Peikot ja Olog-hai

  • Keskustelun aloittaja Lil'Arwen
  • Aloitettu
L

Lil'Arwen

Vieras
Kun täällä nazguleista, balrogeista ja lohikäärmeistäkin keskustellaan, niin miksipä ei peikoistakin.

Siis, peikothan olivat kai Morgothin luomuksia. Muistaisin jostain lukeneeni että nämä olivat pahuuden voimien vastine enteille. Peikot olivat äärettömän tyhmiä :) , ja ne eivät kestäneet päivänvaloa, eikö totta?
Sitten Olog-hai. Liitin nekin tähän samaan topikkiin, sillä eivätkös ne olekin samantyyppisiä olentoja kuin peikot. Mites muuten, noista peikkojan ja Olog-hain eroista. Oliko niiden suhde samaa luokkaa kuin esim. örkit vs. Uruk-hai. Siis että Olog-hai olivat parempia sodissa ym. Sotivatko peikot muuten? En muista siitä olleen mainintaa. Olivatko Olog-hai sitten Morgothin vai Sauronin tekeleitä?
 
Muusta en niinkään tiedä mutta peikot todellakin ovat valolle arkoja. Eikös ne Sormusten Herran kivettyneet peikot ole samoja kuin hobitissa, siis ne jotka kinasteli siitä kuinka kääpiöt kokataan. :roll: Ja tuosta päätellen myös todella tampioita :D
 
Hmm... no ainakin sen verran voin sanoa, että peikot kyllä sotivat Morgothin, ja myöhemmin sauronin joukoissa. Tosin lisäksi peikkoja eli selvästi erillään sauronin alueista muuallakin, missä örkkejä asui. Peikot eivät kuitenkaan ilmeisesti asuneet suurissa yhdyskunnissa kuten örkit, vaan esim. pari peikkoa saattoi pitää majaa jossain luolassa ja ryöstellä ympäristöä.(esim. hobitissa seurue tapaa Rhudaurissa pari peikkoa) Olog-Haista sen verran, että he olivat Sauronin jalostama Peikkorotu, jotka muistaakseni esim. eivät pelänneet auringonvaloa, ja olivat älykkäämpiä kuin tavalliset peikot(jotka muuten olivat harvinaisen tyhmiä...)
 
Minulla on näköjään joku pakkomielle siitä, miten nämä rodut lisääntyvät. :)
eli lisääntyvätkö peikotkin samalla tavalla kuin ihmiset?

Peikot olivat arkoja päivänvalolle. Ne peikot TSHssa ovat juuri ne, jotka bilbo onnistui muuttauttamaan kiveksi.
 
Morgothan loi peikot enttien pohjalta samanlailla kuin örkit haltioista, ja muistaakseni jossain sanotaan jotain tähän tyyliin: Morgoth ei pystynyt luomaan mitään (uutta?), joten hän kidutti haltioita ja näistä syntyivät örkit ja olisikohan puuparta, joka sanoo että Melkor vangitsi enttejä ja näistä muovasi peikot. Ja nämä lisääntyivät niinkuin kaikki muutkin Ilùvatarin lapset, eivätkä niinkuin elokuvassa örkit jostain mudasta (olen käsittänyt että se oli niiden syntymä). Ja tästähän on taidettu puhua jo täällä uudessa Vanhassa Loharissa.

Peikkojen itsenäisestä järjestäytyneestä sotimisesta ei ole muistaakseni mainintoja, paitsi Hobitin maininnat että ne (siis NE kolme) olivat ryöstelleet kyliä, tai jotain tuommoista. Morgothin riveissä ne ainakin sotivat, koska jostain sodasta (olisiko Gondolinin sodasta vai siitä taistelusta kun Morgoth lyötiin lopullisesti) sanottiin Silmassa jotain tämmöistä:ensimmäisenä tulivat lohikäärmeet, ja heidän jäljessä tulivat balrogit, ja sitten suuret määrät örkkejä ja peikkoja.

Mutta muistakaa: tämä kaikki kuuluu sarjaan: muistaakseni :wink:
 
Elemmakil sanoi:
Morgoth ei pystynyt luomaan mitään (uutta?), joten hän kidutti haltioita ja näistä syntyivät örkit ja olisikohan puuparta, joka sanoo että Melkor vangitsi enttejä ja näistä muovasi peikot.

Puuparta sanoi että Morgoth loi peikot enttien irvikuviksi eli peikot eivät välttämättä olleet kidutettuja enttejä.
Paras arvaukseni olisi että peikot oli muovattu jotenkin kivestä (palautuivat "vanhaan olomuotoonsa" auringossa) ja niihin oli mahdollisesti vangittu jotain henkiä.
Peikkojen lisääntymisestä en uskalla edes esittää mitään arvailuja :wink:
 
Peikot

Hyihyi, lakatkaa puhumasta peikkojen lisääntymisestä, mie voin pahoin :wink: .

