Piirretyt leffat

Ihmeperhe kannattaa katsoa englanniksi. Siitä melkein ymmärtääkin jotain. Oletko muuten katsonut Monsterit OY:n? Sehän oli tosi hauska, minusta ainakin. Ja Fantasia kannattaa tosiaan katsoa. Ainakin vanhempi. Uudempaa, Fantasia 2000:a en ole nähnyt... Millainen se muuten on?
 
Loslothwen sanoi:
Ihmeperhe kannattaa katsoa englanniksi. Siitä melkein ymmärtääkin jotain. Oletko muuten katsonut Monsterit OY:n? Sehän oli tosi hauska, minusta ainakin. Ja Fantasia kannattaa tosiaan katsoa. Ainakin vanhempi. Uudempaa, Fantasia 2000:a en ole nähnyt... Millainen se muuten on?
Eikö se ole vähän samanlainen kuin Fantasia, joitakin uusia juttuja ja esim. Velhon oppipoika (vai mikä se olikaan) otettu vanhasta. Kait.
Pitänee tuo Ihmeperhe katsoa.
Monsterit OY oli hyvä, juu, vaikka siitä onkin pitkä aika kun viimeksi näin.
Fantasiastahan oli suunnitteilla vielä Fantasia 2006, mutta en muista miksi se ei sitten tullutkaan. Mutta joillakin Disneyn DVD:illä on valmistuneita pätkiä siitä, kuulemma.
 
Aredhel sanoi:
Jotkut tietokoneanimaatiot on ihan hyviä, Nemoa etsimässä oli kaunis, mutta toisaalta en tykänny Ihmeperheestä.
Mutta Nemoa etsimässä ei ollutkaan yksin Disneyn. :D Ja mikäli muistan ja ymmärsin oikein, Pixar vastasi melko pitkälle siitä, miltä vedenalainen maailma lopulta näytti.
 
Nieve sanoi:
Aredhel sanoi:
Jotkut tietokoneanimaatiot on ihan hyviä, Nemoa etsimässä oli kaunis, mutta toisaalta en tykänny Ihmeperheestä.
Mutta Nemoa etsimässä ei ollutkaan yksin Disneyn. :D Ja mikäli muistan ja ymmärsin oikein, Pixar vastasi melko pitkälle siitä, miltä vedenalainen maailma lopulta näytti.
Juu, niinhän se. Aina jotain pääsee unohtumaan multa... :p Eikö se ollut niin, että Disney ja Pixar lopetti sen yhteistyön siihen Cars-leffaan (kohta kai senkin pitäisi suomeen ilmaantua)? En nyt oikein muista.
Carsista puheenollen, se traileri oli ainakin ihan hauska :D Hee.
Sitten Disneyltä eiko ole tulossa muuten joku uusi juttu, ihan tietokoneanimaatio ilman Pixariakin vielä. (traileri) Näyttääpi ihan kivalta. Chicken Little.
Kummasti mie hölötän vain Disneystä... :roll:
 
Minäkin olen piirettyjen suuri ystävä. Meiltä taitaa lapsuuspäiviltä siskon kannsa (joka on minua neljä vuotta nuorempi) löytyä kaikki suurimmat disney-piirretyt (leijonakuningas, Aladdin, lumikki, pieni merenneito jne.) ja joitain ei niin tunnettujakin. Ehdottomat suosikkini ovat Aladdin ja Leijonakuningas. Hyllyyn on kyllä valitettavasti siskoni toimesta eksynyt myös näitä kakkososia. Ikäväkseni olen joutunut näkemään leijonakuninkaan, pienen merenneidon ja kaunottaren ja hirviön jatko-osat, sekä tv:stä Aladdinin jatko-osia. En osaa nimetä yhtään disney-jatkaria, joka olisi ollut oikeasti hyvä.

