Piirtolevyt

AZa

Kontulainen
Tietääkö joku hyviä piirtolevyjä, kun olen hankkimassa sellaista, mutta ei ole yhtään kokemusta niistä. :?

Sen tulisi olla aika halpa (ei mitään tuhannen euron ammattilais juttuja, vaan sellaista hyvää ja kohtuu hintaista, joka soveltuu hyvin piirtämiseen).

Jos joku voisi suositella jotain tai laittaa +/- arvostelua se olis kivaa :D
 
Itse suosin Wacomin tabletteja. Volito niminen malli lähtee kaupasta muistaakseni noin 60 eurolla, mutta itse käytän Graphire 2 mallia. (Se maksoi kaupassa viime keväänä 99 euroa) Wacom tekee myös tosi laadukkaita ammattilaismalleja, mutta hintakin on sen mukainen.

http://www.wacom-europe.com/uk/products/graphire2/index.asp
 
Minulla oli aika monta vuotta käytössä vanhempi malli tuosta Graphiresta, se oli kyllä aika kätevä. Sen mukana tulee vielä langaton hiirikin. Ainoa huono puoli oli että se lakkasi viime keväänä toimimasta kunnolla. Pitäisi varmaan hankkia uusi. Aikoinaan se maksoi 800 markkaa eli hinta on vähän tullut alas.

Sattuuko joku muuten tietämään miten se langaton hiiri toimii?
 
Voisin kuvitella, että se toimii joko infrapunalla, tai sitten heikkotehoisilla radio/ultraääni aalloilla. :)
 
Infrapunaa siinä ei ainakaan ole, kai tälläinen takniikastakin tietämätön sen huomaisi. Hiiri tuntuu olevan vain muovimötikkä mutta ehkä siellä on sisällä joku salaperäinen laite. Pattereita siinä ei ainakaan ole (tai jos on niin se voi selittää miksi se lakkasi toimimasta kolmen vuoden jälkeen).
 
En itsekään tiedä tekniikkaa jota siinä käytetään, mutta paristoja ei todellakaan ole. Pää on sellainen vaalea ja kynä että hiiri toimivat vain ja ainoastaan piirtolevyn päällä. Kyseessä ei ole ainakaan minkäänlainen infrapuna. Itse epäilin kyseessä olevan jonkinlaisena lievästi säteilevän aineen, ehkä jonkin sortin magneetti, koska myös painamisen voimakkuus otetaan huomioon... tiedä sitten. Luultavasti patentoitu systeemi.
 
Tuli monta vastausta, kiitos :) Toi Wacom Graphire 2 kuulostaa hyvältä, mutta miten se (ja muut piirrustuslevyt) toimii (pätkiikö tjsp.) vähän vanhemmassa koneessa (550mhz, 128 ram) ?
 
Graphire kakkosesta en tiedä mutta ensimmäinen malli toimi (ja toimisi vieläkin jos ylipäätään toimisi) loistavasti vuoden 99 iMacissa.
Minua alkoi himottamaan Graphire 3. Täytyy katsoa jos joskus olisi rahaa. Noin 140 näyttäisi maksavan.
Graphiressa on sekin hyvä puoli että sen mukana tulee Painter Classic joka on ihan kohtuullinen maalausohjelma (tosin minun on tullut aika vähän käytettyä sitä).
 
Itse huomasin ongelmia 700 MHz Duronilla kun käyttiksenä oli Windows 2000. Ongelma kuitenkin jokseenkin korjaantui kun koneeseen laitettiin XP, joskin ei kokonaan. Tabletilla tuntuu olevan jonkinlainen vika joskus aloittaa reagointi piirtämiseen myöhässä, jolloin jokaisesta uudesta vähän pidemmästä vetäisystä tulee täysin suora viiva. Ja kyseessä on Wacomin jokin pikkumalli. Arvelisin että tällaista vikaa ei ole kalliimmissa malleissa?

Ai niin, ongelmaa ei esiintynyt 1300 MHz Duronilla. Liekö tehokysymys tai laite-epäyhteensopivuus, en tiedä.


Btw: Ereine, Painter Classic näyttäisi tulevan kaikkien Wacomin piirtotablettien mukana...
 
Ei kaikissa ole Painter Classicia mukana, esim. Graphire kolmosen vähän paremmassa oli esim. Photoshop Elements ja pari muuta. Eikä varmaan ammattilaismallissa ole Painteria. Tai mistä minä sen tiedän.
 
Jaah.. eipä tuolla sivullakaan ole paljon tietoa vaatimuksista, vain käyttöjärjestelmä minkä tarvii. Mutta.. jos toimii niin ajattelin Graphire 3:n ostaa.

Ereine: kyllä sen saa 112 eurolla www.verkkokauppa.com :sta Se on kyllä perusversio, eikä siinä tule kun ohjelmista Procreate Painter Classic.
 
