Kontu Se on hyvä paikka elää ja olla!

Pöytäroolipelit

Keskustelu huoneessa 'Pelihuone', aloittanut Jehard, 22.11.2004.

1. Vimes

Vimes Kiltti kallo Konnavahti

Aivan ensimmäinen kosketukseni pöytäroolipelaamiseen oli reilu vuosi sitten, kun kaveriporukkamme piti alkaa pelaamaan MERP:iä (?). Itse kerkesin peräti luoda hahmon, sekin oli hyvin mielenkiintoista. (Hahmoni olisi ollut voro-hobitti. :D) Peliä ei kuitenkaan ehditty edes aloittaa, kun GM:lle tuli muita kiireitä. Nyt sitten pelaamme samalla porukalla Savage Worldsiin perustuvaa roolipeliä. Eri GM on muokannut sääntöjä jonkin verran, peli sijoittuu tänne omille kotikulmillemme ja on hyvin realistinen (zombeja lukuunottamatta). Peli ei ehkä ole paras mahdollinen ensimmäiseksi peliksi, kun huomaan itse turhautuvani välillä juuri siihen realistisuuteen. Olenkin toivonut, että sama GM vetäisi meille jonkun Tolkienin maailmoihin perustuvan pelin, mutta saa nyt nähdä mitä tapahtuu kun saamme tämän ekan pelattua. Olemme pelanneet nyt varmaan noin 10 kertaa, joka kerralla noin 3 tuntia. Emmekä ole vielä lähelläkään tavoitteitamme pelissä... Että ainakaan nopeasta ensikosketuksesta pelaamiseen ei voida puhua. Aloitimme syyskuussa. Porukka onneksi on mukava ja olen pikkuhiljaa päässyt myös roolipelaamisen lainalaisuuksiin kiinni (ei tarvitse joka kerta kysyä mitä tarkoittaa esimerkiksi 2D6+2). Porukassamme on toinenkin ensikertalainen minun lisäkseni, muut ovat kokeneempia pelaajia. Kaikinpuolin sanoisin, että mukavaa on, mutta vielä haluan päästä pelaamaan jotain fantasiaroolipeliä.

2. Kointähti

Kointähti Parannuksen tehnyt trolli

Täältä on mahdollista ladata ilmainen 60 sivun näyte Harnin maailmasta, erityisesti Kaldorin kuningaskunnasta. Toistaiseksi siis. Huomaa valita maksuvaihtoehdoksi Free Pdf, niin et tarvitse luottokorttia. Harnista olen puhunut tuolla vähän ylempänä. Keskiaikaista maanläheistä fantasiaa siis.

3. Kointähti

Koko perheelle suunnatusta Astraterra-roolipelistä ilmestyy tämän kesän aikana toinen laitos. Tekijä väittää, että tämä ei olisi niin väkivaltakeskeinen kuin roolipelit yleensä, joten taidankin ostaa kummi&veljentytölleni yhden kappaleen 8-vuotislahjaksi. Toki kannattaa varmaan tutkailla etukäteen tarkemmin materiaalia, ettei mene paketti heti uuniin! Lueskelin nimittäin talvella Mike Pohjolan Myrskyn sankarit -roolipelin pakettia, joka paljastui hyvinkin taisteluihin keskittyväksi, vaikka lapsille tarkoitettu olikin. Toki siinäkin on lisäosa, jonka avulla pääsisi pelaamaan prinssiä, prinsessaa ja pelimannia, enkä tätä lisäosaa ole lukenut. Liekö sääntöjä myös taisteluttomiin seikkailuihin?

Gulnar tykkää tästä.
  4. Aldarian

Aldarian Kontulainen

Tulipa kirjoitettua pieni muistelu ja esittely pöytäroolipelaamisesta ja erityisesti MERP:n (eli suomalaisittain KERP:n) pelaamisesta. Jos aihe siis kiinnostaa ja englanti sujuu niin ko. sepustus löytyy täältä.

Ares B tykkää tästä.
  5. Kointähti

Huom! Tämä ketju pitäisi varmaankin siirtää Pelihuoneeseen.

Aloitin Praedor-kampanjan (suomalainen roolipeli, ks. nettisivut) keväällä, olemme pelanneet harvakseltaan, ja eilisessä peli-illassa hahmoni menehtyi. Tuoreena suhtauduin asiaan tyynesti, mutta ilmeisesti yö herätteli alitajuntaa ja tänään kuolemantapaus on palannut mieleeni häiritsemään päivän sujumista. Ehkä hahmossani oli liikaa itselleni läheisiä asioita, tai sitten elämässäni oli jo valmiiksi pohjalla vaikeita tunteita, joille hahmon kuolema oli se liipasimen painallus.

Toisaalta miksi pelata roolipelejä, jos ne eivät aiheuta mitään tunnereaktioita? Kyllähän tuossa kampanjapelissä ollaan paljon vitsailtukin, mutta ehkä on hyvä jos kaikki ei ole pelkkää pelleilyä. Ainakin joissain peliporukoissa.

Ares B, Gulnar ja Tik tykkäävät tästä.

Jaa somessa