Ei-disney-leffoja tuli lapsena katsottua ja äänitettyä joltain englanninkieliseltä piirretyjä lähettävältä leffakanavalta. Pienenä en niistä paljoa muuta tajunnut kuin kauniin piirrosjäljen ja suunnilleen tarinan kulun, tekstitetyjä kun olivat. Niitä jotka videolle tallentuivat olen katsonut useita kertoja vanhempana ja tajunnut koko elokuvan. Harmittaa suuresti että tänä päivänä useat nauhotteista ovat menneet selaiseen kuntoon, ettei niistä saa selvää... :(
Täytyy sanoa, että elokuvat ovat piirrosjäljiltään sata kertaa upeampia kuin disneyn. Niissä todella silmä lepää! Hyvää niissä on myös se, että niissä ei ole sellaista turhaa "disneymäistä" asioiden kaunistelua ynnä muuta. Esimerkiksi Peter Panhan poikeaa suuresti kirjasta.
 
Polecat sanoi:
Maltahwesta sanoi:
Eivätkös Kiara ja Kovu olleet aika saman ikäisiä (Kovu ehkäpä hieman vanhempi, mutta ei nyt niin paljon kuitenkaan!)? Kyllä. Ja Mufasa kuoli jo kun Simba oli pentu, joten eihän mitenkään voi olla myös Kovun isä! Jos olisi niin Kovun pitäisi olla vähintään Simban ikäinen tai vanhempi! Ehei, eiköhän hänelle ole isä jossain muualla.
Oli ihan pakko! :D

No tuo tuli kyllä mulle itsellekin mieleen, mutta ei siinä ole oikein muita vaihtoehtoja, kun laumassa ei muita uroksia ollut kuin mufasa ja scar! (niin, ellei kovu oo sitten simban pentu ja se nyt menee jo vähän turhankin sanonko miksi xD)

Eikö teille ole tullut mieleen, että se voisi olla yksi niistä kiertelevistä, nuorista uroksista tai jonkun aivan toisen lauman johtaja ?

Ja vielä vähän muutakin. Yksi jatko-osa, jonka haluaisin nähdä, olisi Bambin jälkikasvun seuraaminen. Ja tämä menee jo hiukan off-topiciksi, sillä kirjoitan nyt muistakin Disneyn leffoista kuin piirretyistä.

Tässä hyvä vinkki: katsokaa ihmeessä 'Nörtti kuningas Arthurin hovissa' tai 'Jenkki kuningas Arthurin hovissa', jos sellaisen jostain löydätte! Ja eräs lempielokuvistani on Salainen Puutarha. Ihana loppu muuten... Lemppareitani Disneyllä ovat Kotia Kohti 1 ja 2. No ne ovat kummatkin yhtä hyviä, vai mitä ?

Takaisin piirrettyihin: se Taru Sormusten Herrasta-animaatio, se jossa oli ykkönen ja kakkonen ympätty yhteen, oli surkea! Sen pelastivat ainoastaan John Hurt Aragornin ja Anthony Daniels Legolasin äänenä. Jos ette ole sattuneet huomaamaan, John Hurt on melko ruman näköinen tyyppi. Arpiset kasvot, tumma tukka, kuin puusta veistetyt kasvot... äiti ainakin sanoo, että hän on ruma, mutta kun näin hänet niin ajattelin: "No eihän tuo nyt ole niin kovin ruma. No, ehkä jonkin verran, muttei sentään niin kamala kuin äiti väittää."
 
Piirretyt leffat ovat vieneet mukanaan. Disneyhän siinä kärkilistalla komeilee, mutta esim. Spirit on mielestäni loistava elokuva. (Jos sitä puhtaasti piirretyksi voi sanoa.)

Henkilökohtaisesti Leijonakuningas on se "the one and only". Olen fanittanut sitä jo pienestä pitäen, mutta vasta puolisen vuotta sitten fanituksestani on tullut "julkista" ja olen myöntänyt asian. Pieni Merenneito ja Kaunotar ja Kulkuri seuraavat.

Kysymykseen Kovun isästä:
Alunperin Kovun piti olla Scarin poika, mutta Disney-väkeä alkoi huolestuttaa kysymys insestistä. Koska Scar on Simban setä, Kiara ja Kovu olisivat olleet liian läheistä sukua. Siksi tarinaa muutettiin siten, että Kovusta tehtiin adoptiopentu.
 
