Lindëalda
Kontulainen
Päätin perustaa tälle uuden topikin, koska perinneasut ja kansallispuvut eivät tuottaneet hakutuloksia.
Onko Kontulaisilla kansallispukuja, feresejä, muiden maiden perinteisiä asuja tms.? Itseltäni löytyy muinaissuomalainen kansanpuku, nimeltään Aino-puku, sekä japanilainen kimono. Vapaa-aikanani satunnaisesti ihailen kansallispukujamme taidokkaiden käsityöläisten blogeista. Olen myös alkanut haaveilla, etten menisikään naimisiin perinteisessä länsimaisessa valkoisessa hötössä, vaan kansanpuvussa tai ehkä jopa morsiuskimonossa. Tämän lisäksi päätin tarttua härkää sarvista ja lähteä kansallispuvun ompelukurssille yhdessä parhaan ystäväni kanssa, sillä puvun valmistus itse on pitkään ollut unelmani.
Kirjoitin ilonaihetopikissa löytyneestä puukosta. @Isilmírë lle ja @Pagba lle vastauksena kysymykseen, kuuluuko hevospäinen puukko Aino-pukuun, vastaus on varmaan ei. Hevospäinen puukko ei ole ehkä aidointa muotokieltä, mutta isotätini ostamassa yksilössä (Helmi Vuorelmalta) mukana tullut puukko oli juurikin Iisakki Järvenpää Oy:n tekemä, hevospäinen naisten 12 cm:n yleispuukko.
Oli myös mielenkiintoista, että Pagba mainitsi hevospäisten puukkojen olemassaolon keston. Iisakki Järvenpään sivuja tutkiessani sain vaikutelman, että juuri he ovat hevospäisen puukon kehittäneet, ja myöskin suunnitelleet sen kauhavalaista kansallispukua varten, kun puvusta tehtiin tutkimus jonka perusteella puvun malli ja värit päätettiin. Iisakki Järvenpää itse on syntynyt muistaakseni 1800-luvun puolivälissä, ja perinne on yrityksessä kulkenut vahvana sukupolvelta toiselle, vaikka harmillisesti perheyrityksen linja katkesi vuonna 2013.
Mitä tulee kansallispukujen pitämiseen, minusta tuntuu, että niitä tarvitaan kipeästi tällaisena aikana. Minua ahdistaa (hieman) että muodissa on niukka pukeutuminen, joka kerää paljon huomiota. Kansallispuvussa kun huomio ei suinkaan tule kankaan vähyydestä, vaan voi saada huomiota hyvin peittävästi pukeutumalla. (Ja EN syytä minishortsien käyttäjiä enkä mitään tai ketään muutakaan. Saatte rauhassa pukeutua miten haluatte lähinnä ahdistaa omallakin kohdalla ajoittain tuntuva paine pukeutua jotenkin tietyllä tavalla näyttääkseen trendikkäältä ja rohkealta. ) Minusta on kertakaikkiaan upeaa, miten joka kerta kansallispukua pukiessani pääni kohoaa ja selkä suoristuu, ja jotenkin luulen, että olisi upeaa että kaikki itsestään epävarmat nuoret naiset saisivat pukea käädyt kaulaan ja laittaa puukon vyölle. Pukua pukiessa on tietoisempi kaukaisista esi-isistään, ja ajattelen useasti sen ajan elämäntapoja. Minulle kansallispukujen symboliikka on hyvin vahvaa: esimerkiksi Aino-puvussa nuoren naisen päähine, punainen päänauha ja siinä olevat hopeaniitit puhuvat naisen ajattelun terävyydestä ja lausuttujen ajatuksien voimallisuudesta. Teräviä ajatuksia on siis syytä käyttää varoen. Puku on emännän juhlapuku, jossa yhdistyvät käytännöllisyys ja juhlavuus. Naisen herkkyys ja pikkutarkkuus asioille ilmenee pienenpienissä yksityiskohdissa puvun suunnittelussa. Puku on luonnonkuitua, puuvillaa ja villaa, eli se on lämmin talvella, mutta hengittää yllättävän hyvin kesällä. Siinä on mukava ja helppo liikkua, vaikka ensinäkemältä puvun hienous säikäyttääkin. Se on tehty käyttöä varten. Minusta suorastaan tuntuu, että pukua pukiessa puen samalla ylle terävät ja satuttavat ajatukset, vastuullisuuden niistä ja niiden esittämisestä, ja herkkyyden toisille ihmisille ja heidän tunteilleen, ikäänkuin olisin jokin muinainen sydämen vartija. Mikään muu puku ei tee minua yhtä ylpeäksi naiseudestani ja pienestä Etelä-Pohjalaisesta emännyydestäni. Olen löytänyt puvulle myös muita mielikuvia, joista osa on jopa hengellisiä.
Syksyn pukukurssista tulee varmasti mielenkiintoinen. En ole vielä päättänyt, minkä puvun haluan tehdä, mutta todennäköisesti se liittyy äidin puolen sukujuuriin. Isän suku on tullut idästä, jotkut jopa Viipurista, joten sieltäkin voisi jonkun puvun ottaa malliksi. Ja tarvitsen tykkimyssyn! Luulin, että päänauhan käyttö lopetetaan sivilisäädyn muuttuessa, mutta kuulin hiljattain, että raja meneekin rippikoulun käymisessä. Neidot 15-vuotiaasta ylöspäin pukeutuvatkin jo tykkimyssyyn. Saa siis nähdä, muuttuuko kokonaisen kansallispuvun tekeminen syksyllä vain tykkimyssyn tekemiseksi, mutta ei se liiemmin haittaa, jos niin käykin. Jostain pitää aloittaa.
