Peter Jackson kertoo miksi Hobitti-elokuvat epäonnistuivat

Satekai

pelikisälli
http://nyt.fi/a1447987508830 Peter Jackson avautuu siitä miten tuli tehtyä Hobitit hutiloiden...

Nyt kun tästä näköjään tehtiin oma keskustelunsa, niin kopioin jutun tekstin tähän, jos se joskus katoaa nytin sivuilta. Ja tässä youtubelinkki joka oli jutussa.

Uusiseelantilainen elokuvaohjaaja Peter Jackson myöntää, että Hobitti-elokuvat tehtiin ilman kunnollista valmistautumista ja kovassa kiireessä. Näistä syistä viimeisen elokuvan ilmestymispäivää jouduttiin jopa siirtämään puolella vuodella.

Oscar-palkittu Jackson sanoo, että hän ”ei tiennyt mitä oli tekemässä” ja joutui keksimään elokuvaa sitä mukaa kun sitä tehtiin.

Jackson kertoo asiasta Hobitti-trilogian kolmannen osan, Viiden armeijan taistelun laajennetun version dvd:llä olevassa dokumenttielokuvassa. Asiasta on uutisoinut muun muassa brittiläinen The Guardian.

Ongelmallinen tilanne syntyi, kun Hobitti-elokuvien ohjaajaksi kiinnitetty meksikolainen Guillermo Del Toro jätti projektin vuonna 2010. Peter Jackson otti ohjaustehtävän itselleen, vastentahtoisesti.

Hän ei halunnut käyttää Del Toron esituotantovaiheessa tekemää ja johtamaa työtä, vaan kaikki piti aloittaa alusta. Esituotantoon jäi aikaa vain muutama kuukausi.

Jacksonin kymmenen vuotta aiemmin ohjaamien Taru sormusten herra -elokuvien esituotantovaihe kesti kolme ja puoli vuotta, kuten elokuvien puvut ja rekvisiitat tehneen Weta workshopin johtaja Richard Taylor sanoo samassa dokumentissa. Jackson itse sanoo, että oli mahdotonta saada työ valmiiksi sille jääneessä ajassa. Hän aloitti elokuvan kuvaukset, vaikka valmistelut olivat tekemättä.

Jackson kertoo tehneensä 21-tuntisia työpäiviä. Dokumenttimateriaalissa hän näyttää todella väsyneeltä ja turhautuneelta.

Kun oli aika kuvata Ereborin, kääpiöiden kotivuoren, kohtauksia, ”kaikki hajosi”. Jackson sanoo, että hän tuli kuvauksiin eikä hänellä ollut kuvakäsikirjoitusta, ei etukäteen tehtyä kuvaussuunnitelmaa, ei mitään. Hänen piti vain improvisoida. Hän tajusi, että se ei tulisi onnistumaan niin monimutkaisessa kohtauksessa.

”Todella suuren osan ajasta Hobitin kuvauksissa en tuntenut hallitsevani tilannetta. Asioita ei oltu valmisteltu kunnolla ja minun piti keksiä koko ajan mitä tehdä. Edes käsikirjoitukset eivät olleet valmiita kun aloitimme kuvaukset. Paineet olivat todella kovat.”

Kun kuvataan, ei ole aikaa ajatella, Jackson sanoo.

”Pystyin improvisoimaan, kunnes oli aika kuvata tämä todella mutkikas taistelu.”

Jackson sanoi tuottajille, ”En tiedä mitä helvettiä olen tekemässä, koska ei ole käsikirjoitusta, joten voisimmeko keskeyttää kuvaukset.”

Kuvaukset lopetettiin kesken ja palattiin esituotantoon. Tämän seurauksena elokuvan ilmestymispäivä siirtyi suunnitellusta heinäkuusta 2014 joulukuuhun 2014.

Dokumentti kertoo poikkeuksellisen rehellisesti siitä, miten satoja miljoonia dollareita maksanut elokuvahanke saatiin juuri ja juuri tehtyä, eikä lopputulos ole selvästikään tekijöiden mielestä onnistunut.

On hyvin harvinaista, että elokuvan tekijät kritisoivat omaa työtään näin suoraan. Viiden armeijan taistelun laajennettu dvd-laitos ilmestyi maailmalla 17. marraskuuta. Suomessa se julkaistaan 25. marraskuuta.

Hobitti-elokuvia pidetään yleisesti epäonnistuneina. Tässä viime joulukuussa julkaistussa kirjoituksessa käydään läpi Hobitti-elokuvien epäonnistumisen syitä.
 
