutarha, on ollut ihanaa kasvattaa omia kukkia ja ruokia. Hobittimieheni on raportoinut pensaspapujen kasvusta. Sen lisäksi olen onnistuneesti kasvattanut gladioluksia, sipulia, neilikkaa ja laventelia. Viimeksimainittu on lähtenyt kasvamaan vähän epävarmasti. Omat ahomansikkaa muistuttavat kuukausimansikkani sen sijaan eivät osoita yhtään kasvun merkkejä, eikä siitäkään ole mitään apua, että olen käyttänyt Kekkilän paljon parjattua ylikuivaa kukkamultaa. Tästä lähin luotan vain mustaan multaan ja turpeeseen. Minulla on jo valtava tarve suunnitella ensi vuotta ja kaikkea sitä, mitä puutarhassa voisikaan kasvattaa. Sen lisäksi kotiimme on juuri saapunut komposti!! :heart::heart: Se on merkittävä askel kohti laadukasta multaa ja entistäkin omavaraisempaa taloutta. Ainoa, mikä turhauttaa, on se, että saan nämä kaikki ihanat vinkit kesken kasvu-/satokauden, joten joudun odottamaan ensi vuoteen niiden toteuttamista.