Palautetta! Sinustako kriitikko? Mitä kirjoittajat tuumivat

Tik

Konnavahti
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Kävin katsomassa Nuotion Tarinoita ja Runoja ja totesin taas, että kovin vähäisiksi ovat jääneet kommentit kirjoittajille, etenkin Tarinoiden puolella. Mitähän asialle voisi tehdä?

Aivan aluksi kehotan itse kutakin käymään mainituissa huoneistoissa ja rohkeasti kirjoittamaan mielipiteitään kirjoituksista. Olen varma, että kirjoittajat niitä myös kaipaavat..

Toinen kysymys sitten on, millaisia kommentteja kirjoittajat odottavat. Tästä voisi myös keskustella. Joten, arvoisat Nuotion huoneisiin kirjoittajat, kertokaahan millaista sisältöä odotatte palautteelta. Teidän kootuista mielipiteistänne voisi olla suurta apua niille, jotka aprikoivat, uskaltavatko lähettää kommentteja teksteihinne. Palautteen vähyyteen voi osasyynä olla sekin, että tekstien lukijat eivät tiedä, mihin niissä voi / saa / pitää puuttua. Pelkän t"ykkäsin" / "en tykännyt" ilmoittaminen kun ei ole vielä kovin hedelmällistä.

Toisaalta mikä voisi olla turhempi viesti kuin kommentoida runoa tai tarinaa sanomalla "huono", "ei iskenyt", tms. Siitä olen vissi, että kritiikin täytyy olla aina rakentavaa ja perusteltua, kehuja voi antaa kevyemminkin perustein.

Mutta pitemmittä puheitta: kertokaa mielipiteenne!
 
Mielestäni yhden rivin vastaukset ovat ihan yhtä turhia, olivatpa sitten kehuja tai haukkuja. Rakentava kritiikki on parasta, ja mitä syvällisempää luotausta lukija on tarinalle tehnyt, sitä parempi.

Konnussa tuota saa pirun harvoin, uuden foorumin aikana ei oikeastaan yhtään. Siksipä en ole tänne tarinoitani enää vähään aikaan heitellytkään, DeviantArt on monta kertaa parempi paikka.

//Edit; tarkistin juuri pitkästä aikaa palautteeni kolmeen tarinaan. Ei oikeastaan mitään rakentavaa, ja mielestäni "en löytänyt kirjoitusvirheitä, siitä plussaa" on palautteena turhimmasta päästä. Toisaalta tuskinpa Kontua tähän on suunniteltukaan.
 
Minua saa kritiikillä mäiskiä tai ylentää miten mieli tekee, en siis ota itseeni, kunhan tosiaan perusteluja löytyy. Siksipä pelot ja estot romukoppaan, yhtä totuutta ei ole olemassa, kukaan ei siis voi olla sen enemmän oikeassa kuin väärässäkään.

Palautteen ei tarvitse olla mitenkään ihmeellistä, sen ei tarvitse olla edes arvottavaa (oliko teksti hyvä tai huono). Palautetta kirjoitettaessa voi kiinnittää huomiota esimerkiksi seuraaviin seikkoihin:

* henkilöt ja heidän toimintansa.
- ovatko henkilöt mielestäsi uskottavia
- ovatko henkilöt monisyisiä vai mustavalkoisia
* asioita, jotka jäivät vaivaamaan
- heräsikö kysymyksiä?
- syntyikö teorioita siitä, miksi jotain tapahtui tai miksi henkilöt käyttäytyivät kuin käyttäytyivät
* jos on kyse fanficista, voi kiinnittää esimerkiksi huomiota oman näkemyksen ja kirjoittajan näkemyksen eroihin. "Artemis on paljon ilkeämpi hahmo kirjoissa..." Toisaalta voi myös miettiä erojen etuja. "...mutta on mielenkiintoista, että olet kuvannut hänet ilkeydessäänkin näin sympaattisena ja koomisena hahmona."
* juonta painottavassa tarinassa rytmitys
- onko pitkiä tylsiä kohtia
- onko paljon juonen kannalta turhaa tavaraa

Enpä keksi näillä näkymin enempää. Mutta juu, olisi mukavaa saada palautetta. :)
 
Jep, palautetta kaipaan oikeastaan minäkin. Muutama ihana ihminen on minulle sitä antanut (kiitokset Aredhel, Guille, Guardin Angel, Daeron, Starlight, Miccoh, Villeri, Saderuusu, Roark, Divine, Riku ja muut joita en muista mainita.) Itsekin yritän kirjoittaa mahdollisimman kriitisesti, mutta sen puolen kanssa on vielä "vähän" ongelmia. eiköhän sekin pikkuhiljaa kehity... Minua saa siis parjata tai kehua ihan vapaasti. :)
 
Niin, ja muistakaahan että hyvä palaute on kuluneesti sanottuna vähän niin kuin hampurilainen: Ensin jotain posittivista, sitten rakentava kritiikki eli pihvi ja sitten taas jotain positiivista, niin jää hyvä maku suuhun ja palaute auttaa. :)
 
Öh, en näköjään kykene hillitsemään itseäni vaan on pakko tulla vielä selventämään tuota hampurilaista.
Koko hampurilainen on siis rakentavaa kritiikkiä.
Sämpylänpuolikkaiden väliin tulee siis salaatinlehti, eli jotain hyvää, sitten pihvi, eli jotain parannettavaa ja vielä yksi salaatinlehti, eli taas jotain hyvää.

