Piikkimatto ja muut terveysvaikutteiset tuotteet

Pagba

Pronominit hän/hänen
tuo kuppi pirunmaitoa
ja yöllä piikkivuoteella
ei meillä ole ihoa
ei lihaa, verisuonia

CMX: Pirunmaitoa

Oletteko jo tutustuneet joulun lahjahittiin, piikkimattoon? Poliisin versiosta poiketen näissä terveysvaikutteisissa esineissä on useita tuhansia teräviä piikkejä järjestettyinä ympyränmuotoisiin nastoihin pehmeällä alustalla. Piikkien päälle on tarkoitus asettautua mahdollisimman tasaisesti ja pysyä paikoillaan vaihtelevia aikoja, alussa noin kymmenen minuuttia. Vaikutus on alkuun polttava ja kivulias, mutta endorfiinien erittyessä kipu helpottaa ja jälkeenpäin koko selässä on miellyttävä lämmön tunne ankaran punoituksen lisäksi. Mahdollisiin akupunktiovaikutuksiin en tässä ota kantaa, sillä itse en usko moisiin hömpötyksiin. Endorfiinien eritys selittää itselleni käsittelyn miellyttävyyden. Sitä voisi verrata kovaan saunomiseen tai urheilusuoritukseen. No pain, no gain.

Tässä topikissa voi keskustella myös muista esineistä, joilla yritetään kotioloissa kohentaa omaa oloa, aina silmäkirurgiasettiin asti.
 
Olen tutustunut moiseen kapineeseen. Ostin sellaisen, mutta sitten sainkin toisen jouluhajaksi joten velho lunasti ensimmäisen itselleen. Kaikista suosituksista huolimatta makasin heti alkuun varmaan lähemmäs puoli tuntia. Kivuliaalta touhu ei olisi tuntunut ellen olisi vahingossa asentoa hakiessani nojannut paljaalla kämmenellä mattoon tai huitaissut rystysiäni auki piikeissä. Mutta selälle tunne oli pelkästään miellyttävä.

Se mitä vaikutuksista huomasin (en tiedä onko selitys psykologinen, asennosta johtuva rentoutuminen, endorfiini vai akupunktio) niin hengitys muuttuu paljon syvemmäksi ja rauhallisemmaksi jo hyvin pian matolle pääsyn jälkeen. Kenties hengitys tai sitten joku ihan muu johtaa siihen että kun nousen matolta niin olo on miellyttävän rentoutunut. Ja pakko vielä lisätä ehkä suurin syy miksi suosin mattoa. Huonompana nukkujana minulla oli jatkuvaa univelkaa ja väsymystä jo ainakin puolentoista vuoden ajan ja hyvin nukutut yöt olivat harvassa ja niitä oli perätysten korkeintaan yksi tai kaksi. Nyttemmin olen nukkunut enemmän öitä hyvin kuin huonosti. Ja vaikka vaikutukset olisivat pelkästään psykologisia niin silti en tässä vaiheessa luopuisi enää piikikkäästä apuvälineestäni. (Ja en siis nuku maton päällä vaan makoilen telkkaria katsellessani).
 
Kokeiltu on, vaikkei omana olekaan, kun annoin taktisesti lahjaksi henkilölle, joka antaa minunkin käyttää mattoa aina kun samassa kaupungissa ollaan.

Tykkään. Aluksi piti vähän totutella, mutta nyt tuntuu yhö aikaisemmassa vaiheessa tulevan pistelyn tilalle se mukava, lämmin, kihelmöivä tunne. Itse pidän myös siitä tunteesta, kun piikit irtoavat nahasta. Ottaa niin makiasti. Itse en ole maton päälle nukahtanut, mutta näinkin on todistettavasti käynyt. Istuessa paljaalla iholla maton päällä paino kasaantuu vähän liikaa yhteen kohtaan, housut jalassa istuminenkin luonnistuu.


