Pikkukysymyksiä Hobitti-elokuvista

Mehtis

Kissatäti
Olen nyt liian väsynyt käyttämään omia aivojani ja ajattelin että täällä ehkä joku osaa vastata.. ja pääsen helpolla. Eli puhuivatko örkit Hobitissa ns. örkkikieltä, vai Mustaa kieltä? Bolg mongertaa paljonkin kaikkea mitä ei ole käännetty/tekstitetty ollenkaan, mutta örkkien puhumisia on myös paljon käännetty englanniksi ja siitä suomeksi. Olen ollut koko ajan siinä uskossa että kyseessä on Musta kieli, mutta nyt luin ettei se vakiintunut örkkien omaksi kieleksi.
 
Joku olikin tehnyt kysymykselleni kokonaan oman topikin.. Alun perin survoin tämän tuonne toiseen valmiiseen kysymystopaan. Mutta katsotaan josko joku nyt vastaisikin, kun tästä tuli näin "näkyvä". *nolostelee* ;)
 
Tunnustan, minä repäisin Mehtiksen viestin erilleen. Ja ehkä pystyn hieman vastaamaankin. En toki ole itse kuulostellut örkkien mörinöitä, mutta ainakin Smaugin desolaatiosta ystävälliset puolalaiset ovat (liekö runsaskonsonanttisen kielen puhujilla siihen paremmat edellytykset kuin muilla?). Enpä tiedä, miten tasokkaita transkriptioita ovat, mutta tosissaan näyttävät niitä väkertäneen. Ykkös- ja kolmososien kielilläpuhumisesta en ole vielä löytänyt mitään.

Tässä siis linkki Elendilion-sivustolle. Englanniksi lähinnä keskustelu yms.
 
Ok. :D
Kiitos linkistä, tuohan vaikuttaa todella mielenkiintoiselle!!!

Bolgista vielä sen verran, että hänen jorinoitaan kuunnellessa saa kyllä hyvät naurut, ainakin jos on tarpeeksi väsynyt! :grin:

Muoks.// Viime yönä sattumalta päädyin oman kirjahyllyni äärellä aiheen pariin.. Tosiaan kirjasta The Hobbit, An Unexpected Journey - Chronicles, Creatures & Characters löytyy hieman tekstiä aiheesta. ^^, Täytynee tarkastella taas kaikki muutkin kirjat läpi. Kannesta kanteen en ole niitä lukenut.. koska tuo englanti on minulle niin hidastempoista luettavaa. Joten en muista ulkoa läheskään kaikkia aarteita mitä kirjoistani löytyy. ;)
 
Last edited:
Ylös