Pieniä tietoteknisiä kysymyksiä vailla oman aiheen tarvetta

Minulla oli pöytäkoneen paneelissa toinenkin audioliitäntä, mutta se vaikuttaa hajonneen. Stereot on siis testattu pöytäkoneeseen yhdistetettäviksi kelpaaviksi, mutta mitä sitten kun jakajaa käyttää... No kokeilemallahan se selviää.
Nykysysteemeillä saattaa olla niinkin että se paneelissa oleva toinenkin liitäntä alkaa toimia buuttauksen jälkeen, joku joskus väitti näin, että buuttauksessa bios ja käyttis tsekkavat liitännät ja asentelevat ajureita tarpeen mukaan. Jakamisessa signaaliteho pienenee joten stereoita joutuu sitten käyttämään kovemmalla volalla. Toisaalta se toinen liitäntä voi olla äänitystä/mikkiä varten.
 
3,5 mm audiojakaja toimii, ja maksoi vain 2,90 €! Tuntuu että kuulokkeet pelaavat samalla volyymilla, mutta stereot piti vääntää todella isolle. Täytyy olla varovainen tuon äänen voimakkuuden kanssa, etteivät korvat halkea ja poliisit tule kylään. Jos vaikka pistää cd-levyn soimaan ja nupit on kaakossa...
 
Äyhm, kokevatko muutkin englanninkielisen wikipedian floodaavan jotain kamaa siihen malliin että sen käyttö on varsin hankalaa? Tää ei oo ees eka kerta kun tätä käy, viimeksi joskus 5v. sitten. Sillä kerralla ei mitään ihmeempää lopultakaan tapahtunut, vaan floodus loppui aikanaan. Ehkä mulla on joku adware-haittaohjelma täällä?

(muoks kuukautta myöhemmin, näköjään siellä on siirrytty johonkin koodiin jota tuo yksi browseri ei tunnista enää kun on liian vanha. Kai. Eli kyseessä ei ehkä ollutkaan liiallinen adwaren tuuppaus liian pieneen väylään.)
 
Last edited:
Näköjään tulee perustavampia päivityksiä sitten liki kaikkiin laitteisiin ja kaiketi myös moniin erillisiin ohjelmiin. Kaikki datavehkeet kait hidastuu noiden kahden takia, androitit ehkä vähiten? Jotain juttua pitkään huomaamatta jääneestä suunnitteluvirheestä mutta antaa olla, tää ei oo paikka tälle jutulle. Meltdown ja Spectre, kenties myös AMD tai yleisesti linux, lienee hakusanat niille jotka haluaa lisää tietää. Normikäyttäjän pitänee hyväksyä seuraavat päivitykset mukisematta

Merriltä isommat linkitykset.https://kontu.me/keskustelut/konnun...lkien-seuran-hätähuolto-5-1.6127/#post-259117
 
Last edited:
Mitä maksullista pilvitallennuspalvelua suosittelisitte? Minulla on tällä hetkellä osa tiedostoista (enimmäkseen isoja kuvia ja tekstiä, jonkin verran musiikkia) ripoteltuna Google Driveen, One Driveen ja Dropboxiin, koska kaikki eivät mahdu yhteen paikkaan enkä ole vielä raaskinut ostaa lisää talennustilaa mistään.
Nyt kuitenkin ajattelin, että ehkä olisi aika maksaa siitä, että saa tietyt tiedostot hyvään jemmaan ja vieläpä vain yhteen jemmaan. Minulla on ulkoinen kovalevykin ollu pitkään käytössä, mutta pelkään aina, että ne hajoavat. Eiväthän pilvipalvelutkaan sataprosenttisen luotettavia ole, mutta kuitenkin sellainen tuntuisi nyt sopivalta.

Toiveina olisi, ettei palvelu maksaisi yli kymmentä euroa ja mielellään myös, ettei se olisi Googlen tai muun vastaavan pelottavan ylikansallisen jättikorporaation omistama.
 
