Pieniä, suuria ja kaikenkokoisia ilonaiheita

Isilmire oli lukenut uudelleen Rouva Siiri Sipisen. Oih! Se oli Tärkeä Kirja lapsuudessa. Jonka luin kerta toisensa jälkeen. Mielikuvitusta kutkutti mukavasti siilirouvan koti ja pienet silitetyt nenäliinat. Ja kuvat olivat niin ihania! ❤️
 
Tajusin tämän vasta nyt tänä iltana vaikka sain kuulla tästä jo eilen.

Sain töitä, unelmatöitä, ja musta tulee virallisesti vieraileva näyttelijä ja olen niin käsittämättömän, rajattoman onnellinen tästä. En saa puhua tästä julkisesti ja se on mun elämäni paras ongelma ikinä. This is such a huge deal.
 
Isilmire oli lukenut uudelleen Rouva Siiri Sipisen. Oih! Se oli Tärkeä Kirja lapsuudessa. Jonka luin kerta toisensa jälkeen. Mielikuvitusta kutkutti mukavasti siilirouvan koti ja pienet silitetyt nenäliinat. Ja kuvat olivat niin ihania! ❤

Minulle oli uusi asia, että Mrs. Tiggy-Winkle oli ihan oikea siili, yksi Beatrix Potterin lukuisista lemmikeistä ja kirjassa esiintyvän kaimansa malli. Potter tosin mainitsi eräässä kirjeessään, ettei siili lainkaan pitänyt siitä, että se tuettiin pystyasentoon piirtämistä varten, vaan puri. Niinpä Potter muokkasi tyynyn siilin näköiseksi ja käytti sitä mallina saadakseen pystyasennon luontevan näköiseksi.

Olen muuten unohtanut kokonaan mainita sen ilonaiheen, että talossamme on nyt piano - ei sentään kuitenkaan meillä vaan äitini puolella. En tosin välitä erityisemmin pianomusiikista, mutta tällä pianolla on tunnearvoa, se kun on alun perin kuulunut äidinäidilleni, joka oli lahjakas pianisti ja laulaja (muttei toki esiintynyt kuin tutuille perhepiirissä, koska oli kunnon perhetyttö ja siihen maailmanaikaan esiintyvillä taiteilijoilla oli hiukan epäilyttävä maine), periytyi häneltä äidilleni ja oli tärkeä osa lapsuuttani. Sen leveällä jakkaralla olen monet kerrat istunut äidin vieressä ja laulanut hänen säestyksellään, mutta olen myös käyttänyt pianoparkaa leikkikaluna: kävelyttänyt nukkejani käyttäen koskettimia "portaina", ajeluttanut pikkuautojani pianon kaarevia pintoja pitkin ja parkkeerannut niitä juuri sopiviin koloihin dis- ja fis- sekä b- ja -cis-koskettimien väliin ja tietysti myös hakannut koskettimia sydämeni kyllyydestä, tottakai mieluiten pedaali pohjassa. Mitään kissanpolkkaa monimutkaisempaa en koskaan oppinut itse soittamaan, mutta silti pianoon liittyy paljon hyviä muistoja. Siinä on myös luodinreikä ja kahden koskettimen yli kulkeva tupakan polttama jälki muistona jostain isovanhempieni vähän villimmistä juhlista. Lisäksi äiti sanoo oman äitinsä kertoneen, että pianon olisi hänelle aikoinaan valinnut itse Toivo Kuula, mikä saattaa olla tottakin kun ottaa huomioon, että äidinäidinisä oli rikas tehtailija, jolla kyllä oli varaa maksaa moisesta palveluksesta.

