Pieniä tietoteknisiä kysymyksiä vailla oman aiheen tarvetta

Ilmeisesti (?) tietoteknisiä pikkukysymyksiä ei enää ole, joten tänne jatkoksi: //Edit: No kas, olikin. Kiitos sille joka siirsi, en valitettavasti näe nickiäsi mutta sain kyllä huomautuksen jonka mukana oli ystävällinen viestisi :D

Mikä %&#/("&€) mättää kun speedtest antaa download-nopeudeksi n. 40Mb sekunnissa ja uploadiksi n. 10Mb sekunnissa, ja silti, SILTI, tavara liikkuu 1Mb/10s alas ja 1Mb/5s ylös???? Saman kämpän kaistasyöppö on jo laskettu pois kun puolison tietokoneen verkkopiuha on napattu kokonaan irti [22]
 
Last edited:
Jos kyseessä on *köh köh* -tason verkkoliikenne, niin suosittelen vaihtamaan porttia. Palveluntarjoajat saattavat rajoittaa tietynlaista liikennettä mm. porttien perusteella.

Toinen asia, josta kannattaa olla tarkka, ovat bitit vastaan tavut. Ohjelmat saattavat ilmoittaa tavuissa kun taas Speedtest ilmoittaa biteissä. 10 Mbps = 1,25 Mt/s.
 
Ei edes ollut kyse *köh köh* -liikenteestä. Ihan laillisesti yritin ladata itse ottamiani valokuvia, videoita ja .zip-paketteja Google Driveen sekä omalle domainille. Jostain syystä koneen uudelleenkäynnistyksen jälkeen nopeudet ovat olleet parempia, vaikka vieläkin on ihan turha haaveilla palveluntarjoajan lupaamista sadan megan yhteyksistä (mikä nyt ei sinänsä yllätä kun nehän on vain ihanneolosuhdenopeuksia mistä maksetaan, blergh).
 
Vaihdoin Windows 7:sta Windows 10:iin, ja samalla menetin äänet. Mitä olisi tehtävissä?

Muoks. Löysin automaattisen ongelmankorjausoption jostain sieltä valikoista, tuntui toimivan. :)
 
Last edited:
Jatkan ihmettelyä: minkäköhän takia pääsen pöytäkoneeltani facebookkiin, mutten Kontuun tai esimerkiksi ylelle? Kyllähän tämä varmaan itsestään korjautuu, mutta kiinnostaisi tietää.
 
Disclaimer: En ymmärrä syvällisesti tietotekniikkaa. Olen vain käyttäjä, joka tarjoaa vertaistukea.

Mitä tarkoittaa ettet pääse Kontuun?
Eli minkälaisen vikaviestin saat (tai mitä muuta tapahtuu)?

Oletko yrittänyt avata sivua eri selaimilla?

Käytätkö Adblockia tai muita mainostenesto-ohjelmia?
 
Sanottiin muistaakseni niin, että verkkosivua ei ole saatavilla. Eli Facebookin sivut latautuivat nopeasti, mutta muut sivut junnasivat kauan aikaa, ja lopulta totesivat, ettei aukea. Ongelma ratkesi loppujen lopuksi niinkin yksinkertaisesti, että käynnistin tietokoneen uudestaan.

Mutta joka tapauksessa mielenkiintoinen tämä valikoiva verkkokatkos.
 
Mahdollisesti nimipalvelinhäiriö, eli esim. kontu.info:lle ei saatu sen oikeaa IP-osoitetta, jolloin yhteyttä ei voi muodostaakaan.
 
Tekstitiedostohämminki. Pyörittelin tekstiä pitkään RTF-tiedostona ja täydensin sitä pikku hiljaa eri versioina. Yhtäkkiä tiedoston koko hyppäsi n. 300 kilosta 1,8 megaan, seuraavassa jo 3,6 megaan. Sen jälkeen tiedoston avaaminenkin kesti kymmeniä sekunteja. Tallensin tiedoston uudelleen, tällä kertaa ODT-muotoon ja tiedoston koko putosi 130 kiloon. Kuitenkin tämänkin lataaminen kestää yllättävän kauan. Mitähän tässä on tapahtunut?

edit: Ai niin, ohjelmana olen tässä käyttänyt LibreOffice 5:a.
 
Last edited:
Miulla oli kans jotain häikkää LibreOfficen kanssa vähän aikaa sitten. Se ei suostunut avaamaan .rtf tiedostoja vaan latasi ja latasi niitä n. 15 min jonka jälkeen antoi virheilmoituksen ja kaatui. Ongelma hävisi itsekseen ilman että tein sille mitään (en asentanut päivityksiä tms). En tiedä mitä tapahtui. Toisella tekstinkäsittelyohjelmalla tiedostot avautuivat normaalisti ja nykyään tuo LibreOfficekin saa ne taas auki ja toimii normaalisti. En ole kiinnittänyt huomiota tiedostojen kokoihin.
 
