Piikkimatto ja muut terveysvaikutteiset tuotteet

Piikkimatto ja kauratyyny vuorotellen kätettynä ovan myös kohtalaisen tehokas. Niskanseudun kipujebn kanssa olen tosin piikkimaton suhteen tosi fvarovainen. Kerran laitoin maton niskan taakse ja hetken päästä tuli voimakas pahoinvointi joka jatkui melkein koko päivän, vaikkakin hiipui pikkuhiljaa. Taisi piikki osua väärään kohtaan?
 
Pitäisköhän tänään nukahtaa pitkästä aikaa piikkimatolle?

Aloitin viime viikolla uudelleen kuntonyrkkeilyn, koska koin että mulla on ihan uskomattoman huono kunto, etenkin verrattuna takavuosiin. Lisäharjoitteluksi seura tarjoaa SPT-treeniä, josta kerrotaan näin:

SPT-harjoittelu poikkeaa ns. "normaalista" harjoittelusta. Se on räjähtävää ja nopeaa voima- ja liikkuvuusharjoittelua (plyometrinen harjoittelu) lihaskuntoliikkein käyttäen hyväksi apuvälineitä, kuten kahvallisia vastuskuminauhoja, sandbellejä, juoksualustaa, käsipainoja, harjoitteluköysiä (battle rope), aitoja, renkaita ja jumppapalloja. SPT-harjoituksen luonteesta ja korkeasta intensiteetistä johtuen harjoittelu polttaa erinomaisesti rasvaa ja kiinteyttää lihaksistoa. SPT-harjoittelu parantaa lantion, nilkkojen ja olkapäiden liikkuvuutta, sekä lisää jänteiden lujuutta ja aktivoi hermostoa. Sillä on myös merkittävä sydäntä ja verisuonia vahvistava vaikutus.

Olin noissa treeneissä tänään ensimmäisen kerran ja voi kiesus, kyllä lihakset sai tunnissa tarpeekseen; hassu tunne, kun lopussa oli jo niin että pää sanoi "hyppää" mutta jalat eivät sitten enää millään suostuneet yhteistyöhön vaikka kuinka yritti. Jumia luvassa, tosin lihaskuntoni ilmeisesti on kuitenkin parempi kuin olen luullut, koska en ole yksienkään treenien jälkeen ollut mitenkään megakipeä (vaikka olenkin ollut ihan poikki). Piikkimatto oli ensimmäinen asia jota aloin tänään kotiin tullessani etsiä.

Piikkimatto on mulla kausittain käytössä. Välillä makaan sen päällä pitkiäkin aikoja (usein luen kirjaa samalla, joskus nukahdan ja herään siihen että vois nyt varmaan parin tunnin makoilun jälkeen kierähtää jo pois maton päältä ja ottaa samalla kirjan pois nenän päältä - selkä on sen jälkeen hassun tuntuinen, tavallaan puutunut, tavallaan ei). Piikkimaton päällä seisominen on myös erittäin mielenkiintoista - varmasti hieroo akupisteitä, mutta alussa kannattaa tehdä sukat jalassa. Pohkeille piikkimatto toimii mun mielestä hyvin niin, että laitetaan piikkimatto poikittain pilatesrullaan päälle poikittain ja sitten selällään rullaillaan sitä pohkeiden alla. Muuten on hankala saada tarpeeksi piikkien painetta pohkeille.
 
Illalla nukkumaan mennessä niska tuntui jäykältä, joten ei tullut suurenakaan yllätyksenä se, että heräsin kahdelta yöllä järkyttävään niskaperäiseen päänsärkyyn. Käväisin nielaisemassa sadan milligramman ketoprofeenitabletin, mutta sen vaikutushan alkoi vasta puolen tunnin päästä ja olo oli todella tuskainen kaiken aikaa. Niinpä levitin piikkimatot sängylleni ja aloin lojua niiden päällä. Koko selässä oli tuhansia kipupisteitä, jolloin päänsärky ei enää erottunut joukosta ja endorfiineja alkoi erittyä. Torkahdin ja kun havahduin, oli kipulääke jo alkanut vaikuttaa. Rullasin piikkimatot takaisin yöpöydän ylälaatikkoon, rapsutin koiran rauhalliseksi ja nukuin keskeytyksettä aamuherätykseen saakka. Ilman piikkimattoja tuona yönä olisin kokenut hyvin tuskallisen puolituntisen. Paras hömppätuote ikinä!
 
Ylös