Muoks: Se jäi mainitsematta, että piano on nyt siis palannut äitini haltuun oltuaan kolmisenkymmentä vuotta enollani, jolle äiti sen lopulta myi, kuulemma silloisessa rahapulassa. Pianon kotiinpaluuseen liittyy vahva surullinen juonne, sillä siirto suoritettiin, jotta enon olohuoneeseen saataisiin tilaa sairaalasängylle, koska hän alkoi olla liian huonossa kunnossa kiivetäkseen enää yläkerran makuuhuoneeseen. Siirto oli lopulta turha, sillä eno kuoli seuraavana päivänä, mutta ainakin äiti on haltioissaan saatuaan vihdoin "oman" pianonsa takaisin.

Vinkkinä vielä, että jos joku pääkaupunkiseudulla tarvitsee pianonvirittäjää, niin Laura Hietala on mitä mainioin ammattilainen siihen hommaan. Hän myös selvitti silkkaa kiinnostustaan äitini puolesta, että tämä piano on tarkalleen ottaen vuodelta 1916.
 
Last edited:
Vihdoin ja viimein sain tämän kirjan käsiini.

272836929_659494365299946_8365529386695219836_n.jpeg

Ensimmäistä kertaa kuulin siitä varmaan lukiessani Keskeneräisten tarujen kirjaa yli 30 vuotta sitten. Muistaakseni teoksessa mainitaan : Pictures by J. R. R. Tolkien. Se tuntui mystiseltä.

Se kummitteli siitä lähtien mielessäni.

Nyt vihdoin ja viimein huomasin, että siitä ollaan ottamassa juhlapainosta ja tilasin sen jo ennen sen julkaisua. Ainoa vika, että se julkaistiin ja lähetettiin lähimpään palvelupisteeseen, niin oli matkoilla viime marraskuun lopulla.

Piti laittaa s-postia ja kirjakauppa lähetti sen uudelleen, onneksi ilman mitään lisäkuluja tai -selvityksiä.
 
Storytelista löytyi Silmarillion:heart:
Mushu sanoi tykkäävänsä Tarusta niin paljon :heart:
Olen pitkästä aikaa innostunut tosissani lukemaan ja kuuntelemaan Tolkienia. Tässä on ollut todella pitkä tauko ettei ole vaan jotenkin innostanut. Ihana huomata, että into voi silti edelleen sieltä nousta.

Ja huomenna on vapaapäivä.
 
Storytelista löytyi Silmarillion

Kerrassaan, näyttää olevan myös Nextoryssa ja varmaan on myös BookBeatissa. Ja siis nimenomaan äänikirjana, joka on luettu vuonna 2021 eli aivan tuoretta tavaraa. Kuuntelin vähän alkua ja totesin lukijan äänen oikein miellyttäväksi.
 
Kuuntelin vähän alkua ja totesin lukijan äänen oikein miellyttäväksi.
On

Mietin vielä, että ei varmaan ole olemassakaan äänikirjana ja lähdin etsimään jotain ihan muuta niin eikös se pamahtanut minulla etusivun suosituksiin. Että kerrankin meni nappiin tuo kyylääminen ja kohdennetut mainokset 😁
 
Pöytäroolipelien puolella on puhuttu jo vuosia OSR:sta, old school renaissancesta, millä tarkoitetaan uutta kiinnostusta vanhahkoon selviytymishenkiseen roolipelamiseen verrattuna uudempiin tarinankerronnallisiin peleihin. Nyt täällä Tampereella on käynnistynyt OKR, old koala renaissance, eli Kointähden voimaantuminen pöytäroolipelien saralla. Vuosia ropeprojektieni tiellä on ollut se usein mainittu näkymätön muuri, eli tuntematon este, joka torppaa useimpina päivinä yritykseni edes ottaa roolipelikirjaa hyllystä. Sama muuri on estänyt myös melko suurelta osin romaanien ja sarjakuvien luvun, elokuvien katselun ja tietokonepelien peluun tarjoamalla tilalle vapaamuotoista jumitusta. Lääkevähennyksen jälkeen on kuitenkin näkymätön muuri muuttunut näkyväksi kynnykseksi, jonka ylitse pääsee kevyellä jalkojen nostolla ja johon ei ole suuressa vaarassa kompastuakaan. Luonnollisesti en voi olla varma tämän ilmiön kauaskantoisuudesta, mutta olen kyllä ihan tyytyväinen jo tähänkin. Ainakin on olemassa toivoa toimeliaammasta tulevaisuudesta, ja vaikka väsähtäisin välillä pöytäroolipeleihin, saattaisin kenties saada uutta virtaa esimerkiksi kirjallisuuden lukemiseen.
 