Last edited:
(Siirsin viestin tänne omaksi ketjukseen, toivottavasti sopii Satekaille ja muillekin.)

Olen iloinen tästä tunnustuksesta. Mutta mikäs on tunnustaessa, kun työn jäljestä kaikki ovat nähneet asioiden laidan. Siitä huolimatta täytyy vielä nostaa hattua Jacksonin rautaiselle ammattitaidolle: vähäisempi ihminen ei olisi samassa tilanteessa saanut aikaan puoliksikaan samanveroista jälkeä, josko minkäänlaista jälkeä. Mutta samalla jää kaihertamaan kysymys: Millaisen Hobitin olisimmekaan saaneet, jos Del Toro olisi saanut sen tehdä? Hyvän, ehkä jopa erittäin hyvän, uskoisin. Sääli että jäimme sitä paitsi.

P.S. (eli "edit"): Toisaalta voi kysyä, onko elokuvaohjaajalta taiteilijana (jos hän pitää itseään sellaisena eikä vain viihdeteollisuuden sisällöntuottajana) moraalisesti oikein (katsojia kohtaan) puskea läpi jotakin tuollaista ja tuollaisissa olosuhteissa. Vaan kun on hiiri suutarina, sopii luottaa siihen että jotakin saa käsiinsä, jos ei takkia niin rukkaset. Minä olisin vain halunnut takin.
 
Last edited:
Hmm.. pakko kommentoida! Itse olen tyytyväinen että PJ ohjasi leffat.. (En toki voi tietää mitä Guillermo del Toro olisi saanut aikaan.) Tykkäsin kahdesta ekasta leffasta todella paljon!!! Myös Viiden Armeijan Taistelussa on joitain todella hyviä pätkiä, mutta kokonaisuutena tuo vika leffa oli suuri pettymys. Itse taistelussa niin moni asia menee ihan pieleen ja kohtaukset ovat yliampuvia. Vaikka kyseessä on fantasialeffa, niin kyllä minä pystyn eläytymään ja kokemaan leffan siitä huolimatta uskottavaksi.. Mutta en Viiden Armeijan Taistelua! Aivan liikaa ylilyöntejä.. ja oikeasti tärkeiden asioiden pois jättämisiä. Tähän päivään asti olen ihmetellyt, että mitä ihmettä PJ:n päässä oikein liikkui!?!? Toisaalta huojentavaa saada nyt tähän kysymykseen vastaus.. eli: "Ei mitään!".
Ensi viikolla pääsee ostamaan leffan pidennetyn version.. Todennäköisesti suurin osa lisäminuuteista on vain lisuketta mauttomaan taisteluun.. Mutta silti ne ovat minulle kallisarvoiset viimeiset minuutit Keski-Maassa. </3
 
Olisi vain hutiloinut LotRitkin, niin niistä olisi Hobitin tavoin tullut edes hassua parodiaa silkan pateettisen roskan sijaan.
 
Jotenkin (filmografiansa ym. kiinnostuksenkohteistaan kertovien, maanväristen todisteiden perusteella) tuntuu kovasti siltä, että LotReja tehdessään örlörr-Jackson sai enemmän apua itseään huomattavasti kyvykkäämmiltä taiteentekijöiltä ja jonkinlaisen maun omaavilta ihmisiltä.

Terry Gilliamin Hobitti olisi mielenkiintoista nähdä johtuen miehen kyvystä välittää sinemaattis-visuaalisella ympäristöllä omaa näkemystään germaanisesta myyttimaailmasta. Sama pätisi jo valitettavasti edesmenneeseen John Boormaniin, jonka aikomus oli ennen 1981-Excaliburiin siirtymistään tehdä TSH-elokuva. Edelleen varsin eläväiset Steve Barron, Wolfgang Petersen ja J. Michael Straczynski tulevat myös mieleen jälkiensä perusteella.
 
Last edited:
Ensi viikolla pääsee ostamaan leffan pidennetyn version.. Todennäköisesti suurin osa lisäminuuteista on vain lisuketta mauttomaan taisteluun.. Mutta silti ne ovat minulle kallisarvoiset viimeiset minuutit Keski-Maassa. </3

Sain oma pidennetyn versioni juuri postissa. Pitänee maksaa se ennen katsomista. Tuskin 15 lisäminuuttiin on mitään ihan kummallista saatu mahdutettua, mutta usein jokin kohta iskee suoraan sisäpiirin tietoon eli sisältää hieman outoa tai huvittavaa huumoria, toivottavasti tässäkin.
 
Ylös