Ja tästä meidän piikkimatosta jää hauskat, kukkamaiset kuviot selkään kaiken muun riemun lisäksi. :)
 
Kokeiltu on, ja jäi ihan pysyvään käyttöön. Joko olen niin paksunahkainen, tai mistäköhän se johtuu, mutta ensimmäisen käyttökerran jälkeen en ole kipua pahemmin tuntenut missään vaiheessa. Eri asia olisi varmaan jos makaisi maton päällä lattialla, mutta ohjeistuksessa sanottiin, että pitäisi käyttää mattoa pehmeällä alustalla, esim. pehmeän maton tai sängyn päällä.
Hengitys muuttuu kevyemmäksi, mutta samalla minulla lähtee liikkeelle kaikki lima keuhkoissa ja nielussa. Olen miettinyt että pitäisi koettaa saada matto johonkin hieman istuvampaan asentoon. Sääli etten omista kiikkutuolia.
Hieman harmittaa, koska jonkin aikaa haaveiltuani ja vihdoinkin maton saaneena siitä tulla läjähti heti suuri hitti. Noh, näin on käynyt monen muunkin asian kanssa, viimeisinpänä kahvakuula-trendi. Noh, eihän se mitään haittaa, ellei sen anna itse itseään haitata.

Paras ja toistaiseksi eniten tulosta tuottava järjestely on toiminut niin, että ennen matolla makailua olen käynyt lämpimässä suihkussa/saunassa, ja sitten vetänyt jalkaan villasukat. Samalla kosteusvoide imeytyy hyvin :p

Seuraavaksi olisi tarkoitus ommella matolle jonkinmoinen kuljetin, jotta sen voisi ottaa reissuunkin mukaan.
 
Käytättekö muuten mattoa paljaaltaan vai T-paidan kanssa? Äidin kanssa todettiin että ohut paita päällä se on kaikkein paras. Piikit pitää selkeästi tuntea, mutta en halua että ne painuvat lihaan. Kerran kokeilin ilman paitaa. Makaaminen ei ollut ongelma, mutta nouseminen tuntui siltä kun joku olisi yrittänyt repiä jotain irti nahastani (ja niinhän siinä oikeastaan kävikin). Joku (olisiko ollut tätini) sanoi jostain kuulleensa taio lukeneensa että matolla seisomisella olisi virkistävä vaikutus.
 
Nimenomaan virkistävä vaikutus, näin kertoi joku joogaopettaja ennen joulua nähdyssä aamu-tv:n haastattelussa. Oli kokeillut itse seisomista ja kertoi sen jälkeen jalkojen kihelmöineen kuin avannon jälkeen, eli ei suositellut piikkimatolla seisomista ennen nukkumaan menoa. Sen sijaan makoilu ennen unia on rentouttavaa.

Itse en ole päässyt kokeilemaan. Vierestä olen vain katsonut kun May nukahti päiväunille poski vasten piikkimattoa viime Rismalahti-miitissä.
 
Ohut t-paita minulla ainakin on päällä, juuri sen nousemis-vaiheen tähden. Tunnustan tosin etten ole uskoltanut edes kokeilla mattoa ilman paitaa, ehkä senkin voisi kokea edes kerran. Ja mahdollisesti myös tuo seisominenkin, ainakin muuten jalkapohjia painelemalla saa hyvän olon.

Koska keskustelu näemmä koskee kaikkia muitakin terveysvaikutteisia esineitä, niin onko teillä sellaisia päänhierojia? Sellainen kapistus siis, joka näyttää metalliselta vatkaimelta, jota on vähän leikelty päästä.
Ostin kosmetologiltani moisen kapineen joskus toista vuotta sitten. Kun joku toinen tekee, ja nimenomaan hitaasti, se tuntuu hyvältä. Itse tekemällä en ole päässyt niin hyviin tuloksiin, joskus olen saanut aikaiseksi jopa kuvottavan olon ja päänsäryn, vaikkei se olekaan tarkoitus.
 
En ole päässyt kokeilemaan, mutta olen nähnyt kun sitä on käytetty muille. Mieli tekisi kyllä päästä kokeilemaan, mutta en usko että minulla riittäisi halukkaita hierojia niin usein kun haluaisin. Itse en sitä voisi missään nimessä käyttää sillä jumittavat hartiani ja niskani aiheuttaisivat hierontaa vaativassa asennossa nimenomaan kamalan päänsäryn ja kuvotuksen.
 
