Pieniä tietoteknisiä kysymyksiä vailla oman aiheen tarvetta

Elemmakil

Kontulainen
Pieniä kysymyksiä jotka eivät omaa topiccia kaipaa

No ensinnäkin, miten saan näkyviin piilotetut kansiot?

Entä miten saan wordpad-muodossa olevan sähköpostiliitteen avatuksi microsoft wordilla?

Miksi suosikit-kansioon tulee itsestään mm. amerikkalaisten firmojen kotisivuja?

Miksi koneeni ei suostu muuttamaan digikameralla otettujen valokuvien (JPEG) oletuskäynnistysohjelmaa ACDSee:stä ACD Fotocanvasiin? (lisätietoja saa, jos tarpeen)
 
Re: Pieniä kysymyksiä jotka eivät omaa topiccia kaipaa

Elemmakil sanoi:
No ensinnäkin, miten saan näkyviin piilotetut kansiot?

Windows 98:ssa (jep, jotkut meistä käyttävät vielä sellaistakin ;) ) mene resurrsienhallinnassa kohtaan Näytä --> Kansion asetukset --> Näytä --> laita kohtaan "Näytä kaikki tiedostot" pallura. Pitäisi toimia.
 
Windows XP:hen nämä sepitykset:

- Oma tietokone > Työkalut > Kansion asetukset > Näytä-välilehti > vieritä alas, sieltä löytyy kohta piilotetuille kansioille ja tiedostoille

- jatketaan edellisestä tuohon ACDsee-ongelmaan. Mene Tiedostotyypit-välilehdelle ja odota hetken, että kone saa mietittyä. Tämän jälkeen kirjoita näppäimistöllä jpg. Se kohta missä lukee Tunnisteet ja Tiedostotyypit pitäisi pompata JPG:n kohdalle. Jos ei tee niin sitten vieritä käsin. Siinä samassa ikkunassa on vähän alempana kaksi näppäintä, luultavasti niissä lukee Muuta... ja Palauta. Paina Palautusta tai sitten sitä alempaa. Jos jouduit palauttamaan, paina näppäintä uudelleen. Pitäisi olla uusi ikkuna, josta löytyy kohta toiminnot. Valitse niistä se, joka vaikuttaisi eniten vaikuttavan tiedoston avaamiseen, ja paina näppäintä Muokkaa. Vaihda toiminnon suorittamiseen käytettävä sovellus. "%1" tarkoittaa sitten tiedoston nimeä, joten sen on hyvä lukea ohjelman sijainnin lisäksi. Tämän jälkeen se onkin vain OK:n painamista ja kokeilemista että onnistuiko homma.

- MS Wordilla on todellakin ongelmia avata WordPadilla tehtyjä tiedostoja. Kokeilepa tehdä niin, että avaat WordPadin (se kun pitäisi edelleen Windowsista löytyä, Käynnistä > Ohjelmat > Apuohjelmat > WordPad). Tämän jälkeen koeta tallentaa se RTF-tiedostoksi, jos sinun tarvitsee avata se MS Wordissä.

- Suosikit-kansiosi on kaapattu, koneellasi on spywarea ja adwarea. Kannattaa hankkia Ad-aware ja Spybot Search & Destroy. Löydät Googlella. Ja rautaisin tapa siihen etteivät moiset toimi, on olla käyttämättä Internet Exploreria.
 
Näihin kysymyksiin on varmaan vastaus jossakin mutta laiska kun olen...
Eli mistä saisi kotisivuille ilmaisen kävijälaskurin, vieraskirjan tai mieluummin foorumin???
:?:
 
Tässä on ilmainen hyvä kävijälaskuri: http://www.flowcounter.com
Ja täältä saa kätevän vieraskirjan. http://www.freebok.net

Ja molempien ulkonäköä pystyy muokkaamaan aika helposti omaan kotisivuun sopiviksi.
 
Freebokille on tullut/tulossa myös ilmainen foorumi, johon saanee pikkurahalla lisää toimivuutta sitten ajan myötä. En tiedä onko vielä toiminnassa.

Hyvä ilmaisfoorumi lienee www.rapidforum.com - joskin mainoksista joutuu sitten kärsimään. Foorumia tehdessä tosin kannattaa yrittää profiloitua jotenkin: foorumi pelkän kivuuden tehdä ei ole kovin toimiva järjestely.
 
onko joku saanut canon 5100 -tulostimen toimimaan windows xp:n kanssa? jossain oli, että tulostimen voisi saada toimimaan 2000:nen ohjelmalla, mutta eipäs toimi..
 
Mitähän Canon 5100 -mallia tarkoitat?

Itse katselin hieman tuossa Canon sivuja ja sieltä löytyi ainakin BJC-5100 niminen malli, mihinkä ei kyllä myöskään löytynyt Windows XP:n ajureita. Joten joko sen pitäisi toimia Win2k ajureilla, taikka sitten siihen ei ole tukea olemassa niin uudella käyttöjärjestelmälle.

Empä osaa tuon enempää sanoa, kannattaa katsoa enemmän osoitteesta http://software.canon-europe.com/index.asp?c=i
 
Canon on päättänyt olla valmistamatta kyseiselle tulostinmallille Windows XP -ajureita - mikä on sinällään erittäin typerää ja asiakasvastaista. Joten jos tahdotte neuvon mitä tuon perusteella pitäisi päätellä: älkää ostako Canonin tulostimia. Mieluummin firmalta jolta voi odottaa että ajurituki kestää pidempään kuin kaksi vuotta.

