Pohjois-Amerikan intiaanit

Delwen

Hobitti
Intiaanit ovat kiehtoneet minua jo siitä lähtien, kun sain heihin ensimmäisen kosketukseni pienenä (todennäköisesti jostakin elokuvasta). Mutta nyt viimeisen parin vuoden aikana haluni saada tietoa heistä on vain kasvanut :p .
Haluaisin oppia todella monia heidän tapojaan ja etenkin enemmän heidän suhteesta luontoon. Unelmani onkin ollut jo todella pitkän aikaa joskus matkustaa yhdysvaltoihin ja vierailla intiaanien luona, niiden jotka vielä asuvat niin kuin ennenkin. Mieluiten vaikka muuttaa heidän luokseen :).

Olen varma, etten ole ainoa Pohjois-Amerikan alkuperäisasukkaista kiinnostunut henkilö täällä Vihreässä Lohikäärmeessä, joten voisimme keskustella täällä 'intohimostamme'. Mistä heimoista olet kiinnostunut? Miksi? Mistä olet saanut tietoa, hyviä kirjoja? Oletko koskaan tavannut intiaaneja? Onko sinulla kenties intiaani kirjekaverina? Haluisitko kysyä muilta jotakin intiaaneista? Jne. Jne. Ihan mitä vain intiaaneihin liittyvää.

On toinenkin syy miksi tämän topicin aloitin, sillä toivoisin, että joku tietäisi jonkun sivun tai henkilön, jonka kautta voisin ottaa yhteyttä intiaaneihin. Eli toivoisin löytäväni kirje/mailikaverin, joka olisi intiaani. Olen nyt yrittänyt etsiä Internetistä kaksi päivää jotakin sivua, mutta tuloksetta. Joten olisin todella kiitollinen pienestäkin avusta.
 
Olen myös ollut aina kiinnostunut Pohjois-Amerikan intiaaneista, ja melko paljon lukenutkin aiheesta. Yksi parhaita kirjoja on Markku Henrikssonin Alkuperäiset amerikkalaiset, josta oppii aika paljon eri heimoista ja niiden historiasta.

Minulla ei kyllä ole intiaanikirjekaveria, joskus harkitsin lakota-kielten opiskelua mutta sekin jäi. Floridassa olen käynyt intiaanireservaatissa mutta se oli melkoinen turistirysä ja olin melko pettynyt.
 
Minä olen pienestä pitäen ollut kiinnostunut Pohjois-Amerikan alkuperäisasukkaista. Muistan alle kouluikäisenä katselleeni länkkäreitä ja kiinnostuneeni eri heimoista, ja myöhemmin olen oppinut paljon lisää kirjoja lukemalla.. Henriksonin kirjat ovat hyviä, ja romaaneista oma suosikkini on Dee Brownin Haudatkaa Sydämeni Wounded Kneehen. Se on oikein valaiseva.

Tasankointiaanien historia on itsestäni kaikkein mielenkiintoisinta, vaikkakin jokaisessa heimossa on jotain hyvin kiehtovaa. Luulisin oman kiinnostukseni tasankointiaaneihin juontavan juurensa juuri yli kahdenkymmenen vuoden takaisista westerneistä..

@ Kayleigh; kävitkö muuten seminole-reservaatissa Floridassa? Siellä olen itse käynyt; Evergladesissa. Luulisin että kaikki turisteille avoinna olevat paikat ovat aikamoisia turistirysiä; "ostakaa tästä alligaattorin lihaa, seuratkaa täällä alligaattoripainia.." joo. Siinä touhussa kävi lähinnä sääliksi alligaattoreita.

