Piippukessu?

Angmar

Hobitti
Tästä on ollut meilläpäin kiihkeähköä keskustelua että onko kyseessä tavallinen
tupakka vai pilvi,mari,millä nimellä nyt ruohosta puhuukaan???
Mielipiteitä mielenkiinnolla odotellen.

Jos tästä jo oli topikki niin sori,uusi kun olen en ainakaan löytänyt. :)
 
Minä olen tuosta Tarun esipuheen kohdasta "kasvia he kutsuivat piippukessuksi tai -lehdeksi ja se lienee Nicotianan alalaji" (s. 19, Piippukessusta, Kaapuhemmopainos) aina saanut itselleni sellaisen assosiaation että se on tavallista tupakkaa, yhdistän tuon Nicotianan siihen.

Tiedä sitten mitä ne hobitit oikeasti polttelivat.. :D
 
Tuollahan minäkin olen sitä tupakaksi perustelluksi mutta aina tulee vastaväitteeksi esim "puolituisten piippukessu on hidastanut järjenjuoksuasi",
heitot tai muuta... :wink:
 
Tupakkaahan pidettiin vahingollisena jo ennen nykyistä valistusintoa. Varsinkin nuoria varoiteltiin, että tupakka "kostuttaa aivot" ja "tylsistyttää" sekä estää pituuskasvun.

Joten sinänsä sopisi tupakkaankin nuo varoitukset järjenjuoksun hidastumisesta. :)
 
Nicotiana on nimen omaan tupakkaa. Eli hobititkin polttivat siis jotain tupakkalajia tai varmasti ainakin jotain kasvia, jolla on samanlaiset vaikutukset. Mistään pilvestä ei valitettavasti ole kysymys. Aika tylsää.

"Puolituisten piippukessu on hidastanut järjenjuoksuasi" on hauska. :D Kuitenkin vain pelkkä herja, ei mitään tieteellistä tutkimusta ole lausahduksen pohjalla.
 
Gandalfin ääneenajattelua Moriassa: "Tiedän kyllä mikä minua vaivaa.... kaipaan tupakkaa... en ole vetänyt savuakaan lumimyrskyä edeltäneen aamun jälkeen."

Tässä nimen omaan puhutaan suoraan tupakasta, eikä kessusta, kuten monin paikoin muualla kirjassa.
 
weed, leaf, tobacco

vesto sanoi:
Tässä nimen omaan puhutaan suoraan tupakasta, eikä kessusta, kuten monin paikoin muualla kirjassa.

,n viilausta: tupakka on tässä suomentajan päästä peräisin. Alkuteksti:

"I know what is the matter with me, - - - I need smoke! I have not tasted it since the morning before the snowstorm."

En silti kannata mitään kannabisteoriaa, sillä jo FoTR:n esipuheessa (Prologue. 2. Concerning Pipe-weed) sana tupakka mainitaan selvin sanoin (aiemmin käsitellyn termin Nicotiniana lisäksi): "- - - and since he [= Meriadoc] and the tobacco of the Southfarthing play a part in the history that follows, - - -" (suom. "- - - ja koska hänellä ja Eteläneljännyksen tupakalla on osansa seuraavassa kertomuksessa, - - -"). Lisääkin kohtia voisi kaivaa esiin, mutta ei liene tarpeen tämän asian todistamiseksi.

Ei siis pitäisi olla mitään epäilystä siitä, että "- - - herb, which they called pipe-weed or leaf" (suom. "Kasvia he kutsuivat piippukessuksi tai -lehdeksi") - tämän kohdan Wilwarin jo mainitsi - on nimenomaan eikä mitään muuta kuin tupakkaa, ja tarkemmin sanottuna prof. Tolkienin niin kovasti rakastamaa piipputupakkaa.

PS. Liekö tuo suomennos "-lehdeksi" aivan oikea? Tarkoitan: leaf on ehkä todennäköisemmin itsenäinen sana, eikä kyseessä ole *pipe-leaf. Myöhemminkin sitä käytetään itsenäisenä. Esim. Saruman (VI.6 Many Partings) sanoo: "Long may your land be short of leaf!" (suom. "Kauan vaivatkoon maatanne kessun puute!"

PPS. Tässä vielä toinen näyte suomennoksen horjuvuudesta tupakkaterminologian suhteen. Pitkänpohjan Pehku on alkutekstissä Longbottom Leaf, mutta sanaa "pehku" käytetään myös termin "weed" suomennoksena. Sama luku kuin edellä, Merri sanoo: "Wrap the weed in a rag of your own." (suom. "Käärikää pehku johonkin omaan rättiinne.")
 
