PlayStation 3, XBox 360 ja Nintendo Revolution/Wii

Nova sanoi:
360 on otettu varmaan ympyrästä. 360 astetta.
Käyttäisivät radiaaneja, ne on hauskempia.

Eniten minua kismittää mm. tuossa Xboxissa juuri se, että sen on tarkoitus olla myös joku ihmevärkki, joka on yhteydessä tietokoneeseen ja vaikka mihin. Oikeasti, minä en halua kuin pelikonsolin. Kirotut kodinkoneiden keskenäänverkottajat! Vaivatkoon peräpukamat Microsoftin väkeä nyt ja kahdeksan sukupolvea eteenpäin!

Mutta eiköhän ajan myötä tule ostettua nuo kaikki sekä tietenkin Nintendo Revolution. Kunhan pelejä on ilmestynyt, hintoja tippunut ja kiinnostaa.
 
Nintendon vehkeet taitavat olla ainoita "puhtaita" pelikonsoleita, jos "puhtautta" mitataan vain sillä että voiko koneella tehdä jotain muutakin. PS2:teen saa asennettua Linuxin (jopa ihan viralliselta Sonyltä saatavalla paketilla), joten sekään ei ole puhdas pelikonsoli tässä mielessä. (Sama varmaan tulee koskemaan PS3:sta.)

Enkä näe noita XBox 360:n lisäominaisuuksia mitenkään laitetta heikentävinä. Ikävää vain, että se sidotaan kiinteästi Microsoftin muihin ratkaisuihin (Windows Media Center Edition). Et voi siis toistaa videoita verkon yli vaikka Macintoshista (tai edes Windows XP Home/Pro-koneesta).
 
Nintendo Gamecuben perässä tuo 360 olisi voinut ollakin jotain hienoa ja nokkelaa, mutta äh. Rasittavia tuollaiset mainostoimistojen "neronleimaukset". Olisivat nyt edes keksineet sille jonkin raflaavan nimen tuon naurettavan numeron sijaan. :yawn:
 
Nintendo Revolution tulee ilmeisesti toistamaan DVD-levyjä, mutta sillä ei tietenkään rehvastella kauheasti. Näin tässä Nintendon esitelmän ja se oli kyllä aika vakuuttava: Revolution toistaa paitsi omia, myös GameCuben pelejä ja vanhoja klassikkoja (N64, SNES ja NES) voi kopioida netistä laitteen sisäiseen muistiin, jota voi laajentaa omilla SD-muistikorteilla. Lisäksi vaikuttaa siltä, että Revolutionin kehitysalusta tulee olemaan avoimempi ja että kuka tahansa voi alkaa kehittämään sille pelejä. Se todellakin olisi aikamoinen vallankumous, konsolit kun ovat tähän mennessä olleet aina suljettuja "ison rahan" alustoja.

Vaikuttaa siis siltä että Nintendo on tosissaan miettinyt minne sen kannattaa nyt iskeä, Sonyyn ja Microsoftiin verrattuna todellisia uudistuksia on luvassa.


Lisäänpä Revolutionin otsikkoon.
 
Voisinko esittää täällä vähän alkeellisen kysymyksen: kun vanhalle xboxille pitäisi hankkia seuraaja, mitä tapahtuu, jos hankkii PS2:n? Saako sille uusia pelejä enää kahden viikon / kahden vuoden päästä? Jos ei nyt ihan kauheasti pelaa eikä varsinkaan mitään räiskimispelejä, onko PS3 kuitenkin kannattavampi hankinta kuin PS2?
 
Paras laite korvaamaan vanhaa Xboxia on uusi Xbox, mutta jos välttämättä japsilinjalle haluaa mennä, niin sitten Wii on paras valinta. Sille saa varmasti uusia pelejä kahden vuoden päästä. Pleikkareista kannattaa tyytyä kakkoseen. Vaikka sitä ei enää kauaa tuettaisi, niin sille saa niin valtavasti pelejä, ettei niitä kaikkia ehdi pelata normaalin ihmiselämän aikana.
 