Minä olen tuntenut muutaman "intiaanin", kirjekavereina. Tällä hetkellä kirjoittelen yhden Oneida-heimoon kuuluvan tytön kanssa, joka työskentelee reservaatissaan sihteerinä Wisconsinissa. Eräs toinen intiaanikirjekaverini asuu Kanadassa ja Jari Kurri on hänen jääkiekkoidolinsa.. :mrgreen:

Nykyäänhän "intiaanit" elävät kuten ketkä tahansa meistä, tuskinpa enää on mahdollista löytää varsinaisia alkuperäisiä amerikkalaisia. Valitettavan monessa reservaatissa on työttömyyttä ja alkoholismia, ja monet ihmiset jotka asuvat siellä elävät sosiaalituen varassa. Aika, edistys ja nyky-yhteiskunta tuntuvat joskus julmilta.

Muistaako kukaan muuten Kevin Costnerin dokumenttisarjaa 500 Nations? Se oli oikein mielenkiintoinen.
 
Pidän hyvin paljon kaikista amerikan mantereen vanhoista intiaanikulttuureista, jotka ovat rakentaneet niitä suunnattomia maa- ja kivipyramideja, puebloja ja muuta sen semmoista, eli kiinnostukseni kohdistuu pääasiassa Väli- ja Etelä-Amerikan intiaanikansoihin.

Kaikein lähimpänä "tavallisia" intiaaneja voisivat olla ehkä Illinoisin alueella vaikuttaneet suuria maakumpuja rakentaneet kansat. Paikka tunnetaan nimellä "Cahokia", ja tässä joku sivu miltä näkee taiteilijan kuvauksen siitä miltä paikka on mahdollisesti näyttänyt sillon vuosisatoja sitten. http://www.interlog.com/~gilgames/cahokia.htm Ja toinen linkki mistä näkee arkeologisia löytöjä kyseiseltä alueelta. http://lithiccastinglab.com/gallery-pages/2001augustmound72excavation1.htm

Toinen hyvin mielenkiintoiselta vaikuttava kulttuuri on Uudessa meksikossa Mesa Verden alueella vaikuttanut kansa, joka rakensi jyrkkien kanjoneiden sivuissa oleviin onkaloihin kaikkia erikoisia savitiilirakennelmia. http://www.wrotniak.net/gallery/mesaverde-98.html - Noilta pueblo-kulttuureilta on jäänyt jäljelle monia muitakin erikoisia rakennelmia, mutta itse pidän eniten juuri noista Mesa Verden alueen mystisistä linnoituksista :)

Etelä-Amerikan Maya/Inka/Aztec/Olmec-kulttuureista jaksaisi paasata, vaikka kuinka paljon, mutta koska tässä on kyse kuitenkin vain noista pohjoisemman alueen kansoista, niin mainitsin vain nuo kaksi ryhmittymää. Tavallisista intiaanikansoista kiinnostavat eniten varmaankin Diné-intiaanit (=Apassit). Esim. Stig Holmås on kirjoittanut heistä aika mielenkiintoisen 6-osaisen pokkarisarjan, josta saa aika hyvän kuvan Diné-kulttuurin ahdingosta juuri siihen aikaan, kun valkoinen mies alkoi haalia niitä maa-alueita kasaan ja pakotti heimoja yhä pienempiin reservaatteihin ja niin edelleen.
Myös Alaskan Haida-kulttuuri on kiinnostava, ja heidät tunnetaan varmasti parhaiten niitä upeista monivärisistä toteemeista, ja taloista joihin astutaan sisään semmoisen toteemiin tehdyn oven kautta. http://www.well.com/~wolfy/Alaska/0519/0017-0020.jpg
 
Wilwarin sanoi:
Minä olen tuntenut muutaman "intiaanin", kirjekavereina. Tällä hetkellä kirjoittelen yhden Oneida-heimoon kuuluvan tytön kanssa, joka työskentelee reservaatissaan sihteerinä Wisconsinissa. Eräs toinen intiaanikirjekaverini asuu Kanadassa ja Jari Kurri on hänen jääkiekkoidolinsa.. :mrgreen:

Mistä päin olet 'löytänyt' nämä kirjeenvaihtokaverit? Haluaisin todella kovasti tutustua johonkin nuoreen intiaaniin ( ikäluokka 15-18, koillis-, tasanko- ja subarktistenalueiden intiaanit ), joten osaisitko yhtään neuvoa mistä minun kannattaisi etsiä.

