Pieniä tietoteknisiä kysymyksiä vailla oman aiheen tarvetta

Hmm.. Voi olla että Mozilla ei tue päivittämistä Netscapesta Mozillaan. Mozilla kuitenkin tallentaa bookmarkit käyttäjän oman profiilin alle bookmarks.html -tiedostoon, joten tämän tiedoston kopioiminen Netscapen asetuksista Mozillan asetuksiin pitäisi riittää.
En tosin tiedä mihin Macci ne tallentaa.
 
Kokeilin taas Mozilla Firebirdia ja muistin miksi oikeasti en pitänyt siitä (kirjanmerkit jain siirrettyä yksinkertaisesti import ja export -komennoilla), se on todella ankean näköinen ja siitä puuttuu oikeasta yläkulmasta juttu joka kertoisi että nyt tapahtuu jotain. En millään muista katsoa alalaidesta kun olen tottunut vilkuilemaan vain oikeaa yläkulmaa. Netscapessa näkyy että se on tavallaan kaupallinen tuote, se näyttääkin joltain ja käyttö on minulle miellyttävämpää. Ja Netscapea saa muokattua minun tarpeisiini aivan tarpeeksi.
 
Ereine sanoi:
En millään muista katsoa alalaidesta kun olen tottunut vilkuilemaan vain oikeaa yläkulmaa.
Aivan sama juttu paitsi toisin päin :D ! IExplorer ja Netscape tuntuvat jämähtäneet tähän ja ikuisuuteen kun alareunassa eivät vilistä dokumentin ja kuvien latausmäärät ja nopeus niin kuin tässä Operassa. Taitaapi olla enemmän mielipide ja tottumus, kuin faktapohjalla nämä selaimen valintaperusteet meistä jokaisella.
 
Ereine sanoi:
se on todella ankean näköinen ja siitä puuttuu oikeasta yläkulmasta juttu joka kertoisi että nyt tapahtuu jotain. .

Kyllä minulla vaan pyörii oikeassa yläkulmassa tuollainen logo tässä Firefoxissa. (Siis kokeilithan Firefoxia etkä vanhaa Firebirdiä? Nimi vaihtui version 0.8 kohdalla). Ja Tools -> options -> themes paikasta saa haettua ties minkälaisia ulkonäköehostuksia.
 
Se oli tuo vanhempi versio, täytyy varmaan kokeilla uuttakin tasapuoliuuden nimissä. Tuskinpa kuitenkaan Netscapesta vaihdan pois.
 
Firefoxiin taitaa saada Netscape-ulkoasun, joten ankeudesta on huono valittaa. Ja minulla kyllä oikeassa yläkulmassa kuva pyörii ihan moitteetta. Tosin... jos omistaa macin yksinappisen tai vain kaksinappisen hiiren, menettää _paljon_ Firefoxin käytettävyydestä: keskinäppäimellä kun voi availla niitä sivuja suoraan tabeihin. Paljon mukavempaa kuin uusien ikkunoiden avaaminen.

Muuten. Macille on olemassa vielä yksi selain: Camino. Sekin pohjautuu Mozillan ytimeen ja pysyttelee ajantasalla. Tässä on ruudunkaappaus selaimesta: http://www5f.biglobe.ne.jp/~sumi/screenshot_camino.jpg
 
Camino on vielä tylsempi :D

Tällä hetkellä on yksinappinen mutta se on niin kömpelö että heti kun on varaa niin ostan jonkun Graphire hiiri-kynän, vanha kuoli ikävä kyllä. Siihen liittyen voisin kysyä että luuletteko että on sattumaa että se kuoli samaan aikaan kun asensin ulkoisen dvd-aseman (toisaalta oli ihme että Graphire toimi ylipäätään, se oli neljä vuotta vanha)? MacOs X on kiva mutta en tunne sitä niin kuin vanhrmpia, se on liian vaikea minulle.

Piti vielä kysyä että mitä tarkkaan ottaen hyödyn siitä jos siirryn Firefoxiin? Mitä se tekee paremmin kuin Netscape?
 
Näet useammat sivut todennäköisemmin oikein, koska Mozillan selainydin päivittyy edelleen ja tulee yhteensopivammaksi useampien sivujen kanssa (tosin jotkut IE-only sivut kyllä aiheuttavat edelleen harmaita hiuksia, mutta oikeastaan niiden toimimattomuus alkaa olla jo pahasti sivun tekijän vika).

