Oman maan antimet

The winter summer is coming.

Ja niin tulee palstakausikin. Kävin tänään läpi edellisvuodelta jääneitä siemeniä ja totesin, että tänä vuonna ei välttämättä tarvitse hommata juuri muuta kuin istukassipulit, tomaatintaimet ja retiisinsiemenet. Tiedän kyllä, että tämä repeää taas käsistä, mutta se on sen ajan murhe :D

Viime vuonna keräsin ensimmäiset villivihannekset huhtikuun puolivälissä. Eli parin viikon sisään voinee unohtaa kaupan salaatit ja käydä hakemassa vihreät asiat palstalta tai vaikka keskuspuistosta. Horsmanversojakin saanee viimeistään vappuna!
 
Tuollaiset lavat ovat kovasti haluttua tavaraa. Toimeksiantajafirmassakin ryntäys oli hurja, kun noita oli kertynyt muutama kellariin ja ilmoitin niiden olevan vapaasti noudettavissa. Ovat kuulemma loistavaa polttopuuta.

Meillä kuljetuslavoista tehtiin mennä vuosina sauna- ja keittiönhellapuita isot määrät, kun mies sai ottaa töistä ns. kertakäyttölavoja vaikka kuinka paljon. Työlästähän niiden sahaaminen on ja tosi varovainen saa niitä sahatessa olla, ettei tärvele moottorisahan ketjua nauloihin. Haittana oli se, että etenkin saunan pesän arina piti uusia usein, kun se vääntyi puihin jääneiden naulojen takia. Ne kuumenivat liikaa.

Viime syksynä teetimme ensimmäisen kerran Rahin ja kotipihan omenista tuoremehua 90 litraa ja jonkinasteisesti säännösteltynä sitä on riittänyt näihin päiviin asti. Ole myös tehnyt punaherukasta höyrymehua ja pakastanut sen. Istutimme Rahiin neljä mestaherukkapensasta ja niistä saadan toivottavasti satoa muutaman vuoden sisällä. Muutama karviaispuska pitäisi vielä hankkia.

Kasvimaata meillä ei ole, mutta olen suunnitellut jonkinlaista lavasysteemiä Rahiin. Tulevan kesän projekti se ei ole, mutta ehkäpä ensi vuonna. Kasvilavasta minulla on jo visio, mutta kastelujärjestelmästä ei hajuakaan. Olemme Torpalla kesäisinkin lähinnä viikonloppuisin, joten kuivana kesänä kasvatettavat kuolevat ilman kastelusysteemiä.
 
No niin, on tullut kuokittua ja sen kyllä huomaa kun joka paikkaan sattuu... vielä on raivattavaa. Viime keväänä tähän aikaan oli istuttamiset pitkälti jo tehty, mutta tänä vuonna on ollut viileämpää ja elämässä muutenkin kaikenlaista muuta mietittävää. Tuosta aiemmin aavistamastani käsistärepeämisestä on jo merkkejä, kun istukassipuleita ostaessani ostin vahingossa myös perunaa, jota ei pitänyt muka tuonne palstalle ikinä tulla... Lisäksi palstanaapuri tarjosin mansikantaimia, kai nekin pitäis mahduttaa johonkin. Lajeja on tänä vuonna kuitenkin vähän vähemmän kuin vuosi sitten, ja jos viime vuonna kokeilin ruutuviljelyä niin tämän vuoden teemana ovat ilmeisesti kumppanuuskasvit.
 
Tomaatintaimet on istutettu. Kaivoin niille "ojan" johon laitoin kunkin taimen alle "matomultaa" eli mulla on ollut työhuoneellani vuoden verran matokomposti, johon olen työntänyt kaikkea biojätettä. Olen kuitenkin ollut sen verran huono hoitamaan sitä, että päätin vapauttaa mullan mukana myös madot maaperään. Olivat tehneet todella hienoa väkevää multaa; jollei siinä tomaatti jaksa kasvaa niin missä sitten! Kitkin myös karviaispuskien aluset - olipahan taas nokkosta, nokkoset päätyivät laastiämpäriin, jossa niistä on tarkoitus tehdä lannoitevettä. Pahoittelut naapureille jo etukäteen; ko. lannoite ei haise kovin hyvältä...