Ja sitten toinen asia. Olisiko kellään tiedossa jotain sivua, josta näkisi kaikki Pohjois-Amerikan intiaani reservaatit? Entä alueet, joissa Pohjois-Amerikan intiaanit elävät vielä kuten ennenkin? Esimerkiksi subarktisilla alueilla asuu vieläkin intiaanikansoja, jotka asuvat miltei samalla tavoin kuin esi-isänsä.
Muutenkin kaikki turistikohteet, ym. paikat, jotka liittyvät intiaaneihin, olisivat avuksi.
 
Wilwarin sanoi:
romaaneista oma suosikkini on Dee Brownin Haudatkaa Sydämeni Wounded Kneehen. Se on oikein valaiseva.

Myös minusta tämä Dee Brownin kirja on kaunokirjallisuuden saralta yksi parhaita kirjoja intiaanisodista. Nykyintiaanien elämänmenoa kuvaa aika hyvin Louise Erdrich-niminen kirjailija, joka on myös itse intiaani.

Tosiaan tuo Evergladesin reservaatti oli melkoinen pettymys, Seminolemuseo oli paikan antoisin kohde.

Intiaanimusiikista parhaimmistoa edustaa mielestäni Robbie Robertson, jonka muutama levykin minulla on. Varsin mukavaa kuunneltavaa :)
 
Kayleigh, Louise Erdrichiin en ole tutstunutkaan, kiitti vinkistä. :) Täytyy mennä käymään kirjastossa. En ole "tietokirjojen" lisäksi lukenut kovin paljon romaaneja, paitsi Tony Hillermanin dekkareita, jotka sijoittuvat navajo-reservaattiin New Mexicossa.

Elämänkerrat ovat muuten mielenkiintoisia ja niistä saa hyvin kuvaa intiaanien nykytilanteesta. Yksi parhaimmista mitä olen lukenut on Elsie Sarkin elämänkerta - Elsie Sark oli englantilaisnainen joka nai micmac-intiaanin Prinssi Edwardin Saarelta Kanadasta maailmansodan aikana ja muutti reservaattiin. Siinä tuli hienosti tuotua esille erot valkoisten ja intiaanien maailman ja elämäntavan välillä.

FreakyMike, pueblointiaanien rakennukset ovat minustakin aivan uskomattomia.

@ Delwen, minä olen tutustunut kirjekavereihini ihan tavallisilla kirjeenvaihtopalstoilla tai FB:den kautta. En muistaakseni edes tiennyt että he ovat intiaaneja, se tuli vasta selville kun oltiin kirjoiteltu jonkin aikaa. En osaa yhtään kyllä sanoa miten voisi tutustua johonkin tiettyyn ihmisryhmään - selaile netissä olevia kirjeenvaihtosivuja, jos joku sattuisi sanovansa ilmoituksessaan olevansa intiaani. Ei tainnut olla kovin paljon apua. :)

Delwen, katselen ensi viikolla netistä jos löydän jotain hyviä saitteja. Pari kirjekaveriani käy säännöllisin väliajoin pow wow:ssa (mitenkähän tuo taipuu suomeksi..) ja muissa tapahtumissa, kysyn heiltä jos he tietävät jotain.
 
Vierailin itsekin tuolla powwow sivulla, mutta sain siitä sellaisen käsityksen, että se on tarkoitettu vain intiaaneille(?).
Kolusin muutenkin netin läpi, mutta ilmeisesti en vain osannut etsiä :roll: .
Muuten mikä on FB? Ja jos saan kysyä, niin mistä kirjeenvaihtopalstoilta tarkalleen ottaen löysit heidät?