Joulupukki toi piikkimaton (kaksikin, mutta toinen meni vaihtoon), ja pari kertaa olen nyt kokeillut. Kyllä nukuttaa ihan tehokkaasti... Olen vaan makaillut selälläni ja vatsallani paidan kanssa, en vielä kertaakaan ilman. Mutta tarkoitus olisi kokeilla, kunhan tottuu tuohon ensin noin.

Päänhierojaa kokeilin kans jouluna, mutta siitä ei tuntunut olevan kovinkaan paljon iloa. Toista on Kipukoukku, jolla ainakin itse olen saanut niskan ja selän jumeja mukavasti aukeamaan ilman että koko loppukroppa on sen jälkeen jumissa. Sitä tulee käytettyä usein telkkaria katsellessa, tykkään kovasti.

Terveysvaikutteisista esineistä himoitsisin vielä sarastuslamppua... Kirkasvalolamppu auttaa selvästi synkkinä syyspäivinä, joten ehkä sarastuslamppu auttaisi heräämään paremmin? Ehkä?
 
Millainen se kipukoukku loppujen lopuksi on? Joskus olen pohtinut että selkärankareumaan sairastuneelle äidilleni voisi varmaan tehdä ihan hyvää.

Moista sarastuslamppua on minunkin mieleni joskus tehnyt. Kirkasvalolamppuakaan en omista, joskus olen sellaisen edessä istunut kuitenkin. Aamuisin ei olisi yhtään pahitteeksi herätä mielekkäämmin.
 
Oih, sarastuslamppu on asia jonka tosiaan haluan. Olisi paljon miellyttävämpää herätä valoon ja johonkin herätysääneen kuin pimeään miettimään onko yö vai päivä. Kaverillani on sarastulamppu ja hän on sanonut, että herää paremmin ja ei ole sitä samaa väsymystä kuin normaaliheräämisessä.
 
Minäkin olen pohtinut sarastuslampun hyödyllisyyttä omaan heräämiseen. Viime vuosina ei ole juuri vähäisen työn takia ollut tarvetta raastaa itseään aikaisin aamulla ylös, mutta muistan nekin ajat.

Piikkimatto tosiaan houkuttaisi tuon rentouttavan vaikutuksen vuoksi. Oi, jos nukahtaminen olisikin helppoa.
 
Anewielh sanoi:
Millainen se kipukoukku loppujen lopuksi on? Joskus olen pohtinut että selkärankareumaan sairastuneelle äidilleni voisi varmaan tehdä ihan hyvää.

En osaa sanoa olisiko Kipukoukku liian rankka reuman hoitoon, mutta lisätietoja saa vaikkapa Kipukoukun kotisivulta

Se on siis sellainen "käppyrä", jolla painellaan ja pyöritellään selässä (ja jaloissakin) olevia jumikohtia.
 
Olen vain kertaalleen kokeillut piikkimattoa paidan kanssa ja sen jälkeen ilman paitaa. Lattialla en pystynyt pehmusteenkaan päällä lepäävällä piikkimatolla makaamaan, koska paino jakautui niin epätasaisesti. Pehmeällä alustalla kuten patjalla onkin juuri se merkitys, että se saa piikit painautumaan ihoa vasten tasaisemmin. Kaikenlainen liike sattuu matolla ja hengityskin muuttuu rauhallisemmaksi kuin itsestään. Useamman minuutin liikkumattomuus merkitsee minulle nukahtamisvaaraa ja olenkin ottanut torkkuja matolla.

Matto on mallia OBH Nordica. Lähes viisikymppiä piikkimatosta on paljon, mutta järkeilin, että tunnetumman valmistajan matto ei varmaan hajoa niin äkkiä. Olisi hauskaa tarinoida ihon alle katkeavista ja visvasyöksyn kera tippuvista piikeistä, mutta sellaisia raportteja ei ole maailmalta kuulunut edes halpismattojen kohdalla. Pukki toi tämän maton vaimolleni lahjatoiveen mukaisesti. Tontut kertoivat, että he joutuivat käyttämään kokonaisen lahjapaperirullan mattolaatikon paketoimiseen. Sen kuljettaminen ja kätkeminen oli hankalaa.