Firefox on ainakin kevyempi kuin Netscape. Sen käyttäminen on mukavempaa. Siihen saa lisäpalikoita, joilla käytettävyyttä voi parantaa (yksi suosittu on hiirieleet, eli liikauttamalla hiirtä tietyllä tavalla selain toimii sen mukaan). Enempää on vaikea alkaa luettelemaan, en ole Netscapea käyttänyt. Ainakin viimeksi testaamani Netscape oli aivan tolkuttoman raskas.

Ja tietysti annat itsestäsi kuvan, että olet Edelläkävijä, joka käytti jo varhain selainta, josta tuli netin suosituin :roll: Oikeasti, Firefox on niin hyvä, että siitä pitäisi tulla netin suosituin selain. Oikeastaan ainoa tapa "valistaa" ihmisiä on mainostaa sitä. Loppujen lopuksi, kyllähän Netscapekin on parempi valinta kuin Internet Explorer. Tärkeintä on että on jokin muu kuin IE. Ei siksi, että se olisi huono selain, vaan siksi että se on aivan mahdoton tietoturvariski.
 
Asensin Firefoxin. En ole suuresti vakuuttunut, varsinkin kun saa edes asetuksia vaihdettua, vaikka kuinka painoin ok-nappia mitään ei tapahtunut. Täytyy vielä yrittää kerran.

Nyt onnistuin jotain muuttamaan. Miten pääsee eroon siitä Google-laatikosta? Entä Toolbarissa olevista jutuista? Saan kyllä lisättyä siihen mutta en poistettua. Ja miten saa sen minulle tärkeimmän ominaisuuden, jonkun pyörimään oikeaan yläkulmaan?
 
Ereine sanoi:
Asensin Firefoxin. En ole suuresti vakuuttunut, varsinkin kun saa edes asetuksia vaihdettua, vaikka kuinka painoin ok-nappia mitään ei tapahtunut. Täytyy vielä yrittää kerran.

Nyt onnistuin jotain muuttamaan. Miten pääsee eroon siitä Google-laatikosta? Entä Toolbarissa olevista jutuista? Saan kyllä lisättyä siihen mutta en poistettua. Ja miten saa sen minulle tärkeimmän ominaisuuden, jonkun pyörimään oikeaan yläkulmaan?

? Aika outoa. Työkalupalkkeja pystyy muuttelemaan View -> Toolbars -> Customize... Tämän jälkeen työkalupalkin osia pystyy raahaamaan avautuvasta ikkunasta mihin haluaa tai selainikkunasta takaisin siihen avautuvaan ikkunaan, jolloin komponentti poistuu. Samasta paikasta pitäisi löytyä "Activity indicator", jonka voi pistää mihin haluaa. Vaikka sinne oikeaan yläkulmaan. Sen tosin pitäisi olla siellä oikeassa yläkulmassa ihan oletusarvoisestikin.

Mielestäni tosin Google-bar on Firefoxissa loistava ominaisuus. Tai itse asiassa se ei ole goolge-bar, vaan MyCroft.-bar, johon saa ihan mitä hakumoottoreita vain haluaa. http://mycroft.mozdev.org/download.html
 
Ereine, minulla on sama vika, että jos muutan asetuksia niin Ok nappia painamalla ei tapahdu mitään. Olen huomannut, että tähän auttaa se, että päivittää aina yhden sivullisen asetuksia kerralla ja painaa Ok. Palaa sen jälkeen asetuksiin ja päivittää seuraavan alasivun asetukset ja Ok. Jne jne.

Vaikeaa ja rasittavaa, mutta kun ne asetukset tulee kuitenkin vain kerran muokattua, eikä niitä alasivuja/valikoita siellä nyt niin paljoa ole.
 
Icegorn, tuon minäkin huomasin. En minä sitten siirtynyt Firefoxiin, vaikka se ihan kätevältä tuntuikin. Se vain vaikutti todella hankalalta, kaiken sai tehdä monta kertaa (esim. toolbarin muokkauksen noin neljä kertaa kun siinä aina meni joku pieleen). Ehkä odotan jonkun aikaa jos se vaikka muuttuisi helpommaksi käyttää.
 
