Pilaavatko elokuvat entiset mielikuvanne Keski-Maasta?

  • Keskustelun aloittaja Turin Turambar
  • Aloitettu
T

Turin Turambar

Vieras
Tuossa yhtenä päivänä erittäin hyvän ystäväni kanssa koulussa tuli puhetta siitä kuinka elokuvat muuttavat omat mielikuvat Keski-Maasta ja sen asukeista. Tarkoitan sitä, että kun ennen kuvitteli esimerkiksi Aragornin sellaiseksi kuin itse sen nyt sattui kuvittelemaan niin nyt kun kirjaa lukee niin pyöriikö mielessänne vain ja ainoastaan Viggo Mortensenin esittämä Aragorn? Vai pystyttekö vielä ohittamaan tuon hahmon ulkomuodon ja pitämään ne omat alkuperäiset maisemat ja ulkomuodot mielessänne? Itselläni on siinä mielessä helppoa pitää ajatukset "omissa" hahmoissani koska olen lukenut TSH:n jo ainakin 17 kertaa. Se on jokavuotinen perinne. Mutta olen huomannut että elokuvat sekoittavat joitakin asioiden järjestystä ja ehkä välillä ajatus eksyy hahmojen ulkomuodossakin koska niitä elokuvia tulee katsottua myös erittäin usein. Mitä mieltä te tästä olette? Onko muilla samoja ongelmia? Olisitteko jättäneet elokuvat katsomatta jos olisitte tietäneet että näin käy? Mielestäni kirja on loistava eikä elokuvat pääse kuin vain pienen askeleen päähän siitä, mutta ovat silti todella hyviä. Eikä niitä olisi paljoa paremmin voinut tehdä kaikkine ja useine eroavaisuuksineen ja puutteineenkin.

//Nerwenin oli ihan pakko käydä sitten punakynäilemässä otsikkoa.
 
Hmm.. *naurahtaa*

Kuten tästä jo tosiaan koulussa puhuimme.. Mutta kuitenkin.
Siis ainakin minulla on asiat niin, että ensimmäiset mielikuvat ovat kaikki jo karisseet.
Ainoa, mistä minulla on edelleen mielikuvat jäljellä on tietenkin kirjan viimeinen osa. Eli siis RotK.

Myös Tom Bombadillo ja Vanha Metsä ovat mielikuvissani edelleen samat. Mistä tulikin mieleeni, että sama asia on tietty myös Hobitin kohdalla.
Nyt siitä on niin selvät mielikuvat. Minkälainen Beren on jne. mutta jos siitä tulee se elokuva niin kuinka ne sitten taas lähtee. Sitä ei voi muuta kuin jäädä odottamaan.

Yhteenvetona kaikesta, että osa kohtauksista on ollut elokuvissa niin hyviä, että mielelläni olen "luopunut" mielikuvistani ja käyttänyt elokuvan kohtauspaikkoja hyväkseni myös kirjaa lukiessa, mutta osa kohtauksista on taas aivan erilaisia kuin pääni sisällä.
 
Ei sekoita mielikuviani, onneksi. Olen lukenut kirjan niin monta kertaa monen vuoden aikana (no, "monen" vuoden aikana on suhteellista, mutta minun tapauksessani n. 15), että itselläni on hyvin kiinteät mielikuvat henkilöistä ja paikoista. Elokuvan on hyvin vaikea korvata niitä. Sen lisäksi monet omista mielikuvistani ovat hyvin erilaisia elokuvan kanssa, kuten henkilöt, Aragorn esimerkiksi.. on helpompi pitää kiinni sellaisista mielikuvista mitkä poikkeavat täysin elokuvan esittämistä, ja onneksi minun tapauksessani miltei joka henkilön kanssa on näin.

Olen onnistunut pitämään aika hyvin kirjan ja elokuvien Keski-Maan erillisinä. :)
 
Minulla on aina ollut kirjojen henkilöistä ja paikoista hyvin hatarat, utuiset kuvat, joista ei lukiessa ole paljon iloa. Näin myös Tolkienin useimpien tuotosten kohdalla.
Ei olekaan kovin yllättävää, että Leffojen versiot ovat tehokkaasti vallanneet mielikuvani, syrjäyttäen vanhat, häilyväiset kuvitelmat. Näin tosin vain niiden kohteiden kohdalla, joiden ulkonäön pystyn "hyväksymään", ts. ei sodi pahasti alkuperäisiä vastaan, ja joitakin hahmoja on jäänyt alkuperäismuotoonsa siksi että olen tarkoituksella kuvitellut ne hyvin tarkasti joskus ammoin.
Ei mikään huono juttu, lisää sinällään sekä kirja- että elokuvanautintoani, kun molemmissa seikkailevat samat hahmot.
 
