Pakkomielteenä rekisterikilvet

Tik

Konnavahti
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Tunnustan, vahtaan liikenteessä aina rekisterikilpiä, olen aina vahdannut. Yhteen aikaan erotin huomattavan määrän eri maiden kilpiä ulkonäön perusteella, vieläkin tunnistan monia niistä aika vaivattomasti ja jos satun näkemään vaikkapa andorralaisen, sanmarinolaisen tai monacolaisen kilven, olen varmasti yhtä iloinen kuin kuka tahansa harvinaisen kurmitsan bongannut lintuharrastaja.

Vaan lienenkö harvinainen tapaus? Olen joskus kuullut, että netissä olisi (tietysti) oma sivustokin rekisteribongareille. Ja mikä estää mainostamasta löytöjään täällä Käärmeessäkään. Siis on aivan pakko välillä kertoa näkemistään hassuista kilvistä (jotka tietysti ovat osoituksena hankkijansa kerskakulutukseenkin riittävästä varallisuudesta). No joka tapauksessa, näin päivänä muutamana auton, jossa oli rekkari HYV-15, siis "hyvis". Nyt olen suokurmitsani esitellyt. Hyvä mieli.
 
Voihan se vähän kinkyltä kuulostaa, mutta kukapa minä olen sitä tuomitsemaan. Harrastin sitäpaitsi itsekin tuollaista lastentarhassa noin viikon; sielläkin tosin vain niitä numeroita.

Voin kuitenkin kuvitella hyvinkin hienoja kilpidesignejä heti pois pääni laelta.
england_flag.gif
 
Minä yritän päästä rekisterikilpien numeroissa lukuun 999 asti. :grin: Eli siis olen aloittanut bongaamisen ykkösestä ja jatkanut siitä numero kerrallaan ylöspäin - seuraava numero joka pitäisi nähdä olisi 72, mutta minä alan olla vakuuttunut ettei suomessa liiku autoa jonka numero on 72, olen ollut siinä jumissa jo pari vuotta. :p
 
Tik sanoi:
No joka tapauksessa, näin päivänä muutamana auton, jossa oli rekkari HYV-15, siis "hyvis".

Ah, ajettiin kaverin kanssa moottoritiellä ja ohitsemme meni auto, jonka rekkari oli OHI-771. Eihän siitä ajamisesta meinannut enää tulla mitään, kun nauratti niin kovasti.

Minä bongailen myös rekkareita, mutta en ehkä ole siinä yhtä harjaantunut kuin Tik. Pakkomielteenä ovat ulkomaalaiset kilvet, aina pitää selvittää mistä ne milloinkin ovat.

Vuosia sitten näin kiiltävän, keltaisen urheiluauton Helsingissä, jonka rekkari oli UUS-1. Se oli hieno.

Minulla on myös hurja muisti, melkeinpä kaikkien perheen vanhojen autojen (ja niitä oli paljon, kun iskä kaupitteli autoja) rekkarit ovat muistissa. Myös joidenkin kavereiden.
 
Meillä päin ei hirveästi noita erikoiskilpiä näy. Yhdessä autossa tosin taitaa olla JUM-4, mutta se onkin ainoa joka tulee mieleen.
OHI-771, vähän hauska :D

Viime aikoina ei ole tullut rekkareita pahemmin bongailtua, mutta joskus pari vuotta sitten pidin listaa kaikista punaisista autoista, joiden rekkarin keskimmäinen kirjain oli I. Jostain syystä näitä tuntui olevan paikkakunnalla jotenkin erikoisen paljon. Listasta kertyi ihan mukavan mittainen, mutta sitten se vain jäi.

Minäkin osasin joskus (taidanpa monet ihmiset tunnistaa siitä vieläkin) varmaan kaikkien kavereideni perheiden ns. ykkösautojen rekkareiden kirjainosat ulkoa. Nykyään katson vähänkään tutun näköisen auton rekisterin kirjainosaa, ja siitä minä lähinnä tunnistan. Mahtaa olla mielenkiintoista sitten kun ajan itse, tiirailen vain rekkareita enkä ehdi keskittyä liikenteeseen...
 
