Piirretyt leffat

Lopputuloshan ei ole varsinaisesti Piirretty piirretty näissä Pixarin leffoissa, mutta esityöt ja luonnostelut tehdään kuitenkin käsin.
Hurjan mielenkiintoinen oli käydä Tennispalatsissa katsomassa Pixar näyttely. :grin: Ja ihan samaa luonnostelupiirrostelua ja -maalausta niiden tekemiseenkin on kuitenkin tarvittu. Käsin tehty siirretään tietokoneeseen.
 
Disneyn piirretyt on tosi hyviä :) . Kun äiti on lomalla se aina tahtoo katsoa meidän kanssa Nemoa etsimässä. Rotatuile on vamaan mun disney suosikki. Japanilaiset piirretyt ihan hyviä esim. Naapurini totoro ja Kikin lähettipalvelu
 
Hayao Miyazakin piirretyt ovat niin ihania! On hauskaa, kun melkein kaikissa (ellei kaikissakin, en ole katsonut) Miyazakin elokuvissa keskeisiä aiheita ovat lentäminen ja lentävät koneet. Naapurini Totoro on ehdoton suosikkini. Pidän Miyazakin leffoista myös erään mielenkiintoisen seikan takia. Siinä ei ole eroteltu hyvää ja pahaa niin selvästi kuin Disneyn piirretyissä. On kaunista, että jokaisessa on vähän hyvää, vähän pahaa, kuten vaikka sillä ilmarosvojen kapteenilla elokuvassa Laputa-linna taivaalla.

Disneyn piirretyistä en erityisemmin pidä. Ehkä siksi, että äiti harvoin osti minulle pienenä mitään Disneyn piirrettyjä, joten en oppinut oikein pitämään niistä, ja nyt 13-vuotiaana ne tuntuu vähän hassuista vaan. Miyazakin leffat sopivat mielestä kaikenikäisille. Disneyn piirretyt ovat vähän...turhan naiiveja.
 
Minä pidän ehdottomasti kyllä piirretyistä. En mielelläni ajattele sitä jakoa, että piirretyistä olisi tullut animaatioita, vaan piirretyt ovat piirrettyjä ja animaatiot animaatioita. Sille ei vaan enää voi mitään, jotta vanhoja kunnon piirrettyjä ei enää tehdä.

Lapsena minulla oli melkoisen kiva kasa Disneyn piirrettyjä videolla, ja nyt olen hiljalleen alkanut vaihtaa niitä dvd:ksi. Mökille olen vienyt vanhat kasetit, onpahan sielläkin katsomista.

Toisin kuin Gubler ajattelee, omasta mielestäni Disneyn piirretyt eivät ole turhan naiiveja. Minusta on ihanaa, jos ei tarvitse edes sen elokuvan ajan keskittyä kovaan tosielämään, vaan saa uppoutua täysin sadun maailmaan. Sitä tosielämää saa kohdata leffan päättymisen jälkeen aivan tarpeeksi, toista ei kannata pelätä. Omia suosikkejani ovat olleet ajan saatossa ainakin Robin Hood ja Aristokatit. Myös jo aiemmin mainittu Joulupukki ja noitarumpu oli loistava, ja kuuluu edelleenkin joka jouluun :)

Mitä tulee animaatioihin, niin kuten jo aiemmin sanoinkin, en ajattele näitä piirrettyjen tilalle tulijoina, vaan omina elokuvinaan. Tekniikka vain kehittyy, eikä kaikkea voi aina saada. Siksi en lähde morkkaamaan animaatioita piirrettyjen "tuhoajina". Jälki teoksissa on upeaa nykypäivänä, ja ehdottomasti nautin myös niistä. Vaikkei minulla ole lapsiakaan, niin kyllä minä hyvät animaatiot kotiin ostan :D
Uusimmista suosikkejani ovat ehdottomasti olleet Wall-E ja Madagasgarit. Myös sivuhahmoista poikineet elokuvat ovat olleet loistavia, kuten Surf's up.
 
Disneyklassikoista pidän todella paljon ja etenkin vanhemmasta tuotannosta.
Ensi vuonna olisikin tarkoituksena alkaa järjestyksessä kerätä kaikki klassikot kotiin DVD-versioina. :grin:
Ehdottomia suosikkejani niistä ovat Leijonakuningas, Kaunotar ja Hirviö, Pieni Merenneito, Robin Hood ja Aristokatit.

Muita piirrettyelokuvia ei kovin paljon tule katseltua, mutta toki jos elokuviin tulee joku hauskan oloinen piirroselokuva niin tietysti menen katsomaan. Esimerkiksi tällä hetkellä haluaisin kovasti nähdä elokuvan "Agenttimarsut".
Muita mielestäni hyviä piirrettyelokuvia ovat mm. Henkien Kätkemää, Madagascar ja Wall-E.
 
