Peikot ja Olog-hai

  • Keskustelun aloittaja Lil'Arwen
  • Aloitettu
Tämä jää tosiaan piiloon! No, sen verran sanon, etten muista olog-hain nimiä kerrotun missään. Silmarillionissa taidetaan mainita jonkun varhaisemman peikon nimi ja Hobitissa on nimetty peikkokolmikko, mutta siihen päättyy minun muistini. Jos örkit ja peikot kiinnostavat, niin heitetään myös ilmoille sellainen nimi kun Varg Vikernes. Kyseessä on norjalainen muusikko, joka on kiinnostunut Tolkienin esittelemistä pimeyden voimista ja nimesi sooloprojektinsa Burzumiksi. Semmoinen varoitus kuitenkin, että Vikernes on tuomittu tuhopoltoista ja murhasta, joten hänellä on vähän kyseenalainen fanikunta.
 
Mukavaa että bongasit "yksinkeskusteluni" täältä, Kointähti. :D

En ollutkaan törmännyt tuohon Vikernesiin ennen.. Edustan kyllä jokseenkin erilaista fanikuntaa, mitä hän. En ole itse tuommoinen "pahis", vaikka olenkin kiinnostunut Keski-Maan pahiksista.. Sen verran vahvasti eilen illalla kuitenkin kolahti tuo Vikernes alitajuntaani, kun hänestä lueskelin, että näin viime yönä tyypistä unta! :| Oi voi..
Onneksi olen törmännyt myös ihan kiltteihin ;) ja lainkuuliaisiin "örkki-faneihin", joten ei tarvitse pelätä oman mielenterveyden puolesta tuon Vikernesin ajatusmaailman vuoksi. En siis millään tavoin samaistu häneen IRL, varsinkaan hänen elämänkatsomukseensa. Olen itse melko uskonnollinen (kristinusko) ihminen. [22]
 
Ehdin jo pelätä, että mainostan Vikernesiä asiantuntijalle, mutta onneksi näin ei ollut asian laita. Sitä elelee omassa kuplassaan ja kokee, että Vikernes ja Burzum heiluttavat joka kadunkulmassa, vaikka aihepiiri taitaa olla metallin harrastajien ulkopuolelle aika tuntematonta. Toivotaan, että ketjuun eksyisi joku muukin, vaikka tämä jääkin pimentoon parrasvaloista.

Ja kyllähän minä arvelinkin, ettei Mehtis ole (vielä) pahoilla teillä, vaikka örkkeihin ja peikkoihin vetoa tunteekin. :)
 
Lienee ollut myös kaksi- tai useampipäisiä peikkoja. Nimittäin Hobitissa (toinen luku "Lammaspaistia") kertoja toteaa - kun ensin on kuunneltu tovi hieman Tomin, Bertin ja Viljamin varsin karkeasävyistä keskustelua: Yes, I am afraid trolls do behave like that, even those with only one head each. (Suomenkielinen Hobitti ei valitettavasti ole juuri nyt käsillä.)

Monipäisten peikkojen olemassaolo ilmaistaan tässä siis kiertäen, mutta eikö olekin jokseenkin kiistatonta, että tämän mukaan tunnettiin myös sellaisia peikkoja, joilla oli enemmän kuin yksi pää? Tekisi ehkä mieli puhua kaksipäisistä peikoista, mutta tämä lausahdus ei varsinaisesti salli moista tulkintaa, ja koska muita lähteitä polykefalisista peikoista ei tietääksemme ole, on varmaan paras puhua vain "monipäisistä peikoista"?

Erikoista sinänsä, ettei multikuuppapeikkoihin oikeasti koskaan ole törmätty, ovat ne olleet takuulla melkoinen näky.

 
En välttämättä tekisi kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä Keski-Maan peikkojen taksonomiasta tuon lauseen perusteella. Sen Tolkien kuitenkin heittää sadunkertojan roolissa, joka kertoo tarinaa yleisölle, joka on ehkä kuullut monipäisistä peikoista muissa tarinoissa jotka sijoittuvat muihin maailmoihin. Norjalainen kansantaru Soria Morian linnasta muun muassa.
 
On totta, että etenkin Hobitissa mainitaan puolihuolimattomasti monia öhkämönkiäislajeja, jotka vakavammin rakennetussa Sormusten herran maailmassa on vähin äänin unohdettu. Eli toden totta Hobitin maailma on sadunomaisempi, voisi sanoa ehkä alkuvoimaisempi tai jotain.

Mutta Hobitti kuuluu kaanoniin, kaikki mitä siinä on sanottu, on Oikein ja Totta, jopa kaniininkoloon vierivä Golfimbulin pää ja kivenmurikoita toisilleen ukkosen jylistessä heittelevät jättiläiset. Joten Kertojan ääntä on kuunneltava. Monipäiset peikot lymyilevät jossakin Jättijänkien synkissä loukoissa.
 
Rateliffin The History of the Hobbit kertoo, että melkein sama virke oli jo tarinan ensimmäisessä käsikirjoituksessa, joka eteni näin pitkälle. Eroa on vain muotoilussa: Yes I am afraid trolls behave like that, even those with one head only.

Muutenkin tämän luvun käsikirjoitus oli heti aika lähellä lopullista versiota, paitsi että Yksinäisen vuoren salaoven avain löytyi "sattumalta" näiden peikkojen aarteesta.

Rateliffkin mainitsee kommentaarissaan Soria Morian ja kertoo siitä, että englantilaisissa taruissa peikot eivät muuttuneet aamulla kiveksi, vaan tämä oli Tolkienin keksintöä, tai todennäköisemmin lainaus Eddasta, jossa sekä yhdelle kääpiölle (Alvis) että jättiläiselle (Hrimgerd) käy näin. Hän kertoo myös, että Tolkien itse puhuu peikoista tätä ennen kahdesti: aiemmin irrallaan julkaistussa peikkorunossa (ei kovin kaukana Hobitissa olevasta) sekä ohimennen Kadonneiden tarujen kirjan kehyskertomuksen luonnoksessa, jossa kerrotaan Tol Eresseän (eli sen aikaisessa ajattelussa Iso-Britannian saaren) historiasta, että haltioiden haipumisen jälkeen saarelle saapuivat ihmiset and also Orcs, Dwarves, Gongs, Trolls, etc. (HoME II, s. 283). Jälkimmäisessä ei sanota muuta kuin nimi eikä ensimmäisessäkään mitään päiden lukumäärästä...
 
Ylös