Yrttipenkki on vihertänyt jo useamman viikon. Esim. minttu, mäkimeirami, rakuuna, ruohosipuli ja pikkuhiljaa myös fenkoli ja rakuuna pukkaavat uutta kasvustoa. Tosin siellä on myös ikäviä aukkoja. Persilja pitäisi ainakin istuttaa. Salvian selviytyminen on kysymysmerkki, mutta se on jo nähty että sen heräämistä saadaan odottaa. Piparjuuri oli yksi ensimmäisistä pintaan nousseista. Hyasintit, narsissit ja helmililjat ovat jo kukintansa päätöksessä.

Huomisen projektina ovat ainakin perunan, papujen, kurpitsojen ja sipulien istutus sekä tillin kylvö. Niin ja mansikoiden istutus; sain palstanaapurilta muutaman mansikantaimen :) Sipuli kuulemma on niille hyvä kumppanuuskasvi, joten kokeilenpa istuttaa mansikkaa ja sipulia samaan penkkiin!
 
Minulle kävi vähän nolosti valkosipuleiden kanssa. Olin kuullut, että niille pitää antaa kylmäkäsittely, joten pistin ne pakastimeen. Eipä voi muuta sanoa kuin R.I.P. Jääkaappi olisi siis ollut oikea paikka... Mutta onneksi syksyllä oli jäänyt näköjään 1 valkosipuli korjaamatta ja sepä terhakasti nousi penkistä! Sain 6 uutta valkosipulin taimea kuin lahjana :D
 
Tomaatit uskaltaa siis laittaa jo ulos. Olen ulkoiluttanut omia taimiani päivisin ja pohtinut tässä jo jokusen päivän että jokohan ne uskaltaisi oikeasti siirtää pysyvästi parevkeruukkuun asumaan. Sinne pitäisi laittaa myös hernettä.
Tämän vuoden uutuus on saksankirveli jota juuri laitoin nokkos-kesäkurpitsakeittoon ja toimi ihan tosi hyvin. Vuosi sitten teki niin pienet alut ettei vielä uskaltanut kerätä satoa, mutta nyt olen ottanut surutta jo pariin otteeseen.
Nokkosetkin oli omasta maasta ja ruohosipuli joka kasvaarehottaa ihan hullun isoina varsina.
Tarkoitus ja yritys oli kokeilla kasvattaa perunaa vilä maatumattomassa kasvijätteessä (ruohonleikkuun jätteitä, kitkemisjätteitä yms.), mutta tuo projekti etenee niin hitaasti etten tiedä ehdinkö saada perunoita maahan ennen syksyä. No siellähän tuo odottaa ja muhii vitten vuoden lisää jos en nyt sitten tulevana viikonloppuna lopulta saa jotain aikaiseksi.
 
Anteeksi May, mutta ihan vähän tirskahdin... Olet ihana! :heart:

Mulla näyttää jäävän kasvatushaaveet tältäkin kesältä. Harmittaa että suomalainen valkosipulikantani katkesi viime vuonna, kun en silloinkaan jaksanut perustaa kasvimaata. Nyt ei ole remonttiväsymystä, mutta väsymystä muuten kylläkin. Raparperi kasvaa onneksi ilman hoitoakin, samoin omenapuu kukkii nätisti. Herukkapensaita on tänä vuonna vain yksi, koska viime vuonna leikkasin vanhat pensaat maantasalle. Uutta nousua odotellessa! Jotain yrttejä kasvaa, ruohosipulia jne, muuta ei ainakaan vielä ole meille ilmestynyt. Ehkä vielä, vanhaa kansaa uskoen juhannukseen asti olisi vielä aikaa! Mutta luulen että en ota stressiä nyt näistä, tuleehan se kesä ensi vuonnakin. Jos vaikka edes satoa tuottamattomia kesäkukkia tulisi laitettua paikoilleen :)
 
Kitkin myös karviaispuskien aluset - olipahan taas nokkosta, nokkoset päätyivät laastiämpäriin, jossa niistä on tarkoitus tehdä lannoitevettä. Pahoittelut naapureille jo etukäteen; ko. lannoite ei haise kovin hyvältä...

Nokkoskäytteen kriittinen hajuraja vaikuttaa olevan aika tarkkaan 14 vrk. Laitoin nokkoset likoamaan 26.5. Menin 8.6. kastelemaan, katsastin nokkoslitkun ja totesin että toi pitäis varmaan kohta tosta käyttää. Seuraavana päivänä menin palstalle ja totesin jo kaukaa että nyt muuten haisee p...a siihen malliin että valmista on. Kastelin koko palstan sillä litkulla ja lapioin liejun kompostiin. Haju pysyi kaksi päivää ennen kuin haihtui. Sipulit ainakin varmaan tykkää! Lähitalon asukkaat ehkä ei...
 