Mutta se olisi sinulta todella kiltisti tehty, jos viitsisit kysyä kirjekavereiltasi :D . Esim. jos Kanadassa asuva kirjekaverisi tietäisi paikallisia kirjeenvaihtopalstoja tai muita vastaavia.
Jään innolla odottamaan :p .
 
Pow-wowŽt ovat kaikille avoimia, ainakin osa niistä. Luulisin että ne ovat nykyään myös tapahtumia joihin kaikki asiasta kiinnostuneet pääsevät seuraamaan niiden kulkua, yleisönä. (Tämä kaverini joka käy niissä, ei ole intiaani, vaan muuten vaan kiinnostunut niistä.)

Ja pakko sanoa kun olen niin innoissani; olen menossa kaverini luo yhdysvaltoihin ja osun kerrankin sopivaan aikaan lähistöllä pidettävän pow-wowŽn kanssa, joten menemme sinne. :mrgreen: Yay. Tässä on siitä linkki,
http://www.dartmouth.edu/~nap/powwow/

Delwen, pistän sulle yksärin tuosta lopusta. :)
 
Eli jos oikein ymmärsin, niin pow-wow on sivusto, jossa kaikki intiaani-heimojen jälkeläiset ja intiaaneista kiinnostuneet voivat keskustella? Ja he järjestävät juhlia?
Voisikohan sieltä kysellä kirjekavereita?

Olen iloinen puolestasi, kun sinne tapahtumaan pääset :). Voi sinua onnekasta...Pääsisinköhän minä mukaan matkustaen matkalaukun pohjalla :p. Eli tuo pow-wow, johon menet on yksi heidän lukuisista juhla-tapaamisista?


(Laitoitko jo yksityisviestin? Sillä en ole sitä vielä saanut. Ei sillä, että sillä olisi kova kiire, ajattelin vain...)
 
Osaisiko joku kertoa enemmän Pohjois-Amerikan intiaanien musiikista?
Etsin äsken netistä jotain sivuja, mutta huonoin tuloksin.
Eli en nyt ole kokoamassa mitään tutkimusta, vaan tarvitsisin jotain faktoja. Tarkoituksenani oli kuunnella ja sen kautta tutkia Pohjois-Amerikan intiaanien musiikkia ja sen olenkin jo tehnyt, mutta siihen esitelmään tarvitsisi vielä jonkinmoisen alkusepustuksen.
Kauan intiaanit ovat tehneet musiikkia? Minkälaisia soittimia? Lauluhan on heidän musiikissaan pääasia, mutta mitä lyömäsoittimien lisäksi käytettiin? Jne.

Voisin tähän vielä lisätä, jos joitakin kiinnostaa, niin kannattaa käydä kirjastossa ja lainata esim. tällaisia levyjä. Itse pidin eniten tuosta Ceremonial and war dances levystä, siinä oli kaikista aidoin tunnelma.
The rough guide to native american music
London: World music network, 1998
Ceremonial and war dances
Santa Monica: Delta music, 1995
Native spirit
Metacom inc., 1995
 
En tiedä asiasta paljoakaan, mutta vähäisten tietojeni perusteella yhdistän intiaanimusiikkiin lähinnä laulun, tanssin ja lyömäsoittimet (rummut, kalistimet tms). Tällaisen musiikin juuret varmasti juontavat vuosituhansien taakse.

Pohjois-Amerikan intiaanien puhaltimista tai kielisoittimista en muista kuulleeni, mikä ei tietenkään tarkoita etteikö sellaisiakin olisi voinut olla. Kaikkien intiaanikulttuurien musiikkiperinteestä ei välttämättä tiedetä paljoakaan - muistelisin kuulleeni, että esimerkiksi itärannikon metsäintiaanien (irokeesit jne) musiikki olisi jäänyt jokseenkin tuntemattomaksi.

Jos sovelletumpi intiaanimusa kelpaa, niin Robbie Robertson (jonka vanhukset muistavat The Band
-nimisen legendaarisen rockyhtyeen jäsenenä) teki 90-luvulla pari myönteiset arvostelut saanutta intiaaniteemaista albumia.
 
