Eilen oli kuoropäivä, ja vaikka olin seitsentuntisen kuoroilun jäljiltä aika naatti, se oli kyllä moninkertaisesti vaivan arvoinen kokemus. Emmekä me tietenkään laulaneet koko aikaa vaan oli myös alun tutustumisleikki (sellainen ei-ahdistava), koska meillä on uusia jäseniä, ja teoriaopetusta, erilaisia rytmiharjoitteita, rentoutusharjoituksia plus tietysti ruokatauko ja sen yhteydessä paljon vapaata jutustelua. Kaiken kaikkiaan mitä mainioin päivä, ja lisäksi sain siinä yhteydessä - kun nyt kerran Helsingin keskustan kautta kuljin - hoidettua kolme jouluun liittyvää tärkeää asiaakin ja jutusteltua hetken nuorimman natoni kanssa.
Olen myös ilmeisesti sittenkin saamassa äidin jokavuotisen kotitekoisen joulukalenterin valmiiksi edes suunnilleen ajoissa. Tuntui jo, ettei siitä tule mitään tänä vuonna, kun väsyneet aivot eivät jaksaneet taikoa edes mitään ideaa siitä, millainen kalenteri voisi ylipäätään tänä vuonna olla. Lopulta kuitenkin keksin yksinkertaisen mutta omasta mielestäni hauskan teeman, jonka toteutuksessakin olen jo päässyt aika pitkälle. Ehkä se vielä torstaiksi valmistuu.
Kalenteriteemaan liittyen myös tämän vuoden partiolaisten adventtikalenteri ilahduttaa. Olen viisi viime vuotta tyytynyt ihailemaan omalle partiolaisellemme hänen myyntisatsistaan aina jätettävää kappaletta, mutta tämän vuoden kalenteri on niin herttainen, että lunastin yhden itsellenikin ja asianmukaisesti avasin tänään ensimmäisen luukun ja luin verkkosivuilta ensimmäisen osan kalenteriin liittyvää, joka adventti jatkuvaa tarinaa. Siitä tuli niin jouluinen mieli, että laitoin vuoden ensimmäisen joululevyn soimaan.
Lisäys: Sain jo idean myös ensi vuodeksi tehtävää joulukalenteria varten, mutta se on niin isotöinen, että saa nähdä, tuleeko siitä mitään. Minulla on nimittäin taipumus väsähtää ja kyllästyä pitkiin projekteihin. Yrittää ainakin aion joka tapauksessa. Ehkä se valmistuu lopulta vaikkapa vuoden 2024 tai 2025 jouluksi. Tai sitten pölyttyy keskeneräisenä kaapissa vielä vuoden 2033 jouluna.