Meidän pienellä pihalla vihertää vähän joka puolella mukavasti, niin hyötykasvit kuin aiemman asukkaan perintönä tulleet kukatkin. Nyt on paljon vaikeampi miettiä mitkä kauneudet saisivat väistyä mahdollisen toisen istutuslaatikon tai pienen mansikkamaan tai marjapensaiden tieltä. Mutta antaa kukkia kesän, syksyllä muutoksia olisi kai helpompi tehdä ja sitten koristekasveja hennoo varmaan paremmin raivata. :p

Istutuslaatikossa sokeriherneet kipuavat ritilää pitkin, myöhemmin istutetut silpoydinherneet ovat vielä pieniä. En tiedä arastelinko turhaan silpoydinherneiden istutuksen kanssa, mutta kun en saanut aikaiseksi ostaa/lainata maalämpömittaria en halunnut ottaa riskiä siemenherneiden mätänemisestä liian kylmään maahan. Herneiden lisäksi suurimpina laatikossa ovat kaupasta taimina ostetut lehtikaali ja parsakaali. Pienempinä vihertävät amppelissa salaatti (ei tule ainakaan etanoita!), laatikossa porkkanat, pinaatti, hopeasipuli ja pieni pätkä retiisiä. Retiisistä saa ilmeisesti satoa aika pian ja sitten voi kylvää uudestaan? Tietäisikö joku, näkeekö retiiseistä niiden "kypsyyden" muuten kuin tunnustelemalla mukulaa sormella mullan alta? Mukuloita odotan myös perunoilta: heitin ihan vahingossa itäneitä perunoita 3 kpl multalaatikkoon, jonka olin oikeastaan varannut kesäkurpitsantaimille (mutta molemmat kuolivat).

Tomaatintaimia on selvinnyt yllättävän elinvoimaisina noin 10 kappaletta. Kasvihuoneeseen mahtuvissa istutussäkeissä on tilaa vain kuudelle taimelle, joten osa pitää lahjoittaa pois tai laittaa isoihin ruukkuihin. Ruukkuihin päätyvät vähän kasvettuaan myös 2 kpl selvinneitä ananaskirsikan taimia ja vahvimmat paprikan taimet. Tai sitten osa tomaatintaimista päätyy ruukkuun ja 1-2 paprikaa pääsee kasvihuoneen lämpöön. Voisikohan ruukkuja laittaa kasvihuoneeseen kasvatussäkkien päälle vai onko siitä vahinkoa säkissä oleville taimille, jos multa painuu kasaan?

Siemenestä kasvatetut mansikan taimet ovat yhä miniminipieniä, ilmeisesti lisävalo olisi ollut kovasti tarpeen ja kylvö olisi varmaan pitänyt olla reilusti ennen maaliskuuta. Ensi talveksi voisi lundiahyllyyn viritellä kasvivalon taimille. Oman pihan mansikoita tarjoavat tänä kesänävain kaksi amppelimansikkaa. Viherpeukaloilta tilaamani vadelmantaimet ja pensasmustikat pääsivät vähän kuivahtamaan postissa noutoa odottaessaan, mutta molemmista 3/4 näyttäisi selviävän. Tänä kesänä marjoja on näistäkään täysin turha odottaa, mutta onneksi emme näytä olevan muuttamassa ihan pian minnekään. Jatkossa en aio tilata taimia postitse, mutta maaliskuussa innostuin kuvastosta ja puutarhamyymälöissä ei ollut silloin vielä valikoimaa.

Olipas mukavaa purkaa puutarha-ajatuksia mustaksi valkoisella. :D Tampereellakin on paljon 4H:n palstoja ja ainakin yksivuotisia on ilmeisesti melko helppo saada. Ehkä sitten ensi vuonna.
 
Hmph. Olen hirveällä raivolla kitkenyt rikkaruohoja, myös vesiheinää penkeistä. Nyt äitini sitten kertoi että vesiheinän voi antaa olla, se on ns. hyödyllinen rikkaruoho joka valtaa alaa muilta rikkakasveilta ja lisäksi pitää maan kosteana. Ja senhän voi myös syödä. Toisaalta viime aikoina on tullut niin paljon vettä että ehkä ihan hyvä että vesiheinät on tullut kitkettyä, etteivät kasvit huku...