Canon 5100 tuli siis markkinoille 1997/1998, viimeisimmät ajurit on tehty Windows 2k:lle 2000/2001. Kyseessä ei ole siis edes kauhean vanha tulostinmalli, mutta silti ajureita ole eikä tule. Asiasta kyllä saa tietää lisää kun katsoo mitä tulee muistaakseni ensimmäisenä Googlessa.
 
juuri tuota BJC-5100 mallia tarkoitin. sehän siis kyllä toimii mm. windows 98, mutta käyttöjärjestelmää vaihtaessa tuli tälläinen pulma esiin..

canonhan yrittää tällä tavoin saada ihmisiä ostamaan uudempia tulostimia, mutta luuleeko tosiaan, että joku ostaisi canonia vielä, kun ei kerran suostu toimimaan.. :roll: eli juuri niin kuin merri asian ilmaisi.
 
Sinällään kyllä hassua, että kyllä tuolle meitin vuonna 1995 valmistetulle tulostimelle löytyy ajurit (Canon sekin). Jopa vielä ihan Windowsin mukana suoraan, tosin Canonin omat ajurit toimivat paljon paremmin kuin Windowsin mukana tulleet.
 
narbeleth sanoi:
onko joku saanut canon 5100 -tulostimen toimimaan windows xp:n kanssa? jossain oli, että tulostimen voisi saada toimimaan 2000:nen ohjelmalla, mutta eipäs toimi..

Minä sain tuon tulostimen toimimaan NT ajurilla XPssä. Tulostin toimi, mutta joka käynnisykessä myös herjasi että ei ehkä toimi oikein, joten luovuin tuosta tulostimesta. Kaiken kaikkiaan olin muutenkin erittäin pettynyt tuohon tulostimeen, alusta alkaen siitä oli pelkkää harmia :(
 
Monitoimilaitteet?

Annoin skannerini Shalinille ja nyt ajattelin ostaa sellaisen monitoimilaitteen joka skannaa, tulostaa ja kopio. Onko kenelläkään kokemuksia noista laitteista? Minulle on tärkeitä että tuostin osaisi tulostaa rasteria jota tarvitsen paitojen filmien teossa, eli mustan tarkka tuostus on a ja o. Olen ajatellut HP 1110 tulostinta joka on aika edullinen (89 €) onko kenelläkään kokemuksia tuosta?
 
89 e monitoimitulostimesta tuntuu kyllä naurettavan pieneltä summalta. Mitä minä olen ymmärtänyt, niin ei koskaan kannata ostaa malliston huokeinta vaihtoehtoa, vähintään toiseksi halvin. Jos tuolla rahalla pitäisi kerran tulostaa ja skannata laadukkaasti, niin eipä taida oikein tulla mitään, luulen ma. Ihan näin musta tuntuu -periaatteella, kokemusta ko. laitteesta ei ole.

MUOKS: Tietenkin asia riippuu ihan siitä, kuinka tasokasta jälkeä tarvitsee. :)
 
Tietääkö kukaan mistä voi johtua että kotisivuni lakkasivat yhtäkkiä toimimasta, melkein mitkään linkit eivät toimi. En edes tiedä johtuuko se koneestani, vai mistä. Sivut löytyvät osoitteesta http://www.students.oamk.fi/~kaniinik/, olisin kiitollinen jos joku katsoisi toimivatko sivut, en kyllä tiedä mistä sitä voisi alkaa selvittämään jos ne eivät toimi.

Tajusin kuitenkin katsoa toimivatko muiden samassa paikassa olevat sivut, eivätkä nekään toimi. En ole sitten jollain mystisellä tavalla onnistunut sotkemaan sivujani :) Tai mistä sen tietää.
 
Tajusin sen tarkistaa kun olin viestin lähettänyt (ja muokkasinkin sen). Säikähdin vain kun yhtäkkiä tiedostot eivät toimineetkaan. On oikeastaan vähän hankalampi juttu, pitäisi huomenna palauttaa tehtävä joka olisi kätevintä laittaa nettisivuille ja opettajalle linkki, ehkä se korjaantuu siihen mennessä. sähköposti sentään toimii.
 
Ja mitä ilmeisemmin Ereine pitää myös omilla kotisivutiloillaan avatariaankin? ;)

Tuon syyn takia minä olen suosinut avatarin antoa Merrille. Mielestäni olisi hyvä jos kaikki avatarit olisivat samassa osoitteessa, joten jos se serveri kaatuu, ei toimi kenenkään avatari. Paljon helpompaa kuin se, että kymmenen ei toimi silloin ja kymmenen tällöin.

Osa voi toki olla sitä mieltä, että parempi että toisilla ei joskus toimi kuin että toisilla toimii, mutta nyt äkkiseltään en muista hetkeä jolloin mbnet olisi ollut nurin eikä olisi toiminut. Mutta jooh, meni ohi aiheen. :p
 
Icegorn sanoi:
nyt äkkiseltään en muista hetkeä jolloin mbnet olisi ollut nurin eikä olisi toiminut.

Minäpä muistan! 28.2.2003 MBnet päivitti palvelintaan, mutta katko kestikin paljon määräajan yli, koko päivän. 1.3.2003 toimi taas.
 
En lähettänyt avaa alunperin Merrille kun en ollut varma pidänkö sen, sitten olin liian laiska. On helpompaa kokeilla uutta avaa kotisivujen kautta. Pitää varmaan nyt lähettää kun noista koulun jutuista ei ikinä tiedä miten kauan ovat kaatuneina.
 
Ylös