Olen värkkäillyt roolipelisysteemien välistä muunninta, jonka tarkoitus olisi tehdä HarnMaster 3rd Editionin mukaan luoduista hahmoista Gurps 4th Editionin kanssa yhteensopivia. Aihetta käsitellään tässä HarnForumin ketjussa. Tee-se-itse pohjalta toimiva tekstidokumentti on jo aika pitkälle väsätty, mutta minua on yllytetty tekemään jonkinlainen tietokoneohjelma operaatiota pyörittämään.

Seuraavia mystisiä lauseita esitettiin minulle:

There isn't really much of a problem converting Harnmaster characters directly to GURPS if you're willing to use Excel spreadsheets and utilize Macros. The thing to keep in mind is that VBA (Visual Basic for Applications) is largely a subset of Visual Basic.NET - if you can program using VB.NET, then you can program using VBA. Best of all? You could take a standard HARNMASTER character sheet, and then have a standard GURPS sheet, and use the formulas to convert. And if, that isn't your cup of tea per se, you could also simply use the Excel formulas to convert without needing necessarily, VBA.

If you were to do that you could write it in SQL. More work to set up but much quicker to run the macros if you've got lots to convert and already have one set in excel format.

En tajua tästä mitään. Voisiko joku esittää arvion, kauanko ymmärtämiseen menisi?
 
Tuo nyt lyhyesti ehdottaa periaatteessa Exceliin sisäänrakennetun ohjelmointikielen (Visual Basic) käyttöä, mitä myös kutsutaan makroiksi. Tietojen muuntaminen on varmaan mahdollista ihan käyttäen Excelin omia rajallisempia toimintoja ilman että tarvitsee turvautua makroihin/VBA:han.

SQL taas on "simple query language", joka ei ihan niin simppeli lopulta ole. Yleensä sitä käytetään tietokantojen yhteydessä. Kaipa sitten senkin saa toimimaan Excelin kanssa jos sattuu kiinnostamaan riittävästi.

Excelillä on jokatapauksessa mahdollista murskata sen verran numeroita, että pystyy syötetyt tiedot laskemaan johonkin kenttään lopputulokseksi. Toki jos on tarpeita jaetuille väliluvuille tms. niin se hieman monimutkaistaa kuvioita puhtaan Excelin kanssa, joutuu varmaan käyttämään ylimääräisiä soluja säilömään välilaskennallisia arvoja (koska ei ole käytettävissä muuttujia, kuten "oikeissa" ohjelmointikielissä).

En tiedä selkeyttääkö tämä mitään, mutta periaatteessa muuntamiseen vaadittava koodi on sinänsä aika triviaalia. Hankalinta on määrittää säännöt sekä varmistaa, että laskukaavat menevät oikein kaikissa tapauksissa.
 
Mukava kuulla, että saattaisin sittenkin selvitä tästä! Ihan Excelin perustoiminnot eivät ole varmaan kovin käteviä, kun taulukko tulisi niin täyteen kaikkia välimuuttujia. Vaan onhan tässä varmaan hetkeksi projektia. Ehkä ostan Ari Hovin SQL-oppaan vuodelta 2013 opiskelumateriaaliksi, ellei jollakin ole tietoa sen täydellisestä kelvottomuudesta. Tai sitten jätän ostamatta, kai se Visual Basic voisi olla tarpeisiini ihan toimiva ratkaisu.

Kiitoksia joka tapauksessa vastauksesta. :)
 
VBA:ssa kätevä puoli on se, että Excel-taulukossa tapahtuvia toimintoja voi nauhoittaa makroksi suoraan Excelin valikoista. Tätä nauhoitettua makroa voi sitten muokata koodina, jolloin siihen voi lisätä muuttujia ja ehtoja. Kun Excelissä tapahtuvat asiat voi nauhoittaa, ei tarvitse etsiä tietoa, miten esim. käskeä Excel lajittelemaan taulukko suuruusjärjestykseen. Yleensä minusta on helpompi ja selkeämpi hoitaa asioita pelkästään Excelissä, mutta välillä VBA:lla voi helpottaa ja automatisoida työtä.
 
Offtopic: SQL on myös sales qualified lead eli myynnin kvalifioima liidi. Pakko oli sanoa, kun olen töissä markkintointitoimistossa pari kuukautta pyöritellyt myyntijargonia ihmiskielelle (tämän termin suhteen tosin onnistumatta epäjargonintamisessa kovin erinomaisesti, mutta minkäs minä alan termistölle voin). :p
 
Palataanpa tuohon aiemmin mainittuun asiaan. Pythonia suositteli kaveri projektiin, kun siitä puhelimessa kerroin, joten enköhän minä tästä kielestä opiskelut aloita. Tampereen kaupunginkirjastosta tein varauksenkin yhteen suomenkieliseen opukseen aiheesta.

Ei minulla mitään kysyttävää ole, ajattelin vaan mainita. Mutta jos jollakin on pahaa sanottavaa Pythonista, puhukoon nyt tai vaietkoon iäksi.
 
Python lienee ookoo. En ole itse käyttänyt, siinä on omat kommervenkkinsä ja toiset kommervenkit löytyy muista kielistä.
 
Kysymys: Onko olemassa kotikonstia muuttaa joukko jpg-kuvia yhdeksi pdf-dokumentiksi (kuvia kirjan sivuista)?
 
Ylös