En ole yli kahteen kuukauteen ostanut vihreää salaattia (paitsi kerran kun tuli vieraita enkä ollut varma suostuvatko villikasveja syömään), kun palstalla kasvaa jo vaikka kuinka paljon yrttejä ja niiden lisäksi syötäviä rikkaruohoja - mikäs sen mukavampaa kuin kitkiessään samalla kerätä salaattipussiin vuohenputkea ja ratamoa ja voikukkaa ja ahomansikan lehtiä ja apilanlehtiä jajaja. Harmillista kyllä yrteistä salvia ei enää selvinnyt kolmatta vuotta, sen sijaan mäkimeirami, minttu, lipstikka ja rakuuna rehottavat! Alkukesä tuntuu olleen aika vaikea kasvun kannalta ja viime vuoteen verrattuna kasvu on kyllä täällä selkeästi myöhässä.

Sipulit ovat lähteneet hyvin kasvamaan ja niitä on PALJON. Piti Hyötykasviyhdistyksessä käydessä ostaa pari pussia istukassipulia, mutta kun olivat tarjouksessa niin ostinkin vahingossa (?) neljä pussia! Ja niitä on nyt sitten ihan joka paikassa. Sipuli tuntuu olevan lähes kaikkien muiden kasvien kaveri, joten huoletta voi laittaa joka paikkaan. Tiheässä kun ovat niin harvennus tulee kohta ajankohtaiseksi; mikäs sen mukavampaa kuin saada salaatin sekaan omien sipulien varsia :) Rakastan sipulia, ilman sitä ei itse asiassa edes voi tehdä mitään ruokaa.

Perunaakin istutin vaikkei ollut alun perin tarkoitus. Katselin ensin Hyötiksen sivuilta jotain perunalajia jota en enää muista, joku jännä laji jota myytiin puolen kilon satseina. Paikan päälle ehdittyäni kyseinen lajike oli loppu ja ostin sitten kolme kiloa Congo Blueta. Sitten tulikin pieni ongelma että minne ne kaikki tungen. No siellä ne nyt vaan ovat, varsia ainakin puskee kovasti joten ehkä syksyllä tulee sitä perunaakin vaikka vähän turhan tiheään jouduin ne istuttamaan. Perunoiden kavereiksi kylvin härkäpapuja kuten ennen vanhaan tehtiin. Yksi penkki niin että pavut ovat perunarivien välissä, toinen niin että papu ja peruna on istutettu samaan kuoppaan. Jännää kokeilla tämmöistäkin!

Raparperi kituuttaa, liekö ravinteiden puutosta kun tekee ohkasta vartta vai ihan lämmön ja valon puutetta (raparperi on karviaispuskien varjostamassa nurkassa, naapuripalstalla taas suorassa auringossa ja rehottaa vaikka naapuri ei edes käy palstallaan kuin joku kolme kertaa kesässä, epistä!). Heittelin männä viikolla kalkkia kasvimaalle ja nyt sain äidiltä luujauhoa, täytyy kääntää sitäkin penkkeihin. Raparperi on muuten mun uusi salaattikasvini; pieneksi pilkottuna sopii tosi hyvin yhteen tomaatin kanssa ja jopa fetasalaattiin!
 
On se aina niin hauskaa kun saa muistutuksen siitä että vuohenputki on oikeasti hyötykasvi. Täällä kun se on pahin vihulainen ja ensimmäinen asia jota keväällä kiroan, ja jos joku muu menestyy niin se johtuu siitä, että on kasvussaan veepeetä ripeämpi.

Raparperi on yksi näistä putkenvoittajista ja perinteisessä rehotuksessaan, sillä on kyllästetty omien sisuskalujen lisäksi tutut ja niiden tutut sekä sukulaiset ja niiden naaapurit ja tämäkin on tapahtunut pöheikön reunalta, useimpiin kasvustoihin en ole vielä päässyt käsiksi muuta kuin kukkavarret leikkaamaan. Ja juurakkoa kun vielä viime syksynä lahjoitin poiskin. Humalan vanhan kasvuston leikkasin keväällä alas kun se oli kertynyt ladon seinälle ihan valtavaksi painavaksi möykyksi vuosien saatossa. Vähän jännitti että kerkiääkö se tänä kesänä seinälle kuin näennäisesti (pohjoisen puolella kun on ja vuohenputken reviirillä), mutta juuri tänään kävin askeltikkaiden kanssa ohjaamassa sen pisimpiä versoja kiinni ylätukeen.

