Pidättekö animaatioista?

  • Keskustelun aloittaja Ankeuttaja
  • Aloitettu
Ren ja Stimpy. Muistin äsken tämän sarjan pitkästä aikaa. Aivan huikean absurdi ja anarkistinen (ja välillä väkivaltainenkin) piirrossarja. Tässä sarjassahan ei ollut sitten niin minkäänlaista tolkkua, mutta pirun hauskaa oli sitä myöhäisiltoina katsellessa!
 
Raju on ehkä yleisesti huono sana kuvaamaan elokuvaa, mutta henkisellä tasolla se iskee aika rajulla otteella. Minulla on Tulikärpästen haudasta enkku-DVD ja suomi-DVD. Kumpaakaan en ole katsonut. Yli kymmenen vuotta siitä kun elokuvan näin ja en vieläkään ole sulanut ajatukselle yrittää katsoa se uudelleen.
Minä huomasin että kun olin katsonut elokuvan kahdesti ja se oli tuntunut ihan järkyttävän pahalta niin kolmannella katselukerralla loppu tuntuikin lopulta jollain hassulla tavalla lämpimältä ja lohdulliselta. Mutta kyllä on vuosia kun olen sen katsonut ja jotenkin kun valitsen hyllystä elokuvia katse hyppää automaattisesti kyseisen levyn yli vaikka muiden takakannet katsoisin ja miettisin haluanko katsoa juuri sen juuri silloin.

Edit. @Husky Minä katsoin Ren ja Stimpy-sarjaa lapsena arkiaamuisin ennen hoitoon tai kouluun lähtöä. veikkaisin koulua, mutta en ole varma. Se oli silloin suosikkejani. Sininen kissa, epämääräisen oloinen ruma koira ja torakoita ? Nykyään tuon kaltainen huumori ei enää yhtään uppoa. Jopa Simpsonit tuntuvat vastenmielisiltä. En tiedä mitä minulle on viime vuosina tapahtunut kun en enää voi sietää piirroselokuvien vitsiksi lyötyä väkivaltaa. Sen sijaan katselen Netflixistä Japan sinkiä ja Violet Evergardenia. Todella väkivaltaisia animaatioita ja silti jotenkin upeita ja koukuttavia. Ehkä olen päässyt johonkin mielentilaan jossa en pysty ajattelemaan että väkivalta voisi olla huvittavaa enkä siksi kestä sitä että toisia lyödään tai muuten satutetaan ja kaikkien pitäisi nauraa päälle. Vanhat Maantiekiitäjät yms. lukeutuvat samaan sarjaan että ennen tykkäsin mutta juuri nyt lähinnä oksettaa.
 
Last edited:
Ah, kissa olikin punainen. Sotkin Ren ja Stimopyn Ozzi ja torakat -animaatioon ? Mutta samaa kastia huumorinsa ja piirrostyylinsä puolesta. Olen molempia katsonut, mutta sitä en muista milloin tätä. Räkää ja korvavaikkua ja muuta kivaa muistaakseni sisälsi tämäkin.
 
Älä Jaamar unohda napanöyhtää ;) "Stiiiimpyyyy, joy awaits you, dive in!". Katselimme näitä 90-luvulla silloisen poikaystävän, nykyisen puolison kanssa, ja silloin ainakin jaksoi naurattaa. En tiedä, jaksaisiko enää. Erityisesti jakkiratsastajat jossain jaksossa ovat kuitenkin jääneet mieleen riemastuttavana asiana.

Muoks: Löysin "Canadian Kilted Yacksmen" -pätkän youtubesta, eikä se kyllä ollut yhtään niin hupaisa kuin muistelin. Epäilen, että osa riemusta on aikoinaan ollut oivaltavan suomenkielisen tekstityksen ansiota.
 
Last edited:
Ren ja Stimpy... tulihan tuota aikanaan katsottua kaikki jaksot. Siitäkin huolimatta että sarja ei missään vaiheessa täysin "kolahtanut" meikäläiseen. Mutta kyllä siinä joku viehätti, koska katsottua tuli. Ehkäpä se, että se ei ollut "lasten" animaatio.

Siitä tuli mieleen toinen vähän vastaava parodia-animaatio. "Korgoth of Barbaria" on Aaron Springerin (mm. Dexter's Laboratory ja SpongeBob SquarePants) pilottiepisodiin jäänyt sarjakehitelmä. Kyseessähän on selkeä Conan barbaari parodia kaikkine barbaarisine lisukkeineen. Ei siis todellakaan mikään lastenanimaatio vaikka huumoriparodia onkin. Suurena Conan fanina Korgoth kyllä uppoaa minuun ja olisin varmasti katsonut ko. sarjaa (jos se joskus olisi sarjaksi asti päässyt siis). Syynä hylkäämiseen ei liene muuten ollut sisältö vaan sarjan tuottamisen kalleus.

Youtubessa ei tätänykyä ole koko pilottiepisodia katsottavissa mutta erilaisia pätkiä kyllä löytyy jos haluaa käydä tsekkaamassa. En nyt linkaa tähän yhtään kun ne ovat kuitenkin aika "verisiä" ja täällähän voi olla lapsia joukossa. ? Kukin käyttäköön tubea ja katsokoon Korgothia omalla vastuullaan.
 
Ylös