Pieniä, suuria ja kaikenkokoisia ilonaiheita

Näköjään tämä läppäri ei olekaan aivan elektroniikkaromua, toki sen oma näyttö on edelleen pimeänä, mutta niin vain tänne pääsin viestin kirjoittamaan. Joku netissä neuvoi koettamaan kaikki ulostulot erikseen ja yksi niistä toimi edelleen. Eri asia sitten että näyttökortti lienee näytön lisäksi myös vikatilassa että tämän kanniskelu ja käyttö muualla kuin sopivan monitorin päässä ei onnistu. On tähän ennenkin kuvaa saanut mutta ekaa kertaa netissä (tuosta läppäristä siis) n.7 vuoteen. Lähes toimii, toki noista raidoista ruudussa olisi kivaa päästä eroon. Seuraava kirjautuminen tulee varmaan taas tavallista reittiä, ei tämän käyttö niin mukavaa ole.
 
Last edited:
Tervetuloa takaisin!

Ostin tänään gi:n eli puuvillaisen budotakin. Nyt minulla on kokonainen taisteluvarustus, ja sitä myöten treenaamisessa on aivan erilainen tuntuma. Sen huomasi tänään sekä Sakura että hänen miehensä, kun treenasin heillä. En malta odottaa maanantaita, jolloin pääsen ensimmäistä kertaa sisädojon puulattialle treenaamaan iaidoa.
 
Gi tarkoittaa oikeastaan koko budopukua eli yhdistelmää takki + housut. Mietin itse vähän aikaa sitten, onko kohta hankittava uudet budohousut, kun vanhat alkavat olla lahkeista vähän risat (housut ovat liian pitkät, joten olen treenannut lahkeensuut kertaalleen käännettyinä, ja ne ovat alkaneet kulua puhki käänteen kohdalta). Nyt kun koronatilanteen takia katsoin parhaaksi lykätä dojolle paluun siihen asti, että kuopuskin täyttää 12 ja saa rokotteet, ei onneksi tarvitse housuasiaakaan pohtia tosissaan vielä pitkään aikaan.

Tänään olen ollut tosi iloinen ihan samasta syystä kuin eilenkin: Ropecon on tarjonnut paljon mielenkiintoista ja hauskaa nähtävää ja kuultavaa, ja olen viettänyt iltaa katsomalla vielä tallenteena yhtä sellaista luentoa, jonka ensiesitykseen en päivällä ehtinyt. Päivän paras oli kyllä fantasialuontoradio, jossa eläinlääkäri ja lääkäri vastasivat kuulijoiden kysymyksiin tyyliä "Rock-lintu jätti pihalleni poikasen, kai emo palaa sitä noutamaan?", "Voiko merenneitoa pitää lemmikkinä ja jos voi, millaisen akvaarion se tarvitsee?", "Mitä jos kaksi saunatonttua pesiytyy samaan saunaan?" ja "Eivätkö haarniskat ja muut sankarien varusteet ole pahaksi lohikäärmeiden ruuansulatukselle?" Kannattaa käydä kurkkaamassa YouTubesta, jos sekä asiantuntevat että vahvasti huumoripitoiset vastaukset kiinnostavat.
 
Last edited:
Teillä ei siis missään kohtaa ole käytössä gin housuja? Siinä tapauksessa ymmärrän hyvin, että gi tarkoittaa teillä pelkkää takkia. Meidän puolellamme taas hakama on harvinainen erikoisuus, tähän mennessä olen nähnyt sen käytössä vain yhdellä miekan käyttöön keskittyneellä treenikerralla, jolla shihan samalla demonstroi, miten katana ja wakizashi asetellaan oikein vyötäisille hakama yllä.
 
Ah, on varmasti ollut upea demonstraatio! Kyllä, meillä kaikki käyttävät hakamaa, kun vyölle tarvitsee katanan ja edistyneemmät käyttävät vanhassa koulukunnassa jopa wakizashia.
 
Demonstraatio oli mielenkiintoinen, visuaalinen kokonaisuus puolestaan varsin vaikuttava: musta gin takki, musta hakama, mustakahvaiset miekat, kumpikin mustassa sayassa.

Me tavalliset treenaajat pujotamme miekkaharjoituksissa bokkenimme sayoineen (tai vielä useammin pehmo-hanbot, koska aika usein tarkoitus on myös lyödä toisiamme) ihan yksinkertaisesti obin alle ;)

Kylläpä tuli muuten näistä asioista puhuessa ikävä dojolle. Onneksi se on edelleen odottamassa ensi vuoden alussa, niin iso ilonaihe, tärkeä stressinpurkukanava ja sitä kautta koko elämää tasapainottava tekijä viikottainen tappelutuokio on.
 
Mulla ja kaverilla on reilun 20 vuoden perinne käydä keskenämme festareilla joka kesä. Koronasta huolimatta onnistuttiin siinä tänäkin vuonna! Oltiin Tampereella Saarihelvetissä. Tapahtumassa oli maskipakkoa sun muuta, mutta pääasia että se saatiin järjestettyä! Melkein vuosi taas menikin ilman livemusaa... Olihan taas semmonen reissu että tällä eletään pitkään ja muisteltavaa riittää. Ens vuonna mennään taas ja toivottavasti silloin tilanne on jo eri 🙂
 
Sain eilen puhuttua ystävän kanssa ja helpotettua omaa oloani edes vähän. Eilen tajusin, että uusi puutarhakuvasto on tullut ja suunnittelin jo pikkuisen uutta pihaa, josta päätin pihallemme tulevan kirsikkapuita. Jotenkin oikeasti odotan pääseväni kunnolla laittamaan taloa ja pihaa mieleiseksi. M sanoi miulle, että saan laittaa pihalle sellaisia asioita, mitä itse haluan. Suunnittelen jo köynnöskasvi seinämää, joka toimisi näköesteenä ja sinne saisin pöydän, missä sitten voisi juoda teetä, jne.