Muuten kevään ja alkukesän uusi kasvu on ollut vähän kituvaista jatkuvan kylmyyden ja sateiden vuoksi, osan siemenistä jouduin kylvämään uudelleenkin paleltumisten takia. Jokin nakertaja kävi myöskin ensimmäistä kertaa tikkaamassa rucolani täyteen reikiä, vähän samannäköistä jälkeä kuin taannoin kävi parsakaalille. Vieressä ollut "australialainen" salaatti ei kelvannut, joten tarkka on maku. Basilika suuttui viileistä ihan tosissaan ja olen kuullut, että niin on tänä vuonna käynyt muuallakin. Kuolleet versot laatikosta kaapaistessani huomasin, että mullassa muhii vihreitä nyttyjä, vaan eivätpä näköjään aio sieltä kasvuun lähteä. Kyllähän tuon kerkeäisi vielä kylvämään uudestaankin kun muistaisi vaan kaupasta ottaa pussin mukaan.

Oikeastaan olen panostanut tänä vuonna enemmän perennatouhuihin kuin kasvimaahan. Sain viime kesänä lopultakin vähän kiinni siitä, missä ja mitä täällä nykyään kukkii - mm. varmaan vuosikymmen sitten takarinteeseen kylvetty ja kadonnut akileija löytyi toiselta puolelta pihaa ja viime kesäisen raivauksen jälkeen nyt jopa erottuu kukkivana. Nelisen vuotta sitten myydyn vanhempieni talon pihalta siirretyissä pioneissa on melkein kaikissa nuput, joten kohta selviää mitkä siirrokeista selvisivät (olen varustautunut kahdella kirjalla tunnistusyrityksiä varten). Erinäistä muutakin perennaharrastelua on ollut mutta se taitaa mennä vähän ohi aiheen tässä ketjussa.

Viime syksynä istuttamani luumupuu torkkui keväällä pitkään mutta on nyt ihan kohtalaisen näköisessä kasvussa.
 
On se aina niin hauskaa kun saa muistutuksen siitä että vuohenputki on oikeasti hyötykasvi. Täällä kun se on pahin vihulainen ja ensimmäinen asia jota keväällä kiroan, ja jos joku muu menestyy niin se johtuu siitä, että on kasvussaan veepeetä ripeämpi.

Onhan se hyötykasvikin juu, ja hyvänmakuinen sellainen, mutta vois kasvaa vähän hitaammin. En kerkiäisi syödä palstallani kasvavia vuohenputkia vaikka niitä olisi 99% vähemmän :D Hyvin ovat valloittaneet vadelmapensaiden alustan. Siellä olenkin antanut niiden toistaiseksi olla ja kitkenyt kaikkialta muualta. Vaan siihen tulee muutos! Ensi sunnuntaina viikate heiluu!

Totesin myös tehneeni varsin mielenkiintoisen mokan kylväessäni "jotain epämääräisistä pusseista löytyviä" siemeniä vadelmapuskien etupuolelle. Mielestäni siinä oli veriapilaa ja orvokkia. No apilaa siellä oli, mutta toiset sirkkalehdet eivät noustessaan vähääkään muistuttaneet orvokkia, ja tänään tajusin että ne ovat varmaankin tattaria :knockout: jota palstalla oli toissa vuonna ja ilmeisesti siitä tuli silloin kerättyä siemenet talteen. No eipä siinä mitään, tattari on hyvä maanparannuskasvi. Aivan sama, koska ko. paikka on varjoisa eikä siinä menesty oikein mikään koska puskat ovat valon tiellä.

Perunaa on noussut tosi paljon. En nyt oikein tiedä että missä vaiheessa niitä voi harventaa kun ovat aika tiheässä (syystä että yhdellä sipulinviljelijällä loppui tila vähän kesken :grin: ). Mutta kai selviää jos ei muuta niin kokeilemalla. Kyseessä on myöhäinen lajike joten ei nyt varmaan vielä kuukauteen kannata mennä varsia nykimään. Tillitkin nostavat ilahduttavasti päätään! Täytyy kohta miettiä harventamista kun ovat niin tiheässä. Vähän sääli alkaa nyhtää noin hienoja taimia, mutta salaattiinhan ne harvennetut päätyvät.

