Minä esikasvatan lehtikaalit ja olen sen jälkeen iskenyt ne parvekkeelle kasvusäkkeihin. Pari tainta yleensä menehtyy (ainakin tähän asti on käynyt niin), mutta sato on silti ollut hyvä. Tänä vuonna ajattelin lisätä lehtikaalin määrää. Se on siitä kiva, että sitä voi hyvin kerätä vielä pakkastenkin jälkeen pihalta ja se on ihan syömäkelpoista. Mutta sen voi toki kerätä aikaisemminkin pois ja pakastaa (tätä en ole kokeillut).Lehtikaali kiinnostaisi myös, täällä on ilmeisesti porukalla kokemusta siitäkin?Oletteko esikasvattaneet vai iskeneet suoraan maahan? Toki oma sijaintini taitaa olla vähän pohjoisempana kuin monen muun
![]()
Lehtikaalissa on parasta nimenomaan se, että satokausi on niin pitkä. Satoa voi alkaa kerätä kohtalaisen aikaisin kun maltilla ottaa, ettei tyhjennä kasvia kokonaan ja vielä joulukuussakin olen hakenut kaalia parvekkeelta. Juuri tästä syystä haluan nyt lisätä kaalin määrää. Yleensä olen vähän säännöstellen hakenut satoa, että se riittäisi pitkälle. Haluaisin kokeilla nyt niin ylenpalttista satoa, että pitäisi ihan miettiä miten kaiken kaalin saa käytettyä tai säilöttyä. kuivattu lehtikaalijauhe voisi olla kivaa. En tosin tiedä miten hyvin ravinteet säilyy kuivatuksessa, mutta nokkosjauhe on niin kätevää, että lehtikaalijauhe siihen rinnalle voisi olla kanssa sellainen mitä tulisi käytettyä vähän kaikessa ruuanlaitossa.
Viime kesänä lehtikaalin kanssa ongelmana oli kaaliperhosen toukat, mutta kun kaalit oli tuossa silmän alla (voi ei, minkä kristillisen korvamadon nyt sainkaan kun menin kirjoittamaan noin

Parvekekasvatus on siitä kiva, että meillä on tosi paljon lehtokotiloita ja ne tuhoavat hetkessä kaalin kaltaiset kasvit. Ne ylijäämätaimet mitkä olen vienyt alas kasvimaalle ovat olleet aina ihan syötyjä. Parveke on myös meidän pihan aurinkoisimpia kohtia ja kun sen yhdistää kasvusäkin alle laitettuun kastelualtaaseen niin kaalit ovat voineet hyvin ja kuumuudesta huolimatta ei ole tarvinnut lisätä vettä kuin parin viikon välein.