PlayStation 3, XBox 360 ja Nintendo Revolution/Wii

UntenMuovaaja: minusta voisi olla mielenkiintoista nähdä PS2:n ja PS3:n myyntilukuja viime kuukausilta (ei ole aikaa nyt etsiä ja myöhemmin en kuitenkaan muista). Lähinnä siksi, että esimerkiksi Riihimäen Prismasta näyttäisivät edelleen PS2:t katoavan kovempaa tahtia kuin PS3:t.

Blu-rayn en usko syrjäyttävän enää missään vaiheessa DVD:tä. Luin jossakin jo uutisia, että kaupat vähentävät blu-rayn näkyvyyttä, koska laitekanta on niin surkean pieni Suomessa, ettei yksinkertaisesti kannata pitää esillä niitä niin suurella haloolla. Alkaa kuulostaa jo vähän kuolevamman puoleiselta.
 
Blu-Ray on yksinkertaisesti liian ajoissa. Luulen, että kun ihmisillä alkaa oikeasti olemaan HD-televisioita ja DVD:n on aika kuolla, niin Blu-Rayn on korvannut joku vieläkin isompi tallennusmedia johon kaikki sitten siirtyvät.
 
Merri sanoi:
UntenMuovaaja: minusta voisi olla mielenkiintoista nähdä PS2:n ja PS3:n myyntilukuja viime kuukausilta (ei ole aikaa nyt etsiä ja myöhemmin en kuitenkaan muista). Lähinnä siksi, että esimerkiksi Riihimäen Prismasta näyttäisivät edelleen PS2:t katoavan kovempaa tahtia kuin PS3:t.
Varmasti PS2:t menevät vielä hyvin kaupaksi, sitä en epäile, mutta ajattelinkin että konsoli on kuolemassa pelien julkaisun kannalta. Viimeisin isompi PS2-yksinoikeuspeli mitä tulee mieleen on God of War 2, ja sekin ilmestyi jo kaksi vuotta sitten. Sen jälkeen ei ole pahemmin huippupelejä mustalle ihmelaatikolle ilmestynyt.

Merri sanoi:
Blu-rayn en usko syrjäyttävän enää missään vaiheessa DVD:tä. Luin jossakin jo uutisia, että kaupat vähentävät blu-rayn näkyvyyttä, koska laitekanta on niin surkean pieni Suomessa, ettei yksinkertaisesti kannata pitää esillä niitä niin suurella haloolla. Alkaa kuulostaa jo vähän kuolevamman puoleiselta.
Ohhoh, olen ajatellut vain että kyseessä on pelkkää alkukankeutta, ja että kyllä myynti jossain vaiheessa lähtee vielä nousuun. Mutta jos kaupatkin vähentävät jo näkyvyyttä niin ei hyvältä näytä...

Nighteyes sanoi:
Blu-Ray on yksinkertaisesti liian ajoissa.
Niinpä, DVD on nyt vuosikymmenen ollut käytössä ja taas pitäisi formaattia vaihtaa. Ihmiset eivät ole vielä halukkaita tämmöiseen ruljanssiin. Se oli eri asia aikoinaan VHS:n ja DVD:n kanssa, niissä ero sentään oli huomattava. Blu-Rayn kohdalla ei eroa ole niin kovasti DVD:hen verrattuna.
 
Suomessa Blu-ray ei ole yleistynyt kovinkaan nopeasti, mutta kuolevasta formaatista on vielä turha puhua. Tänäkin vuonna lamasta huolimatta myynti on USA:ssa kasvanut 50% ja viime vuonna esim. Britanniassa lähes 400%.

Muutos DVD -> Blu-ray ei ole yhtä huomattava kuin VHS -> DVD ja useat kuluttajat (minä mukaanlukien) eivät vielä hyödy paremmasta tarkkuudesta. Blu-rayn täydelliseen hyödyntämiseen vaaditaan HD-televisio ja vieläpä riittävän iso. Ja se vaatii rahaa, jota ei mm. omista taskuistani löydy. Nimimerkillä 15" putkitelevisio. :D

Vielä pelikonsoleista sen verran, että luulen tämän sukupolven menevän omalta kohdaltani ohi. PC-pelaaminen on vienyt voiton.
 
UntenMuovaaja sanoi:
Varmasti PS2:t menevät vielä hyvin kaupaksi, sitä en epäile, mutta ajattelinkin että konsoli on kuolemassa pelien julkaisun kannalta. Viimeisin isompi PS2-yksinoikeuspeli mitä tulee mieleen on God of War 2, ja sekin ilmestyi jo kaksi vuotta sitten. Sen jälkeen ei ole pahemmin huippupelejä mustalle ihmelaatikolle ilmestynyt.

Miten minä muistan kuulleeni juuri viime keväänä jostain pelistä, joka julkaistiin PS2:lle ja ilmoitettiin, että PS3 -versio tulee sit joskus.