Itse suosittelen myös Xbox 360 konsolia jatkoon jolle varmasti tulee ja on tullut loistavia pelejä ja hintakin on edullinen. Microsoft julkaisu juuri myös uutisen että 360:lle pystyy joulukuun päivityksenä jälkeen Livestä lataamaan vanhan Xboxin pelejä MS-pisteitä vastaan.

PS2 on myös kannattava ostos sillä sille tehdään edelleenkin hyviä pelejä ja paljon jo julkaistuja huippupelejä löytyy. PS3:n kanssa taas suosittelen odottamaan vielä ainakin muutaman vuoden näillä näkymin. Nintendo Wii on myöskin suositeltava hankinta jolle alkaa/on alkanut kanssa nytten tulemaan niitä odotettuja huippupelejä kuten uusi Mario, Metroid Prime 3, Mario Kart jne, ja hintahan on todella edullinen.
 
Kaunis kiitos mielipiteistä. Päädyin sitten PS2:een. Huomattavasti muita edullisempi hintakin vaikutti ratkaisuun. Mutta eiköhän kakkoseen riitä pelejäkin siksi, kunnes markkinoille tulee XBox 720 ja PS4 ynnä Wii Super Ultra Plus.
 
360:n päivitys on nyt tullut ja esimerkiksi niinkin loistava peli kuin Fable, löytyy latauslistalta. Eli kyllä sieltä ostaa pystyy vanhoja Xboxin pelejä kuten lupasivat.

Nyt myös Microsoft julkaisi päivityksen konsoliin, jotta sillä pystyy katsomaan divx sekä xvid-tiedostoja. Subtitlet toki eivät toimi, tämä testattu.

Nova sanoi:
Enkä näe noita XBox 360:n lisäominaisuuksia mitenkään laitetta heikentävinä. Ikävää vain, että se sidotaan kiinteästi Microsoftin muihin ratkaisuihin (Windows Media Center Edition). Et voi siis toistaa videoita verkon yli vaikka Macintoshista (tai edes Windows XP Home/Pro-koneesta).

Ei muuten pidä paikkaansa. Macin kautta ei tosiaan pysty videoita tai musiikkia toistamaan, mutta jos omistaa aidon version Windows XP:stä jossa on SP2 asennettuna, pitää vain ladata koneelleen Windows Media Player 11 ja asettaa sieltä jako päällä niin Xbox 360:n pitäisi löytää videot ja musiikki. Sama toimii myös Windows Vistan kanssa. Lisätietoja löytynee osoitteesta www.xbox.com/pcsetup.

Itse en ole valitettavasta syystä johtuen päässyt testaamaan tuota, syynkin voi rivien välistä hahmottaa.

ps. tiedän kyllä, että Nova kirjoittamasi viesti on parin vuoden takaa, mutta tuleepahan asia nyt korjattua. Ilmeisesti siis pari vuotta sitten tämä ei ole ollut mahdollista, kai?
 
Hmm...hmm. Pelimyyjän ammatissa häärivänä minulta kysytään usein mikä näistä ns. kolmannen sukupolven koneista on paras. Siihen nyt ei kuitenkaan ole suoraa, oikeaa vastausta. Riippuu aivan siitä millaisia pelejä haluaa pelata, yksin vai yhdessä ja mitä muita ominaisuuksia koneelta haluaa.

Eniten kysellään xb360:sen ja ps3:sen eroja. Suuri ero on tietysti hinta. Ps3:sen 40gigainenkin versio maksaa yli 450e, kun taas 360:sen saa halvimmillaam alle 300e (mitä en kyllä suosittele pidemmän päälle, koska kyseisessä arcade versiossa ei ole kovalevyä)

Itse omistan ps2:sen ja aion hankkia kolmosen (60gt starterpackin) jossakin vaiheessa (=hamaassa tulevaisuudessa) Olen pleikkarin kannattaja henkeen ja vereen. Minusta pleikkari3:sessa on myös paremmat lisäominaisuudet: blue-ray soitin ja tulevaisuudessa mahdollisuus tallentaa tv-ohjelmia kovalevylle. Olen myös huomannut, että se on selvästi paremmin tehty, koska 360:sen palautusprosentti on huimaavasti isompi.