No mielestäni se Keski-Maa ei ole yhtään erilainen. Toki henkilöt eivät varmastikaan monien kohdalla vastaa aivan sitä kuvaa, jonka ensimmäistä kertaa kirjaa lukiessaan on saanut, mutta kyllä se maailma on ihan sama. Hyvin on siirto onnistunut.
 
Minä kuvittelen jotkut hahmot erilaisiksi.

Tai kirjoissa Aragorn saattaa olla mielessäni Viggo-Aran näköinen, mutta kyllä hänen luonteensa on mielikuvituksessani vähän erilainen kuin leffoissa. Ja enttejä en ikinä kuvittelisi sellaisina kuin leffoissa.

Aika useat paikat käyväty ihan hyvin mielikuvieni kansas yhteen. Esim minulla oli Rivendell aika hankalaa kuvitella, mutta elokuvat ovat selventäneet päätäni ja nyt leffa-Rivendellillä ja omalla Rivendellilläni on joitain yhteisiä ominaisuuksia.
 
No juuh... kyllähän aika moni henkilö/paikka oli minulle pettymys, kun näin ne sitten siellä valkokankaalla.
Henkilöistä ehdottomasti Frodo ja Klonkku, ne ei ollenkaan vastannut minun mielikuvaani. Lukiessani kirjaa pystyn kuitenkin vielä kuvittelemaan "oman klonkkuni" siihen, mutta Frodon kasvojen paikalla on vieläkin Elijah. Myöskään Faramir ei ollut yhtään kuvittelemani näköinen..
Paikoista nyt mieleeni tulee Rautapiha, hyvin erilainen kun kuvittelemani.

En minä nyt sanoisi, että ne olisivat suuri pettymyksiä mikään, mutta mielummin kuitenkin pitäisin ne omat kuvitelmani.
Mutta kyllä se yleisvaikutelma on aika samanlainen, siis jos ei noita yksittäisiä henkilöitä oteta huomioon.
 
Itseasiassa, Jacksonin Keski-Maan kuvaus vastasi melkeinpä täydellisesti minun mielikuviani ennen elokuvaa. Varsinkin Mordorin olin kuvitellut samanlaiseksi kuin se oli leffassa ja myöskin Briin kylän ja Rivendellin. Ainoa mikä ei vastannut mielikuviani oli henkilöistä Arwen ja Elrond. Arwenistahan onkin puhuttu sillä sävyllä ettei hän olisi oikein sopiva rooliinsa.
 
Täytyy itse tähän väliin sanoa, että jos haetaan yhtäläisyyksiä omista ja P.J:n näkemyksistä on niitä aika vähän. Ainoastaan nyt tulee mieleeni Hobittila jonka helposti mieltää sen kaltaiseksi kuin se elokuvissa on. Hahmoista oikeastaan yksikään ei ole samanlainen, luonteet ovat täysin erilaiset kuten myös ulkonäkö. Ehkä kaikkeista lähimpänä oli kuitenkin Gandalf ja Aragorn. Hobitit olivat täysin erinäköisiä joskin muuten samanlaisia, sellaisia kuin Tolkien ne kuvaili. Myös minulla oli se,että Entit eivät ole lähelläkään sitä omassa mielessäni kuin ne ovat elokuvissa. Eikä Viljami Voivalvatti. Hän oli (ja on) paljon paksumpi. :) Paikoissa ei niin suuria eroja kuvitelmissani ole kuin hahmoissa mutta suurimmat erot ovat Lothlorienin kohdalla(ehkä siksi että kirjassa Legolas, Frodo, Sam ja kumppanit kiipeävät puihin ja leffoissa eivät) ja Rivendellissä. Ne kuvittelin jollakin tapaa toisenlaisiksi. Elokuva ei anna Lothlorienista täydellistä kuvaa juuri sen vuoksi että toteutus on aivan erilainen. Ja Rivendellin jokainen mieltää omalla tavallaan. Se kun on mielestäni vaikeimpia paikkoja kuvitella 8)
 