Gubler, Disney-piirretyistäkin löytyy vaikka mitä mielenkiintoista materiaalia, ei kaikki niissä ole päivänpaistetta ja kukkasia. Olet jo sen verran vanha, että luultavasti hoksaisit mm. [hide]fasismiviittaukset[/hide] Leijonakuninkaassa ja Notre Damen kellonsoittajan *ahem* hiuskohtaus ja muutamat motivaatiotkin aukenevat hieman eri tavalla kuin nappulana. ;)

Sitten on tietysti mahtavin "piirretty" ikinä, Who Framed Roger Rabbit! En viitsi spoilailla, mutta sanonpa vain, että kyseessä on paras Disney-leffa koskaan. Näyttelijät äänikastia myöten ovat oikein hyviä ja koko leffan idea on aivan ihana. Jajajaja. Pahis on imho vähintäänkin pelottava (kenkäparka! D:) ja no, 40-lukulainen salapoliisijuttu vain vetoaa minuun.
[hide]OMGS OMGS Disney ja WB samassa elokuvassa ja Betty Boop ja Jessica Rabbit! :p~~ Pattycake! Ja näytelty/piirretty-systeemi toimii niin kauniisti! Ja ja ja. "Shave and a haircut" on yksi suosikkikohdistani - ihanan optimistinen ja silti niiiin hyytävä. :D[/hide]
 
Minun enemmän tai vähemmän aikuista mieltäni Leijonakuninkaass askarruttaa sen antama imo kyseenalainen kuva pyhästä yhteiskuntajärjestyksestä. Auringon mailla asuvat leijonat ja muut "jalot" eläimet, kun taas hyeenat, "roskaväki", majoittuvat varjoon jäävällä slummialueella. Niin kauan kuin asiat ovat tällä mallilla, kaikilla on kivaa - paitsi ehkä hyeenoilla, mutta mitäpä siitä. Vaan kun slummin roskaväki päästetään jaolle auringon maille, niin äkkiä loppuu ei vain riista vaan myös vesi ja sitä kautta koko alue autioituu ja muuttuu synkäksi. Vasta kun jalo kuningas palaa mailleen ja ajaa roskaväen takaisin slummiinsa, asiat ovat taas kunnossa. Ei kovin kaunis kertomus minun mielestäni.
 
Isilmírë sanoi:
Minun enemmän tai vähemmän aikuista mieltäni Leijonakuninkaass askarruttaa sen antama imo kyseenalainen kuva pyhästä yhteiskuntajärjestyksestä. Auringon mailla asuvat leijonat ja muut "jalot" eläimet, kun taas hyeenat, "roskaväki", majoittuvat varjoon jäävällä slummialueella. Niin kauan kuin asiat ovat tällä mallilla, kaikilla on kivaa - paitsi ehkä hyeenoilla, mutta mitäpä siitä. Vaan kun slummin roskaväki päästetään jaolle auringon maille, niin äkkiä loppuu ei vain riista vaan myös vesi ja sitä kautta koko alue autioituu ja muuttuu synkäksi. Vasta kun jalo kuningas palaa mailleen ja ajaa roskaväen takaisin slummiinsa, asiat ovat taas kunnossa. Ei kovin kaunis kertomus minun mielestäni.

Niin voihan sen noinkin ajatella.. Itse ajattelene että Leijonakuningas on vain kertomus hyvästä ja pahasta. Hyenathan ovat haaskaeläimiä siksi varmaan laitettu huonoon asemaan elokuvassa. Lisäksi täytyy muistaa että kaikkein pahinhan on Scar jonka takia koko Jylhämaa rappeutuu, vaikka hän onkin leijona eli "jalo" eläin. No joo mutta ei ajatella liian vakavasti :D

Leijonakuningas on joo minun suosikkini erityisesti hyvien laulujen sekä mahtavien ääninäyttelijöiden takia.(hyvä Suomi)Lisäksi hyviä ovat 101 dalmatialaista ja Aristokatit. :)
 
Liittymättä mitenkään edelliseen keskusteluun, mutta katson paraikaa ensimmäistä kertaa aikuisena Ruohometsän kansasta tehtyä piirrettyä leffaa, ja en oikein tiedä mitä ajattelisin. Toisaalta todella hyvin tehty, ja omana taideteoksenaan aika vaikuttava yhä edelleenkin. Toisaalta taas kaikkea on muutettu aika lailla, ja onhan se tehty ihan liian lyhyeksi (puolitoista tuntia) joten melkein kaikkea on karsittu, ja sitten häkkikaniineja onkin yhtäkkiä enemmän, mutta niistä ei tulekaan ketään.