En siis haluaisi kenenkään ajattelevan, että rakentava kritiikki (tai kritiikki ylipäätään) olisi aina negatiivisesti sävytteistä. Kriittisyys käsitetään ylipäätään aivan liian negatiivisesti, se pitää sisällään sekä hyvää, että huonoa palautetta.

Who ordered fries?
dam-da-dam...
 
Herätys hoi, hyvät Nuotion valopiiriin päätyneet!

Liian monen Nuotiolla olevan hengentuotteen kohdalla palautteen määrä on karu nolla. Kuitenkin runo tai tarina on saatettu klikata auki kymmeniä kertoja - eikä kukaan ole vaivautunut kunnioittamaan kirjoittajaa kommenteillaan. Kirjoittajat laittavat töitään esille nimenomaan saadakseen palautetta; muutenhan teoksensa voisi antaa hautautua pöytälaatikon pohjalle. Kirjoittajat haluavat tietää, millä tavoin teksti puhuttelee ulkopuolista lukijaa, kirjoittaja kun on usein jossain määrin sokea omalle tekstilleen. Palaute innostaa kirjoittamaan lisää ja kehittämään myös niitä heikompia puoliaan kirjoittajana.

Haluaisinkin siis haastaa kaikki Nuotion teoksia lukevat myös kommentoimaan niitä. Nuotiolle omia töitään laittavat voisivat ottaa periaatteeksi kommentoida jonkun toisen työtä laittaessaan omansa näytille. Näin Nuotiosta voisi muodostua kirjoittajien yhteisö, jossa vastavuoroisella analysoivalla palautteella on keskeinen roolinsa.

Päätän linjapuheeni laittamalla tähän loppuun linkit Tikin laatimiin luetteloihin Nuotion runoista ja tarinoista. Niitä selaamalla löytää helpoiten -ja aivan takuulla- itseään kiinnostavia, hienoja tekstejä.

Nuotion tarinat
Nuotion runot

Sûlwen kuittaa
 
Voinen täten ilmoittaa, että annan mieluusti rehellistä palautetta kirjoituksista (toivoen tietysti palautekeskustelua), joten minua voi lähestyä yksityisviestillä. Sanani eivät tietenkään ole mitään Herran sanaa, enkä aina osaa muotoilla sanottavaani siihen hampurilaismuotoon, mutta tällaista olis nyt kuitenkin tarjolla :D
(Ja jos joku intoutuu kommentoimaan noita ammoin postaamiani tarinoita, niin enpä pistä pahaksi. En kuitenkaan aja takaa mitään vaihtokauppaa.)
 
Kritiikki on aina tervetullut, oli hyvää tai pahaa.

Muutaman sanan pituiset kommentit voi minun tekstejäni arvostellessa heittää kuuseen, en oikein pidä näistä "tykkään"/"en tykkää" -kommenteista.

Kaikenlaista saa minullekin sanoa, niin kauan, kun arvostelee vain tekstiäni eikä lähde arvostelemaan minua, sillä tietenkään yli puolet eivät edes tunne.

Tietysti vaikeutta tuottaa varmasti myös se, ettei tiedä mitä sanoa. Mutta yleensä olisi hyvä kuitenkin lopulta käydä kommentoimassa, vaikka sitä ei heti tekisikään.
 
Sûlwen Niniel sanoi:
Haluaisinkin siis haastaa kaikki Nuotion teoksia lukevat myös kommentoimaan niitä. Nuotiolle omia töitään laittavat voisivat ottaa periaatteeksi kommentoida jonkun toisen työtä laittaessaan omansa näytille. Näin Nuotiosta voisi muodostua kirjoittajien yhteisö, jossa vastavuoroisella analysoivalla palautteella on keskeinen roolinsa.

Tämä on erittäin asiallinen haaste. Ainakin itse olen yrittänyt toteuttaa sitä. Hitaasti mutta varmasti. Haluaisin lisätä, että inusta olisi hyvä, ettei aina ajautuisi kommentoimaan samojen ihmisten runoja. Kun laittaa oman runonsa/tarinansa esille, voisi vaikka kirjoittaa kommentin oman kirjoituksen alapuolella olevaan tekstiin. Tätä on tietysti hyvin vaikea saada toimimaan kunnolla, joten tämä on ihan turhaa pään aukomista. ^-^
 
Entäpä jos kukin kommenttia saanut antaisi palautetta jollekulle toiselle kirjoittajalle? Pistäisi "vahingon" kiertämään? Se kenties voisi kirvoittaa satunnaisten lukijoidenkin kielenkannat ja Nuotion puolella voisi syntyä jopa keskustelua.
(Nytpä tajusin, etten ole aikoihin muistanut edes käydä vilkaisemassa uusia tekstejä, saati kommentoimassa niitä... :hups:)
 
Tai sitten voisimme yrittää palauteprojektia, esimerkiksi sillä tavoin, että kuukauden ajan jokainen yrittäisi kirjoittaa yhden asiallisen palautteen viikossa tai jotain.
 
