Pikkukysymyksiä, jotka eivät omaa topiikkiaan kaipaa

  • Keskustelun aloittaja Halfaery
  • Aloitettu
Tekstissä Of the laws and customs among the Eldar pertaining to marriage and other matters related thereto... (Morgoth's Ring, HoME X, s. 207-) sanotaan muun muassa näin:

Eldarin ruumiin mitta kasvoi hitaammin kuin ihmisten, mutta heidän mielensä nopeammin. He oppivat puhumaan ennen kuin olivat yhden vuoden ikäisiä; ja samassa ajassa he oppivat kävelemään ja tanssimaan, sillä heidän tahtonsa alkoi pian hallita heidän ruumistaan... Kolmannen ikävuoden lopulla kuolevaiset lapset alkoivat käydä haltioiden edelle ja kiiruhtivat täyteen mittaansa kun taas haltiat viipyivät lapsuuden ensi keväässä... Vasta viidentenäkymmenentenä vuotenaan eldar saavuttivat koon ja muodon, jossa heidän elämänsä sen jälkeen pysyisi, ja noin sata vuotta kului ennen kuin he olivat täysikasvuisia....​

Eldar menivät naimisiin enimmäkseen nuoruudessaan ja pian viidennenkymmenennen ikävuotensa jälkeen. Heillä oli vain vähän lapsia... [ja tämän jälkeen kuvaillaan kihlautumista ja avioliiton solmimista, raskauden alkua ja kestoa, lasten koska siitä tässä tekstissä nimenomaan on kysymys.]​

Tekstin toisessa osassa puhutaan nimenantotavoista. Isännimi annettiin Essecarmë-seremoniassa pian lapsen syntymän jälkeen, mutta myöhemmin seurasi toinen seremonia, Essecilmë eli "Nimen valinta", jossa noin seitsemänvuotiaana (ainakin noldorin parissa) lapsi sai valita itse itselleen nimen, kunhan hän oli saavuttanut lámatyávën eli pystyi itsenäisesti nauttimaan sanojen äänteistä ja muodoista.

Ehkäpä jossakin muualla puhutaan lisää täysi-ikäistymisen virstanpylväistä, tästä tekstistä en löytänyt enempää viitteitä.

EDIT: Kas, vastaukseni meni päällekkäin Telumehtarin kanssa. Saman lähteen parissa näemmä olemme.
 
Mitä haltioiden ikäkausiin tulee, niin (ennen näkymättömäksi haipumista?) on ehkä jonkinasteista vanhenemista edustava "kolmas sykli", jolloin haltioille saattaa kasvaa jopa parta. (Näin pitäisi lukea Vinyar Tengwarin numerossa 41, jota en ole nähnyt.)
Círdan Laivanrakentaja lienee ainoa esimerkki parrakkaasta haltiasta Tolkienin elinaikana julkaistuissa teoksissa. Täten kolmas sykli voisi alkaa esimerkiksi 10 000 vuoden iässä.
 
...

Círdan Laivanrakentaja lienee ainoa esimerkki parrakkaasta haltiasta Tolkienin elinaikana julkaistuissa teoksissa. Täten kolmas sykli voisi alkaa esimerkiksi 10 000 vuoden iässä.

Muistelin nähneeni jonkin kuvan jossa Vanyarin Ingwelle olisi piirretty parta, mutta kyse on varmaan taiteilijan tulkinnasta, Tolkienin tekemä se kuva ei ollut.
 
Mitä haltioiden ikäkausiin tulee, niin (ennen näkymättömäksi haipumista?) on ehkä jonkinasteista vanhenemista edustava "kolmas sykli", jolloin haltioille saattaa kasvaa jopa parta. (Näin pitäisi lukea Vinyar Tengwarin numerossa 41, jota en ole nähnyt.)
Círdan Laivanrakentaja lienee ainoa esimerkki parrakkaasta haltiasta Tolkienin elinaikana julkaistuissa teoksissa. Täten kolmas sykli voisi alkaa esimerkiksi 10 000 vuoden iässä.

Sattuman oikusta kyseinen painate on käsissäni. Siinä on tosiaan artikkelissa "From The Shibboleth of Fëanor" kyseinen maininta (VT 41, 2000, s. 9) josta käy ilmi, että myös seppä Mahtan oli partaveijari:

Toisaalla papereissa tähän esseeseen liittyvässä huomautuksessa lukee: "Haltioilla ei ollut partaa ennen kuin heidän kolmas elämänsyklinsä alkoi. Nerdanelin isä oli poikkeus, koska hän oli vasta toisen [syklin] alkuvaiheissa." (Elves did not have beards until they entered their third cycle of life. Nerdanel's father was exceptional, being only early in his second.)​

Liekö sitten tällaisten syklien pituutta missään määritelty. En ole niistä aiemmin tiennytkään.

