Oman maan antimet

Herneet alkaneet tehdä pientä palkoa ja tomaatti näyttää siltä että saattaisi alkaa kukkia.

MMb8xf6KxYOaYQFza5wMo6D2L38DOhAdF78QVtDD1zkQSgX3mxiNWvKO4mLa6sENZcM50s-i74CyG-0Lkk-Fast4DGtHVTw8B1aeS3yfNymsh4Eqo2naN6d-E0X0xMYI229wDPHcz6LwzDFsw0RnfqnulD9JXSJ2QfHzZXdIur5iwdZGx2xg5rGa3jaDTDkIcbL3FCtGksKHOg4NFboi0kfaQBr5oHQOJbzlo9G0NsJemYIeQY3lst5uzvEvMbAnKkvl0-Ayi5-kRBzbr_5gSHI87f1m8NIJTrdQMN-u8UzEvJQxuWayP5Jvm6EViO07I0Rk7oLgnoL6AskA0OH8eO3FHHTjsnKA31783sG5btUMqjjOXDbQpqSGAUw9YbhA-mTdZyeMykqkr1JhKYTzWbRgHsnHBBCY553i0dqwhnlEb8f-DsisQNrrtGJoDSLSgASHauvv5ZPoURNkWW7cq6-4vuBV7k8xS90oDigwG3Z_GxeaP6-URPyKqRNuRZcHmkuj9motBS5AQr4nEuFLS9MvU8UkPWapCm-gJftAJ07De0PLyafH9ZCMoFyLkuejE9f2=w329-h174-no
 
Last edited:
Torpalla näyttää tämän vuotisesta omenasadosta tulevan huomattavasti viimevuotista runsaampi, joten omenatuoremehua voi teettää viimevuotista enemmän. Punaisia viinimarjoja tulee aika vähän ja nekin ovat aika pieniä, mutta ei haittaa, koska viimevuotista höyrymehua on vielä pakastimessa jäljellä aika paljon. Karviaispuskan sato näyttää olevan nopeasti laskien noin kymmenen marjaa :( ja mustia viinimarjoja riittää suoraan puskista syötäväksi, mutta niitäkään ei tule riittävästi säilöttäväksi. Kotipihan omenasato jää viimevuotista vähäisemmäksi. Vihanneksia, juureksia, perunoita yms. en ole edes yrittänyt kasvattaa.
 
Meille on tulossa taas hirmuisesti omenia. Oksat nuokkuvat jo maahan asti vaikka sato on vasta pienikokoista. Mitenköhän puiden käy, jos omenien koko tuosta vielä tuplaantuu. Satoa verottaa kylläkin puihin pesiytyny muumiotauti. Olen joka vuosi yrittänyt tarkkaan kerätä kaikki tautiset omenat pois ja viedä ne kauas tunkiolle, mutta ilmeisesti täytyy alkaa hautaamaan ne. Muumiotaudin takia omenia ei edes pysty säilyttämään sellaisenaan kovin kauaa, koska se leviää niin herkästi. Koko sato on pakko puristaa mehuksi tai keittää hilloksi heti kun se on tarpeeksi kypsää.

Marjapuskissakin on hirmuinen sato tulossa. Meillä on kolme punaista viinimarjapensasta ja kaksi mustaviinimatjapensasta. Tosin toisen mustista leikkasin viime syksynä matalaksi, kun oli tarkoitus kaivaa se pois kokonaan eli siihen ei ole tulossa tänä vuonna marjoja. Yksi punaisista pensaista on jotenkin erillaista lajiketta, se kypsyy huomattavan paljon nopeammin kuin muut. Pakko on kerätätämän viikon aikan talteen kun muuten alkaa kohta mennä pahaksi. Keräsin tänään n.1/3 puskan pakkaseen. Anoppi saa keitellä niistä mehuja kunhan ehtii.
 