Onko Kontulaisilla kansallispukuja, feresejä, muiden maiden perinteisiä asuja tms.? Itseltäni löytyy muinaissuomalainen kansanpuku, nimeltään Aino-puku, sekä japanilainen kimono. Vapaa-aikanani satunnaisesti ihailen kansallispukujamme taidokkaiden käsityöläisten blogeista. Olen myös alkanut haaveilla, etten menisikään naimisiin perinteisessä länsimaisessa valkoisessa hötössä, vaan kansanpuvussa tai ehkä jopa morsiuskimonossa. Tämän lisäksi päätin tarttua härkää sarvista ja lähteä kansallispuvun ompelukurssille yhdessä parhaan ystäväni kanssa, sillä puvun valmistus itse on pitkään ollut unelmani.
Kirjoitin ilonaihetopikissa löytyneestä puukosta. @Isilmírë lle ja @Pagba lle vastauksena kysymykseen, kuuluuko hevospäinen puukko Aino-pukuun, vastaus on varmaan ei. Hevospäinen puukko ei ole ehkä aidointa muotokieltä, mutta isotätini ostamassa yksilössä (Helmi Vuorelmalta) mukana tullut puukko oli juurikin Iisakki Järvenpää Oy:n tekemä, hevospäinen naisten 12 cm:n yleispuukko.
Oli myös mielenkiintoista, että Pagba mainitsi hevospäisten puukkojen olemassaolon keston. Iisakki Järvenpään sivuja tutkiessani sain vaikutelman, että juuri he ovat hevospäisen puukon kehittäneet, ja myöskin suunnitelleet sen kauhavalaista kansallispukua varten, kun puvusta tehtiin tutkimus jonka perusteella puvun malli ja värit päätettiin. Iisakki Järvenpää itse on syntynyt muistaakseni 1800-luvun puolivälissä, ja perinne on yrityksessä kulkenut vahvana sukupolvelta toiselle, vaikka harmillisesti perheyrityksen linja katkesi vuonna 2013.
Mitä tulee kansallispukujen pitämiseen, minusta tuntuu, että niitä tarvitaan kipeästi tällaisena aikana. Minua ahdistaa (hieman) että muodissa on niukka pukeutuminen, joka kerää paljon huomiota. Kansallispuvussa kun huomio ei suinkaan tule kankaan vähyydestä, vaan voi saada huomiota hyvin peittävästi pukeutumalla. (Ja EN syytä minishortsien käyttäjiä enkä mitään tai ketään muutakaan. Saatte rauhassa pukeutua miten haluatte lähinnä ahdistaa omallakin kohdalla ajoittain tuntuva paine pukeutua jotenkin tietyllä tavalla näyttääkseen trendikkäältä ja rohkealta. ) Minusta on kertakaikkiaan upeaa, miten joka kerta kansallispukua pukiessani pääni kohoaa ja selkä suoristuu, ja jotenkin luulen, että olisi upeaa että kaikki itsestään epävarmat nuoret naiset saisivat pukea käädyt kaulaan ja laittaa puukon vyölle. Pukua pukiessa on tietoisempi kaukaisista esi-isistään, ja ajattelen useasti sen ajan elämäntapoja. Minulle kansallispukujen symboliikka on hyvin vahvaa: esimerkiksi Aino-puvussa nuoren naisen päähine, punainen päänauha ja siinä olevat hopeaniitit puhuvat naisen ajattelun terävyydestä ja lausuttujen ajatuksien voimallisuudesta. Teräviä ajatuksia on siis syytä käyttää varoen. Puku on emännän juhlapuku, jossa yhdistyvät käytännöllisyys ja juhlavuus. Naisen herkkyys ja pikkutarkkuus asioille ilmenee pienenpienissä yksityiskohdissa puvun suunnittelussa. Puku on luonnonkuitua, puuvillaa ja villaa, eli se on lämmin talvella, mutta hengittää yllättävän hyvin kesällä. Siinä on mukava ja helppo liikkua, vaikka ensinäkemältä puvun hienous säikäyttääkin. Se on tehty käyttöä varten. Minusta suorastaan tuntuu, että pukua pukiessa puen samalla ylle terävät ja satuttavat ajatukset, vastuullisuuden niistä ja niiden esittämisestä, ja herkkyyden toisille ihmisille ja heidän tunteilleen, ikäänkuin olisin jokin muinainen sydämen vartija. Mikään muu puku ei tee minua yhtä ylpeäksi naiseudestani ja pienestä Etelä-Pohjalaisesta emännyydestäni. Olen löytänyt puvulle myös muita mielikuvia, joista osa on jopa hengellisiä.
Syksyn pukukurssista tulee varmasti mielenkiintoinen. En ole vielä päättänyt, minkä puvun haluan tehdä, mutta todennäköisesti se liittyy äidin puolen sukujuuriin. Isän suku on tullut idästä, jotkut jopa Viipurista, joten sieltäkin voisi jonkun puvun ottaa malliksi. Ja tarvitsen tykkimyssyn! Luulin, että päänauhan käyttö lopetetaan sivilisäädyn muuttuessa, mutta kuulin hiljattain, että raja meneekin rippikoulun käymisessä. Neidot 15-vuotiaasta ylöspäin pukeutuvatkin jo tykkimyssyyn. Saa siis nähdä, muuttuuko kokonaisen kansallispuvun tekeminen syksyllä vain tykkimyssyn tekemiseksi, mutta ei se liiemmin haittaa, jos niin käykin. Jostain pitää aloittaa.