Pakkomielteenä rekisterikilvet

Titiuu sanoi:
Tuli mieleen tuosta, kun jossain päin näkee jollain kirjaimella alkavia paljon... Eikös aikanaan ollut rekkarit niin, että aina tietyllä alueella rekisteröitäviin autoihin tuli tietty ensimmäinen kirjain? Niistä näki sit, mistä päin auto on. Jotain semmoista. Korjatkaa jos olen väärässä.

Niin se meni. Ensimmäinen kirjain määräytyi läänin mukaan. Muistan, että esimerkiksi Oulun läänin tunnus oli O. Tästä luovuttiin joskus 80- ja 90-lukujen vaihteessa.
 
Ja Mikkelin läänissä, johon Savonlinna kuuluu, oli tunnus arvatenkin M, joten ei ihmekään, että Dolphin on sieltä bongannut runsaasti MJ-alkuisia rekkareita.
Pääkaupunkiseudun kirjaimia taisivat olla A, B ja C.
 
Keski-Suomen läänin tunnus taisi olla X (niin ainakin muistan isäni puhuneen joskus), vasta vähän aikaa sitten tajusin että se on oikeastaan hyvin loogista.
 
R oli jostain Itä-Suomesta päin, sillä muistelen isäni edellisen auton olleen sieltä päin. Ostettiin käytettynä ja isäni natisi, että stadilaiset luulee erheellisesti maalaiseksi rekkarin takia, vaikka onkin paljasjalkainen helsinkiläinen kuski.
 
Titin pohdintoon löytyy tyhjentävä vastaus Wikipediasta artikkelista "Rekisterikilpi".

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rekisterikilpi
 
Kiitos, Sami, linkistä! Sieltä selvis se, mitä muistelinkin, eli R on tämän seudun autojen eka kirjain.

Oli se ihan jännää kun noin oli, nytkin jos olisi niin se tekisi rekkarien bongailusta jännittävämpää.
 
Tuli mieleen, että mitä ne CD-kilvet oikein ovat? Ne, joissa on valkoinen teksti sinisellä pohjalla ja se alkaa kirjaimilla CD ja sitten tulee 4 numeroa. Onko ne suunnilleen joitain vip-henkilöitä varten? Niitäkin voisi alkaa bongailemaan... :)

Vána sanoi:
Törmäsin kerran moottoritiellä ehkä maailman sympaattisimpaan rekisterikilpeen. Auto oli melko pieni ja vanha, ja sitä ajeli semmoinen söpönnäköinen vanhuspariskunta. Ja rekisterikilvessä luki ME-2. :)

http://kilvet.com/resize.cgi?image=ME-2&in=0&width=585 :p
 
CD viittaa sanoihin Corps Diplomatique, eli kyseisenlaisilla kilvillä varustetut autot ovat siis niitä bongailemiani diplomaattiautoja. Ensimmäiset kaksi numeroa noista neljästä ovat maatunnus. Yleisin Suomessa näkyvä taitaa olla 47, joka on Venäjän tunnus. Itse kyllä olen huono harrastaja, koska neljäseiskan lisäksi tunnistan vain Japanin kilvet (CD-35...), joskin niitä olen onnistunut bongaamaan vain kerran elämässäni, mutta silloin kyllä vissiin viidessä autossa kerralla.

Helsingissä ainakin on myös CD merkittyjä pysäköintipaikkoja, joiden lähistöllä voisi noita kilpiä kytätä. Älkäähän lapset pysäköikö niihin ruutuihin, ellette ole diplomaattisetätädin kuskina.

Tarkennus: siis kaikki diplomaatit eivät tosiaan ole suurlähettiläitä tms. Suomessa on liikkeellä esimerkiksi Itämeren suojelukomission kilvillä varustettuja autoja, kertoo Wikipedia meille ystävällisesti.
 
