Parhaat repliikit Tolkienin kirjoissa

Valië Nienna sanoi:
Kyllä Kullervo kuoli samalla lailla kuin Túrin, ja jutuskelut miekan kanssa olivat likipitäen samanlaiset. Vaan Kullervon miekalla ei tainnut olla nimeä... Kaikilla miekoilla kuuluisi olla nimi :x

Olit tuota mieltä ennen kuin saat tietää minun miekkani nimen: Latex Calibur. Ehkä kaikilla miekoilla pitäisi olla kunnon nimi. Minun miekkani tosin on muovia ja koostuu kolmesta iloisenvärisestä teleskooppiputkesta ja kahvasta. Mikään Neidonitkettäjä tai Leskentekijä siitä ei voinut tulla. Johan yleiset sopivaisuussäännöksetkin sen kieltävät.

Tuo itketyskohtaus saa minutkin kyyneliin. Toinen liikutuksenaihe on liitteissä mainittu tieto, että Legolas otti Gimlin mukaansa Länteen.
 
Minun lempi repliikkini on hobitista kun gandalf saapuu aivan alussa
Bilbo: pyydän anteeksi mutta en ole pyytänyt mitään
Gandaf: oletpas jo kahdesti annan sinulle sen
 
Olit tuota mieltä ennen kuin saat tietää minun miekkani nimen: Latex Calibur. Ehkä kaikilla miekoilla pitäisi olla kunnon nimi. Minun miekkani tosin on muovia ja koostuu kolmesta iloisenvärisestä teleskooppiputkesta ja kahvasta. Mikään Neidonitkettäjä tai Leskentekijä siitä ei voinut tulla. Johan yleiset sopivaisuussäännöksetkin sen kieltävät.


Hehheheeeheeh! :D . Anteeksi off-viesti, mutta pakko antaa Pagballe pointit tuosta. Repesin totaalisesti luettuani tuon. Hih hih!
 
"Älä, Sam! sanoi Frodo. Älä tapa häntä nytkään. Sillä hän ei vahingoittanut minua. Enkä minä tahdo että hänet surmataan tuossa tilassa. Hän oli kerran suuri, ja kuuluu jaloon sukukuntaan jota vastaan meidän ei sovi kättämme nostaa, Hän on langennut, emmekä me kykene häntä auttamaan; mutta siltikin tahtoisin hänet säästää, siinä toivossa että hän löytää avun."

Suurta viisautta, suurta viisautta. Ja lisää tulee, tällä kertaa edellisen opettaja:

Frodo: Se (klonkku) ansaitsee kuoleman.
Gandalf: Ansaitsee! Epäilemättä. Monet niistä jotka elävät, ansaitsevat kuoleman. Ja jotkut jotka kuolevat ansaitsevat elämän. Pystytkä sinä antamaan sen heille? Älä sitten ole niin innokas jakamaan kuolemantuomioita. Eivät edes kaikkein viisaimmat näe loppuun asti.

En monesti miellä lainaamista yleensä hyvänä keinona argumentoida jonkun asian puolesta tai vastaan, mutta nämä ovat sen luokan kaukokatseisia perusteluita, että en epäröi lainata.

Lathron
 
Lempirepliikkini...hmm.. :pipe: vaikea sanoa kaikkein parasta...
Ehkä se on kuitenkin, kun Kaksi Tornia elokuvassa Sam sanoo lopussa jotenkin näin:

"Kirjoitetaankohan meistä tarinoit, Frodo-herra?" "Miksi mietit sellaista Sam?" "Mietin vain, sanookohan kukaan, että kerro tarina Frodosta ja Sormuksesta. Niin, se on lempitarinoitani. Frodo oli rohkea hobitti, eikö vain isä? Rohkein hobitti, poikani" "Unohdit tärkeimmän, Samvais Urhean. Frodo ei olisi pärjännyt ilman häntä." "Olen tosissani Frodo-herra." "Niin minäkin Sam."