Kysehän on siitä kuuluisasta vastavuoroisuuden periaatteesta - minä kommentoin sinua, sinä kommentoit minua. Siten sitä palautetta yleisesti ottaen saa. Tällaisissa tapauksissa ihmiset usein vain pelkäävät loukkaavansa toisen tunteita jos eivät pidäkään työstä, jne...

Heh, itse saatan olla aika kriittinen huomasin äskettäin lukiessani joitain töitä. Yleensä se maksaa samalla tavalla takaisin. :D
 
Kovasti on tosiaan tuo kommentointi vähentynyt.. Surullista katsoa kun valtaosassa teksteistä kommenttilaskuri näyttää pyöreää nollaa. Onko Nuotion kävijämäärä sitten olennaisesti laskenut?
Kyllä sitä sen verran pitäisi uskaltaa, että sanoisi mitä ajattelee toisen tekstistä. Tietenkin jos ajatuksia ei synny, niin tekstiä ei kannata väkisin vääntää.
Kun kommentoitte, niin muistakaa kertoa niistä ajatuksista mitä teksti mahdollisesti herättää. Ja ne yhden rivin kommentit voi melkeinpä unohtaa kokonaan, "Kiva runo/kiva tarina!"-kommentti on kirjoittajalle yhtä tyhjän kanssa. Eihän kenenkään tarvitse kriitikkona olla täydellinen, mutta jokainen osaa varmasti kertoa ajatuksistaan, jos tekstin ajatuksella luki.

Ugh.
 
Miro sanoi:
Kovasti on tosiaan tuo kommentointi vähentynyt.. Surullista katsoa kun valtaosassa teksteistä kommenttilaskuri näyttää pyöreää nollaa. Onko Nuotion kävijämäärä sitten olennaisesti laskenut?

Nuotion tilanne on aika turhauttava. Tekstejään esille laittavia kontulaisia on kuitenkin suht. lukuisa joukko, joten uskon että toimivalle Nuotiolle (jossa kirjoittajat oikeasti saavat palautetta) on edelleen tilaus. Missä sitten on vika? Muistan ajan, jolloin Nuotio oli aktiivinen keskustelualue muiden joukossa, ei jokin Käärmeen nurkkaan unohtunut jäänne. Totuuden nimissä on myönnettävä, että itsellänikin tekstien kommentointi on vähentynyt (mistä syytettäköön osaltaan myös kesää). Kommentoinnin kannalta Nuotion formaatti ei nykyisellään IMHO ole kovinkaan kannustava. Esimerkiksi vanhempien tekstien kommentointi tuntuu turhauttavalta, koska kommentit saattavat jäädä kirjoittajalta tyystin huomaamatta.
 
Jotenkin se ammoinen Nuotion uudistus nosti karvat pystyyn jo silloin aikoinaan. Jotenkin en ikinä tottunut tähän uuteen systeemiin, missä on tämä kommentointi. Homma toimi silloin aikoinaan ihan hyvin normaalina foorumin huoneena, jossa runot kirjoitettiin topicceihin. Omat vikansahan siinäkin oli, mutta ei tämä nykyinen kyllä ole sen kummoisempi..
Vanhat tekstit unohtuvat melkoisen pian, kun niitä ei voi nostaa ylöspäin kommentoimalla. Lisäksi tuntuu hömelöltä, kun harvakseltaan tekstejä kirjoittavalla (kuten minä) on sitten tuhat ja yksi topiccia Nuotiolla.

Pitäisikö ruinata Merriltä vanha järjestelmä takasi?
 
Kommentit nostavat nyt vanhoja ylöspäin, mutta vain tarinoita tai runoja listatessa kommentittomat ovat pois näkyviltä. Tällä hetkellä tämä on tekninen rajoitus, josta en tiedä saanko tätä rajoitusta rikottua kovinkaan helpolla. Sen sijaan sekä tarinoita että runoja listaavassa näkymässä näkyvät molemmat eikä niitä ole lajiteltu kommenttijärjestykseen; plus tietenkin uusissa Runot ja Tarinat -ylävalikoissa luonnollisesti näkyy molemmissa kymmenen uusinta tekelettä.

Ajattelin myös sekoittaa runoja ja tarinoita Nuotion keskustelujen sekaan, mutta sen osalta ei näytä tällä hetkellä lupaavalta. Tietokannan taulut kun ovat varsin eriävät.


Muoks!
Ja tosiaan, minun piti työstää Nuotiota jo aiemmin, mutta edellisellä suurtyöstöjaksolla se jäi TODO-listalle. Nythän olen taas kaikkea pientä väsäillyt.
 
Ylös