Hih! Arjen nyrjäyttämistä koskevaan topikkiin kirjoittamani surullinen viesti sai iloisen käänteen tänään.
Minut valittiin viime vuonna opiskelijaedustajaksi Taideyliopiston hallintoon, ja tänään oli ensimmäinen kokous. Pidin aika painokkaan puheenvuoron juuri tuosta mieltä askarruttaneesta asiasta, ja puheenvuoroni sai vastakaikua opettajissa ja muissa hallinnon edustajissa. Erityisen ilahtuneeksi tulin, kun eräs arvostamani opettaja kommentoi, miten hyvin opiskelijoiden huoli oli artikuloitu puheenvuoroon, ja että myös opettajat jakavat sen.

Onpa kerrassaan toivoa antavaa olla mukana jossain näin suuressa! Nyt olen paljon paremmin kartalla asioista, vain tämän yhden kokouksen perusteella. Opettajat tiedostavat ristiriidan taiteellisten päämäärien ja taloudellisen taistelun välillä, ja kulisseissa käydään vääntöä näistä asioista monien tahojen kanssa — opiskelijoiden hyväksi. Pitää siitä huolimatta olla tarkka, ettei saa pelkkää lämmintä kättä ja kauniita sanoja.
Ilmoittauduin mukaan jo yhteen ryhmään, joka miettii konkreettisia toimia opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskeluissa kiinni pysymisen edistämiseksi. Tästä on hyvä jatkaa.
 
Anteeksi tuplapostaus. Mutta.

Ryntäsin tänään spontaanisti Kaartin soittokunnan ilmaiskonserttiin. Ja oli uskomatonta kuulla se yleisön odottava pulina, ja sitten supina. Ja sitten se hiljaisuus ennen musiikkia.

Toivottavasti musiikkia, kulttuuria ja urheilua ei vaienneta enää koskaan. Tätä varten minä elän.
 
Sain tiedon, että olen päässyt kouluun! Kyseessä on työn ohessa suoritettava erikoistumiskoulutus sosiaali-ja terveysalan digitalisaation kehittämisestä. Koulu kestää hieman reilu vuoden ja siinä on lähiopetuspäiviä n.1-2/kk.
Raskastahan se toki tulee olemaan opiskella melko tiivistahtisesti työn ohessa, mutta rutistus kannattaa, koska se parantaa jatkossa työllistymismahdollisuuksia merkittävästi. Lisäksi aihealueet ovat mielenkiintoisia ja nykyistäkin työtä hyödyttäviä.
Nykyinen työnantajani suhtautuu lisäkoulutuksiin onneksi suopeasti ja koulupäiville ei ole mikään ongelma saada vapaata. Mukavaa vaihtelua päästä oppimaan uutta!
Kouluun ei myöskään ollut ihan helppo päästä, paikkoja oli vain 10kpl/koulu. Sama koulutus järjestetään useamman ammtikorkeakoulun toimesta, hain viiteen eri kouluun ja ensimmäinen vastasi jo myöntävästi. Jos pääsen kaikkiin viiteen, niin voin valita, minkä koulun kirjoille haluan.
 
Kerttu Niskasen pronssi naisten kolmellakympillä. Mikä nousu vikalla kilometrillä, ja vielä maalisuoralla painoi vaan lisää kaasua, ilmeestä näki että nyt riitti nelossijat. Ihan oikealle naiselle meni mitali.
 
Ylös