Jotenkin noin se keskustelu meni. Ei ehkä ihan sanasta sanaan, mutta sinne päin kuitenkin. :wink: :lol:
 
Lathron sanoi:
Frodo: Se [klonkku] ansaitsee kuoleman.
Gandalf: Ansaitsee! Epäilemättä. Monet niistä jotka elävät, ansaitsevat kuoleman. Ja jotkut jotka kuolevat ansaitsevat elämän. Pystytkä sinä antamaan sen heille? Älä sitten ole niin innokas jakamaan kuolemantuomioita. Eivät edes kaikkein viisaimmat näe loppuun asti.

Tämän lisäisin vielä omiin suosikkeihini, Gandalf on taas jotain uskomatonta. En ollut hokannut tätä replaa aiemmin.
 
Yksi lempi reploistani voisi löytyä Tarusta. Kuninkaan Paluusta, Sauronin tuhoduttua ja Frodon ja Samin täytettyä tehtävänsä Tuomiovuoren tulisilla rinteillä...

"Tuntuu hyvältä että sinä olet siinä", Frodo sanoi. "Tässä nyt kun kaikki loppuu."

Frodo on vapautunut sormuksen vallasta ja on taas entisellään. Hän tajuaa kuinka tärkeä hänen ystävänsä on hänelle, ja että hän ei olisi saanut tehtäväänsä päätökseen ilman hänen uskollista palvelijaansa. Se on koskettava repliikki mikä varsinkin ensimmäisellä lukukerralla saa herkimmillä höpöteillä tipan linssiin.. :)
 
Suosikkirepliikkini on seuraava: (kaksi tornia s. 481)

"Ei, Ei!" Gimli huusi. "Tee hulluuksissasi mitä tahdot, mutta päästä minut ensin maahan tämän hevosen selästä! Minä en tahdo nähdä mitään silmiä!"

Heh heh! Tämä saa aina vedet silmiin kun luen tätä! Voiko parempaa repliikkiä olla!? :grin:
 
Ukon Frodolle esittämä kysymys, kun he tapaavat ensimmäistä kertaa Frodon Konnusta lähdön jälkeen: "Ja toivottavasti Sam on käyttäytynyt hobiteiksi ja täyttänyt paikkansa." Se on ollut mielirepliikkejäni TSH:sta ensimmäisen lukukerran jälkeen. Jostain syystä se tuntuu keventävälle ja hauskalle keskellä Konnun puhdistusta. Toisena mielirepliikkinä on Samin "Kotona ollaan" -toteamus. Seikkailu on viimein päättynyt ja -kotona ollaan. :)

Myöskin "Herätys! Hälytys! Hyökkäys! Herätys! on aivan loistava. Joskus kun viitsisi tehdä jollekkin kiusaa herättämällä juuri tuolla huudolla.
 
Offia, offia...
Nazg sanoi:
Myöskin "Herätys! Hälytys! Hyökkäys! Herätys! on aivan loistava. Joskus kun viitsisi tehdä jollekkin kiusaa herättämällä juuri tuolla huudolla.
Minä riemastutin kerran veljeäni ja herätin hänet tuolla huudolla: ovi auki ja erittäin äänekäs HERÄTYS! HÄLYTYS! HYÖKKÄYS! -huuto perään. Veljeni katsoi lähinnä vain ihmetellen ja jatkoi uniaan.... Ensi kerralla hankin torven ja kattilan kannet mukaan :D
 
Hahah, joskus täs kirjassa on vaan niin hauskoja vuorosanoja / lausahduksia.
Samilta varsinkin suuri osa. ;)
Esim: Sam:"Pölkkypäät! Ääliöt! Minun kaunis köyteni! Sidottu kantoon - ja me ollaan toisessa päässä. Me ei voitaisi jättää sille hiiviskelevälle Klonkulle tuon mukavampaa liukurataa. Pannaan vielä kaiken varalta tienviitta kertomaan mihin suuntaan me on menty!"
(Kaksi Tornia, kappaleesta "Sméagol kesytetään")
 
Minä rakastan Tarussa olevaa lausahdusta, sen jälkeen kun Merri ja Pippin tapaavat Théodenin Rautapihassa.

"Tuo siis oli Rohanin kuningas!" Pippin mutisi. "Hieno vanha kaveri. Kohtelias kuin mikä."

Siinä on vain jotain niiin kovin.. vaaratonta? En tiedä, mutta Helmin taistelu oli juuri ohi ja kaikki tapasivat toisensa uudestaan - sellainen hetkellinen helpotus ja kevennys sekä hahmoille että lukijalle.
 