Muttaah, löysinpäs Silmasta kohdan jossa sanotaan että Gothmogilla (olikohan se noin), eli balrog-pomolla oli peikkojen henkivartiosto. Eli ilmeisesti peikotkin sotivat. Ja sitten vielä se, että Húrin tappoi 70 peikkoa ennen kuin ne saivat hänet kiinni. Ja tosiaan, peikot oli tehty kivestä, ja ne muuttiuvat siis kiveksi päivänvaloon joutuessaan. Oliko peikkoja siis montakin eri rotua? Peikot ja Olog-hai, juu, mutta olisi siis enemmänkin.
 
Tsh: s.972:
" Toinen, hämärä rotu ei kestänyt aurinkoa, mutta nämä(olog-hai) kestivät niin kauan kuin Sauronin mahti piti niitä vallassaan."

Minä sain tästä käsityksen, että yksi rotu ei kestänyt valoa, mutta samalla sain käsityksen, ettei rotuja ollut kuin kaksi?
 
Peikoja oli montaa eri laatua. Mäkipeikkoja, Vuorenpeikkoja, Olog-haita, Kivipeikkoja ja varmaan muitakin. Osa peikoista selvästikin pystyi kestämään auringonvaloa, ainakin Olog-hai, ja kenties joku muukin rotu.
Morgoth teki peikot enttien irvikuviksi, ei niistä, vaan kivestä. Minä en takertuisi liikaa siihen lauseeseen, että Morgoth ei pysty luomaan mitään elävää, kyllähän hän teki lukemattomia erilaisia hirviöitä Utumnossa.
Peikkojen älykkyys näyttäisi olevan jotenkin riippuvainen vallitsevasta pahuudesta. Sauronin ollessa poissa, peikot eivät juuri olleet älyn jättiläisiä (kuten Hobitissa), mutta kun Sauron alkoi käyttää valtaansa, peikot alkoivat ajatella älykkäämmin, esimerkiksi käyttää aseita.
 
Nefalphiel sanoi:
Minulla on näköjään joku pakkomielle siitä, miten nämä rodut lisääntyvät. :)
eli lisääntyvätkö peikotkin samalla tavalla kuin ihmiset?

Olen lähes täysin varma että peikot lisääntyvät ns. suvullisesti. Eli kuten ihmisetkin.

Niin, ja tästä ikuisuus kysymyksestä että pystyikö Morgoth luomaan mitään. Ei tyhjästä. Hän ei voinut nostaa kättään ja sanoa: tulkoon peikkoja. Mutta kyllä hän pystyi "muokkaamalla" ja "risteyttämällä" luomaan vaikka mitä.
 
Eriol sanoi:
Morgoth teki peikot enttien irvikuviksi, ei niistä, vaan kivestä. Minä en takertuisi liikaa siihen lauseeseen, että Morgoth ei pysty luomaan mitään elävää, kyllähän hän teki lukemattomia erilaisia hirviöitä Utumnossa.
Peikkojen älykkyys näyttäisi olevan jotenkin riippuvainen vallitsevasta pahuudesta. Sauronin ollessa poissa, peikot eivät juuri olleet älyn jättiläisiä (kuten Hobitissa), mutta kun Sauron alkoi käyttää valtaansa, peikot alkoivat ajatella älykkäämmin, esimerkiksi käyttää aseita.
Morgoth ei pystynyt luomaan mitään itsenäistä elävää. Tästä säännöstä katsoisin olevan hyvä pitää kiinni. Mutta hän pystyi ensinnäkin kiduttamalla ja "jalostamalla" kyllä pervertoimaan kaikenlaisia otuksia. Toisekseen hän pystyi Aulen tapaan (vrt. kääpiöiden syntytaru) luomaan elämää, mutta vain Erulla oli valta antaa elämälle oma tahto, sielu. Ilman sitä nämä luomukset olivat vain tahdottomia, sieluttomia otuksia, jotka toimivat vain "luojansa" käskystä. Juuri siten minä kuvittelen peikkojen syntyneen, jollain tavalla kivestä animoituina varmaankin, ja niiden toimia ohjasi pahuus. Morgothinhan todetaan hajottaneen mahtiaan laajalle hallitakseen armeijoitaan ja juuri sen pahan tahdon uskon "animoineen" peikkoja. Kun se oli heikkoa (pahuushan ei koskaan kadonnut kokonaan) peikot olivat älyltään lähinnä eläinten tasolla (uskoisin Bilbon hieman liioitelleenkin peikkojen keskustelun tasoa Hobitissa), Pahan ollessa vallalla ne taas olivat jonkin verran välkympiä ja omatoimisempia.
Eli sanoin saman kuin Eriol, mutta hieman toisin sanoin :D

Olog-haista taas sen verran, että eihän ole edes varmaa, olivatko ne alkuperältään peikkoja vai jotain muuta.
 
Kyllähän noihin peikkojen kehitysvaiheisiin viitataan, mutta mistä tämä nimi Olog-hai löytyy? Ei ainakaan KTK:n hakemistosta moista löytynyt.
 