Haah! Minun kaverin rekkari on THE-69 Kyllähän minulla niitä teorioita riittää, mutta ei ole koskaan tullut kysäistyä, että onko sille joku selitys. Mutta ihan mahti rekkari kumminkin. :D
 
En niinkään bongaile , mutta vääntelen yleis-sanoiksi kilpiä. Ennen asuessani kerrostalossa nimitin rekkarit joka parkista johonkin sanaan siteeraten, joskus ruotsinakin , kuten LTE- litet , VIT- vita eli valkoinen, ALK- alko jne.
Omani on bruttokansanviddu - BKV.
Tiedän myös missä on rekisterikilpitehdas, höh.
 
Seuraavia on kirjainosia on tullut vastaan
ELF, ORC, UFO...

Sitten oli sellainen, kuin ZBJ - 403, jossa ei tunnu olevan mitään "järkeä".. Mutta koska "todisteiden puute ei ole todiste puutteesta", ei tämä tietenkään tarkoita, että olisi merkityksetön. Siinähän voidaan esimerkiksi kuljettaa Suomen Armeijan ohjuslaukaisukoodia tai vaikka mitä..
 
Bongasin eilen kaksi CD-kilpeä, joista toinen yritti ajaa ylitseni ylittäessäni suojatietä. Tänään näin sellaisen kuin EIE-100 eli siis eiei. :p
 
Katsoit kai numerot niistä kilvistä, että voit sitten etsiä maan, jonka diplomaatti oli syyllinen liikaan kiireeseen ja leiriytyä osoittamaan mieltä suurlähetystön edustalle :p. Vai ylititkö päin punaisia?

Viime aikoinen olen nähnyt paljon enemmän erikoiskilpiä kuin yleensä. En muista, että olisin kovinkaan usein aiemmin niitä nähnyt, mutta nyt näkyi naapurin pihassakin. Hämmennys. En kyllä lainkaan ymmärrä, mitä niillä yritetään viestiä. Ihan satunnaisilta yhdistelmiltä vaikuttivat.
 
No en ehtinyt mitään numeroita katsoa. Hyvä että pääsin alta pois! Ei siinä ollut mitään liikennevaloja. Ei niitä yleensä ole muualla kuin isoimmilla teillä, enkä muutenkaan ylitä tietä punaisilla valoilla. Ylitätkös itse, vai miksi kysyit? :p Mutta joka tapauksessa se vaan tuli kulman takaa kun minä vaan kävelin ajatuksissani. En tosin enää muista mitä olin ajattelemassa, sillä unohdin kaiken kun piti väistää sitä. Mutta joka tapauksessa se tuli McDonald's Finland Headquartersilta [60°11’44,15” N; 24°53’27,03” E] (onko se suomeksi joku päätoimisto tai joku? joistain sanoista ei koskaan ole varma mitä ne tarkalleen on suomeksi, mutta englanniksi ne vaan tietää. :grin: onko se muka toimisto, vaikka siellä on vaan niiden ravintola, vai onko ne toimistot sitten siellä yläkerroksissa?). Ehkä se oli joku agentti. Mistään kartoista ei löydy sitä tien nimeä mistä se hyökkäsi, vaikka muut tiet sieltä päin on kyllä nimetty. Jotenkin salaperäistä. Se saattoi toki tulla myös siitä vieressä olevasta DHL:n entisten kompleksien parkkipaikalta (käsittääkseni DHL myy tai myi sen ja muutti sieltä johonkin, muistaakseni Vantaalle, miksi ihmeessä? outoa porukkaa). Siinä kävellessäni peilailin itseäni sen DHL-kompleksin ikkunaruuduista (tämän ja peilailu-ikkunaruuduista-topikin voisi varmaan yhdistää? "Pakkomielteenä rekisterikilpien peilailu kauppojen ikkunaruuduista" tms.) ja katsoin kun hiukset liehui tuulessa sillei mageesti, ja sitten kun se rakennus loppui, niin tulikin yhtäkkiä se tie, josta tuli se autoilija. Salaperäistä joka tapauksessa. Oliko se sitten McDonald'sin vai DHL:n agentti, ei voi tietää, mutta jos se tulee taas joskus, niin yritän ehtiä ottaa numeron muistiin. :)
 