Voi olla, että olen väärässäkin, mutta muistan kuulleeni tällaisen tarinan tosiaan vain muutama kuukausi sitten. Itse en kuitenkaan kovinkaan ahkerasti seuraile mitä PS-rintamalla tapahtuu kun 360:n on ainoa laite mikä itseäni kiinnostaa ja sen julkaisut. :)

UntenMuovaaja sanoi:
DVD varmasti pitää pintansa vielä pitkään, mutta jossain vaiheessa sekin kuolee pois. Eli jos haluat uusia leffoja omasta telkkarista katsoa niin Blu-ray on pakko hankkia Heh heh (olettaen että se pysyy hallitsevana formaattina). Pelkään kuitenkin että erilaiset latauspalvelut saattavat tappaa Blu-Rayn ennen aikojaan, mikä on näin keräilijän näkökulmasta paha asia... Itse haluan ehdottomasti pitää käsissäni ihan fyysistä levyä jolle elokuva on tallennettu, pelkkä digitaalinen tiedosto ei tunnu yhtään miltään.

Uskon samaan, että DVD tulee pitämään pintansa varmasti vielä vuosia, kun vasta nyt viimeisen parin vuoden aikana on päästy säädyllisiin hintoihinkin. Mitä taas tulee tuohon keräilyasiaan niin olen myös samaa mieltä. Itselläni kun on arviolta 300-400 DVD-elokuvan kokoelma niin empä ole muuten ensimmäisten joukossa niitä kaikkia vaihtamassa Blu-ray -levyihin. Latauspalvelut tulevat tiputtamaan hintoja roimasti, mutta kyllä se hieman harmittaa, että sen jälkeen jos sieltä ostaa niin ei ole enää sitten fyysistä todistetta elokuvasta.
Tokihan nuo latauspalvelut tullaan tuottamaan niin, että mikäli tiedostot/elokuvat esimerkiksi katoavat itseltäsi rikkoutuneen kiintolevyn takia, ne on ilmaiseksi ladattavissa uudestaan palveluntarjoajan palvelimilta, koska tiedot latauksista ja maksuista kirjataan käyttäjätunnuksiin.

Ainakin näin toimii jo tällä hetkellä Microsoft Xbox Liven ja sen Arcade pelien kanssa. Yksi mitä on myös kaavailtu on se, että pelejä aletaan konsoleille myymään myös suoraan noista kyseisistä kauppapaikoista. Näin tipahtaisi taas välikäsiä ja hinnat todennäköisesti tippuisivat nyt niin kalliista konsolipeleistä.
 
Nyt menee hermoooot!!!
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Sony+my%C3%B6nt%C3%A4%C3%A4+PS3-konsolien+ongelmat/1135253354329
Menen nakertamaan jonkun nilkkaa jos Dragon Ages-tallennukselle on tapahtunut jotain!!
Mitään salaista tietoa kenelläkään, mitä pitäisi tehdä?
Veikan pleikkari ei nimittäin käynnista ainaskaan DAO:ta, ja herjaa, ettei saa trophyja auki, eli tuosta varmaan kyse..
 
Pikku Myy sanoi:
Nyt menee hermoooot!!!
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Sony+my%C3%B6nt%C3%A4%C3%A4+PS3-konsolien+ongelmat/1135253354329
Menen nakertamaan jonkun nilkkaa jos Dragon Ages-tallennukselle on tapahtunut jotain!!
Mitään salaista tietoa kenelläkään, mitä pitäisi tehdä?
Veikan pleikkari ei nimittäin käynnista ainaskaan DAO:ta, ja herjaa, ettei saa trophyja auki, eli tuosta varmaan kyse..

Nyttenhän kyseinen ongelma on korjattu ja kaiken pitäisi toimia taas normaalisti.
 
Tässä välissä on ilmestynyt Xbox One eli tuttavallisesti Xbone, mutta sekin on nyt korvautumassa Xbox Series X (XSex?) -konsolilla. Pleikkaripuolella PS4 korvataan PS5:llä ja taitaa Nintendollakin olla jotain menossa, jos se nyt ketään kiinnostaa.

Nyt olisi hyvä sauma ostaa Xbone, koska sille on valtavasti pelejä olemassa huokeaan hintaan ja ne ovat ylöspäin yhteensopivia uuden konsolin kanssa (tai, jos olen oikein käsittänyt, uudelle konsolille saa ilmaiseksi yhteensopivan version vanhasta pelistä, jos sen omistaa). Paha vain, ettei Skyrim taida pyöriä Xbonella ja sen pelaaminen on minulla vielä kesken. Pitäisikö ostaa Xbone varastoon? Witcher 3 pyörisi sillä ja sitä kehutaan huikean hyväksi peliksi. Ensi viikolla on kulutusjuhla Black Fridayn tarjoukset, joten ne pitää tsekata.
 
Ylös