En minä niitä yleensä pahemmin bongaile, muuta kuin silloin kun kuljettaja mokailee tai tekee jotain typerää, silloin yleensä rehellisenä kansalaisena laittaa mieleen rekisterin jos tulee polliisit kysyyn tms.

Mutta kieltämättä nuo erikoiskilvet huomaa aina. Entisellä työnantajallani oli JUU-1. Tampereellakin kilpiä näkyy aika monenlaisia, että ei niitä nyt muista, mutta kyllä ne kilvet toisinaan naurattaa kun niitä katselee. :)
 
Wilwarin sanoi:
Minä yritän päästä rekisterikilpien numeroissa lukuun 999 asti. :grin: Eli siis olen aloittanut bongaamisen ykkösestä ja jatkanut siitä numero kerrallaan ylöspäin - seuraava numero joka pitäisi nähdä olisi 72, mutta minä alan olla vakuuttunut ettei suomessa liiku autoa jonka numero on 72, olen ollut siinä jumissa jo pari vuotta. :p

Onnea vaan, meidän äitee on muistaakseni kertaalleen päässyt numerot läpi. En ole uskaltanut kysyä montako vuosikymmentä siihen kului, mutta aika usein saa autossa istua, ja mieluiten ei siinä kuskin paikalla, että voi keskittyä <strike>paremmin</strike> turvallisemmin bongaamiseen. :D
 
Nerwen sanoi:
Wilwarin sanoi:
Minä yritän päästä rekisterikilpien numeroissa lukuun 999 asti. :grin: Eli siis olen aloittanut bongaamisen ykkösestä ja jatkanut siitä numero kerrallaan ylöspäin - seuraava numero joka pitäisi nähdä olisi 72, mutta minä alan olla vakuuttunut ettei suomessa liiku autoa jonka numero on 72, olen ollut siinä jumissa jo pari vuotta. :p

Onnea vaan, meidän äitee on muistaakseni kertaalleen päässyt numerot läpi. En ole uskaltanut kysyä montako vuosikymmentä siihen kului, mutta aika usein saa autossa istua, ja mieluiten ei siinä kuskin paikalla, että voi keskittyä <strike>paremmin</strike> turvallisemmin bongaamiseen. :D

Kuinka ihastuttavan järjetön idea! Minäkin alan bongata numeroita... 8)

Yritin jonkin aikaa sitten ja oikeastaan yritän edelleen saada rekisterikilpien numeroista luvun 42. Esimerkiksi jos numero on 686, lasku on yksinkertainen: 6 x 8 - 6 = 42. Toinen esimerkki olkoon 40: neljän ja nollan keskiarvo on 2, ja kun sen lisää neljäänkymmeneen, niin tattaraa; tietenkin selvä 42! Minulla on jonkinlainen pakkomielle tuohon lukuun liittyen. :roll:

Edit: Ha haa, Thorinilla on tällä hetkellä 42 viestiä!

Sitten joskus pienempänä huomasin, kuinka Savonlinnan seuduilla on yliluonnollisen paljon MJ-alkuisia rekkareita. Selvä salaliitto. Laskin aina jokaisen noilla kirjaimilla alkavan rekisterinumeron ja voitonriemuisena uskoin todistaneeni väitteen oikeaksi. :roll:
 
Kerran olen bongaillut niitä numeroita. Se alkoi aika jännästi, kun ohi ajoi kolme autoa peräkkäin, joiden numerot olivat 1, 2, 3. Sitten sekin vaan jotenkin jäi, koska en löytänyt mistään 4:ää. Tänään aloitin alusta, mutta en löytänyt etsimääni numeroa.