No, oikeastaan, elokuvat tavallaan auttoivat minua hahmottamaan ne henkilöt, koska näin vain hahmoja mielessäni, mutten ollenkaan kasvoja. Esimerkiksi Frodo, ja muut hobitit olivat todella hanmkala kuvitella, kun en vain voinut ajatella heitä tukevemman puoleiseksi, pottunenäisiksi jne.
Mutta paikat, niistä minulla oli hieman tarkempi kuva. Kuvittelin monia paikkoja paljon yksinkertaisemmiksi, ja olin todella ällistynyt, että kaikki olivat noin.. noin monimutkaisia ja hienoja. Oikeastaan kaikki hahmot/paikat olivat tavallaan positiivinen yllätys.
 
jotkut kohat meni kyllä aivan elokuva versioksi mutta jotkut kohat olin miettiny niin tarkaa kirjaa lukeissa että ne ei unohu. esim. se paikka jossa frodo ja sam oli faramirin ja sen miehien kaa...en muista nimee. ;) ja repunpää. se mun versio oli kyllä kummankin kohalla aika paljon erinlainen. örh.
 
Sillanrakentaja sanoi:
... mutta kyllä se maailma on ihan sama. Hyvin on siirto onnistunut.

Et varmasti tuota minulle tarkoittanut, mutta se sopii niin hyvin siihen mitä kirjoitin.. :) Kyllä Keski-Maa sinänsä on minullakin sama, ei siinä mitään, mutta omassa Keski-Maassani Brii ei ole mitenkään ylisynkkä paikka, Aragorn ei ole vastuunpakoilija, Frodolla ei ole tasapainohäiriöitä.. tarkoitin tällaisia pikkuasioita kirjan ja elokuvan maailmojen erillään pitämisessä. :) Ympäristökuvauksessa ja yleisessä ilmapiirissä on minusta juuri oikea Keski-Maan henki.
 
rivendellistä minulla oli täysin selkeät ja omat mielikuvani, jotka eriävät melko paljon tästä pj:n näkemyksestä. mutta onneksi elokuva ei paljon mielikuvaani vaikuttanut, ja entit nähdessäni olin suorastaan shokissa. ei mitään sinnepäinkään! kasvonpiirteissä oli ehkä jotain samaa mutta muuten.. elokuvan hahmot olen kyllä sisäistänyt melko hyvin itselleni. tykkään jotenkin Woodista elokuvassa (paitsi ne irvistykset tosiaan), mutta se vaan ei millään sovi siihen mielikuvaan mitä minulla frodosta kirjassa oli..
 
Suuri ero myös minun ja P.J:n ja elokuvien näyttelijöiden tulkinnan välillä on tosiaan se, että kasvonpiirteet ja hahmojen eleet ja ylipäänsä käytös ei ole läheskään samaa luokkaa. Esim. TTT:ssä Gimli ei suinkaan ole niin hupaisa veikko kuin elokuvissa. Mutta tässä on tullut sellaisia uutisia tuolla Järin Möyremän puolella, että alta pois. Eipä ole RoTK:ssa odotettavissa kummoistakaan uskottavuuden perusteella jos katsotaan, mutta se sikseen. Tosiaankin nuo kasvot(ja kasvojen eleet)(joillakin myös koko) ja eritoten luonne ei käy yksiin. Tosin sehän on heidän tulkintansa siitä. Ei niiden tarvitse meidän ajatuksiemme kanssa yksiin mennäkkään. Mutta kukapa pystyisi Mestari Professori Tolkienin kirjoituksia ja kuvauksia päihittämään :D
 
Minulla ne pilaavat. Minula on jotenkin sellainen kummallinen tapa, että luen kirjan ja minullöa on kaikista oma mielikuva, ja sitten katson elokuvan, ja samalla minulla lähtee omat kuvat pois. Tätä rataa. Tämä on rasittavaa.
Mutta joissain paikoin elokuva myös auttoi minua kuvittelemaan. Mutta kuten Turinin tapauksessa, minullakin nuo hahmot ja heidän eleensä menivät ristiin.
 