Akupunktiokuvia kun katselee, niin huomio kiinnittyy siihen, että neuloja pistetään harvoihin ja tarkasti valittuihin paikkoihin. Jos se olisi kuin pikkolohuilun soittamista, niin piikkimaton käyttäminen olisi kuin kirkkourkujen jokaisen koskettimen ja pedaalin painamista samanaikaisesti. Ei kovin vakuuttavaa kiinalaisen lääketieteen soveltamista minun mielestäni.
 
Ksu sanoi:
Terveysvaikutteisista esineistä himoitsisin vielä sarastuslamppua... Kirkasvalolamppu auttaa selvästi synkkinä syyspäivinä, joten ehkä sarastuslamppu auttaisi heräämään paremmin? Ehkä?

Kyllä, minua ainakin auttaa heräämään. En yleensä herää itse valoon, mutta olen selvästi enää kevyessä unessa lampun piipityksen ja/tai herätyskellon soidessa. Huomasin sen karvaasti kun kerran unohdin laittaa lampun syttymään. Herätyskellon soidessa tuntui kuin olisin koomasta herännyt. (Tai miltä sekin sitten tuntuu, en tiedä.)
 
Minulla on samanmoisia kokemusksia kuin fanyella sarastuslampusta (tai herätysvalosta kuten sitä itse kutsun). Mutta alussa valoon heräsi herkemmin. Olin aina hereillä jo ennen soittoa, nykyään harvemmin. Mutta herääminen on silti huomattavasti helpompaa kuin ilman lamppua. Kun kirkas valo osuu kasvoihin niin uni ei edes yritä tulla uudestaan vaikka sulkisi silmänsä kuinka.

Minulla on saman merkkinen matto kuin Pagballakin. Toinen matto joka ensin oli oli merkiltään Guru (halpis Säästökarimatto). Mitä eroja olen nyt äkkiseltään löytänyt niin Gurun piikit ovat pidempiä ja niitä on vähemmän kuin kalliissa matossa. Pehmuste on kapeampi ja ohuempi ja ohjeistus maton käytöstä oli huomattavasti heikompaa. En ole käytännössä todennut mattojen käytössä paljonkaan eroja kun makaa pehmeällä alustalla.

Eilen tuin mattoni niskaa vasten kun särki niskaa kovasti. Ajattelin että se rentouttaisi kuten selän, mutta vaikutusta ei tuntunut. Sitten päätin että telkkarin katseleminen voi olla niskan kannalta helpompaa seisten (meillä on telkkari katonrajassa) ja nousin matolle seisomaan. Silloin iski kamala kuvotuksen tunne. En tiedä johtuiko se siitä että olin pitänyt mattoa niskan takana varsin pitkään ja paljaaltaan vai niskakivusta tai kenties nopeahkosta ylösnousemuksesta ;P Vai ehkä kaikkien yhdistelmästä, mutta ihan äkkiä en kokeile mattoa uudestaan jumiutuneen niskan avaamiseen.
 
Pagba sanoi:
Akupunktiokuvia kun katselee, niin huomio kiinnittyy siihen, että neuloja pistetään harvoihin ja tarkasti valittuihin paikkoihin. Jos se olisi kuin pikkolohuilun soittamista, niin piikkimaton käyttäminen olisi kuin kirkkourkujen jokaisen koskettimen ja pedaalin painamista samanaikaisesti. Ei kovin vakuuttavaa kiinalaisen lääketieteen soveltamista minun mielestäni.
Se on kyllä totta, että melko harvakseltaan niitä neuloja pistellään, ja tarpeelliset hoidettavat paikat hoidon tekevä kartoittaa ensin esim. kyselyllä, eli kaikkiin pisteisiin ei laitetakaan neuloja. Piikkimattohan ei kuitenkin lävistä ihoa vaan paremminkin painaa. Siinä näkisin tämän eron niiden välillä, ettei tarvitse "osua" juuri niihin tiettyihin, yksittäisiin akupisteisiin. Ja varsinkaan kun asian tekee normaalisti asiaan sen kummemmin perehtymätön henkilö. Toisinhan asia on myös esim. moksassa tai kuppauksessa, jossa hoidetaan vain niitä tiettyjä pisteitä, mutta ehkä hiljenen ennenkuin alan jorista niistäkin, kun eivät tähän topiciin kuulu :p
 
En ole piikkimattoa kokeillut, saati sitten hankkinut itselleni. Prismassa sitä ihmettelin ja kaupan ollut matto vaikutti aika heppoiselta. Hieman epäilyttää, että jos asettautuisin vaikka kuinka varovasti tällä elopainolla maton päälle, niin maton piikit olisivat joko littanassa allani tai mies saisi kaivaa pinseteillä katkenneet piikit selkänahastani.