Ja lastenpiirretyksi tuo on kyllä hyvin graafisella tavalla pelottava ja väkivaltainen. Olen vielä aika sekavassa mielentilassa, enkä aivan katsonut loppuunkaan. Sen muistan lapsuudesta että Kenraali Ratamo on hirveän näköinen pelottava otus, niin kuin kuuluukin.
 
No piirretyistä en kauheasti muista, mutta on mulla jo sen verran muistinjyviä että muistan että Miekka kivessä oli todella hyvä vaikken muista oliko se edes Disneyn. Ja
Simbad oli myös hyvä.
Kursivointi taisi onnistua.

[color=blue:8a64bc627f]Muoks: Korjasin kursivointia Simbadin osalta. Voisit myös kertoa, minkä takia mainitsemasi elokuvat olivat mielestäsi hyviä. Ystävällisen terveisin konnavahti Lehtokuusama.[/color]
 
Itse ei tuu kauheesti katottuu piirretyitä, vaikka ne onkin kivoja. Luen lähinnä kivoja kirjoja, joissa keskeisessä osassa ovat Harry Potter ja TSH...
 
Isilmírë sanoi:
Minun enemmän tai vähemmän aikuista mieltäni Leijonakuninkaass askarruttaa sen antama imo kyseenalainen kuva pyhästä yhteiskuntajärjestyksestä. Auringon mailla asuvat leijonat ja muut "jalot" eläimet, kun taas hyeenat, "roskaväki", majoittuvat varjoon jäävällä slummialueella. Niin kauan kuin asiat ovat tällä mallilla, kaikilla on kivaa - paitsi ehkä hyeenoilla, mutta mitäpä siitä. Vaan kun slummin roskaväki päästetään jaolle auringon maille, niin äkkiä loppuu ei vain riista vaan myös vesi ja sitä kautta koko alue autioituu ja muuttuu synkäksi. Vasta kun jalo kuningas palaa mailleen ja ajaa roskaväen takaisin slummiinsa, asiat ovat taas kunnossa. Ei kovin kaunis kertomus minun mielestäni.

Mitenkäs tuo sitten toimii? Jos Leijonakuningas tosiaan olisi jotenkin verrattavissa yhteiskuntaamme? Minusta se menee vähän liian pitkälle, vaikka tietenkin tihrustamalla voi kuvitella niin leijonille kuin hyeenoillekin omat roolinsa. Vaan samalla tavalla sitä voisi tihrustaen tulkita mitä tahansa mistä tahansa.

Minusta Leijonakuninkaassa on enemmän juttuja ihan siitä miten asiat luonnossa menee kuin jostain yhteiskuntajärjestyksestä. Ja sekään ei ole paljon se.

Muoks; Pysyn edelleenkin mielipiteessäni, vaikka Isilmire jo hienosti omaansa perusteli. Edelleenkin Leijonakuningastahan voi tulkita miten tahtoo. Muita Disneyn elokuvia miettien en kuitenkaan lähtisi kovin ankarasti sitä tuomitsemaan.
 
Myös omasta mielestäni Leijonakuningasta ei voi mitenkään yhdistää yhteiskuntaan. Vaikka oli siellä mielestäni muutama viittaus esim. kansallissosialistiseen Saksaan (Scarin laulukohtaus), ei siitä mitään opetusta saa. Kunhan kertovat luonnon kiertokulusta.

Tämähän ei varsinaisesti ole piirretty, mutta nukeilla tehty Coraline on aivan mahtava leffa. Nousee kyllä omassa listassani animaatioiden huippupäähän, Leijonakuninkaan, Wall-E:n, ja Kaunottaren ja Hirviön rinnalle. Suosittelen! :)
 
Wikipediassa sanottiin että tuotantotiimi on (omien sanojensa mukaan) ottanut mallia ennen kaikkea Bambista ja Hamletista.

Onhan leijonakuninkaassa kieltämättä senpäiväistä vehkeilyä valtaistuimen (kuvaannollisesti sanottuna) ympärillä, että kyllä sen voisi ainakin sääty-yhteiskunnasta kertovan sanoa. Ja ainahan yksittäiset vallantavoittelijat turvautuvat (likaiseen) rahvaaseen, kun he (olivat sitten todellisia tai fiktiivisiä ihmisiä tai eläimiksi puettuja sellaisia) koettavat kaataa itseään jalosukuisena ynnä muuten hyvänä ja kauniina pitävän perinteisen aristokratian.

Harvemmin kai Disney on ollut edistyksellinen arvoissaan. Entä sitten oikeat leijonat? Uskoisin niitä ainakin hieman Scaria suoraviivaisemmiksi. Ainakin hieman.
 