En edes enää muista millaiset mielikuvat minulla oli henkilöistä, kun "ehdin" lukea tarun vain kerran ennen Fotr leffaa niin jäi hatarat mielikuvat. *harmittelee* Ei olisi pitänyt mennä ollenkaan kattoon leffoja! :D no ei vaiskaa hyviä elokuvia ne on...

Paikoista on sentään jäännyt jonkinlaiset mielikuvat onneksi.
Moria kyllä vastasi mielikuviani elokuvissa (se oli hienosti toteutettu).
 
Kumma kyllä, näen yhä vain omat mielikuvani. Ehkä on jotain vaikutteita, mutta niitäkin hyvin vähän. Ainoastaan Gandalfin ja Bilbon kuvittelen sellaisiksi kuin he ovat elokuvassa (ainahan he ovat sen näköiset olleet).
no vähän näitä eroja: miun mielikuva-Aragornillani on pitkä (lähes) musta, laineileva tukka, kasvot laihemmat ja ehkäpä hiukan vinot silmät.
Mielikuva-Arwenillani ei tosiaankaan ole mekkoja, jotka ovat ähes rintoihin asti auki, hänellä on hiukan pyöreäšmmät kasvot ja hiukan vinot silmät. Eikä hän sössötä.
Frodo ei myöskään ole tuon näköinen mielikuvissani. Hän on vanhempi, ja se näkyy... ja pyöreämpi.
Leffan Faramir on aivan järkyttvä. Faran tukka pitäisi olla tumma! Ja sanoin Èòmerin (KTK). Èòwyn on mielestäni Candice Nightin näköinen. (laitan kuvan myöh.)
Ai niin: Elrontin mekot ovat järkyttäviä.
 
Minulla mielikuviani, jotka jo muutenkin olivat hataria, ei haitannut oikeastaan mitenkään elokuvat, pitemminkin ne täydensivät niitä. Esimerkiksi Frodolle minulla ei olisi vieläkään kasvoja ilman elokuvia.
Jotkut paikat olivat minulle kyllä hieman erilaisia. Tai Lórien ei näyttänyt yhtään samalta miksi olin sen kuvitellut (mihin ihmeeseen on metsistä hävinnyt aluskasvillisuus?) ja Brii oli valoisempi paikka. Oikeastaan vain nämä paikat kaiketi myös olin kuvitellut selvemmin.
Satun muutes muistamaan vieläkin ajan, jolloin toisen luokan opettajamme luki meille Hobittia antaen samalla vihkot, johon saisimme piirtää kuvia kirjan tapahtumista. Ja minun (sekä samalla monen muun) piirros hobitinkolosta oli: valtava sieni, jossa oli monta kerrosta ja kauheasti huonekaluja. Rakastin niiden tekemistä. Ja minulla on vieläkin se vihko. Ainakin neljä sienitaloa sieltä pitäisi löytyä :wink:

[off-topic]Eikö Frodon pitäisi näyttääkin nuorelta? Hän nimittäin sai Sormuksen ollessaan juuri astunut täysi-ikäisyyteen, mikäli muistan oikein. Ja Sormuksellahan on tunnetusti anti-vanhentava vaikutus omistajiinsa.[/off-topic]
 
Olin lukenut kirjan jotain seitsemän kertaa, kun FotR tuli teattereihin. Pidin todella PJ:n tulkinnoista niin henkilöissä kuin paikoissakin, vain Frodo ja Aragorn olivat erilaisia omissa mielikuvissani. Todellakin Frodon olisi pitänyt olla tukevampi, ja Aragornin puolestaan jollain tavoin karskimpi - siihen ei pärränsänki vielä riitä. Bilbo ja muut hobitit olivat kuten loistavia, samoin John Rhys-Davies Gimlinä. Sitten esim. Gandalf, Boromir, Elrond, Galadriel - olen todella kiitollinen siitä, että nuo hahmot saivat kasvot elokuvien myötä - heistä minulla kun oli ollut aina hieman ristiriitaiset mielikuvat. Paikat olivat melko hyvin paljon omia mielikuviani vastaavat, ja varsinkin Lórien oli todella positiivinen yllätys. Mutta nehän ovat makuasioita, joista voi kiistellä. Kuka sitä nyt tosiasioista nahistelisi?! :wink:
 
Ylös