Kontu Se on hyvä paikka elää ja olla!

Pieniä tietoteknisiä kysymyksiä vailla oman aiheen tarvetta

Keskustelu huoneessa 'Pöytä', aloittanut Elemmakil, 28.02.2004.

1. Laichalaf

Laichalaf ben enyd

Nykysysteemeillä saattaa olla niinkin että se paneelissa oleva toinenkin liitäntä alkaa toimia buuttauksen jälkeen, joku joskus väitti näin, että buuttauksessa bios ja käyttis tsekkavat liitännät ja asentelevat ajureita tarpeen mukaan. Jakamisessa signaaliteho pienenee joten stereoita joutuu sitten käyttämään kovemmalla volalla. Toisaalta se toinen liitäntä voi olla äänitystä/mikkiä varten.

2. Kointähti

Kointähti Parannuksen tehnyt trolli

3,5 mm audiojakaja toimii, ja maksoi vain 2,90 €! Tuntuu että kuulokkeet pelaavat samalla volyymilla, mutta stereot piti vääntää todella isolle. Täytyy olla varovainen tuon äänen voimakkuuden kanssa, etteivät korvat halkea ja poliisit tule kylään. Jos vaikka pistää cd-levyn soimaan ja nupit on kaakossa...

3. Laichalaf

Laichalaf ben enyd

Äyhm, kokevatko muutkin englanninkielisen wikipedian floodaavan jotain kamaa siihen malliin että sen käyttö on varsin hankalaa? Tää ei oo ees eka kerta kun tätä käy, viimeksi joskus 5v. sitten. Sillä kerralla ei mitään ihmeempää lopultakaan tapahtunut, vaan floodus loppui aikanaan. Ehkä mulla on joku adware-haittaohjelma täällä?

(muoks kuukautta myöhemmin, näköjään siellä on siirrytty johonkin koodiin jota tuo yksi browseri ei tunnista enää kun on liian vanha. Kai. Eli kyseessä ei ehkä ollutkaan liiallinen adwaren tuuppaus liian pieneen väylään.)

Last edited: 05.01.2018
  4. Laichalaf

Laichalaf ben enyd

Näköjään tulee perustavampia päivityksiä sitten liki kaikkiin laitteisiin ja kaiketi myös moniin erillisiin ohjelmiin. Kaikki datavehkeet kait hidastuu noiden kahden takia, androitit ehkä vähiten? Jotain juttua pitkään huomaamatta jääneestä suunnitteluvirheestä mutta antaa olla, tää ei oo paikka tälle jutulle. Meltdown ja Spectre, kenties myös AMD tai yleisesti linux, lienee hakusanat niille jotka haluaa lisää tietää. Normikäyttäjän pitänee hyväksyä seuraavat päivitykset mukisematta

Merriltä isommat linkitykset.https://kontu.me/keskustelut/konnun...lkien-seuran-hätähuolto-5-1.6127/#post-259117

Last edited: 06.01.2018
  5. Dracaena

Dracaena Raseena

Mitä maksullista pilvitallennuspalvelua suosittelisitte? Minulla on tällä hetkellä osa tiedostoista (enimmäkseen isoja kuvia ja tekstiä, jonkin verran musiikkia) ripoteltuna Google Driveen, One Driveen ja Dropboxiin, koska kaikki eivät mahdu yhteen paikkaan enkä ole vielä raaskinut ostaa lisää talennustilaa mistään.
    Nyt kuitenkin ajattelin, että ehkä olisi aika maksaa siitä, että saa tietyt tiedostot hyvään jemmaan ja vieläpä vain yhteen jemmaan. Minulla on ulkoinen kovalevykin ollu pitkään käytössä, mutta pelkään aina, että ne hajoavat. Eiväthän pilvipalvelutkaan sataprosenttisen luotettavia ole, mutta kuitenkin sellainen tuntuisi nyt sopivalta.

Toiveina olisi, ettei palvelu maksaisi yli kymmentä euroa ja mielellään myös, ettei se olisi Googlen tai muun vastaavan pelottavan ylikansallisen jättikorporaation omistama.

6. Dracaena

Dracaena Raseena

Vastaan itselleni, kun sitä ei muilta kuulunut. Latasin juuri itselleni pCloudin ja ostin siihen premiumin, koska kun siihen ilmaiseen olin siirtämässä yhtä valokuvakansiota, tila loppui heti kesken. Premium maksaa neljä euroa kuussa. Edellisestä viestistäni olin näköjään jättänyt täsmentämättä, miltä ajalta tuo max. kymmenen euron hintatoive oli – no, kuukausihintaa ajoin takaa, ja sen toiveen tämä täytti. Katsotaan, riittääkö tämä tila vai päivitänkö vielä premiumin premium plussaan. Jos tykästyn, niin voisihan harkita myös tuota elinikäisen tilin ostamista. Se maksaisi päälle satasen, mutta muutamassa vuodessahan sitä jo pääsisi voitolle.