Meillä oli ennen punainen Lada, jonka rekisterinumero oli GAY-100, mutta sitten talon isäntä kyllästyi, kun kaikki nauroivat, ja hän kävi vaihtamassa rekisterikilven. :( Siitä uudesta tuli GEJ-jotakin, joten ei siinä vaihdossa edes ollut mitään järkeä, koska ne kuitenkin lausutaan samalla tavalla. :?
 
Joensuussa käydessäni huomasin, että paikallinen autokouluväki oli saanut jonkinlaisen älynväläyksen. Autojen kilvissä oli tekstit "OPE-1", "OPE-2" ja sitä rataa. Paras autokoulun autoista oli kuitenkin "AAS-1" - kilvellä varustettu menopeli. Voin vain kuvitella takanatulijoiden riemua kun kolmioauto ökähtää taas risteykseen ja koko jono seisoo ja sitten huomaavat tuon kilven ;)

Minä yritän painaa tuttujen rekisterikilvistä aina mieleen jotakin, sillä autoja en muuten erota lainkaan toisistaan. Kuten useat, keksin myös sanoja auton rekisterikirjaimista ja satunnaisesti bongailen numeroitakin.
 
Rekkarit on bongailun arvoisia. :D

Tähän asti paras bongaus on Parkanosta, jossa ajoivat peräkkäin kaksi moottoripöyrää ja kaksi autoa. Rekkarien kirjaimet olivat ajojärjestyksessä: VIL - LE - VA - LO. Liekö fanikerho ollut liikkeellä?

Lisäksi on hauskaa keksiä auotoille nimiä rekkarien kirjainten mukaan. Oma pikku toyotamme tottelee nimeä Frans Emil Zillanpää... Vihjeeksi niille, joilla on takapenkillä tylsistyneitä matkalaisia. :wink:

Ruotsissa muuten ei kai pidetä voimassa mitään "leimaavia" rekkaritunnuksia. Olisi kai kamalaa jos mies ajaisi autoa rekkarilla HON-... Näin olen kuullut. :|
 
Minä bongailen lähinnä hauskoja sanoja rekkareista. Ehkä hauskin tähän mennessä on ollut ILK-10, eli ilkiö ilman ö:n pisteitä. Eilen tuli vastaan KÄS-1. Nimi rekkarissa on vähän tylsä minusta, kunnon sanat on paljon kekseliäämpiä ja hauskempia. Kertokaahan muutkin, mitä sanoja on tullut vastaan? OMG ja LOL on toki melko legendaarisia.
 
Minen niinkään rekkareihin keskity, yleensä kuitenkin saatan ihastella vastaantulevan auton etumaskia/hienoja valoja :) Jos on tyylikäs yhdistelmä, jossa on hieno, hillitty, mutta erottuva keulamaski ja suorakulmion muotoiset etusumuvalot, auto on hieno :) Ja jos valoista ovat päällä juuri nuo etusumuvalot ja parkkivalot, on yhdistelmä melkein poikkeuksetta hieno :grin:

Ja joo, oon miettiny nämä omaan joskus tulevaan autooni valmiiksi :grin:
 
Pienempänä keksittiin siskon kanssa innolla kolmikirjaimisia sanoja, jotka olisivat mahdollisimman törkeitä ja sopisivat siten rekisterikilpeen. Nyttemmin minusta on tullut vanha ja tylsä ja ainoa rekisterikilpiin liittyvä puuhasteluni on yrittää tunnistaa diplomaattiautojen kuskaaman olion kotimaata rekisterikilven ja joskus myös etupenkille jätetyn kirjan tai ostoskassin perusteella. (Eli jos näette jonkun tihrustamassa sisälle diplomaattiauton ikkunasta, se ei välttämättä ole autovaras vaan minä vain.)