Toinen asia oli se, että sitten päästään pitämään Anjala -miittejä vähän isommalla porukalla! Kaipaan siis todella paljon kontulaisten seuraa ja edes vaikka viinilasillista jonkun kontulaisen kanssa. Tarvitsisin vaan nyt oikeasti jonkun muun käymään kuin tämän M:n lähisuvun. Jonkun, jonka kanssa parantaa maailmaa ja saunoa (sitten, kun sauna valmistuu!) :1420:
 
Sienikausi on alkanut! Kävin aamulla vilkaisemassa mikä tilanne, ja litran verran kerkesin löytää rouskuja + muutaman haperon ennen kuin kaatosade ja alkava ukkonen ajoivat mut takaisin kolooni. Salainen sienestysmestani jäi vielä koluamatta. Mutta kuivasta kesästä huolimatta sieniä on kyllä selkeästi tulossa, kunhan vaan saadaan sadetta. Ja sekös tässä ilahduttaa!
 
Tein melkein parituntisen retken ihanan raikkaaseen, aurinkoiseen ja tuuliseen metsään, popsin mustikoita ja puolukoita, ja vaikka kotimetsän keltavahverosato ilmeisesti tuhoutui tältä vuodelta kesän kuivuuden aikana, löysin sen sijaan äidille viisi sievää viimeaikaisten sateiden esiin houkuttelemaa herkkutattia. Retki oli siis kaikin puolin onnistunut.
 
Tänään samoilin metsässä kolme tuntia, löysin kaikkiaan kuusi herkkutattia, joista kaksi oli suhteellisen isoja, ja nautin täysin rinnoin kauniista päivästä. Kävi niin erinomainen tuuri, että kun koko aamupäivän oli satanut on-off, niin puoli kahdestatoista, jolloin lähdin liikkeelle asianmukaisesti sadevaatteisiin sonnustautuneena, puoli kolmeen, jolloin saavuin taas kotinurkille, taivaalta ei tullut pisaraakaan. Kotipihan tuntumaan päästyäni alkoi vähän ripotella, muutaman pisaran ehdin puserolleni saada, mutta vasta sisään päästyäni taivas aukeni, ja sitten vettä tulikin ihan tosissaan useamman tunnin ajan. Oli siis harvinaisen onnekkaasti ajoitettu sieniretki.
 
Last edited:
Kauniit ja tunnelmalliset pikku häät joihin sain osallistua eilen. Vihkijän puheessa oli otteita Puuparran laulusta ja häävalssina YUP:n Valssi tanssitaidottomille. Pari oli kaunis ja vaikutti todella onnelliselta. Morsiamen kaveri soitti kitaraa ja lauloi hyvin. Kaikenkaikkiaan miellyttävä tilaisuus.
 
Ihana viikko takana, olin koko viime viikon töissä Hämeenlinnan keskiaikafestareilla. Saldona paljon uusia ihania ihmisiä, varmuus siitä että kykenen 200 ihmisen pomoksi, yksi exän faijan sanahyökkäys, muutama kriisi, kuten teltta tulvii, iso teltta on irti ja lentää Vanajanjoessa, jokin on hävinnyt ja minun pitäisi nyt löytää se, kahvi on loppu, tuhat outoa pikkujuttua kaatuu niskaan ja selvitettiin, kaikkea jännää. Pääsin myös festaroimaan ja tuhlasin/sijoitin 150e kaikkiin kivoihin käsityöjuttuihin kuten pariin uuteen koruun ja neulakinnasneulaan. Olen aika väsy mutta oikein tyytyväinen, menen tästä exän faijan idiotismista huolimatta varmasti töihin myös ensi vuonna. Hihi <3
 
Sienikausi jatkuu, vietin viikonloppuna yhteensä viitisen tuntia metsässä tatteja etsien ja elämästä nauttien. Muutkin tatistajat olivat innostuneet apajille, joten monin paikoin löysin vain sienten perkuujätteitä, mutta parikymmentä herkkutattia sain sentään taas kannettua kotiin äidille. Samaan syssyyn poimin lauantaina marjat mustikkapiirakkaan, jolla juhlistimme Suomen luonnon päivää.

Ensi viikonloppuna onkin edessä uuden sienilajin opettelu, sillä äiti ilmaisi kaipaavansa kangasrouskuja pikkelsimateriaaliksi. Karvarouskut tunnistankin jo vahveroiden, mustien torvisienten ja herkkutattien ohella, joten luulisin oppivani aika nopeasti tämän toisenkin rouskusortin metsämaastosta havaitsemaan - kunhan sitä vain kasvaa siellä. Tekisi kyllä mieli laukata jo tänään etsintäretkelle, mutta aika ei taida riittää. Paras siis odotella viikonlopun vapaisiin asti.
 
Last edited:
Jännittää. Paperisota aloitettu vaihtoa varten, mikäli kaikki menee kuten pitäisi (vaihtokoordinaattori sanoi, että olen lähestulkoon varma tapaus pääsemään vaihtoon, koska tämä on viimeinen lukukausi ennen maisterin aloittamista, joten minun täytyy mennä vaihtoon tämän lukuvuoden aikana, mikäli tahdon vaihtoon ylipäätään perustutkinnon aikana.) Eli aika varmasti tämä vampyyrineiti on matkalla Norjaan ensi tammikuun alussa!!! <3 <3 <3
 
Ylös