Tuon sitaattin keskellä sanojen Nerdanel's father jälkeen on muuten hakasulkeissa [cf. XII:365-66] mikä lienee toimittajien viittaus The Peoples of Middle-earthin (jota minulla sattuman oikusta ei ole käsissäni) sivuille. Puhuttaneenko siellä Mahtanin parrasta? Silmarillionissa ei Mahtanin leukavärkkiä kommentoida.
 
[cf. XII:365-66]

Ei puhuta parrasta, mutta kylläkin pannasta. (Myös Maedhrosin käyttämästä.)

Nerdanel' s father was an 'Aulendil' [> 'Aulendur'], and became a great smith. He loved copper, and set it above gold. His name was [Sarmo?], but he was most widely known as Urundil 'copper-lover'. He usually wore a band of copper about his head. His hair was not as dark or black as was that of most of the Noldor, but brown, and has glints of coppery-red in it. Of Nerdanel's seven children the oldest, and the twins (a very rare thing among the eldar) had hair of this kind.The eldest also wore a copper circlet.

...Aulendur: 'Servant of Aulë', sc. one who was devoted to that vala. It was applied especially to those persons, or families, among the Noldor who actually entered Aulë' s service, and who in return received instruction from him.
(364-365)

(Muoks. Tämän viestini alkuperäisessä, keskiyön hetkillä postatussa versiossa oli kyllä siivottoman paljon virheitä.)
:knockout:
 
Last edited:
Koska kysyvä ei tunnetusti tieltä eksy: tietääkö joku ingolmo tai tuleva TV-miljonääri, missä tämä söpösti lumeen vaippautunut hobittitalo oikeasti sijaitsee? (Olettaen tietenkin, että rakennus on oikeasti olemassa, eikä kyseessä ole vain e-r-i-t-t-ä-i-n taitava kuvankäsittelyteos.)

DXPQpK4X4AI5ExM.jpg


Sunnuntai-yön pikku arvoitus, josta meidän on kiittäminen tietenkin tri Dimitra Fimiä, joka kuvan twiittasi (juuri alkaneen kuun ensimmäisenä eli Mahtavan Thórin päivänä).
 
Irlannissa on viime päivinä ollut tuima talvi, kuten myös osassa britanniaa. En tiedä talon sijaintia, mutta nuo ovat mahdollisia nyt.
 
Lähtökohtaisesti sen pitäisi olla Cardiffin huituvilla, sielläkin kun lunta piisaa. Voinee myös kysyä, mikä lienee pyöreäovisen rakennelman mittakaava? Entä jos se onkin kotoisin hkk Tar-Miniatyrin realmista?
 
Googlailun jälkeen löysin valokuvaaja Andrey Chabrovin galleriasta tuon saman kuvan.
Lisäksi löysin kuvan kommenteissa käydyn keskustelun:

"Андрей, это где?"
"Это мой погребок"

Google kääntäjän avulla selvitin, että Andreyltä kysytään, missä
kuva on otettu. Andrey vastaa kyseessä olevan hänen kellarinsa.

Toisessa samanlaisessa kuvassa paikaksi on merkitty Tula.
Joten vaikuttaisi siltä, että kuvan hobitinkolo sijaitsee itänaapurissa.
 
Mitäpä luulette, voisiko haltia itsekidutuksella ja turmeluksella tehdä itsestään örkin?
 
Kuka tahansa meistä pystyy siihen ja pahempaankin. Mairon oli maia, Erun luoma ainu, ja hän teki itsestään Sauronin. Miksei vähäinen haltia voisi örkkiytyä jos ( ! ) haluaisi?

P.S. Kaikki örkit eivät näytä örkeiltä. Eivät varsinkaan pahimmat.
 
voisiko haltia itsekidutuksella ja turmeluksella tehdä itsestään örkin?

Sanoisin, että jos ajatellaan Tolkienin yleisempiä käsityksiä haltioista ja muista vapaista "sielun" (fëa) omaavista olennoista, niin tämä ei ainoastaan ole mahdollista, vaan örkeiksi "muuttuneiden" haltioiden on nimenomaan täytynyt itse hyväksyä örkkiytymisensä.

Kuvauksellinen idea siitä, että vangittuja haltioita roikotetaan jossain luolan seinällä kidutettavina ja väänneltävinä kunnes naks! - ne ovat örkkejä, voi sopia jollekin toiselle, toisenlaisen metafysiikan omaavalle kirjailijalle kuin Tolkienille.