Se toolbarin muokkaus palasi ennalleen aina kun asensit uuden teeman? Olisiko mahdollista? :)

Mutta jos et Firefoxista pitänyt niin paljoa niin kannattaisi harkita Operaa siinä tapauksessa. Se on itselläni kakkosselaimena Firefoxin jälkeen. :)
 
Operaa olen kokeillut ja se vaikutti vielä ankeammalta.
toolbar ei palautunut ennalleen, ongelma oli oikeastaan päinvastainen. Onnistuin esim. hukkaamaan sen hakulaatikon (raahasin sen "varastoon" ja se hukkui jonnekin matkan varrelle). Ei auttanut muu kuin klikata reset-nappia. Ohjelma ei myöskään oikein osannut ladata tiedostoja kunnolla, se aloitti mutta mitään ei tapahtunut ennen kuin painoi cancel ja retry. Tiedostojen tallentamisen ei pitäisi toimia niin.
 
Nonih, vanha kaksinappinen hiiri sanoi sopimuksensa irti. Sain kuitenkin hommattua tilalle tällaisen (vanhan) kolminappisen. Tuossa kun Merri hehkutti keskimmäisen nappulan kätevyydestä Firefoxin kanssa, niin olisihan se hauska saada tässäkin toimimaan. Mutta kun ei. Ilmeisesti kyse on ajurista, ei se vanha taida ymmärtää mitään kolmannen napin päälle. Tahtoisi saada toimimaan, mutta ei tuolta Googlen linkkiviidakostakaan tunnu apua löytyvän, ainakaan helposti. Eli jos joku voisi auttaa?

Tämä on IBM:n hiiri, veikkaisin kuitenkin että Logitechin valmistama. Tuosta pohjan merkinnöistä ei oikein ota selvää (ovat kuluneet lähes näkymättömiin), mutta mitä ilmeisemmin malli on M-S35. Onko olemassa jotain yleispätevää kikkaa / ajuria kolmannen napin käyttöönottoon, vai pitääkö tähän olla joku spesiaali? Niin, käyttis on siis 98SE.

MUOKS: Jaahas, kokeillaas tuota Logitech mouse drivers 9.61 -ajuripläjäystä, jos vaikka sillä lähtis. :)

MUOKS: Nonih, nyt saa oikein itse määritellä, että mitä siitä kolmannesta nappulasta tapahtuu. Tuota linkkien aukeamista uusiin välilehtiin ei ainakaan vielä tapahdu, mutta eiköhän sekin toiminto sieltä jostain löydy. Eli unhoittakaa koko juttu.

MUOKS: Kas niin, nyt olen onnellinen, täysipainoisesti kolminappisesta hiirestä hyödyn irti ottava keskiverto surffaaja. :)
 
Mistä mahtaa johtua se, että sivuja ei voi katsella offline-tilassa, vaikka sivuhistoria on päällä (60 päivää) ja näitä väliaikaisia tiedostoja ei ole poistettu. Netti myös saattaa sammua yhtääkkiä ilman mitään näkyvää syytä :(
 
Internet-asetuksilla on väliä. Jos jollakin sivulla on laitettu, että yhdistetään aina nettiin kun sinne tahdotaan mennä, ei offline-tilassa pysty surffimaan. Lisäksi sivuhistoriassa on kokorajoitus, joten vanhimmat tiedot saattavat alkaa katoilemaan sieltä vaikka 60 päivää ei olisikaan vielä täynnä.

Ohjauspaneeli > Internet-asetukset > Yhteydet-välilehti

ja täältä löytyy kohdat:
- Älä koskaan muodosta yhteyttä puhelinverkon kautta
- Käytä puhelinverkkoa, jos verkkoyhteyttä ei ole
- Käytä aina oletusyhteyttä

Eli tuota muuttamalla pitäisi offline-kokemuksessa tapahtua muutosta. Itselläni on tuo ylin valittuna, mutta en tiedä toimiiko offline-selaaminen... kiinteä yhteys kun on.
 
Kaikkea olen kokeillut, mutta mikääs ei auta :(
*vaipuu syvään masennukseen*

Onko kellään omakohtaisia kokemuksia asiasta?
 
Mulla tapahtui joskus sama ongelma. Aikaisemmin siis pystyin, mutta nykyään en pysty.
Itsekään en ole saanut selville, mistä asia johtuu, mutta näin se vain on.

Omia veikkauksiani ovat olleet mm, että uudet selaimet eivät mahdollista sitä enää esim. tietoturvariskien takia tms.
Tiedä sitten onko niinkään, mutta eipä toimi tosiaan minullakaan, ole toiminut varmaan pariin vuoteen.
 
Kokeilkaa vaihtaa välimuistitus asetuksia. Se pitäisi siis vaihtaa sellaiseksi, ettei tiedostoa aina ladata uudestaan, vaikka se olisikin muuttunut.
 
Ylös