Olen huomannut, että hyvin monet asiakkaat elävät siinä uskossa, että 60gt ps3 pyörittää kaikkia ps2:sen pelejä, mikä ei ole läheskään totta. Itseasiassa siinä toimii 20-40% peleistä. 40gigaisessa versiossa ei toimi mitkään ps2 -pelit, mutta siis sitä ei tarvitse karsastaa. Itse ainakin aioin säilyttää vanhan pleikkani. Nythän on kyllä huhuttu 80gt:n versiosta...

Tälla hetkellä olen kuitenkin miettimässä kämppikseni kanssa wiin hankkimista halvan hinnan ja hauskojen pelien takia. Eihän niitä pelejä ole monta, mutta uskon, että laatu korvaa määrän.
 
Herätetäämpä topiccia hieman. Ja korjataan pari vuotta vanhoja tietoja.

Aiemmin näköjään olin maininnut, että Macin kautta ei pysty tietoja toistamaan, mutta tähänkin löytyy nykyisin kyllä lisäohjelma jolla se onnistuu. Maksullinen toki, mutta onnistuu kuitenkin.

Mutta sitten yksi lisäkysymys, kuinka monella täällä on konsoli ja mikä konsoli löytyy jos sellainen löytyy?

Itselläni siis Xbox 360 löytyy olohuoneesta. Kaverilistallekin saa Livessä lisätä jos joltakin samainen boksi löytyy. :)
 
Itse en Livessä notku, mutta XBox 360 tuli hankittua viime talvena (veronpalautukset heti kiertoon...). Sillä on tullut pelattua jonkin verran, mutta ei ihan niin paljoa kuin olisin kuvitellut. Tai no, olen pelannut muutaman pelin kokonaan läpi (mm. Fable II), mikä on ihan hyvä saavutus: käyn kuitenkin kokopäiväisesti töissä. Tärkein syy XBoxin hankkimiseen oli Guitar Hero World Tour: bilepelit ovat meidän taloudessamme ns. kova sana. Kivoja co-op-pelejä olisi kiva löytää XBoxille (Lego-pelejen lisäksi, siis).

Myös Wii on, avokki sai sen lahjaksi. Sillä on tullut pelailtua paljon enemmän, vaikka mitään "kunnon peliä" en ole sillä pelannutkaan (OK, Lego Star Warsit lienevät "kunnon pelejä"), ainoastaan lyhyitä minipätkiä. Ja onhan se hauska, ei sitä voi kieltää. Avokki käyttää sitä oikeasti kuntoiluun ja itsekin on laudalla tullut leikittyä. Siinä tulee parhaimmillaan tosi kuuma!

PS3 on ostoslistalla, mutta sille ei ole a) tilaa ja b) tarvetta, vielä. Seuraan fanaattisesti tiettyjä pelisarjoja, ja FF XIII tulee onneksi XBoxillekin. Seuraava Kingdom Hearts -osa tosin sitten vaatineekin jo PS3:n hankinnan, eli sitten varmaan täytyy sillekin tilaa raivata. Ongelma on se, että PS2:lla on paljon hyviä pelejä, eli sen pois siirtäminen ei oikein ole vaihtoehto.
 