Miten tuo bongaus muuten toimii? Pitääkö ekan olla 001 vai kelpaako esim. 451? (nimim. en koskaan huijaa pasianssissa)
 
Minä en juuri piittaa numeroista, elleivät ne sovi erityisen hienosti kirjainten kanssa, kuten rekkarissa IOI-110. Yllätyn iloisesti aina kun näen uuden kolmikirjaimisen sanan tai lyhenteen mikä ei ennen ole tullut vastaan. Kotitalon kulmalla on parkissa pakettiauto, jonka rekkari alkaa kirjaimilla FCK. Sopivassa osavaltiossa siitä voisi saada sakot tai 12 vuotta linnaa. Erityisesti huvittavat lyhenteet, jotka eivät avaudu ihan kaikille. BFG muistuttaa räiskintäpelien ystäviä erityisen näyttäväefektisestä aseesta. Se voisi olla lyhenne sanoista Big Fine Gun. Keskimmäinen taitaa kylläkin olla jokin muu F-alkuinen sana.
 
Törmäsin kerran moottoritiellä ehkä maailman sympaattisimpaan rekisterikilpeen. Auto oli melko pieni ja vanha, ja sitä ajeli semmoinen söpönnäköinen vanhuspariskunta. Ja rekisterikilvessä luki ME-2. :)

Itselläni ei ole mitään suurempaa mielenkiintoa rekisterikilpiä kohtaan, mutta kyllä kaikki erikoisemmat pistää vahvasti silmään.
 
Minä luulin, että minä olen outo, mutta näköjään puolella Kontua on samanlaisia harrastuksia. ^-^

Rekkarit, elämäni suola. Minullakin on tapana nimetä autot rekkarin mukaan. Meillä on tällä hetkellä FäffäPee (FFP) ja Atsiih (AZH). Minulla on aivan liikaa vapaa-aikaa. Kaverini perheellä oli ennen autot, joiden nimet olivat samalla logiikalla Robi ja Vussi. Nykyään heillä on Ajo (AYO).

Rekkareiden numeroita minäkin olen ynnäillyt ja kertonut ja tehnyt vaikka mitä. Minä yritän saada tulokseksi 10 tai jonkun muun luvun, jossa on järkeä (kuten vaikka 44 tai 55).

Minulla on teoria siitä, että R-alkuiset rekkarit vainoavat minua. Varsinkin RO-alkuiset. Tai sitten niitä on vain meilläpäin paljon...

Autokoulussa pärähti eteen auto, jonka rekkari oli YAO-1XX (en jaksa muistaa kahta viimeistä numeroa). Siinähän luki yaoi, siis japanissa homosarjoista käytetty nimitys. Sillä hetkellä oli muutenkin niin hermostunut, että mikä tahansa olisi naurattanut. En viitsinyt selittää hämmentyneelle ajo-opettajalle. ^-^
 
Minä "keräilin" noita rekisterikilpien numeroita joskus pikkupentuna :D Eräs kaveri siihen yllytti ja sitten vahattiin autoja vihkot ja kynät kädessä. No se harrastus loppui melko lyhyeen, vihkon sivun verran sain silti niitä kerättyä :grin: .

Taisi siitä jotain hyötyä ollakin, koska opin ainakin oman automme rekkarin ulkoa, samoin tuttujen autojen. Nykyään tunnistan samannäköiset autot rekkareista, niin tiedän että onko tuo tuttu ja kannaattaako morjenstaa. Täällä kun on kuitenkin suht paljo samanlaisia autoja (vaikka tuppukylä onkin), niin ei satu väärinkäsityksiä :D

Ainiin, meidänkin auto on saanut nimensä rekkarista, Renyy, eli RNY :)
 
Tuli mieleen tuosta, kun jossain päin näkee jollain kirjaimella alkavia paljon... Eikös aikanaan ollut rekkarit niin, että aina tietyllä alueella rekisteröitäviin autoihin tuli tietty ensimmäinen kirjain? Niistä näki sit, mistä päin auto on. Jotain semmoista. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Ylös