Paras trilogian elokuva

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Useamman ihmisen pyynnöstä: paras/onnistunein trilogian elokuva, ja miksi?
 
En osaa valita parasta, enkä edes halua lähteä moista valintaa tekemään. Kyseessä on niin selkeästi yksi iso kokonaisuus, että paremmuusjärjestykseen pistäminen ei tee sille oikeutta. Heikoin olisi varmastikin Kahden tornin teatteriversio poukkoilevan episodimaisesta leikkauksesta johtuen, mutta tämäkin seikka korjaantui Extended Editionissa. Ja Kuninkaan paluun "lopullista" versiota saamme odottaa vielä ensi syksyyn. Ja kaiken lisäksi elokuva kaikkine kolmine osineen tulisi arvioida nimenomaan elokuvana. Ei näitä saa kirjaan verrata, tyyliin "huono, koska leffasta oli jätetty pois sitä ja tätä" jne. Kirjallisuus ja elokuvat ovat niin eri taiteenlajinsa, että ei niiden suorassa vertailussa ole mitään järkeä. Uskokaa tai älkää, mutta kirjaa (varsinkaan TSH:ta) ei edelleenkään voi kukaan tehdä elokuvaksi sellaisenaan.
 
Jos vaihtoehdot olisivat olleet vain suoraan FotR, TTT ja RotK, olisin varmaankin antanut ääneni FotRille (joskin kuten Sillanrakentaja totesi, yksi extended on vielä näkemättä). Mutta kun tuossa on nuo sekoittavat lisäykset "elokuvana" ja "uskollisimpana kirjalle" en enää osaakaan sanoa. Kirjalle uskollisuus ei missään tapauksessa ole pääasia (vaikka olenkin toki typeriä/turhia muutoksia vastaan, niitäkin kyllä nähty trilogiassa). Mutta toisaalta en rehellisesti osaa sanoa, onko objektiivisesti elokuvana arvioituna FotR parempi kuin RotK, saattaa olla toisinkin päin. Minulla FotRin arvoa kohottaa sen merkitys ensimmäisenä leffana - aivan samoin kuin ehdottomasti upein traileri on se '99 ilmestynyt Internet previkka.. niihin liittyy niin paljon vahvoja tunteita, kun on ensi kertaa päässyt näkemään Keski-Maata valkokankaalla. Nämä myöhemmät osat ovat sitten menneet jo enemmän rutiinilla :mrgreen:
Siispä päädyin äänestämään "en osaa sanoa" -vaihtoehtoa. Henkilökohtaisesti kuitenkin FotR on minusta paras, ainakin RotK extendedin tuloon saakka.
 
Minäkin sanoin äänestykseen eos, koska vertailu kirjoihin sekoittaa liikaa. On hyvin eri asia ruveta yksityiskohtaisesti miettimään kuinka paljon mikäkin osa poikkeaakaan kirjasta, kuin sanoa suoraan sydämestä se paras leffa. (minun kohdallani se on FotR, RotK hyvin vahvana kakkosena) Mitä ne tekevät samassa kyselyssä? Kapeakatseisille puristeille omat pollit. :p
 
Tuossa pitäisi ehdottomasti olla vielä se "nehän ovat samaa elokuvaa" -vaihtoehto. Sitä yritän kaikille jankata. Ei saa verrata. :p
 
Fotr, elokuvana. Se on suosikkiosani kirjastakin, joten sekin varmasti vaikuttaa siihen että elokuvan tarina on näistä kolmesta suosikkini. Kirjoihin minä olen lakannut vertaamasta elokuvia heti Fotr:n katsomisen jälkeen..
(Heh, vastasin eilen samaan kysymykseen "kotifoorumillani" ja juuri katsoin mitä siellä on vastattu; minä ainoana olen antanut ääneni Fotr:lle ja kaikki muut Rotk:lle.. :mrgreen: täällä on enemmän hajontaa.)
 
Mielestäni Kuninkaan paluu oli elokuvana paras ja syyt voitte lukea tekemästäni arvostelusta. Kun extended sitten vielä tulee niin Kuninkaan paluu nousee vielä aivan uusiin ulottuvuuksiin. Hyvänä kakkosena tulee FOTR. Mutta on kyllä pakko myös myöntää kyseessä olevan ennen muuta kolmen elokuvan muodostama kokonaisuus.
 