Juspe sanoi:
Mutta sitten yksi lisäkysymys, kuinka monella täällä on konsoli ja mikä konsoli löytyy jos sellainen löytyy?
Hih, mulla on vanha NES :p (vaikkei tähän kategoriaan taidakaan aivan mennä, muttei kai muuallekaan?) Mulla oli niitä jopa kaksi, mutta toisen möin pois pari vuotta sitten. Näistä uudemmista mulla ei ole mitään, mutta PS3 kiinnostaisi suuresti, jo sen blu-ray-ominaisuuden takia. HD-telkkarin kanssa ne leffat olisi aika mielenkiintoista katsoa ja myös pelailu voisi innostaa sitten, jos se konsoli tosiaan olisi. Tosin olen hieman ulalla näistä uusista hienouksista, mutta enköhän minä oppisi. Voisin kenties joskus pelata Kingdom Heartsia sitten kotonakin :)
 
Anewielh sanoi:
Näistä uudemmista mulla ei ole mitään, mutta PS3 kiinnostaisi suuresti, jo sen blu-ray-ominaisuuden takia. HD-telkkarin kanssa ne leffat olisi aika mielenkiintoista katsoa ja myös pelailu voisi innostaa sitten, jos se konsoli tosiaan olisi.

Itse en tuosta Blue-raysta juurikaan perusta. Laitteet ovat kalliita ja jopa 45 vuotta vanhat elokuvat maksavat vielä tarjouksessakin 24 euroa. Tämä mielestäni äärettömän huono asetelma uuden teknologian käyttöönottamiselle.

Kaiken lisäksi vielä nyt alkaa näyttämään siltä, että yhä useampi firma (kuten Microsoft ja Apple) tuovat omien kauppapaikkojensa kautta HD-elokuvat saataville suoraan netin yli ja nykyisillä laajakaistanopeuksilla ne on aika nopeasti sieltä ladattu ja hintakin on suotuisampi, huomattavasti suotuisampi.
 
PS3:ssa tosiaan on aika ikävää se, ettei PS2-pelit oikein toimi sillä. Blu-rayt myös ovat mitä ovat, voittivat HD-sodan mutta hinta on liian suolainen. Ei niitä Erkkikään maksa, ja jos Erkki maksaa niin Erkki on liian rikas.

Meillä on taloudessa Wii, PS2, SNES ja C64. PS2 on eniten käytössä, Wii lähtee mukaan miitteihin ja SNES tuottaa välillä nostalgiaa vierailijoille. C64 on lähinnä kaapissa, sitä on vähän vaikea ottaa esille tilanvientinsä vuoksi.

Omalla kohdalla konsolipelailut ovat kausittaisia, nyt on ollut hyvin kuiva kausi. Civ4 koukuttaa edelleen aika vahvasti. Ostin puolittain sen takia jo paremman koneenkin!
 
PS3 löytyy kyllä tältä Erkiltä, kuten myös PS2 (ja 1 mutta se on nykyään perin vähässä käytössä). En ehkä olisi itsekään sitä ostanut ellei viime kesänä tehdyt nurmikonleikkuuhommat naapurissa (ja kotona) olisi tarjonneet tarpeeksi ylimääräistä.
Ei ole kyllä tullut kokeiltua Blue-ray ominaisuuksia, mutta olen kyllä huomannut, että ihan tavallisetkin dvd:t näkyvät jonkin verran terävämpinä.
 
Olen ihmetellyt tätä uutta PS3:sta. Ystäväni pikkuveli (myöskin ystäväni) hankki kyseisen konsolin, mutten ole ymmärtänyt, miksi se pitäisi hankkia, kun kerran siinä ei toimi PS2:n pelit. PS2 on kuitenkin itselläni korkeassa arvossa, mutta mikäli alkaa taas tämä valloituskausi PS3:lla, Wiillä sekä XBoxilla, niin alan epäilemään, ettei kukaan julkaise enää mitään PS2:lle, jolloin kyseinen konsoli jäisi täysin unohduksiin. Itse en haluaisi haaskata rahojani joka vuosi uuteen konsoliin, sillä en näe sitä ideaa, miksi se pitäisi hankkia.