Hyviä kohtia on niin paljon, että on aika vaikeaa nostaa niistä esiin mitään ehdottomia helmiä.
Tässä eräitä parhaimmista:
" En tunne puoliakaan teistä niin hyvin kuin pitäisi enkä pidä puolistakaan niin paljon kuin ansaitsisitte" Hauska lause, jota joskus harkitsen käyttäväni duunipaikalla.

Silmarillionin viimeinen lause on haikeudessaan hieno:
" ....ja laulujen ja tarujen eldar olivat poissa."

Tehokas ja lyhyt ilmaisu toimii myös,tämä on suorastaan hyytävä: " Ja Morgoth tuli"

Nämä jutut nousivat ensimmäisinä mieleen.
 
"Tie tummuu, uskoton hyvästelee".

Gimlin repliikki saattueen ollessa juuri lähdössä Rivendellistä. Varsin naseva käännös alkuperäistekstistä "Faithless is he that says farewell when the road darkens".
 
Yksi suosikeistani on entti Puuparran repliikki Kahden tornin luvussa puuparta: "Hum, Hum! Me tulemme, bum, me tulemme vihdoinkin" Se nostattaa aina hymyn huulilleni. (Ja ehkäpä entit ovat aina kiinnostaneet minua siksi, että olen puidenrakastaja! Hum, Hum, jäin kiinni.)

Toinen ehdoton suosikkini piileksiin KTK:ssa (joka muuten on ensimmäinen omistamani Tolkienin teos, jos oikein muistan) sivulla 45 Ulmon repliikki Tuorille: "Mutta katso!" sanoi hän, "Kohtalon sotisovassa (niin kuin maan lapset sitä kutsuvat) on aina rako, ja tuomion muurissa halkeama, ennen täydeksi tulemista, jota te kutsutte lopuksi..." Siinä on sitä jotakin syvempää, joka puree minuun, todella vaikuttava repliikki.

Ja lopuksi totean vielä (omassa puita rakastavassa persoonassani, huomatkaa avatar: risu & oksa) että repliikkejä piisaa aina lisää ja lisää, ja miten minä kaikkia hyviä edes voin muistaa?
 
Lempparia on hirmu vaikea valita, mutta yksi hihityttävimpiä (etenkin kun luin lapsille tätä, heidän reaktionsa nauratti sanojen mukana)on Roverandomista:
"
Roverandomin ensimmäinen ajatus oli: " Missä se vanha velho on? Mitä hyödyttää olla hänelle kohtelias? Minä kyllä pilaan äijän housut toisenkin kerran jos vaan saan tilaisuuden!"
"
 
Hehheh, just luin taasen TSH:n loppuun, törmäsin muutamaan huvittavaan repliikkiin. :grin:

Sam: Mutta niin se vaan on: te olette kolme tuumaa pitempiä kuin teidän pitäisi olla, tai minä olen kääpiö.

Gimli: Etkä sinä takuulla ole.

(Kuninkaan paluu: Cormallenin kenttä)
 
"Tänne tulvi niitä burárum, niitä ilkeäsilmä-mustakäsi-vääräsääri-kivisydän-koukkusormi-pahamaha-verenhimo-,morimaitesincahonda, huum, no, koska te olette hätäistä joukkoa ja niiden koko nimi on pitkä kuin nälkävuosi:niitä örkintuholaisia." Puupartaa parhaimmillaan. :)
 
Tätä on kyllä hauska lukea. :grin:
Varsinkin tolle Puuparran jutulle repeilen aina. "Pahamaha"... :D
 
Luin juuri juuri tuossa Kuninkaan paluun loppuun ja tämä juttu jäi erityisesti mieleen (s.441):

"Mutta tehän olette saanut sen melkein valmiiksi!" huudahti Sam. "Olette te siihen paneutunutkin, se täytyy myöntää.
"Olen saanut oman osuuteni kokonaan valmiiksi, Sam", sanoi Frodo. "Viimeiset sivut ovat sinua varten."

Enpä tiedä, mikä tuossa oli niin muistamisen arvoista, mutta päätin nyt laittaa sen tähän.
 
Ylös