Hauska paikka tuo Kilvet.com. Voi aina bongailla näkyykö samoja autoja kuin siellä.
Esimerkiksi tänäänkin näin ELM-1:n: http://kilvet.com/resize.cgi?image=ELM-1&in=0&width=585 (edit: Ei näköjään toimi tuo linkki.)
Eihän siinä mitään ihmeellistä sinänsä ollut, mutta on vaan hauskaa, kun pääsee katsomaan samoja autoja netistä. :p
 
Nythän tämä bongaus alkoi sujua. Tänään tuli sellainen poliisiauto, joka oli II-2.
 
Angervoinen sanoi:
Miten tuo bongaus muuten toimii? Pitääkö ekan olla 001 vai kelpaako esim. 451? (nimim. en koskaan huijaa pasianssissa)

Suomalaisessa järjestelmässä rekisterikilven numero-osa ei jostain syystä voi alkaa nollalla, joten jälkimmäisen lienee kelvattava. Tuota kannattaa muuten kaikkien kärsimättömien kakaroiden vanhempien kokeilla pitkillä automatkoilla. :p

Itse olen bongaillut lähinnä ulkomaisia ja selvitellyt mistä ne ovat kotoisin, mutta joskus jäi mieleen, kun vastaan tuli jonkun rakennusfirman paku, jonka rekkari oli <b>LAP-10</b>. Nauratti niin pirusti. Varsinkin kun ratin takana istui rekkarin mukaisen naaman omaava kaveri. [22]
 
Hienoa. Kiitän valistuksesta. Tämä tietysti herättää lisäkysymyksiä. Riittääkö, että haettava luku on jossakin kohdassa numerosarjaa, vai onko sarjan nimeomaan loputtava siihen. Siis, jos vaikka vitosta etsii, niin kelpaako 451?

Miccoh sanoi:
No en ehtinyt mitään numeroita katsoa. Hyvä että pääsin alta pois! Ei siinä ollut mitään liikennevaloja. Ei niitä yleensä ole muualla kuin isoimmilla teillä, enkä muutenkaan ylitä tietä punaisilla valoilla. Ylitätkös itse, vai miksi kysyit? :p

Kyllä sitä satunnaisesti tulee tehtyä, ellei ole juuri ollut opettajan sijaisena tai jotain, jolloin esimerkin näyttäminen juurtuu aivoihin yleensä pariksi päiväksi. Olin vain utelias sen suhteen, oliko vaaratilanteesi omaa syytäsi vai onko syytä potea pyhää raivoa huomiokyvyttömien autoilijoiden takia. Taas. Niitä kun riittää.
 
Kai se bongaus pitäisi kuitenkin tehdä ihan niin, että aloittaa rekisterikilvestä 1 ja siitä sitten jatkaa 2, 3, jne. -> 999. Eikä mitään tuollaista "riittää, että se esiintyy kilvessä". Vai mitä? Itse olen tällä hetkellä etsimässä kilpeä numero 3. Näin kyllä sellaisen pari päivää sitten, mutta en ollut silloin vielä löytänyt kakkosta, jonka löysin vasta vähän aikaa sitten, enkä halua käyttää luikurikonsteja. Järjestyksessä ne kaikki pitää nähdä, jotta olisi edes vähän haastetta.

Eli siis:
Angervoinen sanoi:
Miten tuo bongaus muuten toimii? Pitääkö ekan olla 001 vai kelpaako esim. 451? (nimim. en koskaan huijaa pasianssissa)
Ensin 001 ilman etunollia, mutta se siis silti tarkoittaa samaa lukua, eli 001 = 1. En näe mitään syytä miksi 451 kelpaisi. Sehän oisi aivan liian helppoa, kun noin joka kymmenes rekisterinumero vissiin päättyy ykköseen! :urg:
 
On nyt hiukan vähentynyt tuo bongaaminen, kun ei ole tullut vastaan sopivia kilpiä, mutta maanantaina tuli jonkun asianajotoimiston LAK-1. :p
 
Ylös