Vastaan itselleni, kun sitä ei muilta kuulunut. Latasin juuri itselleni pCloudin ja ostin siihen premiumin, koska kun siihen ilmaiseen olin siirtämässä yhtä valokuvakansiota, tila loppui heti kesken. Premium maksaa neljä euroa kuussa. Edellisestä viestistäni olin näköjään jättänyt täsmentämättä, miltä ajalta tuo max. kymmenen euron hintatoive oli – no, kuukausihintaa ajoin takaa, ja sen toiveen tämä täytti. Katsotaan, riittääkö tämä tila vai päivitänkö vielä premiumin premium plussaan. Jos tykästyn, niin voisihan harkita myös tuota elinikäisen tilin ostamista. Se maksaisi päälle satasen, mutta muutamassa vuodessahan sitä jo pääsisi voitolle.
 
En olekaan moisesta pCloudista aiemmin edes kuullut. Itse olen käyttänyt myös Dropboxia, Google Driveä, iCloudia, OneDriveä sekä Box.comia. Kaikista käyttäjäystävällisimpiä omasta mielestäni ollut Dropbox, OneDrive sekä Box.com.

Mutta kiitos siis vinkistä, seuraavan kerran kun itseltäni loppuu tila kesken, luon tunnuksen myös pCloudiin. :D
 
Näytönohjaimien kalleus ihmetyttää. Ovatko kaikki päälle tonnin näyttiksen ostajat pelisuunnittelijoita, vai mistä tämmöinen rahan ja vimman yhdistelmä?
 
Näytönohjaimien kalleus ihmetyttää. Ovatko kaikki päälle tonnin näyttiksen ostajat pelisuunnittelijoita, vai mistä tämmöinen rahan ja vimman yhdistelmä?
Ne kuulemma pystyy helposti ohjelmoimaan louhimaan bitcoineja tai vastaavia kryptovaluuttoja, niin jotkut isot toimijat on hamstranneet näitä kasoittain. ATK-alalla toimivan kaverin lausunto.
 
Tilasin Jimmsiltä näytönohjaimeksi RX 570:n, joka saapui eilen. En ollut kuitenkaan huomannut tarkistaa virranlähteen ja näyttiksen yhteensopivuutta. Virtalähde on ilmeisesti Corsair CX 600, jonka teho riittää, mutta liitin ei ole sopiva. Corsairsissa on pcl-e 6+2 piikkinen, kun taas näyttis haluaisi 8-piikkisen.

Katselin jo jotain ratkaisuja netistä. Jonkinlaisia adapreita & liittimiä kai on. Yhdessä vastauksessa laitettiin Amazonin linkkejäkin, mutta minulle ei oikein selvinnyt, mihin toinen liittimistä kiinnitettäisiin.

https://www.amazon.com/8-Pin-Dual-6...csubtag=tomshardwareuk-3986144273598055053-20

https://www.amazon.co.uk/StarTech-c...csubtag=tomshardwareuk-1632367587271727523-20

Tietokone on tällä hetkellä auki tuossa lattialla, joten netin käyttö on vähän kömpelöä. Onneksi on nerokas luuri.

Muoks. Laitoin vielä vanhan näytönohjaimen toistaiseksi käyttöön, jotta en olisi täysin kännykän varassa. Ehtiihän tässä.
 
Last edited:
Mun täytyy nyt tätä kautta vielä kokeilla apua... Kokeilin window 7 koneelleni windows kymppiä sillon aikanaan kun sen ilmaisena päivityksenä sai. Lopuksi tappelin pitkään että sain sen pois. Sen myötä cd/dvd-asemani hävisi kokonaan ja kun palautin tehdasasetukset, sain sen palaamaan, mutta se ei ihan toimi niinkuin pitäisi. Tykkäisin siis kattoa dvd-elokuvia läppäriltä ja siks nää ongelmat on ihan äärimmäisen ärsyttäviä...
Mulla on soittimina windows mediaplayer ja vlc-player. Nykytilanne on siis se, että dvd-elokuva lähtee pyörimään, mediaplayer yrittää avata sitä, mutta hetken päästä herjaa, että joku muu ohjelma käyttää muistia tms ja se ei riitä elokuvan pyörittämiseen ja taas vlc ei näytä kuvaa (joskus kuuluu ääni, mutta siihen se sitten jääkin).
Olen saanut elokuvan katsottua äänineen kaikkineen niin, että mulla on molemmat sovellukset pyörittämässä sitä samaan aikaan... Onkohan mulla jotain muuta vaihtoehtoa, kun yrittää tehdasasetusten palautuksella ja jos ei auta, ni heittää kone seinään ja tyytyä netflixiin...
Toivottavasti tää menee pienestä tietoteknisestä ongelmasta... :grin:
 