Walt Disneyn klassikot ovat legendoja. Omistamme hieman vajaa kolmekymmentä videokasettia, ja kaikki nämä ovat Disneyn klassikoita, ei jatko-osia. Aloitimme keräämisen joskus, kun olin noin kolmevuotias. Nykyäänkin saatan jonain päivänä katsoa siskoni kanssa jonkun vanhan kunnon klassikon.

Parhaita ovat Leijonakuningas, Aladdin, Lumikki ja Seitsemän kääpiötä, sekä Pieni Merenneito. Myös Prinsessa Ruusunen on hyvä. Monet Disneyn klassikot ovat vaikuttavia pahisten takia. esimerkiksi Scar on ehdoton suosikkini Leijonakuninkaassa. Alkuperäisääni Jeremy Irons on aivan loistava!

Jatko-osiin en ole koskaan syttynyt, vaikka ne hyviä varmasti ovatkin. Nykyiset Pixarin ja Disneyn yhdistelmät eivät saa minulta niin suuria kehuja piirrosjäljeltään, vaikka ne juoneltaan hyviä ovatkin (esimerkkinä Nemoa etsimässä).
 
Sanonpa, että olisi erään tytön lapsuus ollut köyhempi ilman piirroselokuvia. Erityisesti Disneyn piirrettyjä :heart: . Voitte kutsua sitä aivopesuksi tai miksi haluatte, mutta ihan pikkukakarasta asti niitä Disneyn leffoja on vahdattu, eikä minusta ainakaan ole kasvanut mitään kriminaalia :D Ihania elokuvia ovat. Oikein. Katson mielelläni milloin tahansa.

Hyvin kliseistä, mutta Leijonakuningas on upea. Se tosiaan oli jotakin silloin, taisin olla 8. Tehtiin kaveriporukalla koulussa näytelmiäkin Leijonakuninkaaseen liittyen :) Kaunotar ja Hirviö on niiiin kaunis. On on on! Tykkään hirmuisesti. Se linna varsinkin on toteutettu todella hienosti, ja rakastan henkilöhahmoja. Parasta on se, kun Gaston kumppaneineen hyökkää linnaan ja huonekalut käyvät heidän kimppuunsa :grin: Hulvatonta!

Lumikki on oikeastaan omassa kastissaan. Metsä on tehty loistavasti, ja kääpiöt ovat perin rakastettavia. Toisaalta minut ovat aina lumonneet prinsessasadut. Tuhkimot ja Prinsessa Ruususet ynnä muut. "Uusimmista" (siis niistä mitä meille on loppupäässä hankittu...) Notre Damen Kellonsoittaja ja Pocahontas ovat mahtavia. Aladdin on kokonaisuutena mainio. Siinä on kunnon menoa :D

Disneyssä minua viehättää eniten piirrosjäljen kauneus. En oikein ole päässyt sinuiksi nykyisen teknologian avulla tehtyjen piirrosten kanssa, vaan suosin ennemmin käsintehtyä taidetta. Disneyn piirtäjät ovat vertaansa vailla. Minua ei oikeastaan ole koskaan haitannut tarinoiden saarnaavuus tai kaunisteltu sisältö. Nautin vain elokuvasta elämyksenä, mikäli se on oikein hyvä.

Yhdyn jo aiemmin esille tulleeseen mielipiteeseen siitä, että suomenkieliset dubbaukset on tosiaan tehty ammattitaidolla, varsinkin suuren budjetin piirretyissä. Ei ainakaan voi valittaa. Siitä olen iloinen, että Disney on panostanut myös musiikkipuoleen. Monesti onnistunut musiikki on se, joka luo sielun piirroselokuvalle. Ja Disneyn elokuvien laulujen avulla ainakin pysyivät pitkät automatkat kiinnostavina, kun takapenkiltä raikui milloin mikäkin biisi :grin:
 
Disneyn leffat... :yuck:

Tosin monet Disneyn klassikot ovat hyviä... esim. Lumikki ja uudemmista Aladin on hyvä, mutta luottamukseni Disneyhin on karissut, selvitettyäni Jellonakunkun juonen alkuperää.