Vadelmapuska levittelee lonkeroitaan ärsyttävästi joka suuntaan. Pari päivää sen jälkeen kun olin kitkenyt yrttipenkin, niin sen keskellä törrötti yhtäkkiä 15-senttinen vattupuskan verso. Toki nuo on helppo nykäistä hittoon sieltä, mutta kertoo paljon kasvin leviämiskyvystä.

Ja tomaatti on tehnyt ekat raakileet! Mulla on avomaan tomaattia ja aloin jo miettiä että ei varmaan tuu mitään vaikka kaikki kolme tainta ovat alkaneet kukkia, mutta kylmä on ollut. Siellä ne tomaatinalut kuitenkin ovat! Tää on ehkä parasta viljelyssä: nähdä sellaista mitä ei odottanut tapahtuvan!
 
Meidän auringossa kärvähtämisen myötä jälkeenjääneissä tomaatintaimissa erottuu kukansilmuja, kukkanuppuja, miksi niitä nyt nimittäisikään. ^_______^ Annoin 2+2 taimea (tomaatin ja paprikan) Kivalle Naapurille, joka oli aiemmin keväällä antanut minulle kesäkurpitsan taimen (tapettavaksi, mutta ei se vähennä lahjan arvoa). Nyt loput taimet mahtuvatkin kohtuullisesti kasvihuoneeseen, vain muutaman laitoin eilen irtoruukkuihin.

Ehkä ensi keväällä voisi keskustella naapurin kanssa ja vähän vapaamuotoisesti koordinoida taimikasvatusta? Kivan Naapurin veli oli kasvattanut sille chilitaimia (joista osa teki jo raakileita!) ja vaikka itse en ole tulisen maun ystävä, avomussu on hiukan suuremmissa määrin, joten tätä välillistä yhteyttä kannattanee vaalia.
 
Minun tomaatit on vielä niin pieniä ettenn uskalla edes ajatella milloin tekisivät kukkia, saati tomaatteja. Mushukin kävi pahoinpitelemässä yhtä tainta. Herneetkin ovat vasta alullaan. Miksi minulla on kaikki aina niin paljon myöhemmässä kuin "kaikilla muilla"?
 
On meitä kaksi Jaamar. Minunkin tomaattini on ihan mini vielä. Samoin kesäkurpitsa. Valkosipuleista jännään, selviävätkö nuokaan hengissä...
 
Miksi minulla on kaikki aina niin paljon myöhemmässä kuin "kaikilla muilla"?

Epäsuotuisten tähtien lisäksi kylvöajankohta vaikuttaa uskoakseni paljon. Milloin kylvit tomaatit? Meillä siemenet menivät multaan joskus maaliskuun alkupuolella.

Koko kevään murehdin liian lämmintä kasvatuspaikkaa (liian lämmin -> taimista tulee liian pitkiä ja honteloita), kun alle 20 asteen valoisaa paikkaa ei rivitalokaksiosta oikein löydy. Sitten toukokuun lopulla taimet olivat liian pitkään auringossa, niiden lehdet muuttuivat enimmäkseen valkoisiksi ja pari kuoli pystyyn. Ehdin jo harkita kaupasta 3-4 tomaatintaimen hakemista, mutta ostettiin kuitenkin vain yksi kaupasta kun kaikki tomaatit eivät sittenkään kuolleet.

Eli ehkä se pienuus on myös hyvä merkki, eivät ole ainakaan venähtäneet liikaa paahteisella ikkunalaudalla. :)
 
En muista tarkalleen milloin laitoin, mutta sen muistan että kun tuskailit sopivan kasvatuspaikan puutetta niin minulla ei olleet vielä siemenet mullissa. No toivotaan että ehtivät tulla kuitenkin. Ihan pussin määrittelemän kylvöajankohdan sisällä ne minusta kuitenkin laitettiin.
 
Laitoin kolme päivää sitten - eli n. kuukautta myöhemmin kuin viime vuonna - parvekkeelle isoihin ruukkuihin salkopapua. En saanut sitä millään aikaisiksi aiemmin ja ajattelin että nää ei varmaan tänä vuonna kerkiä kasva mihinkään kun itäminenkin kestää viikon. Kuinkas kävi? Jo eilen aamuna lähes joka ainoa papu oli puskenut itsensä ylös, ja ne kasvavat aivan silmissä! Pisimmät ovat nyt jo parikymmensenttisiä :o Niillehän pitää virittää kiipeilylangat jo ihan kohta! Ihme pikapapuja!