Miehen veli yleensä hurahtaa kaikenlaisiin terveysvaikutteisiin juttuihin, joten odottelen nyt kaikessa rauhassa, niin todennäköisesti heidän luonaan on mahdollisuus päästä piikkimattoa kokeilemaan.
 
Kuten Lehtokuusama jo paljastikin, niin minulla on myös piikkimatto. On ollut jo ainakin vuoden. Maksoin siitä kolme kertaa sen hinnan, mitä näistä nykyisistä pyydetään :( Hankin piikkimattoni hierojani kautta. Ennen ostamista käytin piikkimattoa hierojalla siten, että rentouduin sillä jonkun aikaa ennen hierontaa.

Itse käytän piikkimattoa rouhetyynyn (alunperin tarkoitettu saunaan päänaluseksi) kaverina. Rouhetyynyn laitan esim. selkärangan suuntaisesti niin, että piikkien paine jakautuu tasaisesti. Tai sitten niskan alle, jotta saan sinne enemmän tuntua. Sillä ei ole väliä olenko lattialla vai patjalla. Mutta ehdottomasti piikit paljasta ihoa vasten. Ainoa poikkeus ovat korvat, joita vasten en kertakaikkiaan siedä piikkejä. Suojaankin korvat pitkillä hiuksilla (Lady Godiva?!) :wink:

Olen käynyt myös akupunktiossa säännöllisen epäsäännöllisesti viimeisen kymmenen vuoden ajan. Kanavaneula on pari kertaa sattunut aivan sairaasti ja sen takia turvaudun akupunktioon vasta kun kipu on... no... asteikolla 4-10 siinä 8-9 välillä. Akupunktio siis auttaa minulla kovaan kipuun, mutta toisaalta voin tulla kipeäksi hoidosta. Minusta akupunktiolla ja piikkimatolla ei ole mitään yhteistä.

Piikkimattoon olen aivan koukussa. Kuten kunnon holisti, niin tarvitsisin vain enemmän, pidempiä ja terävämpiä piikkejä.

Kipukoukku minulla on ollut jo useamman vuoden ajan. Toimiva peli, jos sitä vaan muistaa käyttää. Pääsee koukuttamaan niitä ah! niin makeansuloisia paikkoja, joihin ei muuten yllä (käyttäkää mielikuvitustanne...).

Heitänpä keskusteluun myös jotain uutta... tuoliin laitettava hierontamatto. Ainakin OBH Nordica valmistaa näitä. Jollain ne voivat toimia hyvin, mutta kun itse muistutan profiililtani Frankesteinin hirviötä (ilman maskeerausta huom!), niin tuo ei minulle vaan sovi. Olin puolelta keholtani aivan mustelmilla sen jälkeen, kun kerran koetin. Onko muilla kokemuksia tästä?
 
Hahaa, aina kun käyn Prismassa, otan parit demo-hieronnat sellaisella koneella :D Kovasti olen pohtinut sellaisenkin hankkimista, tosin sen melkoisen huima hinta on hieman rajoittanut tätä hankintaintoa. Olisi niin messevää katsella elokuvaa ja istuskella hierottavana koko leffan ajan :p

Piikkimatto taitaa tosiaan koukuttaa: joulun jälkeen himo maata sen päällä on vain kasvanut ja alkuunsa aikana ollut 10 minuuttia ei vain enää riitä...

Ja mitä tulee akupunktioon, niin tässä taas nähdään ihmisten erot niin hyvin; minulla akupunktio ei ole koskaan sattunut pahemmin, en ainakaan koskaan muista kokeneeni juurikaan kipua missään vaiheessa.
 
Ylös