En ole kylläkään ymmärtänyt eroa Blue-raylla ja tavallisen dvd:n välillä, mutta epäilen, etten tule koskaan hankkimaan myöskään Blue-rayta. *koputtaa puuta* Mielestäni on siis turhaa keksiä aina vain uudempia ja uudempia konsoleita, mihin lapsesta vaariin tuhlaavat rahansa.. Mutta tämä on tätä nykyaikaa, kun kaiken pitää olla uutta ja hienoa ;) (olen ilmeisesti liian vanhanaikainen vaihtaakseni PS2:stani mihinkään)

PS3:ssa on kuulemma mahdollisuus saada pelejä ladattua, mutten ole sen tarkemmin kiinnittänyt huomiota niiden sielunelämään. Pitänee siis tutkia, ennen kuin alkaa hutkia. Olen kuitenkin sitä mieltä, että liian nopeasti tuli uusi konsoli taasen :)
 
Henane: PS2:lle ei tulekaan enää korkean profiilin julkaisuja, joten siinä mielessä se on jo kuoleva konsoli. Toisaalta niin kauan kuin se tahkoaa Sonylle rahaa niin niin kauan sille myös tulee olemaan tarjontaa. Suurimmat resurssit kuitenkin menevät uusimmille konsoleille.

PS3:n suurin ongelma on se, että se on edelleen todella kallis vehje. Vaikka ajattelisi sen blu-ray -käyttöön (huom. ei blue, niin typerää kuin se onkin), niin silti hinta on suolaisella puolella. Viimeksi tarkastaessani laite irtosi noin neljäänsataan euroon. Ostin uuden tietokoneen :p

Samaa mieltä olen kuitenkin siitä, että uudet laitteet tulevat aina liian nopeasti. Kun vanhoista aletaan saada jotain kunnolla irti (teknisesti), niin sitten pukataankin jo uudet laitteet ulos. Nintendon 8-bittinen kesti markkinoilla noin 10 vuotta, ja sen peleissä tapahtui huikea kehitys sinä aikana.
 
Henane sanoi:
PS2 on kuitenkin itselläni korkeassa arvossa, mutta mikäli alkaa taas tämä valloituskausi PS3:lla, Wiillä sekä XBoxilla, niin alan epäilemään, ettei kukaan julkaise enää mitään PS2:lle, jolloin kyseinen konsoli jäisi täysin unohduksiin.
Eiköhän PS2 ole jäänyt unohduksiin jo aikapäiviä sitten. Kyseiselle konsolille ei ilmesty enää nykyään muuta kuin lisenssipelejä ja bilepeliporttauksia (Singstar, Guitar Hero jne).

Henane sanoi:
mutta epäilen, etten tule koskaan hankkimaan myöskään Blue-rayta. *koputtaa puuta*
DVD varmasti pitää pintansa vielä pitkään, mutta jossain vaiheessa sekin kuolee pois. Eli jos haluat uusia leffoja omasta telkkarista katsoa niin Blu-ray on pakko hankkia ;) (olettaen että se pysyy hallitsevana formaattina). Pelkään kuitenkin että erilaiset latauspalvelut saattavat tappaa Blu-Rayn ennen aikojaan, mikä on näin keräilijän näkökulmasta paha asia... Itse haluan ehdottomasti pitää käsissäni ihan fyysistä levyä jolle elokuva on tallennettu, pelkkä digitaalinen tiedosto ei tunnu yhtään miltään.

Henane sanoi:
Mielestäni on siis turhaa keksiä aina vain uudempia ja uudempia konsoleita, mihin lapsesta vaariin tuhlaavat rahansa..
Mutta jos uusia konsoleita ei koko ajan kehitettäisi, me pelaisimme edelleen päivät pitkät Pongia viiden tuuman näytöllä :D



Uusista konsoleista tulen itse ostamaan jossain vaiheessa PlayStation 3:n. Syitä on kaksi:
#1 Metal Gear Solid 4
#2 Blu-Ray

Alunperin meinasin hypätä tämän seitsemännen sukupolven yli, mutta MGS4:n takia PS3:sta tuli pakkohankinta. Jonkinlainen Blu-Ray-soitin on jossain vaiheessa pakko hommata, joten tässä se tulee sitten kätevästi mukana :)
 
Ylös