Omenan muumiotauti on aika hankala ja meidänkin omenapuissa tuttu (riesa) sienitauti. Tautia on hankala torjua, koska siihen ei ole mitään omaa torjunta-ainetta, mutta jonkin verran on apua, jos/kun ruiskuttaa puut omenarupea, pihlajanmarjakoita ja omenakääriäistä vastaan. Kaikki em, vauroittavat omenien kuorta, jolloin muumiotaudin itiöt pääsevät "sisälle" omeniin. Pilaantuneet omenat pitäisi laittaa lämpökompostoriin tai kaatopaikkajätteeseen. Lehtikomposti tms. ei ole hyvä vaihtoehto, koska sieltä tauti-itiöt pääsevät levittäytymään tuulen mukana. Maahan hautaaminen voisi olla järkevä tapa. Lisäksi syksyllä omenapuiden lehdet pitää haravoida pois huolellisesti ja kaiketi nekin pitäisi laittaa lömpökompostoriin, viedä kaatopaikalle, haudata maahan tai polttaa. Polttaminen on varmasti tehokas tapa, mutta ei se meillä kotona kyllä onnistu. Olen kotona laittanut muumioituneet omenat lämpökompostoriin tai roskasäiliöön, koska ei niitä kovin paljon kerry. Torpalla kiikutan ne avoimeen kompostikuoppaan, johon laitamme risut, haravointijätteet ym. maatuvat kasvijätteet.

Em. torjuntakeinoista ei kyllä ole ollut kovin paljon apua meidän kotipihalla, koska naapurien omenapuissa on riesana sama tauti ja tuulen ja ehkä myös lintujen myötä sieni-itiöt leviävät meidän puihin ja tietenkin myös meidän omenapuista ympäristöön.
 
Luovun toivosta tomaattisadon suhteen. Olen kastellut, lannoittanut ja karsinut, mutta mikään ei tunnu auttavan. Tomaatti kukkii kuin viimeistä päivää, mutta raakileita ei synny. Mutta lohtuna tosiaan se, että on ollut tänä kesänä pihan ahkerimmin kukkinut kasvi :D
 
Onkohan kysen siitä, että pölytys ei ole onnistunut pihallasi / kasvupaikalla "luonnollisin menetelmin"? Ohje Kotipuutarha-lehden www-sivulta: Tomaatin hedelmän kehittyminen vaatii pölytyksen, joten varmista pölytys varsinkin kasvihuoneessa tärisyttämällä täysin auki olevia kukkia. Voihan olla, että pölytyksestä yleensä huolehtivat kimalaiset ym. eivät ole pihallasai hoitaneet hommiaan...
 
Onkohan kysen siitä, että pölytys ei ole onnistunut pihallasi / kasvupaikalla "luonnollisin menetelmin"? Ohje Kotipuutarha-lehden www-sivulta: Tomaatin hedelmän kehittyminen vaatii pölytyksen, joten varmista pölytys varsinkin kasvihuoneessa tärisyttämällä täysin auki olevia kukkia. Voihan olla, että pölytyksestä yleensä huolehtivat kimalaiset ym. eivät ole pihallasai hoitaneet hommiaan...

Varmaankin näin! Naapurilla oli samanlainen ongelma. Olisiko, että kylmänä kesänä ovat pölyttäjätkin olleet kylmästä kankeina ja en ole tajunnut itse kasveja ravauttaa...?
 
Itse olen heilutellut kasvihuone-tomaatintaimien tukinaruja aina kastelun yhteydessä kevyesti, ruukku-taimiakin silloin tällöin muistaessani. Nyt on pieniä raakileita siinä viimeisenä kunnon ruukkuun siirretyssä rääpäletaimessakin. :) Alan erottaa kukkien koon perusteella kaksi eri lajikettani ja veikkaan jo melko varmasti tietäväni minkä taimen tomaatit olisivat kypsinä keltaisia ja minkä punaisia. Ensi keväänä nimeän kyllä istutukset huolellisemmin.

Ananaskirsikka-rääpäleistä toiseen on ilmestynyt kukkasilmun näköinen nuppu! Ehkä sitten sisällä talvehtiessaan se ehtii kypsyttää satonsa. :D No, toivotaan parasta elokuun lämmöiltä.
 
Arrgh! Räkätin peijakkaat (tai jotkut muut linturyökäleet) ovat pistelleet poskeensa kotipihan kahden valkoisen ja punaisen viinimarjapensaan kaikki marjat. :x Huomasin asian eilen aamulla kun ajattelin aamulehden hakureissulla käydä popsimassa vähän marjoja. Ei siis tarvitse tänävuonna poimia kotipuskista marjoja. Ikinä aikaisemmin linnut eivät ole hoksanneet syödä valkoisia viinimarjoja, mutta punaiset marjat ovat kyllä kelvanneet.