Löysin yhdestä kirjastani (Pohjois-Amerikan alkuperäiskansat) kuvia eri soittimista. Kalistimien, helistimien ja rumpujen lisäksi monilla heimoilla on kyllä puhallinsoittimia, linnunluu- ja puupillejä ja monenlaisia huiluja (esim.seljahuilu), sitten oli raspisoitin, sellainen pehmeä keppi, jota hangattiin karheaan keppiin. Erikoisimmat soittimet olivat mielestäni kilpikonnankuorikalistimet, jotka sidottiin nilkkoihin.
Mutta suosittelen todellakin noita levyjä, joita aikaisemmin luettelin, etenkin tuo Native Spirit oli todella kaunis.


Hassua...kuvittelin, että täällä olisi paljon enemmän Pohjois-Amerikan intiaaneista kiinnostunutta porukkaa...
 
Käyn lukion 1. luokkaa ja äsken kävin historian valinnaisen kurssin, joka keskittyi Amerikan intiaaneihin. Oli ihan intressantti kurssi, mutta koe olisi saanut mennä paremmin. Tuli nimittäin kutonen...mutta minkäs teet! 8)
 
Tar-Palantír sanoi:
Käyn lukion 1. luokkaa ja äsken kävin historian valinnaisen kurssin, joka keskittyi Amerikan intiaaneihin.
Onko teille sellainen kurssi, vau. Minä kun valitin koko lukioajan suurinpiirtein kaikille, jotka jaksoivat kuunnella miten meille opetetaan vain länsimaiden historiaa. Tarkoitan siis, että kaikki historian kurssit pyörivät vain länsimaiden historian ympärillä, kyllähän siellä täällä toki mainitaan muitakin maita.
 
[color=blue:28aec83283]mielenkiintonen aihe! :) pitänee käydä tsekkaan josko paikkakunnan kirjastosta löytys mainitsemianne opuksia...! henk. koht. mua kiinnostaa ehkä eniten ns. 'henkinen puoli', sekä intiaanien suhde hevosiin... läntsellä kulttuurilla vois olla paljonki opittavaa... :) [/color]

[color=darkred:28aec83283]"...a three-fold peace is established: The first peace, which is the most important, is that which comes within the souls of men when they realize their relationship, their oneness, with the universe and all its powers, and when they realize that at the center of the universe dwells Wakan Tanka, and that this center is really everywhere. It is within each of us. This is the real Peace, and the others are but reflections of this.
The second peace is that which is made between two individuals. And the
third is that which is made between two nations. But above all, you should understand that there can never be peace between nations until there is first known that true peace which is within the souls of men."
— Hehaka Sapa (Black Elk), Oglala Lakota Holy Man, speaking on the Hunkapi (Making of Relatives Ritual).[/color]

------------

Ylimääräiset viestit on nyt poistettu. Jatkoa varten vielä yksi opetus; jos haluat korjata jotain viestissäsi, käytä Muokkaa -toimintoa, älä lähetä korjattua viestiä uudelleen. T. Thali :)
 
Hahaa! Selvä nyypiö ;).

Postaa kolme viestiä peräkkäin, ällöttävä kirkkaansininen teksti ja kymmenen rivin "allekirjoitus", joka on kirjoitettu suoraan viestiin.

Vastaisuuden varalle: älä klikkaa lähetä viesti -nappia kuin kerran, älä käytä värejä, ainakaan paljoa, ja käytä automaattista allekirjoitusta. Sen voi laittaa profiilista.

Mutta tervetuloa Kontuun.
 
Pidän intiaaneista, mutta jotenkin minua masentaa lukea heistä historian kirjoista... sen jälkeen mitä heille on tehty. Se on niin väärin, että niin upeat kulttuurit on tuhottu. Lähes kokonaan.
 
Ylös