Kyseessä on lähes täydellinen kopio 50 luvulla tulleesta Anime sarjasta Kimba the White Lion. Olen ollut sivulla jossa vertaillaan yhtenäisyyksiä ja niitä on aivan liikaa, että kyseessä voisi olla sattumaa.

Lisäksi muutamia vuosia ennen Jellonaa Disney puhui harkitsevansa uusinta filmatisointia Kimbasta. Myöhemmin yhtenäisyyksiä alettiin epäillä ja esitettiin kiperiä kysymyksiä. Disney väitti suunnitelleen jo koko elokuvan aika päivää ilman vaikutteita Kimbasta.

Mokomat pelkäsivät menettävänsä rahaa jos myöntäisivät. Niin olisi käynytkin. :|

Kyllä Henkien Kätkemä kynänjäljeltään on aivan ylivoimainen. Uskomatonta taitoa. :)

edit: Toden totta, unohdin mainita Aristokatit. Se on oikeasti hyvä Disney leffa. (Mitäköhän minäki päästin suustani...) Lisäksi Pixarin animaatiot ovat ok:ita. Niitä en edes miellä Disneyksi.

edit2: Heh FreakyMike onkin jo sanonut kaiken minkä minäkin ja pidemmän kautta. Minäkään en arvosta Disneytä. Pehmosatuja.

Tiedättekö oikean Prinsessa Ruususen? Alkuperäistarinassa Ruususen äiti tappoi Ruususen ja tämän kaksi lasta ja söi ne. Myöhemmin äiti tapettiin raa'asti. Disney on taas tehnyt super ihQn pehmoleffan siitäkin aiheesta.
 
Aredhel, et ole hullu. Kyllä mullakin menisi helposti vaikka koko päivä Disneyn piirrettyjä katellessa jos se vaan olisi mahdollista.
Robin Hood on ihan ykkönen. Muita hyviä ovat esim. Aladdin, Leijonakuningas ja Basil Hiiri mestarietsivä. Minäkin katselen noita sillä varjolla että pikkusisko kattoo ja minä olen vain seurana... :roll:
Ei kukaan kavereistanikaan pidä minua tämän takia outona, koska hekin katsovat piirrettyjä. Ja me ollaan sentään jo kuitenkin amiksessa. Voit vaan kuvitella millasta on kun kuljetaan ympäri koulua ja hoetaan jotain disneyhahmojen repliikkejä. Muut ihmiset välillä vähän kattoo että mikähän noillakin on taas hätänä...
Uusimmat Disneyn piirretyt eivät kyllä ole mitään vanhoihin verrattuna, taso huononee koko ajan enkä tykkää yhtään noista jatko-osista. Onneksi on vanhoja videoita ihan mukava määrä.
 
Nalle Puh saa kaverikseen tytön

Ensi vuonna 80 vuotta täyttävä Nalle Puh -sarjakuva uudistuu. Walt Disneyn mukaan Puhin ystävä Risto Reipas korvataan uudella tyttökaverilla. Yhtiön mielestä ajattomat hahmot kaipaavat rinnalleen jotain uutta, mitä vain uusi hahmo voi tarjota. Muutoin Disney aikoo säilyttää Puolen hehtaarin metsän asukkaat ennallaan.

A.A. Milnen luoman Nalle Puhin syntymäpäiviä varjostavat vuosia jatkuneet oikeusjutut tuotemerkin oikeuksista.


Tämä on suora lainaus Ylen uutisten sivuilta.

Olen järkyttynyt!
Siis kaivataan jotain uutta ja tehdään Puhille tyttökaveri sekä samalla heivataan Risto Reipas pois!
Mielestäni jos he jotain uutta kaipaavat, niin ainahan voi aivan uusia hahmoja aivan uuteen maailmaan tehdä mutta ei niitä tehdä tällaiseen klassikkoon.
 