Isilmírë tykkää tästä.
  7. Icegorn

Icegorn Kontulainen

En olekaan moisesta pCloudista aiemmin edes kuullut. Itse olen käyttänyt myös Dropboxia, Google Driveä, iCloudia, OneDriveä sekä Box.comia. Kaikista käyttäjäystävällisimpiä omasta mielestäni ollut Dropbox, OneDrive sekä Box.com.

Mutta kiitos siis vinkistä, seuraavan kerran kun itseltäni loppuu tila kesken, luon tunnuksen myös pCloudiin. :D

8. Kointähti

Näytönohjaimien kalleus ihmetyttää. Ovatko kaikki päälle tonnin näyttiksen ostajat pelisuunnittelijoita, vai mistä tämmöinen rahan ja vimman yhdistelmä?

9. Laichalaf

Laichalaf ben enyd

Ne kuulemma pystyy helposti ohjelmoimaan louhimaan bitcoineja tai vastaavia kryptovaluuttoja, niin jotkut isot toimijat on hamstranneet näitä kasoittain. ATK-alalla toimivan kaverin lausunto.

Constantine tykkää tästä.
  10. Kointähti

:shock::shock::shock::shock::shock:

Hemmetin bitcoinit!

11. Kointähti

Tilasin Jimmsiltä näytönohjaimeksi RX 570:n, joka saapui eilen. En ollut kuitenkaan huomannut tarkistaa virranlähteen ja näyttiksen yhteensopivuutta. Virtalähde on ilmeisesti Corsair CX 600, jonka teho riittää, mutta liitin ei ole sopiva. Corsairsissa on pcl-e 6+2 piikkinen, kun taas näyttis haluaisi 8-piikkisen.

Katselin jo jotain ratkaisuja netistä. Jonkinlaisia adapreita & liittimiä kai on. Yhdessä vastauksessa laitettiin Amazonin linkkejäkin, mutta minulle ei oikein selvinnyt, mihin toinen liittimistä kiinnitettäisiin.

https://www.amazon.com/8-Pin-Dual-6...csubtag=tomshardwareuk-3986144273598055053-20

https://www.amazon.co.uk/StarTech-c...csubtag=tomshardwareuk-1632367587271727523-20

Tietokone on tällä hetkellä auki tuossa lattialla, joten netin käyttö on vähän kömpelöä. Onneksi on nerokas luuri.

Muoks. Laitoin vielä vanhan näytönohjaimen toistaiseksi käyttöön, jotta en olisi täysin kännykän varassa. Ehtiihän tässä.

Last edited: 27.11.2018
  12. Entti

Entti Kontulainen

Mun täytyy nyt tätä kautta vielä kokeilla apua... Kokeilin window 7 koneelleni windows kymppiä sillon aikanaan kun sen ilmaisena päivityksenä sai. Lopuksi tappelin pitkään että sain sen pois. Sen myötä cd/dvd-asemani hävisi kokonaan ja kun palautin tehdasasetukset, sain sen palaamaan, mutta se ei ihan toimi niinkuin pitäisi. Tykkäisin siis kattoa dvd-elokuvia läppäriltä ja siks nää ongelmat on ihan äärimmäisen ärsyttäviä...
    Mulla on soittimina windows mediaplayer ja vlc-player. Nykytilanne on siis se, että dvd-elokuva lähtee pyörimään, mediaplayer yrittää avata sitä, mutta hetken päästä herjaa, että joku muu ohjelma käyttää muistia tms ja se ei riitä elokuvan pyörittämiseen ja taas vlc ei näytä kuvaa (joskus kuuluu ääni, mutta siihen se sitten jääkin).
    Olen saanut elokuvan katsottua äänineen kaikkineen niin, että mulla on molemmat sovellukset pyörittämässä sitä samaan aikaan... Onkohan mulla jotain muuta vaihtoehtoa, kun yrittää tehdasasetusten palautuksella ja jos ei auta, ni heittää kone seinään ja tyytyä netflixiin...
    Toivottavasti tää menee pienestä tietoteknisestä ongelmasta... :grin:

Jaa somessa