Onhan sitten olemassa noita ilmaisohjelmia tableteille, Pixia on ainakin yksi. Googlella löytää :)
 
Piirtolevyissä ainakin alemmassa hintaluokassa huomaa laatueron: melkein kolme kertaa kalliimpi malli myös toimii paljon paremmin kuin mitä joskus alennushinnalla saamani edullisin malli. Kyseessä Wacom Volitosta pomppaaminen Wacom Graphire 3:een. Edellisessa vikana, että se ei heti hoksaa kun alkaa piirtämään, vaan ensimmäinen reaktio tulee viiveellä = tulee pitkä suora viiva ja vasta sitten tarkkaa jälkeä. Vastaavaa ei tapahdu Graphire 3:lla. Lisäksi tästä löytyy enemmän ominaisuuksia: kolmas "hiirennäppäin", kumi toisella puolen kynää ja piirtopöydässä on läpinäkyvä suojamuovi, jonka alle voi laittaa haluamansa kuvan ja sitten voikin piirtää "läpi".


Aicomeja ei kannattane hankkia, tulee maksamaan vaan enemmän kun joutuu vähän väliä ostamaan uudet paristot.
 
Hmm....

Mie kun en oikein tiiä piirtolevyistä yhtikäs mittään, niin voisko joku kertoo niistä ihan perusjuttuja?
esim. mitä varusteita niihin kuuluu,
tartteeko niiden kanssa jonkis sortin piirrustus ohjelman tietokoneelle,
millä sille piirretään jne. :?

Oon tosiaankin aika tumpelo kaikenlaisten koneiden kanssa, mutta ajattelin kyllä, että piirtolevy saattais olla aika kätevä (ei oo skanneria, eikä digikameraakaan... :( )

Miten tyytyväisiä ootte ollut sen piirtojälkeen, ja miten tarkkaan sillä saa piirrettyä?
 
Tarkkuutta saa lisää kun zoomaa kuvaa lähemmäs, ts. jälki on niin tarkkaa kuin vain viitsii tehdä. Piirto-ohjelmasta tarvitsee erillisen tuen, jos tahtoo saada pehmeää jälkeä automaattisesti (esim. painamisen voimakkuuden vaihtelu). Yleensä Wacomin mukana tulee joko Painter tai PhotoShop Elements, joista tuki löytyy. Myös Pixia voi olla kiva tapaus, joskin vähän vaikea käyttää aluksi (täysin erilainen toimintalogiikka). Piirustuspöydän mukana voi tulla itse pöydän ja kynän lisäksi hiiri, jonka tarpeellisuus on vähän niin ja näin. Lisäksi mukaan saattaa olla ympättynä joitakin muita ohjelmia, joita ei välttämättä edes piirtopöydän kanssa tarvitse.
 
Minä ainakin olen ollut suunnattoman tyytyväinen Graphire ykkösen langattomaan hiireen, varsinkin jos sitä vertaa iMacin kiekkoon tai uudempaan läpinäkyvään. Vaikka vakaumuksellinen mac-ihminen olenkin niin olen huomannut että oikea nappi voi olla joskus kätevä. Ero hiirellä piirtämiseen on sama kuin yrittäisi piirtää paperille hiilitikulla hiilimöykyn sijaan, tarkkuus on eri luokkaa, samoin paineentunnistavuus. Piirtolaudalla pystyy piirtämään melkein yhtä hyvin kuin paperillekin, se tosin vaatii totuttelua ja oma mini-Graphireni on onneton koulun suurempiin Intous-lautoihin verrattuna, niillä sai aika hyvää jälkeä aikaan (olen koulussa tehnyt croquis-luonnoksia piirtolaudalla, jotka eivät juuri eroa kynällätehdyistä, croquis on todella nopeaa eri asentojen piirtämistä tähän tapaan http://www.students.oamk.fi/~kaniinik/opiskelu/pima/croquis/5min3.jpg). Suurin ongelma on varmaan tuo koko, oman lautani piirtoalue on suunnilleen postikortin kokoinen, se vaikeuttaa aika paljon, isommat ovat vain aika kalliita. Piirtolauta on myös liukas, siihen tottuminen voi olla vaikeaa.
 
Whipii!

Sain eilen uuden piirtopöydän; Wacom Graphire 3 Classic XL :mrgreen:
Nyt mie oon sitte ihan hulluna piirrellyt sillä nämä pari päivää.
Toimii tosi hyvin, aluksi oli vähän hankala piirtää, mutta nyt se jo luonnistuu aika hyvin..
Oli kyllä ihan kannattava ostos
(Siinä meni miun vanhemmilta saatavat joululahjat; ne maksoi siitä osan, mutta jouduin kuitenkin itse pulittamaan aika paljon..)
Se on siis A5 kokoa, mukana oli se Procreate Painter Classic, joka on hyvä piirrustus/maalausohjelma, ainakin miun mielestä.
Myös se langaton hiiri tuli mukana, mutta ei sillä kyllä paljoakaan tee.
 
Ylös