Virittelin vuosia sitten parina kesänä verkkoja marjapuskien päälle, mutta luovuin verkkojen käytöstä sen jälkeen, kun niihin oli kuollut pari räkättiä ja yhden elävänä irrottamisessa oli aika kova homma. Olen myös kokeillut ripustaa puskiin kaikenlaisia pelottimia, mutta ei niistäkään ole ollut kovin paljon hyötyä.
 
Pikkuisen huti oman maan antimista, mutta marjavuosi on ollut tänä vuonna antoisa ja satokausi pitkä. Tänään laitoin vasta ruksin metsävadelmien osalle. Tunnissa sain pienen pakasterasiallisen, kun vielä reilu viikko sitten saman ajan saalis oli lähemmäs kahta litraa. Tosin oli oivaa liikuntaa, kun joutui jalkaa nostelemaan pöheikössä. Välillä olin kuin Liisa ihmemaassa, kun vatut kurkottelivat pitkälle pään yli :grin:

Mustikka alkaa hieman pehmetä, mutta on vieläkin ihan keruukuntoista. Niin, itse asiassa kyllähän tämä oman maan antimiin menee, keräsin talon kulmalta 5 litraa mustikkaa! Pihamme on kauniisti ilmaistuna kunttapohjainen [22]

Puolukka alkaa olla parhaimmillaan, sitä voisi käydä ämpärin tai pari metsästä hakemassa.

Omenasato on ainut pettymys. Muumiotautisia ja pihjalanmarjakoin pilaamia kaikki :(

PS. Jostain syystä minulla on ollut ainiaan lukihäiriö pihlajan osalta. Pihjala mikä pihjala.
 
Sadonkorjuu on vielä aivan kesken, hajahuomioita tässä vaiheessa:

- valkosipulit ovat tehneet valtavat varret ja mitättömät mukulat
- sipulit eivät oikein kestäneet hellekautta kastelusta huolimatta
- peruna ei menestynyt
- kesäkurpitsaa alkoi kypsyä vasta elokuun puolivälissä ja nyt täällä hukutaan niihin
- vadelmaa ja karviaista saatiin ihan tolkuton määrä
- tillit kasvoivat tänä vuonna todella komeiksi, liekö reippaassa kalkituksessa syy
- yrtit ovat menestyneet oikeastaan kaikki tosi hyvin, esim. mäkimeiramia ja minttua menee pakkaseen ihan älyttömästi (minttua laitan mm. smoothieen yms. niin toimii pakastettuna niissä paremmin kuin kuivattuna)
- tomaatti menestyy myös ihan avomaalla, saavat nyt vielä punertua palstalla tän inkkarikesän ajan, sen jälkeen loput ikkunalaudalle kypsymään
- raparperi on kasvanut koko kesän hyvin, alkoi hiipua vasta pari viikkoa sitten
 
Mites muuten tuon valkosipulin kanssa, pitikö se laittaa maahan jo syksyllä?

Minulla tomaatit oli niin pieniä että roudasin koko ruukun sisälle. Katsotaan miten noille tomaateille lopulta käy.
Perunaa saatiin vajaa puoliämpärillistä, mutta niillä olikin kasvutilaa ihan liian vähän. Punaherukoita sen sijaan on puskissa vielä aika runsaasti. Tosin pieniä kippanoita vaan nämä mitä nyt on jäljellä.
 
Mites muuten tuon valkosipulin kanssa, pitikö se laittaa maahan jo syksyllä?

Hyvä pointti, ne olisi tosiaan ollut hyvä laittaa maahan jo viime syksynä, mutta sain istukassipulit tutulta vasta uutenavuotena jolloin oli jo vähän myöhä, vaikka maa ei silloinkaan ihan umpijäässä täällä päin ollutkaan. Mutta nuo varret ovat todella komeat (isoimmat lähemmäs metrin korkuisia) ja ne kelpaavat kyllä ruokapöytään oikein hyvin sellaisenaan ja pakastesilppuna.
 