Laitan kysymykseni tänne Tikin ehdotuksesta eli,
onko hobiteilla mitään ikärajaa piipunpolttoon? Saako ne aloittaa polttamisen kun ne ovat täysi-ikäisiä (siis 33v. jos en nyt ihan muista väärin)? Mä en oo huomannut mitään tietoa tästä.

Herätin tän topicin eloon! \o/ :roll:
 
Humblebee sanoi:
onko hobiteilla mitään ikärajaa piipunpolttoon? Saako ne aloittaa polttamisen kun ne ovat täysi-ikäisiä (siis 33v. jos en nyt ihan muista väärin)? Mä en oo huomannut mitään tietoa tästä.
Tuskin mitään virallista ikärajaa on, moiset lakien säätämät rajat ovat melko tuoreita keksintöjä kuitenkin ja hobitit elävät sateenvarjoistaan huolimatta varsin vanhakantaisessa maailmassa. Toki kovin nuorta polttelijaa voidaan katsoa paheksuen, mutta tuskin tällainen paheksuntaraja on lähelläkään 33 ikävuotta, pikemminkin kenties jossain 20 tienoilla. Itse ainakin olen näet aina olettanut, että korkeasta täysi-ikäisyyden rajastaan huolimatta Konnun hobitit kyllä fyysisesti saavuttavat täysikasvuisuuden kutakuinkin samassa aikataulussa kuin isommatkin ihmiset - 20-vuotias hobitti vastaisi siis paremmin ehkä 17-vuotiasta kuin 11-vuotiasta ihmistä.
Jokatapauksessa hobittien yhteisössä kessuttelua ei pidetä mitenkään paheellisena eivätkä hobitit mitä ilmeisimmin juuri tiedosta tupakan terveyshaittoja (jotkuthan jopa ovat sitä mieltä, ettei piippukessulla toisin kuin meidän tupakallamme mitään terveyshaittoja ollutkaan; minusta lähtökohta on vähän hassu, mutta näkökantoja on moneksi). Siispä alaikäisten polttelun paheksunnalle ei ole pahemmin syytä tai tilaustakaan.
 
Mutta näin oli myös Suomessa. Tupakkaa ei pidetty vielä 50-luvullakaan vaarallisena, vaan sitä kuulemma mainostettiin terveyttä edistävänä. Että näin myös täällä.
 
Mitä tulee nuorten hobittien tupakointiin, 29-vuotias Peregrin Tuk ainakin oli paatunut nikotinisti. Tiedä sitten, miten sai vanhemmiltaan luvan (liekö kysynyt?) lähteä Mordorin suuntaan reilusti alaikäisenä... vaan nuoremmista tupakoitsijoista minulla ei ole tietoa.

Tupakan vaaroista ei kai kukaan Keski-Maassa puhu. Legolas vain ihmetteli, miksi toiset "ympäröivät itsensä savulla" eikä aineeseen koskenut. Saruman pilkkasi Gandalfin piipunpolttoa, mutta kutsui piippukessua vain "moukkien rohdoksi" (KTK 480) eikä epäillyt sen olevan terveydelle vaarallista. Ellen väärin muista, elokuvissa Saruman mainitsi Gandalfille jotakin sen suuntaista kuin "puolituisten rohto on mädättänyt aivosi", mutta lausahdus ei kai perustu Tolkienin tekstiin, vai perustuuko?
 
Kessun kaupittelu oli epäilemättä Konnun mittakaavassa suurta bisnestä. Noinkohan Piiparitkin lisäsivät Pitkänpohjan Pehkuun addiktoivia aineita kasvattaakseen myyntiään? :p
 
Mielenkiinnosta kyselen tätäkin keskustelua herätellen, että onko Pitkänpohjan pehkusta mitään tarkempaa tietoa? Törmäsin nimittäin nettikauppaan joka myy piipunpolttelijoille "aitoa hobittitupakkaa, Pitkänpohjan pehkua." Kaupan mainostama tupakka on maustettu vaniljalla ja tarjoaa kuulemma hienoimman piippuelämyksen mitä Konnulla on tarjota. Onko kellään tietoa, miten kaukana tai lähellä todellisuutta tuo kuvaus on?
 
Vanilja kuuluu samaan sarjaan kuin suklaa, kun hobittien käytössä olleita kasveja tai niiden osia pohditaan. Sekin on nimittäin kotoisin Etelä-Amerikasta. Käsittääkseni sitä ei mainita Tolkienin kirjoissa, saati ylipäätään tupakkaan sekoitettavia mausteita. Kuulostaa siis hiukan kaukaa haetulta.
 
Ylös