Edit. Kyseessä oleva lajike on Blauhilde, joka on kyllä hyvin itävä lajike - sitä on ollut parvekkeella useampana kesänä ja viime vuonna oli myös avomaalla. Se on satoisa ja tekee kauniit violetti-vihreäraitaiset pavut (ne muuttuvat kylläkin keitettäessä kokovihreiksi). Mutten odottanut että näin myöhään kylvettynä enää jaksaisi lähteä. Katotaan miten käy, saako muutaman viikon päästä kerätä lounaspavut omalta terassilta.
 
Last edited:
Hitaasti kasvaa kaikki edelleen. Paitsi rikkaruohot, ne ruojat kyllä rehottavat! Nyt kuitenkin karviaiset alkavat kypsyä, mansikoita on saatu jokunen per päivä (niitä ei ollut paljon odotettavissakaan kun taimia oli vaan muutama), vadelmatkin alkavat punertaa ja viime vuonna istutettu mustaherukkakin on saanut jokusen marjan aikaisiksi. Jos marjasatoa kaipaa niin kannattaakin just nyt painua (ainakin etelässä) metsään, nimittäin mustikkaa on puskat täynnä! Poikkesin tänään ohimennen työpajani lähellä olevaan metsikköön ja keräsin muutamassa minuutissa puoli litraa mustikkaa. Enemmänkin oli tarjolla, mutta olin liikkeellä varustuksessa joka ei kovin hyvin soveltunut metsään niin alkoi kosteus tunkea kengistä läpi ja hyttyset iholle.

Peruna kukkii, tomaatissa on edelleen samat raakileet kuin pari viikkoa sitten, sipulit kasvattavat valtavia varsia mutta mukulat ovat vielä vaatimattomia (mutta koska ne on istutettu tiheään niin on hyvä syy nykäistä muutaman päivän välein pari niistä ylös harvennusmielessä ja samalla katsastaa tilanne), peruna kukkii mikä on ilmeisesti hyvä, parin viikon päästä olis tarkoitus harventaa. Yrtit ovat ainoat jotka ovat räjähtäneet ihan kunnolla, etenkin minttu ja mäkimeirami ja yllättäen karviaisten alta siirtämäni viinisuolaheinä. Niistä saa kunnon salaatin joka päivä. Harmittaa kun ei tullut keväällä kylvettyä kehäkukkia ja krassitkin ovat vielä pieniä, niistä ois saanut hyvää salaatinjatketta. No onneksi vesiheinää, voikukkaa ja vuohenputkea riittää ja tänään metsästä irtosi myös ketunleipää.

Facebookissa olen parina edellisvuotena jakanut kuvia palstasaaliista ja nyt kun siellä tulee näitä "sinulla on muistoja tältä päivältä" -juttuja niin pakko se on sanoa että kaikki on tosi paljon myöhässä verrattuna viime vuoteen. En ole vielä korjannut esim. yhtään kesäkurpitsaa. Mun omaan makuuni kesä ei ole ollut liian kylmä (en oikein kestä pitkiä helteitä) mutta kasvit ovat ilmeisesti asiasta mun kanssani ihan eri mieltä. Etenkin kun olen kuumina kesinä jaksanut palvella niitä kantamalla vettä 2-3 kertaa päivässä. Tänä vuonna ei moiseen ole hirveän monena päivänä ollut tarvetta.
 
Tomaatti yllätti puutarhurin - kasvihuoneesta löytyi melkein koko tertullinen raakileita. :) Pinaateista keräsin tänään suuren osan piirakantäytteeksi, mutta jäi sinne vähän vielä kasvamaankin. Olen harvennellut porkkanoita ja havainnut ne pieniksi, mutta toivoakseni täysikokoisina laatikon kahdesta rivistä tulisi yli kilo. Onhan tämä sadon määrä suhteessa käytettyyn rahaan mitätön, mutta iloa ei onneksi voi punnita. Ja ensi keväänä on sitten paljon viljelyvarusteita valmiina.

Hiukan hirvittää mutta enemmän huvittaa, että amppelimansikassa on edelleen lähinnä kukkia. :D Saisikohan niitä kypsyteltyä marjoiksi sisällä kasvivalon avulla?
 
Ylös