Olog-haista löytyy juttua ainakin TSH:sta, jos muistan oikein. Ja sitten David Daysin Tolkienin maailma -kirjasta löytyy jotain, mutta tiedon totuusperästä en niinkään olisi varma :roll: .
 
Kysymys kuuluukin mistä itsessään nimi Olog-hai on peräisin? Voisin kyllä ihan muistini perusteella sanoa, että sitä tuota ei Tarussa mainita. Jostakin te varmaan olette tuon nimen ottaneet (ettekä sitä itse noiden viittauksien pohjalta keksineen :D ).
 
TSH liitteessä F:Kolmannen ajan kielet ja kansat. Siellä kerrotaan kohdassa peikot mm. Sauronin "luomista" olog-haista. Itse kertomuksessa ei tosin mainita olog-haita vaan puhutaan mm. vuorenpeikosta (Kuninkaan paluu: Musta Portti aukeaa).
 
Tuntuu typerältä kysyä tätä vielä uudelleen, mutta koska kukaan ei ole vielä vastannut; eli mistä tuo nimi Olog-hai on löytynyt? On jäänyt melkoisesti vaivaamaan.
 
Eyrie sanoi:
TSH liitteessä F:Kolmannen ajan kielet ja kansat. Siellä kerrotaan kohdassa peikot mm. Sauronin "luomista" olog-haista. Itse kertomuksessa ei tosin mainita olog-haita vaan puhutaan mm. vuorenpeikosta (Kuninkaan paluu: Musta Portti aukeaa).

Köh, köh. Eikös tämä vastaa tuohon kysymykseesi aika hyvin? Vai tarkoitatko nyt, että mistä se nimi tulee? Tuosta Eyrien viestistä ainakin löytyy se tieto, missä niistä kerrotaan.

Ja nimen Olog-hai alkuperästä minulla ei ole tietoa, ehkä joku viisaampi tietää jotain siitäkin. Tuli vain mieleen, että ehkä se on samantyylinen kuin Uruk-hai, tai siis että nimillä olisi jotain tekemistä toistensa kanssa.

/Edit: Kiitos taas Eriolille. Se viisas olikin tarkoitettu sulle vinkiksi :D.
 
/Edit: Voi ei, olog-hai mainitaakin TSH:n F liitteessä! :shock:
Anteeksi vain kamalasti tämä huolimattomuuteni, mutta olin vain innokkaasti etsinyt olog-haita Silmarillionen ja Ktk:n hakemistoista. Kuinka olen voinut lukea Tarun noin huonosti! :(
 
kiitokset kehuista Lillylle! :wink:

Minulle tuli tuossa miettiessäni Olog-haita ja sen esiintyvyyttä mieleen, että olisivatko ne mäkipeikot, jotka Cormallenin kentällä hyökkäsivät Elessarin joukkoja vastaan, olla Olog-haita? Ihmiset ja haltiat tuskin olisivat kutsuneet heitä Olog-haiksi, sehän on mustaa kieltä. Mieluummin käyttäisivät termiä Mäkipeikko. Olog-haista kerrotaan, että niitä esiintyi kolmannen ajan lopulla Dol Guldurin lähellä ja Mordorin rajavuorilla, ja että he kestivät päivänvaloa, ja osasivat käyttää aseita. Joka tapauksessa, mäkipeikot selvästikin kestivät auringonvaloa, ja he osasivat käyttää aseita. Minä olettaisin, että kaikki Sauronin armeijassa taistelleet peikot kestivät auringonvaloa, heitä kun olisi aika hankala siirrellä armeijan mukana, jos ne pitäisi aina päivänpaisteessa piilottaa maan alle.

Erilaisia peikkoja on mainittu ainakin Kivipeikot, Vuorenpeikot, Luolapeikot, Mäkipeikot ja/tai Olog-hai. Kuinka moni näistä pystyi kestämään auringonvaloa? Hobitin peikot olivat Kivipeikkoja, ja selvästikään ne eivät kestäneet aurinkoa. Moriassa olleet peikot olivat Gandalfin mukaan Luolapeikkoja. Niistä ei mainita enempää, mutta epäilisin, ettei tämäkään rotu kestä päivänvaloa. Vuorenpeikkoja olivat ne, jotka käyttivät muurinmurtaja Grondia. Heidän olettaisin kestävän auringonvaloa. Mäkipeikkoja olivat Cormallenin kentän peikot, ja niitten sanotaan asuvan Gorgorothissa. Heidän verensä oli mustaa.

Ensimmäisellä ajalla oletettavasti oli jo olemassa ainakin jokin peikkorotu joka kesti valoa, Sillä Nirnaeth Arnoediadin taistelussa Gothmogilla oli peikkovartionsa, ja Húrin tappoi niitä 70, mutta lopulta joutui perääntymään, kun aurinko laski. "the sun went down beyond the sea".
 
Ylös