Oxonmoot #51 (29.8.-1.9.2024)

Isilmírë

Kuukivi
Olen tähän asti puoliksi vitsillä sanonut, että jos nyt alan säästää, voisin varmaan kolmen vuoden päästä juhlistaa omaa 50-vuotista olemassaoloani lähtemällä kerrankin Oxonmootiin. Tässä illan hämärtyessä asiaa miettiessäni totesin, että miksi en sitten oikeasti tekisi niin. Nyt kuitenkin kaipaisin tapahtuman konkareilta jonkinlaista hinta-arviota sille, mitä koko höskästä matkoineen, majoituksineen ja erilaisine osallistumismaksuineen on suunnilleen joutunut pulittamaan arvioidakseni, onko tämä suuri suunnitelmani edes jotenkin realistinen. Tottakai kaikki kallistuu kolmessa vuodessa, mutta tähänastisten hintojen perusteella voinee arvioida vähän myös sitä, mitä luokkaa hinnat ehkä vuonna 2026 voisivat olla.

@Isilmírë Noi hinnathan vähän riippuu tietty siitä, että a) haluaako asua collegella ja b) millä hinnalla lennot saa ja c) mikä on punnan kurssi. Halvemmalla majoituksen voisi saada, jos yöpyy jossain muualla ja varsinkin jos on huonekaveri. Ja toki se, kuinka monta yötä haluaa olla. Itse olin tänä vuonna viisi yötä ke-ma collegella yksiössä. Oxonmootin osallistumismaksu sisältyen tuo oli muistaakseni noin 550 puntaa eli ehkä 640 euroa. Osallistumismaksun osuus oli tuosta 100 punnan kieppeillä ja majoitus vajaa 100 puntaa yö. Lennot mulla maksoi noin 250 euroa ja bussi lentokentältä Oxfordiin oli 25 puntaa suuntaansa (tosin lähtiessä menimme taksilla, kun oli iso taksi ja viisi henkeä.

Eli pelkät matkat ja majoitus oli suunnilleen hiukan vajaan 1000 euron luokkaa. Hintaan kuului aamiainen ja lauantain lounas (sandwitchejä!). Eli jonkun verran meni sitten rahaa myös syömiseen ja mulla ainakin pääsylippuihin, koska kävin turistikierroksella tutustumassa Bodleian kirjaston vanhimmassa osassa ja Christ Church collegessa.
Kun noita hintoja miettii, niin se toki vähän helpotti, että majoitukset piti maksaa jo varatessa eli tammikuussa ja lennot varattiin ja maksettiin aika hyvissä ajoin, eli maaliskuussa.

Hieno retkihän se oli ja Oxford oli tosi mielenkiintoinen, mutta oli se sen verran kallista lystiä, että ihan joka vuosi ei oikein ole mahdollisuutta lähteä (tai aikaakaan :)

Last edited:
Tässä kuva tämän vuoden hinnoista.
Tuossa on siis mukana extra yöt ke-to ja su-ma. Itse tapahtumahan on to-su.
Ensuite-huone on sellainen, jossa on oma kylppäri. Standard-huone on vähän halvempi, niissä kylppärit ovat jaettuja.
Toki majoittua voi muuallakin, mutta Oxford ei ole mikään kovin halpa kaupunki sen suhteen.

Screenshot_20230924_203115.jpg

Tämän päälle sitten matkustus:
Omalla kohdalla se on tarkoittanut lentoa Heathrowlle ja sieltä bussi Oxfordiin (25puntaa/suunta). Toki muitakin vaihtoehtoja on, jotkut varmaan kalliimpia ja jotkut halvempia kuin lentäminen.

Sitten tietysti syöminen:
Jos yövyt collegella, niin aamupala kuuluu hintaan. Jos yövyt jossain muualla, niin riippuu tietysti majoituksesta. Ruokaa voi ostaa kaupasta, syödä pubissa varata Oxonmootin järjestämiä ruokailuja, miten vaan. Oxonmootin omat ruokailut eivät mielestäni ole olleet hinta-laatu suhteeltaan kummoisia (eli siis melko kalliita), esim. tänä vuonna emme ottaneet mitään lisäruokailuja vaan kävimme muualla syömässä.

Muu rahankäyttö lienee sitten itsestä kiinni, mutta kyllähän Dealers roomit ja Art showt täynnä Tolkienia ovat houkuttelevia. Oxfordin muista houkutuksista nyt puhumattakaan.
Eli kuten Ilma ehtikin kirjoittaa juuri minua ennen: mitään halpaa lystiä tämä ei ole.

Kiitos @Ilma ja @Samooja ! Eiköhän tuollainen summa (plus tietysti kunnon marginaali päälle inflaation ja mahdollisten hinnanmuutosten takia) ole jopa minun palkastani säästettävissä, kun nyt ajoissa aloittaa ja luottaa siihen, ettei mitään isoja taloudellisia yllätyksiä tule seuraavina vuosina vastaan. Puolisokin lupasi alustavasti sponssata vähän, ja suunnittelen jo pyytäväni, että jos sukulaiset haluavat antaa lahjoja täyttäessäni 50, niin matkakassaani saa lihottaa laittamalla sinne lantteja.

Joo no tuohon on vielä aikaa, joten ei kun vain laittamaan jokunen kymppi sivuun joka kuukausi ja mielellään jonnekin sellaiselle tilille, josta saa edes jonkinlaista korkoa. Mulla on itselläni vastaava säästöprojekti Uuden-Seelannin matkaa varten, mutta on alkanut vaikuttaa vähän siltä, että en taida voida matkustaa vielä muutamaan vuoteen. Tuonne kun on turha lähteä muutamaksi päiväksi, eli pitäisi saada nuorimmainenkin vähän omatoimisemmaksi, jotta voisin itse lähteä vaikka kolmen viikon reissulle. 😅

Sähköpostiin kilahti muuten juuri tänään tieto, että ensi vuoden Oxonmoot on 29.8.-1.9.2024 ja paikka on sama kuin tänä vuonna eli St. Anne's College.
Ilmoittautuminen alkaa alkuvuodesta.

Oxonmootin ilmo on auennut täällä https://www.tolkiensociety.org/events/oxonmoot-2024/ . Maaliskuun loppuun (vai 1.4. asti, en saa ihan tolkkua, kun on "mennessä"?) £20 alennus.

Kannattaa huomata, että kontulaisten TSH-retki Tampereelle on Oxonmoot-lauantaina. Itse otin silti online-jäsenyyden, voihan sitä junassakin katsoa ohjelmaa.

Joo, tänä vuonna jää välistä. Ehkä sitten taas joku vuosi mennään. 😊