Nalle Puh tapettiin jo silloin, kun tulivat ensimmäiset nukkemöykkyanimaatioelokuvat vanhojen piirrettyjen tilalle.

/gandar edits: Tämä on viimeinen varoitus turhista ja liian lyhyistä viesteistä, kohta saat sanktioita!1
 
Saako tämänkin ketjun elyvttää?
Vuoden 2005 lopun jälkeen on tullut taas mielettömästi markkinoille piirrettyjä ja meillä ne ainakin täyttävät leijonan osan leffahyllyistä?

[color=red:04d4ca360d]Tuota, elvyttämiseen tarvittaisiin keskustelun avaus jollakin tuoreella mielipiteellä tai hyvällä kysymyksellä. Esitäpä vielä sellainen niin johan topiikki elpyy.

Tik[/color]
 
Eli siis.
Sehän on tiedossa, ettei Disney enää värkkäile itsekseen piirrettyjä, vaan nykyään kaikki tuotanto tuntuu olevan Pixarin kanssa. Viimeisin Disneyn tekemä animaatioleffa ilman Pixaria taisi olla Aivan villit, joka ei Madagasgarin takia ollut mikään kassamenestys.
Tällä hetkellä itsellä sydäntä lähinnä on ehdottomasti Rottatouille! Hyvää kakkossijaa pitää Riemukas Robinsonin perhe, joka taisi Suomessa flopata epäonnistuneen mainostuksen (kuten kävi Aarreplaneetalle)takia. Kovin moni ystävistäni ei ollut edes kuullut Robinsoneista ennenkuin infosin heitä asiasta.
Jotenkas, mielipiteitä Disneyn ja Disney-Pixarin leffoista ja toki muistakin.



muoks
Tai sitten nimenomaan Robinsonit oli viimeisin pelkästään Disneyn projekti...? Saattaapi jopa olla niin!
 
Miusta nykyään noi lasten piirretyt on tylsiä ja kaikki ihan samanlaisia mm. Yli Aidan, Madagaskar ja Aivan villit.

Miun suosikkipiirrettyjä on: Joutsenprinsessat, Leijonakuninkaat, Aristokatit, Pieni Merenneito 1, Mulan 1 ja Joulupukki & Noitarumpu. :D
 
Eiväthän nuo Pixarin kanssa tehdyt ole PIIRRETTYJÄ? Vaan jotain outoja tietokoneanimaatioita. Niistä en ikinä ole pitänyt, hyi hyi, vaan Disneyltä (tai oikeastaan miltä tahansa) pitää olla ne oikeat klassikot. Uudemmat piirretyt ovat nykyään aivan oudon näköisiä, en minä pidä sellaisistakaan, vaan niistä oikein vanhoista jotka ovat melkein puhkikatsotut niillä kaseteillaan.

Lapsenakaan en pitänyt tietokoneanimaatioista. Minua ärsytti suunnattomasti kaikkien uusien sarjojen/lastenohjelmien kohdalla, kun ne olivat joko hölmöjen pukujen kanssa näyteltyjä tai rumia tietsikka-animaatioita. Ja edelleen: miski kaikki on tehty tietokoneella? Onko se niin täysin pois muodista piirtää ihan oikeasti? Minä en asiasta oikeasti mitään tiedä, mutta voisin olettaa aitojen piirrettyjen olevan silmälle kauniimpia ja näin olen suositumpia. Toinen juttu lienee sitten, kummat ovat halvempia tehdä, kröhöm [22]
 
Totta totta. Niitä "aitoja" piirrettyjä näkee enää niin kovin harvoin, hyvin harmillista sinänsä. Tuosta tulikin mieleeni, että muistaakseni Disney tuossa takavuosina uhkaili lopettavansa kokonaan piirrettyjen tekemisen vuoteen 2020 mennessä (tai jotakin tuohon suuntaan, en koko uutiseen niinkään kiinnitänyt huomiota). Taisi nostattaa aitojen piirretty-fanaatikkojen keskuudessa sellaisen haloon, että Disney kumosi koko uutisen ja jatkoi hissukseen sitä, mitä oli tehnyt jo hamassa menneisyydessä.

