Pähkinä purtavaksi

Dúnadan

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Niille jotka tämän tietävät sanon vain, että pysykää hiljaa.

huone.gif

Tässä kuvassa näette huoneen pohjapiirrustuksen, josta ilmenee, että huoneessa on kolme kattolamppua, sekä ovi, joka on kiinni (kuvasta poiketen ovi on siis kiinni). Huoneessa ei ole ikkunoita, eikä seinän läpi voi nähdä. Huoneen ulkopuolella oikealla seinällä on myöskin kolme katkaisijaa, joista kukin on yhden kattolampun katkaisija tosin ne eivät ole välttämättä samassa järjestyksessä kuin itse lamput. Katkaisijat ovat aivan tavallisia katkaisimia, siten että kun niiden yläreuna on painettu, niin lamppu on silloin päällä.

Tehtäväsi on siis selvittää, että mikä katkaisija kuuluu millekin lampulle. Saat käyttää katkaisijoita niin paljon kuin haluat, mutta voit käydä huoneessa vain kerran. Tulematta pois huoneesta tiedät jo, mikä katkaisija kuuluu mihinkiin lamppuun.

Miten tiedät mikä lamppu kuuluu millekin katkaisijalle?

Voitte esittää kysymyksiä, jos jokin vaivaa mieltänne. :)
 
Mulla meni tämän ratkaisemiseksi ainakin puolituntia silloin kun tämän tein. Mutta pysyn vaiti :)
 
Jos niistä kattolampuista lähtee johdot niihin katkaisijoihin.
 
Johdot ovat piilossa rakenteissa, niitä ei pysty seuraamaan.
 
Tämä oli aikoinani näitä selvitellessä ehkä yksi hankalimmista, mutta kyllähän se vastaus lopulta aukesi. Saanko lähettää vastaavanlaisia jonkun ajan päästä, vai teenkö eri ketjun?

/edit Incanuksen vastauksen jälkeen: Erinomaista, kun tämä on käyty läpi, lähetän uuden jos ehdin ennen Dunaa/muistan
 
Pidetään tässä samassa ketjussa. Arvoituksia yms.
varten ei kannata jokaiselle perustaa erillistä
topicia.
 
Heitän arvauksen:
Painan yhden katkaisijan päälle, annan lampun palaa pari tuntia. Painan jonkin toisen katkaisijan avulla jonkin toisen lampun päälle, menen huoneeseen, kokeilen kumpi palavista lampuista on kuuma, tunnistan kuuman lampun kauemmin palaneeksi, toisen palavan äsken sytyttämäkseni, palamattoman viimeiseksi.

Tekisiköhän tästäkin sellaisen tyyliin "Mikä biisi?" Musahuoneessa, eli että oikein arvannut laittaa aina seuraavan? Se olisi looginen ja kätevä järjestelmä.
 
Starelma päätteli oikein.

Minun mielestäni ei tarvitse mennä tuohon Musahuoneen systeemiin, koska ei kaikilla kuitenkaan ole tällaisia pähkinöitä ratkaistavaksi.

Tässä seuraava.

kappale.gif


Kuvassa kolmiuloitteinen kappale on esitetty edestä ja sivulta. Sinun tehtäväsi on selvittää, miltä kappale näyttää päältä. Kysymyksiä saa esittää.
 
Minulle jäi nyt yksi asia vielä hiukkasen epäselväksi; Eli jos kukaan ei osaa ratkaista arvoitusta, kertooko arvoituksen esittäjä sitten ratkaisun tms.? Kauanko saa aikaa 'pohtia' arvoitusta, ennen kun vastaus paljastetaan[Siis jos kukaan ei ole aravnnut sitä siihen mennessä]? Näihin olisi mukavaa saada vastaus :) .
 
agh.. mä saan näistä tehtävistä aina päänsärkyä.. :lol:
 
Arenel sanoi:
Sehän on ilmiselvästi ihan tasainen neliö! Tai sitten aivoni ovat ottaneet loparit :)
Ei, se ei ole neliön muotoinen. Ajatteleppas tarkemmin :)

Vastauksen laitan sitten kun sopiva aika on kulunut umpeen.
 
Juu, ympyrähän se. Lapset (alle 7v) ratkaisevat tämän normaalisti alle 5 minuutissa. Meidän opettajalta tähän meni yli 30 minuuttia ja itselläni 2 minuuttia.


Tässä taas seuraava:
Yhdistä kuvassa olevat numeroidut laatikot viivoilla toisiinsa, siten että viivat eivät mene päällekkäin. Eli viivat eivät saa ylittää mitään toista viivaa. Viivan ei kuitenkaan tarvitse olla valmis. Kysymyksiä saa taas esittää. :)

numerot.gif


Laitan ratkaisun sitten jossain vaiheessa.
 
Voivatko viivat mennä numeroiden päältä (mutta koskettamatta muihin viivoihin)? Tarvitseeko niiden olla suoria?
 
Viivojen ei tarvitse olla suoria, eivätkä ne saa mennä numeroiden yli(, sillä nekin koostuvat viivoista ;))

Nyrkkisääntö: Viiva ei saa ylittää mitään toista viivaa, itsesi piirtämään tai muuta.
 
Onnistuin ratkaisemaan tuon kahdellakin tavalla. Joskaan en saa vastaustani visualisoitua sinne. Ikävää. Mutta ratkaistu on. (Spiraalimainen...)

Toinen ratkaisuni oli hieman epäortodoksinen mutta mielestäni yhtä kelvollinen ratkaisu kuin Gordionin solmunkin ratkaisu.


Aijuu, erityismaininta Dunadanille viime aikojen kiinnostavimman "peliketjun" tekemisestä :1420:

EDIT: Olin onnistunut ratkaisemaan aivan oikein.
 
Niille, jotka eivät malta odottaa ratkaisua, miksei muillekin, niin laitan vain linkin tuohon ratkaisukuvaan. Katsokoon ken tahtoo. :)

http://koti.mbnet.fi/dunadan/kuvat/numerot-ratk.gif
 
Ylös