Normaaliin luonnon kiertokulkuun ei kuulu se, että hyeenat on suljettu "slummiin" ja että jos ne päästetään sieltä pois, kaikilta loppuu ruoka. Siinä mielesä elokuva minun mielestäni kuvaa kyseenalaista ihmisyhteiskunnan mallia, sitä samaa, jonka puolesta kuuleee välillä valitusta, kun kehitysyhteistyöstä yms. globaalin oikeudenmukaisuuden lisäämisestä on puhe: "Hyvää ei riitä kaikille, ja jos me jaamme omastamme, kohta kaikki ovat köyhiä ja nälkäisiä. On siis parempi jatkaa vain niin että meillä on kaikkea riittämiin ja köyhät ja kipeät pysykööt kurjalistoissaan."

Henkilökohtaisesti näen Leijonakuninkaan kylläkin lähinnä jenkkiyhteiskunnan kuvana: on etuoikeutettujen alueita, joilla ihmiset ovat hyvin koulutettuja, terveitä ja hyvin toimeentulevia, ja toisaalta on slummeja, joissa rikollisuus rehottaa, lapsilta jää herkästi koulu kesken ja kurjuus siirtyy herkästi sukupolvelta toiselle. Ja tätä järjestystä Leijonakuningas puolustaa sen sijaan että ajaisi tasavertaisempaa - tai edes normaalin savannieläimistön mallin mukaista - yhteiskuntamallia.

Muoks Kirjoitusvihreiden oikomista jälleen kerran...
 
Parhaimpia ovat varmaan: Karhuveljeni Koda, Nemoa etsimässä ja sitten ne kaikki japanilaiset piirretyt niinku esimerkiksi Liikkuva linna ja Henkien kätkemä. Niissä on jotain jänskää ja hauskaa!!! Onks joku muu kattonu niitä?
 
romppa sanoi:
Parhaimpia ovat varmaan: Karhuveljeni Koda, Nemoa etsimässä ja sitten ne kaikki japanilaiset piirretyt niinku esimerkiksi Liikkuva linna ja Henkien kätkemä. Niissä on jotain jänskää ja hauskaa!!! Onks joku muu kattonu niitä?

Tässä keskustelussa puhutaan käsittääkseni Disneyn leffoista, eikä studio Ghiblin anime-elokuvista niinkuin Liikkuva Linna, Henkien kätkemä, Kissojen Valtakunta, Naapurini Totoro jne on. (Vaikka ne ovat kyllä mahtavia minunkin mielestäni :p) Eikä muistakaan Anime-elokuvista puhuta tässä keskustelussa, eiköhän sille aiheelle ole omat keskustelut jossain. ^^ Nemoa etsimässa ei ole piirretty elokuva, vaan tietokoneella animoitu. Eikös kaikki Disneyn Pixar elokuvat ole? ^^ Anteeksi vain, mutta oli niin tylsää että piti alkaa harrastamaan pilkunviilausta. Ehkä meni offiksi, ehkä ei.

Tuota, minun suosikkini on aivan ihana Bambi ^^ Se on niin lutunen - ja saa aina vollottamaan. En ole kyllä nähnyt sitä vähään aikaan, mutta muistan aina sen kohdan kun bambin mielestä outo vihollinen, ihminen ampuu kiväärillä hänen äitinsä.. Voihan nenä, se on niin surullinen kohta, että vetistelen täysillä.
 
Topikki henkiin. A minha mensagem é a vida.

Löysin omasta kokemuspiiristäni tänään erään Don Bluth -piirretyn muotoisen sivistysaukon. Anteeksiantamatonta, kerrassaan! Aionkin suodan kyseisen teoksen näkemiselle aikaa mitä pikimmin. Vaan mitä elokuvan jo nähneet kontulaiset ovat siitä tykänneet?


MV5BNTEwMDEyNzI2OV5BMl5BanBnXkFtZTcwNTAxMDc2NA@@._V1_SY1000_CR0,0,666,1000_AL_.jpg
 
aan mitä elokuvan jo nähneet kontulaiset ovat siitä tykänneet?

Se on hirmuisen söpö leffa, ja tykkäsin siitä pienenä kovasti. Myöhemmin luin kirjankin ja ällistyin kerrassaan, kun siinä ei ollutkaan mitään rottavelhoja, maagisia taikavoimia ja miekkataisteluita. Piirretyssä NIMH esiintyy lähinnä vain sivulauseessa syynä ruusupensaan rottien älykkyydelle, ja tieteen sijaan rakkaus on se voima, joka lopulta ratkaisee kaiken. Musiikki oli muistaakseni myös hyvin kaunista.
 
Ylös