En oikeastaan osaa valita ihan ylivoimaisesti parasta, mutta äänestin Kuninkaan Paluuta kirjaan verrattuna. Se tuntui uskollisimmalta. Vaikka näissä elokuvissa ei oikein ole järkeä verrata kirjaan.

Kaikki leffat toimii loistavasti elokuvina ja leffana Sormuksen Ritarit on lempparini, mutta kun kahta kertaa ei voi äänestää, valitsin Kuninkaan Paluun uskollisimpana kirjalle, kun se uskollisuus on nykyään niin paljon esillä..
 
Valitsin FotRin elokuvana, koska on vaikea sanoa mikä kolmesta elokuvasta oli uskollisin kirjalle. Hyvänä kakkosena tulee RotK. Pidän eniten FotRista, koska se on myös suosikkini kirjasta. Siinä keskitytään mielestäni eniten hahmoihin ja paikkoihin kun taas TTT:ssa ja RotK:ssa on ymmärrettävästi enemmän taisteluita ym. Tuo on kyllä ihan totta mitä Sillanrakentaja sanoi elokuvien vertaamisesta kirjaan. Olen itsekin kritisoinut kun elokuvista on jätetty pois jotain mitä itse sinne odotti, mutta on totta että on mahdotonta tehdä elokuvista täysin samanlaista kuin kirja on.
 
RotK

Kyllä [color=darkred:bdea7993a5]RotK[/color] on paras! Tiedän sen nyt jo vaikka huomenna menen sen vasta katsomaan :wink: , hui kun jännittää! :lol:
 
Tulin juuri pari tuntia sitten elokuvista katsomasta Rotk:ia ja voin sanoa, että kyllä se ehdottomasti on elokuvista parhain, vaikkakin kirjana kaikki osat jakavat saman sijan. Harmitti kyllä ihan hirveesti kun joitain juttuja jäi pois ja Harmaat Satamat oli liian koristeelliset verrattuna siihen mitä kuvittelin kirjaa lukiessani... ja paljon muutakin oli erilailla kuin oli kuvitellut...
 
Pidin kyllä eniten FotRista, siinä ei ollut niin paljon sotia. Tulin 4 tuntii sitten ulos teatterista ja tuntui että sotia oli korostettu liikaa RotKissa tai elokuva oli jätetty liian lyhyeksi. Elokuvaan olisi mahtunut vielä se Konnun puhdistus. Kaveriani jäi vaivaamaan Sarumanin kohtalo. (Kyllä hän sen kohtalon tietää, mutta sekin oltais voitu laittaa sinne.)
 
Ensimmäinen osa on useimmissa jatko-osallisissa sarjoissa paras, eikä Taru tee asiassa poikkeusta.

Sanon jo näin, vaikka periaatteessa itse Rotk on vielä dvd -versiona näkemättä. En kyllä oikein kannata tällaista rahastusta, ensin pitää katsoa elokuva alkumaistiaiset teatterissa ja sitten vielä ostaa ns. oikea leffa kauhealla hinnalla dvd:nä. Elokuva pitää nähdä elokuvateatterin suurella valkokankaalla kokonaisena ja sillä hyvä. :roll:
 
Rose's Ghost, no jaa, teoriassa mahtuisi kyllä, mutta sehän ei ollutkaan poisjätön syynä. Kaksi loppuhuipennusta samassa elokuvassa on kökköä. Jos sinun mielestäsi jo nytkin sotaa on korostettu liikaa RotKissa, niin mitenkäs jos lisäisimme tuonne häiden ja maailman pelastumisen jälkeen vielä vaikka parikymmentä minuuttia kurjuutta ja tappelua?
IMHO Konnun puhdistus on melkoinen antikliimaksi, sen takia tykkäsin leffan loppupuoliskosta enemmän kuin kirjan.
 