Tolkienin Ardassa suoraan kidutuskammioon raahatuista haltioista olisi voinut saada jonkinlaisia fyysisesti murrettuja orjia, elleivät ne olisi kuolleet suruun ja häpeään, mutta tuskin innokkaasti ja aktiivisesti Melkoria palvelevia, lisääntymään kykeneviä ja halukkaita taisteluelukoita. Väittäisin että kun Melkor "hitain julmin menetelmin turmeli ja orjuutti heidät", niin tämän on täytynyt - ainakin aluksi - olla jotain paljon hienostuneempaa. Aluksi on tarjottu joitakin miellyttäviä ja houkuttelevia asioita vapaaehtoisen yhteistyön aikaansaamiseksi, sitten tuleva örkkiaines on pantu jonkinlaiseen "kouluun", jossa ehkä leikin varjolla on edetty pienestä kiusanteosta kivun aiheuttamiseen yms. Vain kehityskelpoisimmat yksilöt ovat valikoituneet örkkisuvun alkuunpanijoiksi. Epäilemättä myöhempienkin aikojen örkkiyhteisöissä kunnon örkin kasvattaminen on vaatinut aikaa ja ponnistuksia, ja sopimattomien yksilöiden varhaista karsimista.
 
Onko Tolkienin teoksissa mitään mainintaa siileistä? Meitsillä ois mielikuva et jossain ois siilin piikkejä käytetty metaforina, mutta ei muuten. Luulis et Konnussa on siilejä kun siellä on englantilaisia puutarhakasvejakin. Ja nyt ei siis kaivata mainintaa Sebastianista...
 
Sanottakoon,
Että
Bestiaarioon
Ardassa
Siilit
Toki
Itsestäänselvästi
Ahjavoi
Nivoutuvat:

Ja muistat aivan oikein, metaforaattinen siili mainitaan Henneth Annûnin petoksen yhteydessä, kun Frodo "Petturi" Reppuli on johdatellut Herra Sméagolin kavalasti ansaan ja sotilaat uhkaavat sitä näin sanoen:

"Paikalla!" sanoi yksi [varjoista esiin tulleista sotilaista]. "Tai me pistelemme sinut siiliksi piikkejä täyteen. Paikalla!" (TSH II/4.6. "Kielletty lampi", s. 712 [2007, yksios.]

Sama jalolla kielellä: 'Hold still! ' said one. 'Or we'll stick you as full of pins as a hedgehog. Hold still!'

Toinen paikka, josta siilin voisi ehkä bongata, on Tom Bombadilin seikkailut. Siinähän esiintyy monenmoisia eläimiä, ja sisältö on täyttä kaanonia.
 
Toinen paikka, josta siilin voisi ehkä bongata, on Tom Bombadilin seikkailut. Siinähän esiintyy monenmoisia eläimiä, ja sisältö on täyttä kaanonia.

Ei näyttäis olevan. Mäyräst senkin edest juttua, ja mäyrä taitaa olla siilin sukulainen.
 
ja mäyrä taitaa olla siilin sukulainen
Niin.
Perinteisen, (1800-1900- lukujen) taksonomian mukaanhan ne eivät olisi olleet sen läheisempää sukua kuin että molemmat kuuluivat nisäkkäisiin (siilit Insectivora-, mäyrät Carnivora -lahkoihin). Mutta uudempi, geenitutkimukseen pohjautuva kladistinen taksonomia ilmeisesti yhdistää siilit (ja muut euraasialaiset Insectivora -nisäkkäät) mäyrien (ja muiden Carnivora -ryhmän nisäkkäiden, ja useiden muiden nisäkäslahkojen kanssa) Laurasiatheria-ryhmäksi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Laurasiatheria
 
Ehkä en vain jaksa ajatella tarpeeksi, joten kysyn, koska en tiedä: Mitä tapahtumaa tämä Ted Nasmithin kuva "Storming the Bank" tarkkaan ottaen kuvaa? Se on hänen kuvagalleriassaan osuudessa "Return of the King", joten liittynee TSH:n 5. tai 6. kirjan tapahtumiin -- tai sitten liitteisiin. (Voisivatko olla vaunumiehiä?) Mutta joka tapauksessa taistelupaikkana pitäisi olla bank, eli ranta(törmä). Kuva on julkaistu vuoden 2004 Tolkien Calendarissa (marraskuu).

TN-Storming_the_Bank.jpg
 
Ylös