Kysymys Android-puhelimesta. Minulla on siis Huawein puhelin, jossa näköjään Android-versio yhdeksän. Olen aikaisemmin poistanut Chrome-selaimen käytöstä, koska en halua käyttää sitä, vaan käytän toista selainta. Nyt on vain tässä ehkä reilun viikon sisällä ilmennyt tällainen ongelma, että yön aikana Chrome ottaa itsensä takaisin omin luvin käyttöön ja ilmestyy pikakuvakkeena aloitusnäytölle. Sitten käyn sen äkäisenä taas poistamassa käytöstä. Seuraavana yönä Chrome on taas palannut.

Onko mitään (maallikolle ja kiltille kuluttajakansalaiselle riittävän helppoa ja ymmärrettävää) keinoa, jolla saisin Chromen pysymään poissa, kunnes sen itse haluaisin ottaa takaisin käyttöön? Kokonaan poishan sitä ei ilmeisesti Androidista saa (ainakaan edellisissä sulkeissa kuvatuilla edellytyksillä), mutta voisiko puhelin edes totella tätä yksinkertaista pyyntöä että poista sovellus käytöstä? Uuden puhelimen hankkiminen ei ole vaihtoehtojen joukossa.
 
Jos sulla on Google-tili ja se kytkettynä Chromeen niin lienee mahdotonta. Tuo selain tulee vakiona jo puhelinta käyttöön otettaessa, ja masiinan koko ohjelmisto pitäisi varmaan asentaa uudestaan l. 'rootata?', että sen saisi pois näkyvistä. Osaavissa käsissä kai n. 1.5 tunnin homma. Kokonaan sitä ei silti saa pois, koska valmistajien väliset sopimukset. En tunne asiaa hyvin mutta tuolla tuntumalla, kun olen nähnyt ja itse tehnyt puoliksi tuon homman (nelisen tuntia taisi meiltä mennä, kun ei ihan osattu). Varmuuskopioi kaikki tiedot ensin paperille/tietokoneelle, niin et kenties hukkaa mitään. Itseltä lähti n. 15 henkilötietoa ja osa väärässä paikassa olleista kuvista. Poista simmi, palauta tehdasasetukset...(mahdollisesti lataa tietokoneella valmistajan palveluista osa käyttistä) heitä känny seinään kun ei toimi halutulla tavalla (tämän voi jättää tekemättä), pyydä kaverin apua... käyttiksen installointiin niin ettei Chrome kytke itseään muualle kuin puhelinvalmistajan palveluihin. Tämä on kaiketi siinä valmistajien välisessä sopparissa että Huawei käyttää Chromen tekniikkaa tavallisten päivitysten tuomiseen loppukäyttäjälle. Että jos siitä jotenkin pääsee kokonaan eroon loppuu päivitykset samalla.

Joku varmaan osaa paremmin täällä.
 
Last edited:
Jos sulla on Google-tili ja se kytkettynä Chromeen niin lienee mahdotonta.
Ei tietääkseni ole Google-tiliä kytketty Chromeen, olen aina varonut kirjautumasta Chromeen niin puhelimella kuin tietokoneella. Mutta tietysti tässä puhelimessa on jokin Google-tili oltava olemassa, joten ehkä se Chromekin tietää sen?

Chromehan pysyi kiltisti käytössä useita kuukausia, kun sen normaalisti sovellusasetuksista klikkaamalla tein. Nyt se vain yllättäen alkoi palata käyttöön jokaisen yön aikana.
 