Minä äänestin pitkän pohdinnan jälkeen RotK:ta elokuvana. FotR:stä pidin aivan hirvittävän paljon, mutta kuitenkin RotK oli liikuttavampi ja jollain lailla se oli parempikin. Näistä uskollisin-kirjalle -vaihtoehdoista en miettinyt mitään, sillä minusta mikään ei ole liian uskollinen kirjalle. Kaikki kolme ovat mahtavia elokuvia (FotR ja RotK Kahta Tornia parempia kuitenkin) sinällään, mutta kyllä pidän kirjoista kuitenkin enemmän :) .
Ja minä en muuten ajattele näitä kolmea elokuvaa sinällään jatko-osallisina elokuvina (jos vertaa vaikkapa Matrixiin). Minusta se on kaikki yhtä elokuvaa. En oikein osaa selittää sitä. Ehkä joku jopa ymmärtää tarkoitukseni.
 
valkoinenvirta sanoi:
En kyllä oikein kannata tällaista rahastusta, ensin pitää katsoa elokuva alkumaistiaiset teatterissa ja sitten vielä ostaa ns. oikea leffa kauhealla hinnalla dvd:nä. Elokuva pitää nähdä elokuvateatterin suurella valkokankaalla kokonaisena ja sillä hyvä. :roll:

Elokuva ei käytännössä voi teattereissa olla paljoakaan yli kolmea tuntia. Pääsyy tähän lienee se, että teatterit tykkäävät myydä juotavaa ja syötävää katsojille. Jos niitä ostaa, rakko on jo kovilla kolmen tunnin istumisesta.
Tätä voitaisiin paikata pitämällä tauko keskellä elokuvaa, mutta se pidentää (teatterin näkökulmasta) elokuvaa entisestään ja vähentää siten lipputuloja kun elokuvaa ei voi näyttää niin montaa kertaa päivän aikana.

Vaihtoehto SEE-versioille ei siis olisi niiden näyttäminen teatterissa, vaan niiden tekemättä jättäminen. Kotona katsellessa kuin voi vapaasti pitää taukoja silloin kuin haluaa menettämättä leffasta sekuntiakaan. Näin ollen elokuvakin voi olla pidempi kestoltaan.

Se, että New Line Cinema päätti näyttää FotRin ja TTT:n SEE-versiota teattereissa ei ole osoitus niiden yleisestä sopivuudesta teattereihin, vaan pikemminkin poikkeus joka vahvistaa säännön. Nämä SEE-näytänöt olivat ns. friikki-näytöksiä, joissa ei varmasti paljoakaan normaaleja elokuvissakävijoitä näkynyt.
 
Äänestin En osaa valita parasta, koska pidän kirjaa kokonaisuutena parhaana. Elokuvista voisin kuitenkin nostaa Sormusten ritarit parhaimmaksi ja hyvänä kakkosena tulee Kuninkaan paluu. Elokuvaakin voisi ajatella kokonaisuutena mikä selittäisi Kaksi tornia.
 
valkoinenvirta sanoi:
Sanon jo näin, vaikka periaatteessa itse Rotk on vielä dvd -versiona näkemättä. En kyllä oikein kannata tällaista rahastusta, ensin pitää katsoa elokuva alkumaistiaiset teatterissa ja sitten vielä ostaa ns. oikea leffa kauhealla hinnalla dvd:nä. Elokuva pitää nähdä elokuvateatterin suurella valkokankaalla kokonaisena ja sillä hyvä. :roll:

Olen kanssasi samaa mieltä, mutta myös Nova puhuu asiaa. Olisi hyvä, jos teattereissa voitaisiin näyttää kumpaakin versiota, sekä lyhyttä että pitkää.
Fanaatikot, joita ei elokuvan pituus paljon paina, saisivat nauttia elokuvasta yksityiskohtaisemmin ja muut, jotka eivät pitkistä leffoista tykkää, niin voisivat sitten katsoa tämän lyhyemmän. En kylläkään tiedä, sopisiko tämmöinen systeemi elokuvateattereiden aikatauluun, mutta se olisi mielestäni ihan oikeudenmukainen ratkaisu..
 
Nova sanoi:
Vaihtoehto SEE-versioille ei siis olisi niiden näyttäminen teatterissa, vaan niiden tekemättä jättäminen.

Tätä juuri tarkoitinkin, enkä sitä että SEE:t pitäisi änkeä teatteriohjelmistoon.
Ja tiedän ettei tämä systeemi ilman muokkausta toimisi näin, mutta ehkä asiaan olisi voitu kehittää jonkilainen uusi ratkaisu.
Mutta hyvähän sitä on kritisoida kun ei itse ole elokuvaa ollut tekemässä.
 
Ylös