Ei ainakaan kaikkia valkosipulilajikkeita tarvitse istuttaa syksyllä. Jopa "puutarhavelho" opiskelukaverini ei saanut valkosipulia menestymään, joten riippuu olosuhteistakin. Jos on onnistuakseen, onnistuu siis keväälläkin. Silloinkin voi tietysti kylmäkäsitellä, ei valkosipuli siitä tykkää kyttyrää :)

Minä en saanut tänä vuonna satoa juuri ollenkaan. Omenat ovat nyt niin rupisia, että ei maksa vaivaa edes kerätä niitä. Syököön räksät - niinkuin tyhjensivät marjapensaatkin!!! Niinpä tänä vuonna minulla meni säilöön vain raparperia, mansikkaa, mustikkaa ja ruohosipulia. Nokkosiakaan en tullut keränneeksi tänä vuonna jostain syystä. Joku pussillinen edellisvuoden nokkosia vielä on tallella, muttei kovin montaa. Saahan nähdä, päätyykö yhtään sieniä säilöön. Kotiväki oli saanut sentään pari purkkia suolasieniä suolasieniä tehtyä jo! :D

Unohtui, että menen poimimaan tyrnejä maanantaina. Niitä siis vielä lisäksi :)
 
No, mutta mikä olisi paras tapa toimia tuon valkosipulin kanssa? Laitanko nyt maahan vai yritänkö kylmäkäsitellä keväällä? Mitkä lajikkeet pitäisi laittaa syksyllä, vai onko niitä niin paljon että parempi lysyä gppglelta listaa?
 
Luin jostain, että pimeä ja lämmin olisi hyvä paikka vihreiden tomaattien kypsyttelylle. Liekö valolla enää väliä, kun vihreät tomskut on jo napsauteltu varsista irti?

Ah - sain tänään runsaasti toisten maan antimia. Naapureiden mökillä, jonne he alkukesästä olivat kutsuneet koko (pienen) taloyhtiön väen, oli "liikaa" mustaherukoita joiden siemenet eivät ole hyväksi naapureiden vatsalle. Asia tuli puheeksi perjantaina taloyhtiön grilli-iltamassa ja tänään kävimme noukkimassa lähes kaksi ämpäriä mustaherukoita. Osa mahtui vielä pakkaseenkin, osan aion kuivattaa soseutettuna levynä ja sitten jauhaa marjajauheeksi.
Oman pihan sato oli tosiaan vaatimaton - porkkanat menivät yhdellä aterialla alkusalaattina.

Yrttilaatikosta basilika muutti sisään ruukkuun kuten lipstikkakin aiemmin ja sitruunamelissaa laitoin pakkaseen. Ei kuulemma kestä kuivaamista. Ehkä jouluksi sitten sitruunamelissasimaa?
 
Luin jostain, että pimeä ja lämmin olisi hyvä paikka vihreiden tomaattien kypsyttelylle. Liekö valolla enää väliä, kun vihreät tomskut on jo napsauteltu varsista irti?

Voipi hyvinkin olla että tuo olisi oikeaoppista. Mulla ne ovat kypsyneet ihan hyvin ikkunalaudalla tahi pöydällä niin olen vaan lämäissyt ne tyyliin jonnekin missä eivät ole tiellä :grin: ja käyttänyt kun ovat punertuneet.
 
Tomaattien kypsymiseen äitini antoi neuvon tulevia vuosia varten: kun kukkia on tarpeeksi, katkaise tomaatin latva. Sen jälkeen kasvi keskittyy tomaattien tuottamiseen eikä kukkimiseen. Ens vuonna kokeiluun.

Kävin tänään tekemässä palstalla syystöitä. Perunani menehtyivät elokuun helteissä. Tai niinhän mä luulin. Tänään kun menin kääntämään maata niin perunaa tuli ihan hitokseen. Luulin myös sipulieni menehtyneen, koska kuivattivat vartensa samalla lailla kuin perunat. Erehdys kuin tärähdys, kassillinen sipulia lähti tänään mukaan. Yrttipenkit on vielä korjaamatta (mäkimeiramia ja minttua on ihan niin paljon kuin vaan jaksaa pakastaa). Kalkitus on tekemättä, mutta muuten on aika lailla hommat tehty.
 
Ylös