No sitten itse piirrettyihin elokuviin... En minä sinänsä koskaan ole ollut suurimpia piirrettyjen ihailijoita, mitä nyt lapsena tuli katseltua (ja nyt myöhemminkin Simpsonit on sarja, jota tulee seurailtua) ja mitä noita elokuvia nyt välillä TV:stä tulee. Toki minulla on omassakin DVD -kokoelmassa useitakin esim. Disneyn piirrettyjä (elokuvia). Aikanaan taisi jopa katsoa maratoonina putkeen kaikki Disney klassikot ja muistelisin, että äitini ei ollut kovin hyvillään.

Tuntuu turhan paljon siltä, että piirrettyjenkin ainoa tarkoitus nykypäivänä on hankkia rahaa. Surullista, mutta totta.
 
Eikös sitä Disneyn uutta keiju-elokuvaa mainosteta animaationa? Jäin bussipysäkillä sitä mainosta tuijottaessani miettimään, että onko se nyt oikeasti piirretty vai ei, ja mikä onkaan edellinen Disneyn pitkä piirretty... Karhuveljeni Koda?

Minulta meni into Disneyn piirrettyihin jossain Herkuleksen ja Mulanin tienoilla. Ne olivat jotenkin sellaista kauheaa koheltamista ja säheltämistä, eikä ainakaan Herkuleksesta jäänyt mitään selkeää teemaa tai "opetusta" mieleen (kyllä, minusta sellainen pitäisi näissä saduissa aina olla. :p)
 
Itse en ole oikeastaan hirveästi katsonut noita Disneyn piirrettyjä. Pienenä sain pari VHS-kasettia synttärilahjaksi, ja yksi niistä oli tuo jo moneen otteeseen kehuttu Kaunotar ja hirviö. Eniten tuossa piirretyssä kiehtovat mieleenpainuvat laulut ("ja jokainen pelkuri on karvaton!"), tarina ja se, että Belle näyttää ihmiseltä. Tuossa aikaisemmin joku kehui Topia ja Tessua, jonka olen itse kuullut vain kuunnelmana, mutta voisin kuvitella että sekin menisi näistä näkemistäni Disneyn leffoista top kolmoseen. Se tarina oli siinä jotenkin sen verran koskettava, että on jäänyt mieleen. Voisi sanoa, että itsellä se tarina painaa aika paljon vaakakupissa näitä piirrettyjä arvioidessa.

Noin piirrostyyliltään nämä Disneyn elokuvat eivät välttämättä ole ihan omia erityissuosikkeja. Itse tykkään enemmän "realistisemmasta" tyylistä. Järkytyin hieman, kun tässä pari kuukautta sitten katsoin Ruohometsän kansan. Olin odottanut hieman pehmeämpää pupuleffatyyliä, mutta piirretty olikin yllättävän realistinen. Itse pidin siitä, mutta en tiedä onko tämmöinen tyyli loppujen lopuksi hyvin myyvä. Tuskin suuri yleisö haluaa muistutusta siitä, että pupujenkin sisällä on verta? Toki Ruohometsän kansa on hyvin suosittu, mutta tarkoitan ettei esim. Disneyn leffoja ehkä voisi vetää samalla tavalla.

Toisaalta pidän piirretyistä, joiden tyyli on jollain tapaa "fantasiamainen". Esimerkkeinä voisi mainita IKJn (Iso kiltti jätti) ja Dinot kaupungissa. Myös Maa aikojen alussa (siis se ykkönen) menee suurin piirtein samaan kastiin. Niiden tyyli on enemmän minun makuuni kuin Disneyn tyyli. Rakastan esimerkiksi IKJ:stä sitä kohtaa, missä IKJ ja se tyttö ovat siellä "laboratoriossa" tekemässä jotain juomia (?). Kaikki ne värit ja sävyt hivelevät jotenkin silmää, niissä on jotain taianomaista.

Ja toki Fievel matkalla Amerikkaan on kanssa yksi parhaimmistoa. :) Never say never, my friend...
 
Ylös