Jaa-a, enpä tiedä mitä muuta sanoa. Huawei ei ole tuttu puhelin itselle. Mutta juu, käsittääkseni siellä pitää olla Chrome jossain taustalla (appsien listassa kätkettynä ehkä?) että päivityksiä saa. Sama juttu Windowsin kanssa, Explorer vai mikä tuon nimi nykyään on, on jossain päin koneella oltava että päivityksiä tulee automaatilla. Sai ne manuaalistikin ladattua joskus, ehkä nykyäänkin, mutta harvaa kiinnostaa käyttää tuntia, pahimmillaan 12 tuntia viikossa, siihen että voi kokonaan välttää explideriä.

Itseä muutamat jutut on välillä Windowsissa ärsyttänyt niin että Linux-konetta harkinnut mutta ei oo taitoa saada sitä toimimaan varmasti tunnistautumista vaativilla saiteilla, ehkä tähän on tullut helpotusta nykyään jo.
 
Last edited:
Tarkennan siis vielä, että minua ei haittaa tässä vaiheessa, että Chrome on "jossain taustalla", vaan se, että se joka yö pulpahtaa uudelleen aloitusnäytölle ja joka aamu pitää käydä sovellusasetuksista klikkaamassa "poista käytöstä", siinä missä aiemmin se uskoi kerrasta, että kyllä, haluan poistaa sovelluksen käytöstä ja ymmärrän, ettei se poista sovellusta kokonaan.
 
Etäkokouksien maailmasta kysymys.
Minulla on omalla koneellani Ubuntu Mate. Työkoneella on Big Sur. Kun työkoneella saan kutsuja Teams-kokouksiin, voin liittyä niihin selaimessa ja kirjautumatta MS-tilille. Omalla Matella taas tämä ei toimi – kun klikkaan kokouksen linkkiä, päädyn selaimeen, josta voin valita ainoastaan Teams-sovelluksen lataamisen. Kun Teamsin sitten lataa koneelle, se ei anna liittyä kokoukseen kirjautumatta MS-tilille.

Onko siis totta, että jos on Linuxin leirissä, niin ei voi liittyä kirjautumatta Teams-kokoukseen, kun taas Mac-leirissä se onnistuu?
Jos tämä ei ole totta, niin osaako joku kertoa, kuinka sitten pystyisin osallistumaan Teams-kokouksiin omalla koneellani ilman, että minun täytyy kirjautua millekään MS-tilille?

PS: Ei keskustelua MS-tilin käyttämisestä tai luomisesta. Kysymykseni koskee vain Teams-kokouksiin liittymistä selaimesta ja vieraana, minkä tiedän olevan mahdollista.
 
En ole itse käyttänyt Teamsia, joten tämä menee arvailuksi. Mutta:

Se ettei se toimi suoraan selaimesta saattaisi liittyä käytettyyn selaimeen. Tämä väittää, että Chrome (ja Macin Safari) toimisi paremmin kuin Firefox - tosin se ei puhu suoraan käyttöjärjestelmistä. (Jos sivu pitää paikkaansa, onpa kovin rajoittunutta tuo Microsoftin selaintuki - luulisi että iso firma panostaisi enemmän...)

Ehkä siis kannattaa kokeilla Chromella tai Chromiumilla (= vapaan lähdekoodin versio Chromesta). Valitettavasti tällaisten webbisovellusten selaintuki aika usein perustuu siihen, että sovellus vaatii selaimen ominaisuuksien sijaan, että selaimella on tietty nimi - joten on mahdollista (mutta en tiedä), että Chromium ei toimisi mutta Chrome toimisi, vaikka molemmissa selaimissa olisi samat ominaisuudet.

... ja olin kirjoittamassa toista arvausta liittyen tähän samalta kuulostavaan mutta sekavaan bugiraporttiin, mutta huomasin että siinä käytetty teams-for-linux onkin jonkun ulkopuolisen tekemä sovellus ajalta, jolloin Microsoft ei vielä tarjonnut omaa Linux-sovellustaan - joten tästä ei kai ole apua. Siinä oleva bugi tuntui olevan, että sovellus ei saanut selaimelta kokouksen URLia (ja ilmeisesti ilman kokouksen tietoja se meni kirjautumisruutuun) ja jonkinlainen kiertotie tuntui olevan antaa URL suoraan sovellukseen.
 
Ylös